Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag har en Zoom H4 som Ă€r helt suverĂ€n. H2:an skall ju vara mindre och ha intressantare konfiguration pĂ„ stereoinspelningen. Det den garanterat saknar Ă€r möjlighet att koppla in egna externa mickar. Eftersom jag nyss köpte min H4 hoppas jag att H2:an ocksĂ„ saknar lite mer godis som jag fick med min H4a 😉 Skulle kunna tĂ€nka mig att de har snĂ„lat in pĂ„ möjligheten att anvĂ€nda den som 4-kanalare, ljudkort och effektprocessor men det Ă€r rena gissningar.

Om du vill höra lite mp3:or som jag spelat in i en kyrka med Steinway och Sax sÄ kan du kolla in min kompis Björns myspace pÄ http://www.myspace.com/bsegerberg. LÄtarna "Midsommar" och "Till morfar" Àr inspelade live med H4:an. FlÀktljud frÄn kyrkorgeln kom tyvÀrr med och mp3-formatet dödar ju lite mer av kvaliteten, men det ger en uppfattning i alla fall.

Hade med den tre veckor i Glasgow och samplade ocksÄ utan problem. H2:an skall ju vara mindre, sÄ portabiliteten Àr helt ok.

Postat

Har ocksÄ en H4, som verkar funka riktigt bra.

H2 verkar mycket smidig (H4:an Àr lite vÀl stor!), och man kan faktiskt koppla in extern mick Àven dÀr som jag förstÄtt det, den har dock ej XLR med fantommatning vilket gör den klart mindre flexibel.

Men skulle jag handlat nu sÄ hade jag sÀkert vÀntat in H2 (tror inte att den slÀpps förrÀn i september?).

• 2 veckor senare...
Skruven (oregistrerad)
Postat

Har ocksĂ„ en h4 den Ă€r skit bra 🙂 men har tyvĂ€rr inte lurat ut hur man har den som ljudkort till datorn..

Postat
Har ocksĂ„ en h4 den Ă€r skit bra 🙂 men har tyvĂ€rr inte lurat ut hur man har den som ljudkort till datorn..

Har inte testat det, men enligt manualen sĂ„ verkar det vĂ€ldigt enkelt... Är det nĂ„t som strular?

Skruven (oregistrerad)
Postat

Jag vet inte men jag kan inte fÄ in H4 i programet (cubase LE)

Postat
Jag har en Zoom H4 som Àr helt suverÀn.

Har funderat pÄ en sÄdan, men lÀste ett litet test hÀr.

Det jag oroar mig över Àr nÀr han skriver följande:

"Also, the H4 mic preamp’s signal had a low-level 700 Hz tone, which I heard with internal or external mics at high gain, with phantom on or off. This tone would be inaudible when recording a rock band at low gain."

NÄgon som kan verifiera eller dementera detta? En ton i bakgrunden pÄ 700 Hz Àr ju ingen höjdare. 700 Hz lÀr ju höras rÀtt sÄ bra Àven pÄ lÄga nivÄer med tanke pÄ att vÄra öron Àr som kÀnsligast vid ca 1000 Hz. Visst kan man trixa lite och slÀcka ut en ton som har en fast frekvens, men det Àr ju enklare om man slipper det...

Johnny Rosenberg (f.d. Andersson)

Postat

Nope. Jag har iofs inte letat efter nÄt missljud, men jag spelade in en hel del olika saker nÀr min H4 var ny, sÄ jag tycker att det borde ha mÀrkts dÄ...

Postat
Nope. Jag har iofs inte letat efter nÄt missljud, men jag spelade in en hel del olika saker nÀr min H4 var ny, sÄ jag tycker att det borde ha mÀrkts dÄ...

Okej. Om det inte Àr för mycket besvÀr, skulle du kunna tÀnka dig att göra ett litet test? Det Àr mycket enkelt:

Spela in "tystnad" med de inbyggda mickarna, d.v.s. spela in i ett sÄ tyst rum som möjligt. En liten snutt pÄ 5-10 sekunder rÀcker sÀkert alldeles utmÀrkt.

