Jump to content
Annons

Är detta möjligt i Reason...?


Joel L.

Recommended Posts

Annons

Vad är "Rotor Synth, orgran B3" för nåt i Reason?

En patch du väljer i en enhet? I så fall vilken enhet?

Troligtvis går det att både förändra och automatisera, men för att svara mer exakt behövs mer info om vad det är du vill manipulera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur ljudet är uppbyggt. Är det en orgel med samplat 'äkta' Leslie kan du inte påverka rotor-hastigheten. Det är möjligt att det finns varianter på samplingarna i olika hastigheter.

Är det en orgel där rotor-effekten egentligen är LFO-modulation av amplituden? Då kan du automatisera hastigheten genom att höja/sänka LFO rate.

Har du spanat in refillen ElectroMechanical? Den har schysst Hammondorgel och är gratis på Propellerheads webbplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är "Rotor Synth, orgran B3" för nåt i Reason?

En patch du väljer i en enhet? I så fall vilken enhet?

Troligtvis går det att både förändra och automatisera, men för att svara mer exakt behövs mer info om vad det är du vill manipulera.

Det finns en patch i Organ kategorin i NN-XT som heter "ORGAN B3", det låter som en organ fast det är ett rotor ljud, snabba vågor eller vad man ska kalla det. Det jag undrar är om man kan höja och sänka hastigheten på rotor ljudet (vågorna), precis som man gör på en Hammond Organ, i sjävla Reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur ljudet är uppbyggt. Är det en orgel med samplat 'äkta' Leslie kan du inte påverka rotor-hastigheten. Det är möjligt att det finns varianter på samplingarna i olika hastigheter.

Är det en orgel där rotor-effekten egentligen är LFO-modulation av amplituden? Då kan du automatisera hastigheten genom att höja/sänka LFO rate.

Har du spanat in refillen ElectroMechanical? Den har schysst Hammondorgel och är gratis på Propellerheads webbplats.

Vet faktiskt inte, hur ändrar man isåfall LFO rate?

Angående ElectroMechanical, går det att ändra rotor ljudet där på något sätt, jag menar hastigheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja med modulationshjulet. där kan du styra LFO hastighet.

Och hammond refillsen i combinatorn brukar ha två samplingar en med långsamt leslie och en med snabbt leslie som du växlar mellan med hjälp av modulationshjulet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja med modulationshjulet. där kan du styra LFO hastighet.

Och hammond refillsen i combinatorn brukar ha två samplingar en med långsamt leslie och en med snabbt leslie som du växlar mellan med hjälp av modulationshjulet.

Aha okej, så det funkar alltså med vilket hjul som helst? Jag vet inte med mitt men det heter Pitch Bend, höjer och sänker toner, tror du att det funkar som mod wheel också?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ja med modulationshjulet. där kan du styra LFO hastighet.

Och hammond refillsen i combinatorn brukar ha två samplingar en med långsamt leslie och en med snabbt leslie som du växlar mellan med hjälp av modulationshjulet.

Aha okej, så det funkar alltså med vilket hjul som helst? Jag vet inte med mitt men det heter Pitch Bend, höjer och sänker toner, tror du att det funkar som mod wheel också?

Både ja och nej. Ditt Pitch Bend ändrar i standard läget tonhöjd som du redan märkt.

Men du kan säkert mappa om detta så det funkar som modwheel.

Annars kan du på samplern i Reason röra modwheel med musen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har skaffat ElectroMechanical refill nu, men som du sa så funkar inte Pitch Bend hjulet med detta. Så jag undrar, om det är någon som har någon aning om hur man kan mappa om kontrollen eller något liknande så att Pitch Bend wheel på mitt digital piano DGX-620, fungerar som ett mod-wheel? Är det möjligt att göra detta i Reason?

mvh,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...