Jump to content
Annons

tips på bra kablar till studion!


Crusner

Recommended Posts

Annons

En fördel med att löda själv, är att man vet att varje lödning är perfekt utförd - och inte har slarvats förbi i en kinesisk sweat-shop...

Om man inte kan/vill/hinner löda själv, så spelar kabeln inte så stor roll om man kör balanserat. Om man kör obalanserat, så är det däremot viktigt att kabelns skärmning är tät. Samtidigt så kör man ju ganska korta kablar i en hemstudio - och då är det inte så väldigt kritiskt oavsett vilket, så länge man undviker att dra kablarna parallellt med elkablar, nära transformatorer och bildskärmar - och undviker att ha lysrör, lågenergilampor och dimmers...

Link to comment
Dela på andra sajter

En fördel med att löda själv, är att man vet att varje lödning är perfekt utförd - och inte har slarvats förbi i en kinesisk sweat-shop...

Om man inte kan/vill/hinner löda själv, så spelar kabeln inte så stor roll om man kör balanserat. Om man kör obalanserat, så är det däremot viktigt att kabelns skärmning är tät. Samtidigt så kör man ju ganska korta kablar i en hemstudio - och då är det inte så väldigt kritiskt oavsett vilket, så länge man undviker att dra kablarna parallellt med elkablar, nära transformatorer och bildskärmar - och undviker att ha lysrör, lågenergilampor och dimmers...

...om man kan löda. Jag har sett skräckexempel som definitivt skulle förlora i kampen mot ett "kinaslarv"... 😆

Bra lödkolv med rätt temperatur, bra lödtenn och framför allt lödvana är också faktorer här.

Nu kanske jag slår in öppna dörrar, men det är en viktig bit i ekvationen trots allt.

edit: Sedan ÄR det viktigt med kvalite på kablar och kontakter också. Jag har sett tidigare (med en rysning) att du Claes antytt att det inte skulle vara så viktigt med kvalitetskontakter (av typ Neutrik t ex) i en hemstudio. Och det är väl ett av de sämre råden du gett...

Sen vad det gäller balanserat/obalanserat så är det ju bara att läsa runt på forumet ett tag och se hur många som har problem med brus och brum så förstår man ju snabbt hur viktigt det är med balanserade anslutningar!

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lödkolv med rätt temperatur, bra lödtenn och framför allt lödvana är också faktorer här.

Jag skulle till och med vilja påstå att alla som spelar in, vare sig det är hemma i en skrupp eller i en mångmiljonstudio, bör lära sig hur man lödar och lite grundläggande felsökning! Saker och ting går ju sönder då och då, speciellt kablar!

Själv har jag använt egenlödda Suprakablar i säkert 10 år! Så jag rekomenderar varmt Supra MBS kabel och Supra Swift XLR kontakter! Funkar jäkligt bra till alla studioapplikationer, från mickar till elguror! Och det gör ju ingenting att dom tillverkas i Bohuslän! 😉

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lödkolv med rätt temperatur, bra lödtenn och framför allt lödvana är också faktorer här.

Jag skulle till och med vilja påstå att alla som spelar in, vare sig det är hemma i en skrupp eller i en mångmiljonstudio, bör lära sig hur man lödar och lite grundläggande felsökning! Saker och ting går ju sönder då och då, speciellt kablar!

Själv har jag använt egenlödda Suprakablar i säkert 10 år! Så jag rekomenderar varmt Supra MBS kabel och Supra Swift XLR kontakter! Funkar jäkligt bra till alla studioapplikationer, från mickar till elguror! Och det gör ju ingenting att dom tillverkas i Bohuslän! :rolleyes:

/ptr

Ja, att köpa kvalitetskabel å bra kontaktdon höjjer verkligen ljudkvaliten gentemot,

billiga underdimensionerade kablar där man får anstränga sej för att se trådarna..

En annan fördel eju att man lätt kan anpassa kabellängden till sin egen setup utan

att ha en massa extra kabel hängande/liggande..

Link to comment
Dela på andra sajter

På de flesta (större) orter finns en eller flera musikhandlare, och ofta nån som har PA-verksamhet.

Kolla med dem, den senare kategorin är vana att bygga egna kablar och adaptrar, och kan säkerligen

rekommendera och ta hem prylar till dig. Samma sak mer kontakter, fast där kan du ju ta ställning:

det dyraste (Neutrik oftast) eller lite billigare (ex. switchcraft) - beroendes på hur mycket slitage du väntar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

På de flesta (större) orter finns en eller flera musikhandlare, och ofta nån som har PA-verksamhet.

Kolla med dem, den senare kategorin är vana att bygga egna kablar och adaptrar, och kan säkerligen

rekommendera och ta hem prylar till dig. Samma sak mer kontakter, fast där kan du ju ta ställning:

det dyraste (Neutrik oftast) eller lite billigare (ex. switchcraft) - beroendes på hur mycket slitage du väntar dig.

Jag tänkte i samma banor... Kan däremot inte hitta nå

sådana kablar på musikbörsen, 4 sound, jam eller musicstore.

Kanske inte finns på hemsidan? Eller har jag kollat på fel ställen?

Jag bor i Uppsala 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra referens är http://www.elfa.se . De är saftigt dyra men levererar snabbt. Tar din handlare mer vet du att du är lurad.

De har Gotham kablar, klart ok mikrofonkabel tycker jag, och även Neutrik kontakter (dock inte allra senaste modellen).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra referens är http://www.elfa.se . De är saftigt dyra men levererar snabbt. Tar din handlare mer vet du att du är lurad.

De har Gotham kablar, klart ok mikrofonkabel tycker jag, och även Neutrik kontakter (dock inte allra senaste modellen).

Håller med, Gotham är bra kabel. Handlar man mer än 30 m hamnar man i ett bra prisläge också.

Men jag vill ändå påpeka att det kan vara värt att ta en titt på Thomanns sortiment av Cordial. Bra kvalitet på kabel och Neutrik-kontakter. Vad mer kan man begära?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...