Jump to content
Annons

Tips på bra reverb?


rocket

Recommended Posts

Annons
Hej. Skulle uppskatta lite bra tips på reverb och kompressorer för sång.

Är inte rikast i världen så gratis smakar gott, men kan även tänka mig betala en mindre slant för det.

Mvh//Oscar

Lexicon 480L "A-Plate" låter kanon på all sång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Googla efter och tanka hem SIR.

Sedan kliver du in på www.noisevault.com och laddar hem sk impulsfiler, dessa filer laddar du in i SIR (som är en impulsuppspelare i VST-format). Det finns en uppsjö av reverb, ekon, kompressorer, högtalaremuleringar, preamps etc att välja mellan och många låter skitbra.

Tid = ca 30 minuter.

Kostnad = ca 0 spänn.

Kul = ca 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag kapar tråden och skulle vilja ha tips på bra reverb för att ge lätt rumsljud på gitarrer? Metalgitarrer om ni undrar. För att feta upp dem lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag kapar tråden och skulle vilja ha tips på bra reverb för att ge lätt rumsljud på gitarrer? Metalgitarrer om ni undrar. För att feta upp dem lite.

som basshole sa SIR är grymt

finns hur många stärkar impulser som helst att använda!!

😕

Ok, "SIR" bara?

Vad är stärkarimpulser? Eller impulser överhuvudtaget i just detta sammanhang.

Jag ska ju inte simulera en stärkare, bara få lite bra rumljud på gitarren (har spelat in och mickat upp riktig stärkare, men det ljudet är helt torrt, för att det skulle bli tajt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, "SIR" bara?

Vad är stärkarimpulser? Eller impulser överhuvudtaget i just detta sammanhang.

Jag ska ju inte simulera en stärkare, bara få lite bra rumljud på gitarren (har spelat in och mickat upp riktig stärkare, men det ljudet är helt torrt, för att det skulle bli tajt).

Länk till SIR: http://www.knufinke.de/sir/sir1.html

Med "impuls" avses egentligen "impulsrespons" (förkortas ofta IR). En impulsrespons är en inspelning av hur ett rum låter när man spelar upp en (i teorin) oändligt kort ljudpuls. T ex: stick hål på en ballong i en kyrka och spela in ekot så har du en impulsrespons. Med hjälp av en IR kan man sedan applicera det inspelade ekot på vilket ljud som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återknyta till de tidigare inläggen (hoppas att någon annan har ett bra tips till creel) så är den här tråden på forumet KvR en bra källa om man vill hitta impulsfiler: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=107337

tack för den..ska sätta mig imorgon & toktanka impulser..synd bara att länken där trumm-rums impulser som skulle vara bra skulle finnas inte funkar!!..

😛

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ok, "SIR" bara?

Vad är stärkarimpulser? Eller impulser överhuvudtaget i just detta sammanhang.

Jag ska ju inte simulera en stärkare, bara få lite bra rumljud på gitarren (har spelat in och mickat upp riktig stärkare, men det ljudet är helt torrt, för att det skulle bli tajt).

Länk till SIR: http://www.knufinke.de/sir/sir1.html

Med "impuls" avses egentligen "impulsrespons" (förkortas ofta IR). En impulsrespons är en inspelning av hur ett rum låter när man spelar upp en (i teorin) oändligt kort ljudpuls. T ex: stick hål på en ballong i en kyrka och spela in ekot så har du en impulsrespons. Med hjälp av en IR kan man sedan applicera det inspelade ekot på vilket ljud som helst.

Tack.

Åfan, tack för den nyttiga informationen, det var nåt nytt för mig! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...