Se till att inspelningsnivÄn (gain) Àr sÄ hög som möjligt.

Lyssna pÄ resultatet. Kan man höra nÄgot svagt pipande ljud i bakgrunden om man anstrÀnger sig lite?

Och det var det hela...

Min erfarenhet Àr att Àven om man inte hör vissa saker, kan vara pip, brus eller vad som helst egentligen, nÀr man spelar in och lyssnar under normala omstÀndigheter, sÄ dyker det förr eller senare upp ett tillfÀlle nÀr man hör det (om det finns). Det kan vara nÀr man gÄr och lÀgger sig med inspelningen spelandes i hörlurar eller liknande. Har man sedan vÀl hört det en gÄng sÄ kan man inte lÄta bli att störa sig pÄ det. DÄ gÄr man igenom alla sina inspelningar och intensivlyssnar och förfasar sig över att man kan höra "det" i varenda inspelning man gjort, och... ja, det kÀnns inte sÄ kul, helt enkelt...

I och för sig skulle jag vÀl kunna köpa en pÄ öppet köp och testa sjÀlv, men hittar jag dÄ nÄgonting sÄ kommer jag ju att lÀmna tillbaka den och dÄ kÀnna att jag vill ha en (eftersom jag troligen kommer att gilla den i övrigt) fast utan 700 Hz-ton... dÄ Àr det kanske bÀttre att jag aldrig haft nÄgon... NÄja, vad vet jag...

Johnny Rosenberg

Postat

Hmmm... Fast nÀr du beskriver det sÄdÀr... Om jag nu undersöker saken sÄ kommer jag att vara den som sitter dÀr och stör mig pÄ missljudet framöver (om det nu finns dÀr)...

Och om jag inte gör det sĂ„ Ă€r jag lyckligt ovetande... đŸ˜±

Ska fundera pĂ„ saken... 😕

🙂

Postat

"Also, the H4 mic preamp’s signal had a low-level 700 Hz tone, which I heard with internal or external mics at high gain, with phantom on or off. This tone would be inaudible when recording a rock band at low gain."

NÄgon som kan verifiera eller dementera detta? En ton i bakgrunden pÄ 700 Hz Àr ju ingen höjdare. 700 Hz lÀr ju höras rÀtt sÄ bra Àven pÄ lÄga nivÄer med tanke pÄ att vÄra öron Àr som kÀnsligast vid ca 1000 Hz. Visst kan man trixa lite och slÀcka ut en ton som har en fast frekvens, men det Àr ju enklare om man slipper det...

Jag har en ZOOM H4 som jag anvÀnt till att spela in naturljud sedan i vÄras. Den Àr vÀldigt smidig i fÀlt, men jag har tvÄ anmÀrkningar pÄ den.

1. Den autosparar inte inspelningarna (vilket Àr illa om t ex batteriet plötsligt tar slut)

2. Den genererar ett visst brus. Detta mÀrks tydligt nÀr man spelar in i tysta miljöer vilket jag vanligtvis gör. Spelar man in rock eller liknande lider man knappast av det.

Jag har ocksÄ lÀst om H4:an att den skapar en brussignal runt 640Hz:

"Zoom H4 produces a 640 Hz tone which cannot be removed. It's the

voltage converter, but the tone is still there, even if you feed it

with a external 7,2 volt supply." (KĂ€lla: http://tech.groups.yahoo.com/group/naturer...s/message/28909 )

Jag har nu skaffat en Fostex FR-2LE som Àr klumpigare men ger ett mycket renare ljud. (Min ZOOM Àr f ö till salu, finns i SkellefteÄ)

Erik

Postat

Jag har en ZOOM H4 som jag anvÀnt till att spela in naturljud sedan i vÄras. Den Àr vÀldigt smidig i fÀlt, men jag har tvÄ anmÀrkningar pÄ den.

1. Den autosparar inte inspelningarna (vilket Àr illa om t ex batteriet plötsligt tar slut)

2. Den genererar ett visst brus. Detta mÀrks tydligt nÀr man spelar in i tysta miljöer vilket jag vanligtvis gör. Spelar man in rock eller liknande lider man knappast av det.

