Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hmm, jag har gÄtt hÀr Ä funderat ett bra tag pÄ frÄgan vilken synt som Àr ultimat till just syntmusik. Inte techno, utan lite mer blipp eller mer "Frontline" basar Ä sÄ. Vilken?

Finns det nÄgon nyare som har massa rattar och som lÄter "synt"?

Jo jag vet, en korkad frÄga och det finns ju bara korkade svar pÄ korkade frÄgor?

Jag har en hel hög med syntar men saknar nÄgon, vet dock inte vilken. En synt som jag Àr rÀtt nöjd med Àr faktiskt Korg's MS-2000. Men den har lite brister... 4polyfon t.ex. Men den lÄter ok, Àven om ljudkvaliteten kunde varit nÄgot högre. Den Àr lÀtt att ratta.

Finns det andra, som Àr lÀttrattade och dÀr man blir inspirerad till att göra musik?

Tacksam för er tid!

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Inga Äsikter?

Eller inga "syntare"?

Det finns ju nÄgra som har högt anseende. Jupiter 8 t.ex. Eller Matrix12,, Oberheim OB ONE

Postat

Nu ska jag göra bort mej (?) - jag hör ingen som helst skillnad pÄ olika syntar annat Àn genom möjligtvis A/B-test.

Jag Àr nöjd om de Àr mÄngsidiga, lÀttanvÀnda och inte alltför fula.

Postat

Ingen skillnad?? HallÄ eller, det Àr ju som att gÄ till dagis och inte kÀnna igen sitt egna barn och att det Àr helt normalt att ta med sig första bÀsta....

Odyssey,, mums! NÄgon som testat och kanske jÀmnfört med Creamware's Prodyssey?

Postat
Ingen skillnad?? HallÄ eller, det Àr ju som att gÄ till dagis och inte kÀnna igen sitt egna barn och att det Àr helt normalt att ta med sig första bÀsta....
Om man hade klÀmt ut den via valfri kroppsöppning hade nog vem som helst kommit ihÄg vilken synth som var ens egen... Och i det fallet hade nog för övrigt en micro-korg eller nÄt varit att föredra. Utan mikrofonen. Eller kanske en sÄndÀr pyttig leksak frÄn casio. Med rundade kanter.
Postat
Det dÀr med klÀmmandet fick min hustru stÄ för, och det var en sÄdan med mikrofon!

😆😉😉

Postat

Du ska baxxa en OSCar, mannen! LÄter bra, ser bra ut, och Àr allmÀnt kool!

Postat

Det Àr vÀl egentligen mer Ät trancehÄllet. Men jag har aldrig hört nÄn synth som lÄter sÄ bra som Nordlead. Skulle döda för en sÄn. Blir inte sÀmre av att dom Àr supersupervackra.

Postat

En Moog, kanske? Finns ju en hög gamlingar att kika pÄ samt nya Voyager och Phatty.

Annars brukar jag alltid rekommendera DSI Evolver-serien ocksĂ„. Keyboard-versionerna Ă€r vĂ€ldigt lĂ€ttrattade och trevliga och lĂ„ter verkligen synth! 😄

OSCar, Oddysey eller MS20 borde vÀl inte va helt fel heller, men priset pÄ den senare Àr rÀtt sÄ sjukt just nu.

Fast det Ă€r ju förstĂ„s lĂ€ttare att rekommendera nĂ„t om man vet vad du har... 🙂

Postat
Evolvern, har testat rackversionen.. Grymt kul!

DĂ„ kan du ju tĂ€nka dig hur kul det blir med 50+ rattar alldeles ovanför en schysst klaviatur med aftertouch.... 😛

Postat

Racket för 6500kr? Var lite sugen sjĂ€lv (bra pris!), men jag tror inte att min andra hĂ€lft tycker att vi har rĂ„d med nĂ„n mer synth just nu... 🙂

Postat (redigerat)

japp, just den...

(du kan ju alltid sÀga att du lÄnat den av nÄgon annan,, sÄ lugnar sig sambon..)

Följande förlsag har hittills kommt upp:

PolyEvolver

OSCar

Oddysey

MS-20

Voyager

Little Phatty

Nordlead

Farilight

"Emusamplers"

MS-2000

Redigerat av Light Head
Postat

Den ultimtata synten heter MOOG.. Basta!!! Allt annat Àr plagiat.

Endera skaffar du en Minimoog som var första folksynten (prisvÀrd) .. Eller en modern Moog Little Phatty sÄ fÄr du MIDI ocksÄ men med samma sound..

Eller sĂ„ tar du och tittar pĂ„ ett riktigt modulĂ€rsystem typ det Wendy (Walter? 🙂) Carlos körde med dĂ„ hon (han) skapade Switched on Bach.. Ett Moog system 360

largemoogsystem.jpg

Eller sÄ skaffar du en riktigt bra modern modulÀrsynt typ Nord Modular G2 kolla in deras hemsida pÄ http://www.clavia.se

Postat

Ja, eftersom du nĂ€mner FLA sĂ„ mĂ„ste jag nog hĂ„lla med Hegobald lite. Har lĂ€st nĂ„nstans att de kört mycket med Moog-basar (eller var det Skinny Puppy? 🙂 ). Och schyssta blippljud gĂ„r ju ocksĂ„ att fĂ„ fram...

