Jump to content
Annons

Sampleskivor och upphovsrätt


cm0s

Recommended Posts

Hur funkar det med samplingsskivor?

Många samplingskivor innehåller ju ljud som den som gjort skivan inte är upphovsman till.

Två exempel:

Vengeance sound-skivorna innehåller gamla samplingar som funnits på internet långt innan de hamnade på de skivorna, och vissa ljud är samplade från låtar.

Breakbeat-samplingsskivor, dessa breaks är ju tagna från gamla funkplattor (amen brother, think osv) men ändå har tillverkaren mage att säga att de innerhar upphovsrätten till samplingarna.

Vilka regler gäller?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det beror väl på vem som frågar? Ska du tillverka samplingsskivor eller?

Om inte så spelar det ju ingen roll vem som har copyright, har du köpt Vengeance-CDn och det tydligt framgår att du får använda materialet i din musik så är ju det eventuella problemet deras och inte ditt.

Men låt oss säga att jag har en samplingsskiva och lägger ut delar av materialet på internet. Bryter jag mot någon lag då? Vem innehar upphovsrätten?

Skulle både upphovsmannen till originalverket (t ex The Winstons, som gjort Amen, brother) och den som samplat och/eller kompilerat samplingarna för samplingsskivan ha skadeståndsanspråk?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Men låt oss säga att jag har en samplingsskiva och lägger ut delar av materialet på internet. Bryter jag mot någon lag då?

Japp, om det inte tydligt framgår på skivan att den omfattas av någon slags Creative Commons-licens... men det har jag hitills aldrig sett.

Skulle både upphovsmannen till originalverket (t ex The Winstons, som gjort Amen, brother) och den som samplat och/eller kompilerat samplingarna för samplingsskivan ha skadeståndsanspråk?

För det första beror det ju på vem som ställer sådana anspråk. Om folket bakom samplingsskivan stämmer dig lär det inte spela någon roll att du tycker att amen-breaket inte är deras - det är ju en helt annan tvist.

För det andra, om vi nu för ett ögonblick antar att både Winstons och tyskarna är så oerhört störda över att en 2,4 sekunder lång sampling ligger på en Teliakundsida (eller vad du nu har) att man bestämmer sig för att göra rättssak, då tror jag en sådan rättegång skulle kunna ge i princip vilket utslag som helst.

Varför i hela världen funderar du över detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första beror det ju på vem som ställer sådana anspråk. Om folket bakom samplingsskivan stämmer dig lär det inte spela någon roll att du tycker att amen-breaket inte är deras - det är ju en helt annan tvist.

Det beror väl på vilken grund de har för yrkandet?

För det andra, om vi nu för ett ögonblick antar att både Winstons och tyskarna är så oerhört störda över att en 2,4 sekunder lång sampling ligger på en Teliakundsida (eller vad du nu har) att man bestämmer sig för att göra rättssak, då tror jag en sådan rättegång skulle kunna ge i princip vilket utslag som helst.

Varför i hela världen funderar du över detta?

Jag undrar bl a om det isf skulle strida mot någon forumregel att posta här avsedda samplingar:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=638935

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bl a om det isf skulle strida mot någon forumregel att posta här avsedda samplingar:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=638935

Ja det skulle det ju, eftersom du inte har copyright.

Det intressanta är inte om jag har copyright, utan om verket är upphovsrättsskyddat.

I vissa fall kan ju samplingar anses tillhöra "public domain", och då bör det vara fritt fram att sprida kopior av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bl a om det isf skulle strida mot någon forumregel att posta här avsedda samplingar:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=638935

Ja det skulle det ju, eftersom du inte har copyright.

Det intressanta är inte om jag har copyright, utan om verket är upphovsrättsskyddat.

I vissa fall kan ju samplingar anses tillhöra "public domain", och då bör det vara fritt fram att sprida kopior av det.

Det intressanta med att du inte har copyright är såklart att någon annan har, och du får vänta i ett par tre decennier till på att amen break ska bli public domain och naturligtvis ännu längre med sådant som ligger på färska samplingsskivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta med att du inte har copyright är såklart att någon annan har, och du får vänta i ett par tre decennier till på att amen break ska bli public domain och naturligtvis ännu längre med sådant som ligger på färska samplingsskivor.

