Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag försöker att ratta till det här ljudet som är i resident evil 1 filmen.Det är det det där bell liknande ljudet som ligger och spelar hela tiden i bakgrunden-(http://www.speedyshare.com/623521121.html)Låter lite snedstämt skönt och spökigt.Nån som kan hjälpa mig?

Annons
Posted
Jag försöker att ratta till det här ljudet som är i resident evil 1 filmen.Det är det det där bell liknande ljudet som ligger och spelar hela tiden i bakgrunden-(http://www.speedyshare.com/623521121.html)Låter lite snedstämt skönt och spökigt.Nån som kan hjälpa mig?

Vet inte vilket ljud du menar, men om du vill ha bell-liknande ljud så funkar väl valfri FM-synth, t ex FM8.

Posted

Vet inte vilket ljud du menar, men om du vill ha bell-liknande ljud så funkar väl valfri FM-synth, t ex FM8.

Jag har fm8 och sitter faktiskt med just den och rattar.Melodin som spelas genomgående i låten menar jag.Ibland vill man ha exakt ett ljud och det är inte alltid helt lätt att få fram det själv så jag vill ha tips!

Posted

Det var så många ljud så jag vet inte vilket specifikt du menar.. Eller menar du soundet överlag? Det var mycket reverb och baklängesreverb.. För att få det där suget i soundet så ska du vända ljudfileran i din DAW lägga på ett murrigt reverb och sen vända dom rätt igen.. Då får du sugsoundet i det hela.. 😆

Posted
Det var så många ljud så jag vet inte vilket specifikt du menar.. Eller menar du soundet överlag? Det var mycket reverb och baklängesreverb.. För att få det där suget i soundet så ska du vända ljudfileran i din DAW lägga på ett murrigt reverb och sen vända dom rätt igen.. Då får du sugsoundet i det hela.. 😆

Baklängesreverb? Vad är detta? Låter intressant. Hur gör man?

Posted

Spelar in rakt.. Sen när man fått det inspelat så vänder man på spåren så dom spelar ljudet baklänges.. Då lägger man på ett reverb och mixar ner dom t.ex till ett sterospår och sen vänder man dom spåren baklänges igen så dom spelar rätt.. Fast då kommer revrebete i fel ordning och man få ett sugande sound helt enklet.. Inget märkligt.. På "min" tid typ 1985 så gjorde man så fast då hade vi analoga taper som man fick vända på.. Och vända rätt sen.. Tänk dig trummorna på Phil Collins "In the Air Tonight" så fattar du vad jag menar.. Och det gjordes 1981 😆

Posted (edited)

tror dock han menar det smått dissonanta i klockorna.

Man kan ju alltid atomatisera finetunern i sin synth och på så sätt på fram det där.. Annars kan man ju ofta ställa en LFO att ändra pitchen kontinuerligt.

EDIT: tror vid närmare eftertanke att det är olika toner som är snedstända på samma sätt varje gång de spelas. Det enklaste sättet att åstadkomma detta borde vara att hitta nån multismplat bell-ljud, köra in det i nåt samplingsprogram typ Kontakt och ändra finetunern not för not.

EDIT2: Fast nu när jag tänker på det har många synthar funktioner som snedstämmer vissa tangengenter.. Vet inte om det funkar för FM8 dock.

Edited by BozoB
Posted

Ja,det är ju egentligen bara en(melodi)som spelas och precis,det dissonanta klockorna!

• 1 month later...
Posted

Testa ett modulation delay som snedstämmer själva delaysignalen. Kan funka.

Eller så ligger där ett långsamt lfo-vibrato på ljudet...