SÄ en Phatty eller möjligen en Creamware Minimax borde inte göra dig besviken.

Postat (redigerat)

Det finns ju ett par syntar som förmodligen levererades med vit rock.. 🙂

Men en Moog modular 55,, MUMS!

Roland System100?

Men Àr det inte mer tekniknördens dröm?

Jag har ju i Àrlighetens namn inte testat minimoog speciellt mycket, och inte ens rört vid minimax..

Redigerat av Light Head
Postat
Nu ska jag göra bort mej (?) - jag hör ingen som helst skillnad pÄ olika syntar annat Àn genom möjligtvis A/B-test.

Jag Àr nöjd om de Àr mÄngsidiga, lÀttanvÀnda och inte alltför fula.

SÄna dÀr "gissa synthen"-grejer Àr jag ocksÄ jÀttedÄlig pÄ. Men det Àr ju ÀndÄ i mÄnga fall stor skillnad pÄ olika synthar nÀr man sitter och spelar pÄ dem. Om jag t.ex. vill ha ett schysst mulligt basljud sÄ anvÀnder jag den synthen, och vill jag ha ett distat skevt skrÀn sÄ anvÀnder jag en annan...

-Det blir "mĂ„ngsidigt" tillsammans om man nu kan sĂ€ga sĂ„. 🙂

Jag har ju i Àrlighetens namn inte testat minimoog speciellt mycket, och inte ens rört vid minimax..

Inte jag heller, nÄn av dem. LP blev min första erfarenhet av Moog förutom att jag lekte lite med en kompis microMoog i nÄgra minuter för typ 5 Är sedan...

SĂ„ försök komma ivĂ€g till nĂ„n vĂ€lsorterad musikaffĂ€r (JAM i Sthlm?) sĂ„ att du kan testa runt litegrann. Eller Ă„k och hĂ€lsa pĂ„ nĂ„n vĂ€lsorterad bekant! 😳

Postat

Var tvungen att gĂ„ in pĂ„ jam.se och kika bara för det.... đŸ˜±

Nope, finns inga pÄ hemsidan ialllafall. Det blev ju tyvÀrr lite "konkursrea" pÄ dem för ett tag sedan sÄ de de hade Àr nog slutsÄlda.

Men det fanns nĂ„gra andra godingar dĂ€r nu, t.ex. en Rogue... Fast dĂ„ Ă€r nog nĂ€stan Ă€ndĂ„ LPn ett bĂ€ttre köp, om man nu inte bara mĂ„ste ha vintage-Moog....? 😄

Postat

Äh, polyfoni Ă€r överskattat! đŸ˜±

Hellre 4 olika monosynthar Àn en 4-rösters polysynth IMHO...

MÄste man prompt ha ackord fÄr man vÀl göra som förr i tiden, multitracka. Eller anvÀnda nÄn annan synth (för jag antar att du inte tÀnker göra dig av med allt annat)...

LPn Ă€r riktigt grym! Och nya OSet som kom nyss Ă€r fixat sĂ„ att man kan koppla ihop flera för att fĂ„ polyfoni, sĂ„ inget Ă€r omöjligt... (Bara ganska sĂ„ rejĂ€lt dyrt! 😄)

drloop (oregistrerad)
Postat

Yamaha TX816, helt crazy med Ätta DX7 i en "blade" förpackning.

PPG med Waveterm, cool!

Sedan gillar jag Nord Modular, skitfrÀck.

Akai S6000 med den löstagbara fronten som remote.

Prophet 5

Prophet One

Postat (redigerat)

Tja de mesta Ä bÀsta har vÀl nÀmnts redan, men de hÀr Àr möjligen

kandidater?

Korg Mono/Poly (inte sÄÄ mycke Poly och dyr beggad men smakar det osv...)

Roland SH-201(ny VA men verkar kul ÀndÄ tycker jag , lekte en hel

del med den i butiken iaf! "put the fun back in synthesise" 😼 )

Waldorf Q, Q+ (VA fast bra, i mina högst subjektiva öron 🙂 )

Blir intressant att höra fler Äsikter, och vad som blev ditt slutgiltiga

val.

Redigerat av synt4ever
Postat
Men en Moog modular 55,, MUMS!
Lite OT: TyvĂ€rr Ă€r det ganska mycket jobb med att hĂ„lla gamla Moog-system i fungerande skick 🙂 Av den anlednignen vet jag inte om det Ă€r sĂ„ mycket MUMS! 😆

Jag servar kontinuerligt 3 st olika Moog-system som finns hĂ€r i Sverige och det finns alltid nĂ„got som antingen mĂ„ste kalibreras eller lagas pĂ„ dem. NĂ€r systemen fungerar Ă€r de dock OTROLIGT mĂ€ktiga syntar att jobba med. Bandbredden pĂ„ filterna gĂ„r upp mot 80-90 kHz och Ă€r man inte försiktig med resonansen och volymen sĂ„ kan man lĂ€tt knĂ€cka diskanterna i sina monitorer (har hĂ€nt mig tvĂ„ gĂ„nger! 😕 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.