Nej, det intressanta är fallen då ingen har upphovsrätt till samplingar. Nya samplingar kan direkt bli public domain om skaparen vill det.

Självklart är inte amen-breaket en sådan sampling.

Däremot tillhör andra samplingar på skivor public domain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta med att du inte har copyright är såklart att någon annan har, och du får vänta i ett par tre decennier till på att amen break ska bli public domain och naturligtvis ännu längre med sådant som ligger på färska samplingsskivor.

Nej, det intressanta är fallen då ingen har upphovsrätt till samplingar. Nya samplingar kan direkt bli public domain om skaparen vill det.

Självklart är inte amen-breaket en sådan sampling.

Däremot tillhör andra samplingar på skivor public domain.

Jaha, ja då är det förstås ett annat resonemang. Jag fick för mig att du funderade kring Vengeance och The Winstons.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa samplingsskivor har man rätt att använda fritt så länge man inte gör det i kommersiella produktioner, där man i stället förväntas komma överens med de som äger inspelningen angående eventuell ersättning. Vissa samplingsskivor är det helt fritt med. Det står i det finstilta... 😕

Det finns alltid upphovsrätt att ta hänsyn till. Om en bit av en låt har samplats, så är det upphovsmannen som har upphovsrätten och skivbolaget äger rättigheterna till själva inspelningen som har samplats. I vissa fall äger dessutom musikerna rättigheterna till sina insatser på inspelningen.

Om ett instrument har samplats, så äger den som har samplat rätten till själva inspelningen och även upphovsrätten om det som spelas kan anses ha verkshöjd...

Man bör alltså ta kontakt med både skivbolaget, upphovsman och musiker innan man ger ut någonting kommersiellt med den aktuella samplingen, för att vara säker på att ha ryggen fri. Skriftligt tillstånd att använda materialet är det enda som duger om det trots allt skulle bli en konflikt av det i framtiden. Så länge man "bara" gör låtar på amatörnivå utan ambitionen att ge ut sin musik, så är det däremot oftast inga problem, utan problemen kommer när någon börjar känna vittringen av pengar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hmmm... har samma "problem".

Jag fick tillstånd att använda ljudeffekter på 2 av 13 låtar på min cd som kommer ut nästa månad! ☺️

Men av olika skäl, sjukdom bl.a., så blev projektet försenat x antal år, så nu har det där tillståndet (som gällde 3 år bara) gått ut tyvärr.

Gratistillståndet gällde för 300 ex av skivan. Så egentligen bör det skrivas om också, i enlighet med nu gällande förhållanden.

Låt säga att jag ansöker igen om att få använda de där ljudeffekterna igen, vilket är tanken. Men nu är det så att jag tror såpass på produkten att jag nog gör 500 ex istället för 300 ex och dessutom kommer jag att göra en video av en av de 2 låtarna där ljudeffekterna ingår, som kommer att spelas i åtminstone 2 TV-kanaler. Dessutom kommer den att ligga på min hemsida och vara möjlig att både lyssna på och eventuellt att ladda ned, åtminstone ett tag. Och även att laddas ned via betalsiter.

Hur ska man nu kunna ha koll på hur många "ex" av låten som gäller? Hur vet man hur många som lyssnat på den? För det är väl lite grann det som tillståndsgivarna vill ha betalt för...? Kruxet är dock att det skivbolag som gav ut ljudeffektskivorna inte har någon adress eller liknande. Inte ens ifpi eller Stim kunde spåra dem. Det fanns en svensk mellanhand i Sverige som skötte det här tillståndet för mig för några år sedan då det gavs, men han är pensionär och nu vet man inte hur han nås. Det företaget har upphört...

Och sedan om jag lägger den på hemsidan och denna får 20000 besökare inom en viss tidsrymd då bl.a. den låten ligger uppe - vad betalar jag då?

Och när jag ska ha konsert och spelar denna låt?

Hur ska jag göra? Detta är ett pågående case i verkligheten gällande upphovsrätt o.d.

Av detta har jag iaf lärt mig att aldrig mer använda någon annans produktion.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hur ska jag göra?

Du ska naturligtvis köra på och sluta oroa dig. Känns inte som något högriskprojekt precis, och om du mot all förmodan blir ertappad är det bara att plocka bort materialet. Någon stämning kan det aldrig bli fråga om när det handlar om så lite pengar och få exemplar.

Hehehehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...