Jag har ocksÄ lÀst om H4:an att den skapar en brussignal runt 640Hz:

"Zoom H4 produces a 640 Hz tone which cannot be removed. It's the

voltage converter, but the tone is still there, even if you feed it

with a external 7,2 volt supply." (KĂ€lla: http://tech.groups.yahoo.com/group/naturer...s/message/28909 )

Jag har nu skaffat en Fostex FR-2LE som Àr klumpigare men ger ett mycket renare ljud. (Min ZOOM Àr f ö till salu, finns i SkellefteÄ)

Erik

Jaha, se dÀr, det verkar vara lite olika bud om det hela. 700 eller 640 Hz...

AnmÀrkningsvÀrt att en spÀnningsomvandlare ger ifrÄn sig en sÄ lÄg frekvens. Idag finns ju teknik att switcha med hundratals kHz. Ja, idag och idag, det har ju varit möjligt i flera decennier nu. Sen finns ju teknik för mjukare switchning ocksÄ som förhoppningsvis inte ger ifrÄn sig lite mycket "skrÀp" i form av störningar.

Men Zoomen Ă€r ju billig, det Ă€r vĂ€l möjligt att man sparat in lite pĂ„ strömförsörjningen dĂ„, kanske FÖR mycket om det Ă€r som det sĂ€gs.

Zoom har ju haft ganska kul grejer ett bra tag nu, men nog verkar det som att ljudkvaliteten inte Àr det de satsar mest pÄ. Fostex verkar vara tvÀrt om. De brukar ha produkter som lÄter bra, men som inte har sÄ mÄnga coola finesser och som dessutom Àr tveksamma ut anvÀndarvÀnlighetssynpunkt (med undantag, antar jag).

NÄgon som vet nÄgot om Rolands motsvarigheter? Eller Edirol som de tydligen kallar mÄnga av sina produkter numera. Edirol R09 Àr ju bara 700 kr dyrare Àn Zoom H4 enligt senaste Musikbörsenkatalogen.

Johnny Rosenberg

Postat

Jag har testat bÄde Edirol Ro9 och Zoom H4 dock endast vid intervjuer. BÄda sköter jobbet bra, plus för R09 Àr storleken, kvalitetskÀnslan och grÀnssnittet som Àr riktigt bra. DÀremot kÀndes det faktiskt som att mikrofonerna Àr bÀttre i H4. TÀnkte nog slÄ till pÄ en H2 snart att ha som diktafon vid intervjuerna, har bara lÄnat H4 och R09 tidigare.

Postat

H2:an verkar ju vara pĂ„ G nu snart, och den ska tydligen ha tvĂ„ st. ORTF-mickar o en centermick, och detta ska ge en vĂ€ldigt balanserad och naturlig stereobild enligt vad jag hört.. 😉

Postat
H2:an verkar ju vara pĂ„ G nu snart, och den ska tydligen ha tvĂ„ st. ORTF-mickar o en centermick, och detta ska ge en vĂ€ldigt balanserad och naturlig stereobild enligt vad jag hört.. 🙂

Snart? Vad jag förstÄtt Àr det vÀl bara att knalla in pÄ exempelvis Musikbörsen och köpa den? Den Àr i alla fall med i deras katalog. 1995 spÀnn vill de ha för den, eller 1795 norska spÀnn.

Postat
H2:an verkar ju knall, 4 mickar och grejjer ( EN LITEN REVIEW ). Men som jag har förstÄtt det sÄ gÄr den inte att anvÀnda som 4-kanals-porta, eller har jag fattat fel? Trist i sÄ fall.

Ja, om man har det behovet, vilket dock inte jag har. Om jag skulle köpa en H2 skulle det vara för möjligheten att spela in ljud dÀr det inte finns tillgÄng till ström. DÀrefter överför jag bara ljudspÄren till min Roland VS-2480 och jobbar vidare i den. Perfekt i sÄ fall om H2 arbetar med 24 bitar, precis som VS-2480.

Postat

Fick hem min H2 igÄr. Har inte hunnit leka med alla instÀllningar och möjligheter Ànnu, men jag Àr imponerad.

