Jump to content
Annons

Var kan man köpa ADAT kassetter...?


mancan

Recommended Posts

Hej Vänner....

Tänkte höra om det är någon här som vet var och om det går att köpa ADAT kasseter i Sverige numera...?

Jag har försökt få tag på ADAT band men det är skitsvårt.

EM nordic har jag tidigare köpt av men de har slutat sälja dem.

Jag tycker fprtfarande att ADAT låter bättre än HD och vill gärna spela in så.

Tacksam för tips.

Mancan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Instämmer med Robert. Bandet gör inget med ljudet (som det gör när man spelar in analogt på band) eftersom det spelas in digitalt där - utan det som påverkar ljudet i din ADAT, är omvandlarna.

Behöver du ha ADAT:en för att vara mer portabel och kunna spela in på andra ställen direkt in på band, så får du kanske vända dig till specialbutiker för Hifi (alltså inte Elgiganten o dyl... :rolleyes: ) och se om det går att köpa S-VHS band där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade vidare - och det verkar som om den ende kvarvarande bandtillverkaren har slutat göra SVHS-band: http://www.quantegy.com/ - så det är nog dags att pensionera ADAT:en om du inte vill köra den som enbart A/D-D/A-omvandlare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde det inte gå att använda vanliga VHS-band,högkvalitets HQ t.e.x? Är det någon som testat?

Jag har personligen slutat att använda bandspelardelen,använder den bara som A-D converter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det måste tyvärr vara SVHS. Jag kommer inte ihåg vad skillnaden är, men förmodligen handlar det om packningstätheten av magnetpartiklarna i bandet eller något sådant...

Link to comment
Dela på andra sajter

Standard VHS kletar ner tonhuvudena på något vänster har jag för mig det står i Alesismanualen. Kanske bara är humbug för att dom sålde egna S-VHS, men skillnad på banden är det ju så det är nog dumt att chansa.

Alternativt kan du fundera på denna text, som handlar om konvertering av vanliga VHS-band till S-VHS. Detta har experimenterats fram inom videosvängen, så hur det funkar med A-dat får du eventuellt prova själv.

"Enterprising videophiles have discovered that S-VHS recorders can be tricked into using regular VHS tapes in "Super" mode.

All that's needed for this kind of "guerrilla consumerism" is to drill a tiny indentation in the standard cassette shell. A 3/16-inch drill works fine.

The precise spot where the indentation should be drilled is easy to find, since it lies right on the channel that runs across the underside of the cassette housing. 13/16ths of an inch from the bottom rear edge. The indentation should be drilled with its center 3/16ths of an inch from the left edge of the cassette, looking at it upside down and with the tape door at the top. You can see right away where the little hollow should go if you turn both an S-VHS cassette and a regular cassette upside down. Look at the lower left, and you'll see the area.

Tests conducted by AudioArt Labs using standard tape converted by this method showed that recordings were very close to the overall quality obtained with actual S-VHS tapes. Resolution (the amount of fine detail) was as good as with Super VHS tapes, although there was more noise (seen as "snow"). "

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Hej!

Jag vet att frågan är bra gammal men har du prövat att ta ett vhs band och byta magnetbandet till ett magnetband från ett 1/2 tums rullband. Dom finns ju fortfarande att köpa.

Har själv tänkt göra så för att jag ska nog köpa en adat för skoj skull, bara för att det är så retro. Man också för att spela in på. Jag ska också uppdatetar den men lite moderna komponenter så den bli ännu bättre.

Mvh

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gamla digitala tapeformat tillför inget annat än trassel. Redan när det begav sig kunde jag med stigande irritation vänta på att adatarna skulle synka när man hade fler än en.

Skitformat då, ännu mer skitformat nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...