Jump to content
Annons

Syntnissarnas synt?


Light Head

Recommended Posts

Hmm, jag har gått här å funderat ett bra tag på frågan vilken synt som är ultimat till just syntmusik. Inte techno, utan lite mer blipp eller mer "Frontline" basar å så. Vilken?

Finns det någon nyare som har massa rattar och som låter "synt"?

Jo jag vet, en korkad fråga och det finns ju bara korkade svar på korkade frågor?

Jag har en hel hög med syntar men saknar någon, vet dock inte vilken. En synt som jag är rätt nöjd med är faktiskt Korg's MS-2000. Men den har lite brister... 4polyfon t.ex. Men den låter ok, även om ljudkvaliteten kunde varit något högre. Den är lätt att ratta.

Finns det andra, som är lättrattade och där man blir inspirerad till att göra musik?

Tacksam för er tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Ingen skillnad?? Hallå eller, det är ju som att gå till dagis och inte känna igen sitt egna barn och att det är helt normalt att ta med sig första bästa....

Odyssey,, mums! Någon som testat och kanske jämnfört med Creamware's Prodyssey?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skillnad?? Hallå eller, det är ju som att gå till dagis och inte känna igen sitt egna barn och att det är helt normalt att ta med sig första bästa....
Om man hade klämt ut den via valfri kroppsöppning hade nog vem som helst kommit ihåg vilken synth som var ens egen... Och i det fallet hade nog för övrigt en micro-korg eller nåt varit att föredra. Utan mikrofonen. Eller kanske en såndär pyttig leksak från casio. Med rundade kanter.
Link to comment
Dela på andra sajter

En Moog, kanske? Finns ju en hög gamlingar att kika på samt nya Voyager och Phatty.

Annars brukar jag alltid rekommendera DSI Evolver-serien också. Keyboard-versionerna är väldigt lättrattade och trevliga och låter verkligen synth! 😄

OSCar, Oddysey eller MS20 borde väl inte va helt fel heller, men priset på den senare är rätt så sjukt just nu.

Fast det är ju förstås lättare att rekommendera nåt om man vet vad du har... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

japp, just den...

(du kan ju alltid säga att du lånat den av någon annan,, så lugnar sig sambon..)

Följande förlsag har hittills kommt upp:

PolyEvolver

OSCar

Oddysey

MS-20

Voyager

Little Phatty

Nordlead

Farilight

"Emusamplers"

MS-2000

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Den ultimtata synten heter MOOG.. Basta!!! Allt annat är plagiat.

Endera skaffar du en Minimoog som var första folksynten (prisvärd) .. Eller en modern Moog Little Phatty så får du MIDI också men med samma sound..

Eller så tar du och tittar på ett riktigt modulärsystem typ det Wendy (Walter? 🙂) Carlos körde med då hon (han) skapade Switched on Bach.. Ett Moog system 360

largemoogsystem.jpg

Eller så skaffar du en riktigt bra modern modulärsynt typ Nord Modular G2 kolla in deras hemsida på http://www.clavia.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eftersom du nämner FLA så måste jag nog hålla med Hegobald lite. Har läst nånstans att de kört mycket med Moog-basar (eller var det Skinny Puppy? 🙂 ). Och schyssta blippljud går ju också att få fram...

Så en Phatty eller möjligen en Creamware Minimax borde inte göra dig besviken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det finns ju ett par syntar som förmodligen levererades med vit rock.. 🙂

Men en Moog modular 55,, MUMS!

Roland System100?

Men är det inte mer tekniknördens dröm?

Jag har ju i ärlighetens namn inte testat minimoog speciellt mycket, och inte ens rört vid minimax..

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag göra bort mej (?) - jag hör ingen som helst skillnad på olika syntar annat än genom möjligtvis A/B-test.

Jag är nöjd om de är mångsidiga, lättanvända och inte alltför fula.

Såna där "gissa synthen"-grejer är jag också jättedålig på. Men det är ju ändå i många fall stor skillnad på olika synthar när man sitter och spelar på dem. Om jag t.ex. vill ha ett schysst mulligt basljud så använder jag den synthen, och vill jag ha ett distat skevt skrän så använder jag en annan...

-Det blir "mångsidigt" tillsammans om man nu kan säga så. 🙂

Jag har ju i ärlighetens namn inte testat minimoog speciellt mycket, och inte ens rört vid minimax..

Inte jag heller, nån av dem. LP blev min första erfarenhet av Moog förutom att jag lekte lite med en kompis microMoog i några minuter för typ 5 år sedan...

Så försök komma iväg till nån välsorterad musikaffär (JAM i Sthlm?) så att du kan testa runt litegrann. Eller åk och hälsa på nån välsorterad bekant! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att gå in på jam.se och kika bara för det.... 😱

Nope, finns inga på hemsidan ialllafall. Det blev ju tyvärr lite "konkursrea" på dem för ett tag sedan så de de hade är nog slutsålda.

Men det fanns några andra godingar där nu, t.ex. en Rogue... Fast då är nog nästan ändå LPn ett bättre köp, om man nu inte bara måste ha vintage-Moog....? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, polyfoni är överskattat! 😱

Hellre 4 olika monosynthar än en 4-rösters polysynth IMHO...

Måste man prompt ha ackord får man väl göra som förr i tiden, multitracka. Eller använda nån annan synth (för jag antar att du inte tänker göra dig av med allt annat)...

LPn är riktigt grym! Och nya OSet som kom nyss är fixat så att man kan koppla ihop flera för att få polyfoni, så inget är omöjligt... (Bara ganska så rejält dyrt! 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Yamaha TX816, helt crazy med åtta DX7 i en "blade" förpackning.

PPG med Waveterm, cool!

Sedan gillar jag Nord Modular, skitfräck.

Akai S6000 med den löstagbara fronten som remote.

Prophet 5

Prophet One

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja de mesta å bästa har väl nämnts redan, men de här är möjligen

kandidater?

Korg Mono/Poly (inte såå mycke Poly och dyr beggad men smakar det osv...)

Roland SH-201(ny VA men verkar kul ändå tycker jag , lekte en hel

del med den i butiken iaf! "put the fun back in synthesise" 😮 )

Waldorf Q, Q+ (VA fast bra, i mina högst subjektiva öron 🙂 )

Blir intressant att höra fler åsikter, och vad som blev ditt slutgiltiga

val.

Redigerat av synt4ever
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en Moog modular 55,, MUMS!
Lite OT: Tyvärr är det ganska mycket jobb med att hålla gamla Moog-system i fungerande skick 🙂 Av den anlednignen vet jag inte om det är så mycket MUMS! 😆

Jag servar kontinuerligt 3 st olika Moog-system som finns här i Sverige och det finns alltid något som antingen måste kalibreras eller lagas på dem. När systemen fungerar är de dock OTROLIGT mäktiga syntar att jobba med. Bandbredden på filterna går upp mot 80-90 kHz och är man inte försiktig med resonansen och volymen så kan man lätt knäcka diskanterna i sina monitorer (har hänt mig två gånger! 😕 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...