Den Àr vÀldigt lÀtt att komma igÄng med. Tydlig och lÀttnavigerad meny.

Inspelningskvaliteten blir klart bÀttre Àn jag förvÀntade mig. Att den Àr sÄ liten Àr ett plus tycker jag (lÀtt att fÄ med sig pÄ konserter mm, om man nu skulle vilja)

Uppgraderade direkt min firmware, vilket gick hur smidigt som helst. Det som tillkom i den senaste versionen Àr möjligheten att stÀlla in

L/R utefter lyssnare alt spelare.

Skulle kunna skriva en massa mer trevligt om den, men det mesta finns redan att lÀsa om den pÄ hemsidan.

Jag Àlskar den redan!!!

Postat (redigerat)

Letar efter nÄgot smidigt meduim att spelain audio portabelt.

Hitta denna manick pÄ Jam o tycker priset Àr okej.

Zoom H2 Handy Recorder inkl 512mb minneskort

Specifikation: W-XY karaktÀristik med 3 mikrofonkapslar och realtids signalprocessing ger 90 graders kardioid inspelning frÄn framsidan, 120 graders kardioid inspelning frÄn baksidan samt 360 graders rundkÀnnande inspelning. Inbyggt USB 2.0 interface för att överföra data och audio till PC/MAC. Spelar in WAV i 96kHz/48kHz/44,1kHz i 16bit eller 24 bit samt MP3 i upp till 320kbps och Variable Bit Rate (VBR) data format. Time Stamp och Track Marker funktioner för Broadcast WAV format (BWF) 512Mb SD minneskort ingÄr - upp till 4GB kan anvÀndas. Auto Gain Control (AGC) samt Auto Start funktioner gör att du alltid Àr beredd att spela in. Low Cut filter eliminerar vindljud. Inbyggd kromatisk stÀmapparat för gitarr/bas.

Priset Àr 1995:-

Är den bra, blir ljudet bra eller fĂ„ngas mkt övrigt ljud osv?

Redigerat av Olsberg
SlÄr samman med trÄd i existerande Àmne
Postat

Jag köpte en H2:a förra veckan och hittills Ă€r jag mycket förnöjd. Den Ă€r otroligt smidig och anvĂ€ndarvĂ€nlig. HÄR har du en recension och ljudexempel. Jag har inte inte hunnit testa att spela in i replokalen Ă€nnu, men det kanske inte Ă€r sĂ„ intressant för dig hur den lĂ„ter i sĂ„dana sammanhang? Just nu Ă€r jag kĂ€r, men vem vet om kĂ€rleken vill vara, kanske det bara Ă€r en nyförĂ€lskelse 😆 ?

Postat

HĂ€rligt.

Nja, replokal Àr nog inte miljön dÀr jag kommer vara.

Men kul att du Àr nöjd, skall nog önska mig den nÀr jag fyllerÄr:P haha, eller om jag inte pallar vÀnta sÄ köper jag den pÄ studs,

Postat
Köp den pĂ„ studs, vettja 🙂. GĂ„ till affĂ€ren och kĂ€nn pĂ„ pĂ„n, den Ă€r smidigare och mer attraktiv i verkligheten Ă€n pĂ„ bild.

smarrigt.

FÄr sÄ hur mina prioteringar blir.

Är Ă€ven inne pĂ„ att köpa nytt masterklaviatur och en iMac:P

Postat
Jag köpte en H2:a förra veckan och hittills Ă€r jag mycket förnöjd. Den Ă€r otroligt smidig och anvĂ€ndarvĂ€nlig. HÄR har du en recension och ljudexempel. Jag har inte inte hunnit testa att spela in i replokalen Ă€nnu, men det kanske inte Ă€r sĂ„ intressant för dig hur den lĂ„ter i sĂ„dana sammanhang? Just nu Ă€r jag kĂ€r, men vem vet om kĂ€rleken vill vara, kanske det bara Ă€r en nyförĂ€lskelse 😠 ?

Jag köpte sjÀlv min H2 i början av veckan och har redan gjort flera inspelningar, varav nÄgra i replokal (med fullt band) resultatet blev otroligt bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.