Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 364
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

Men dö-ö... de e ju sÄ himla bra! Varför skall man byta? Alla har ju samma chans att bli lÄtskrivare... sÄ sant som jag heter Klister Björkved

Postat
Blir de dom gamla vanliga lÄtskrivarna eller har de skett nÄgra

förÀndringar i ankdammen ?

SÄ lÀnge det Àr representanter frÄn deras respektive förlag i juryn, sÄ lÀr det bli sÄ....

Postat

Vi (jag och tvÄ polare) hade ett bidrag med till de sista 100 förra Äret och om jag förstÄtt det hela rÀtt sÄ bland de sista hundra som blir uttagna sÄ Àr det mest en frÄga om att hitta artister som passar ihop med materialet och Àven att de utvalda artisterna vÀljer bland dessa.

Tror att vi kommer skicka in samma lÄt i Är igen (var det inte FÄngad av en stormvind som inte blev uttagen förrÀns fjÀrde gÄngen den blev inskickad?)!

Postat

Jag hade ocksÄ med en lÄt bland de sista förra Äret. Vet inte riktigt hur lÄngt lÄten gick med jag hade Warner som bolag och till alla som skickar in rekomenderar jag att gÄ via ett skivbolag. DÄ ökar chansen enormt att lÄten skulle komma med, dÄ man redan har klarat av den första gallringen. Jag frÄgade nÀmligen de pÄ Warner om privatpersoner som skickar in sjÀlva har lika stor chans som de gamla rÀvarna som stödjs av skivbolag. Och dÄ sa de att alla har precis lika stor chans, men att om man skickar in sjÀlv utan nÄgot skivbolag sÄ tar man en lÄng omvÀg. För SVT skickar ju ut alla bidrag de fÄtt till skivbolagen. De lyssnar i sin tur och vÀljer ut de lÄtarna de gillar och skickar tillbaka. Sedan lyssnar SVT:s jury. AlltsÄ lyssnar inte SVT:s jury pÄ alla lÄtar utan endast nÄgra hundratal av de drygt 3000 som brukar komma in. AlltsÄ Àr det oftast vÀrt att gÄ till ett skivbolag först och se om de Àr intresserade. Om de Àr det sÄ har man klarat första gallringen. NÄgot som ocksÄ Àr vÀldigt viktigt idag Àr ju att lÄten ska vara nÀstinitlll fÀrdigproducerad helst helt fÀrdig för att ges ut. Det Àr lite trÄkigt, men tyvÀrr ett faktum man fÄr acceptera. LÄten jag spelade upp för Warner var hyfsat proddad, men ÀndÄ lÄnga vÀgar frÄn att vara proffsig. SÄ det kan sÄklart gÄ bra utan en proffsig mix. Jag vet Àven folk som kommit med halvdanna mixar som sedan skivbolaget har proddat upp nÀr de har trott pÄ lÄten. SÄ att vara ute i god tid Àr ocksÄ ett tips.

Men visst Ă€r det trĂ„kigt att alla gamla rĂ€var i branchen har ett litet, eller ursĂ€kta stort försprĂ„ng. Men det Ă€r egentligen inte sĂ„ konstigt. De har jobbat sig uppĂ„t och fĂ„tt skivbolagens förtroende. De har lĂ€rt sig vad som gĂ„r hem och massproducerar lĂ„tar efter det. De skriver vĂ€l antagligen nĂ€stintill bara melodifestival-lĂ„tar Ă„ret om och det Ă€r inte sĂ„ konstigt om de lyckas fĂ„ med en eller flera lĂ„tar dĂ„. Det Ă€r bara att ligga pĂ„. Om man Ă€r duktig pĂ„ att skriva lĂ„tar i genren schlager sĂ„ Ă€r det bara att gĂ„ runt till olika skivbolag tills nĂ„gon nappar. Att bara skicka in nĂ„gon lĂ„t man Ă€r hyfsat nöjd med till SVT funkar tyvĂ€rr inte. Man mĂ„ste skriva nĂ„gon man Ă€r riktigt nöjd med, gĂ„ runt bland skivbolag tills nĂ„gon nappar. DĂ„ har man en bra chans, och dĂ„ vet de dessutom vem du Ă€r nĂ€sta Ă„r nĂ€r du har nya lĂ„tar och tillslut har du en VinnarlĂ„t 🙂

Men visst Àr det kul att skicka in lite lÄtar utan nÄgot skivbolag ocksÄ. Det finns ju undantag dÀr helt okÀnda personer kommer med. Men det Àr ju tyvÀrr vÀldigt sÀllsynt.

Postat (redigerat)
Jag hade ocksÄ med en lÄt bland de sista förra Äret. Vet inte riktigt hur lÄngt lÄten gick med jag hade Warner som bolag och till alla som skickar in rekomenderar jag att gÄ via ett skivbolag. DÄ ökar chansen enormt att lÄten skulle komma med, dÄ man redan har klarat av den första gallringen. Jag frÄgade nÀmligen de pÄ Warner om privatpersoner som skickar in sjÀlva har lika stor chans som de gamla rÀvarna som stödjs av skivbolag. Och dÄ sa de att alla har precis lika stor chans, men att om man skickar in sjÀlv utan nÄgot skivbolag sÄ tar man en lÄng omvÀg. För SVT skickar ju ut alla bidrag de fÄtt till skivbolagen. De lyssnar i sin tur och vÀljer ut de lÄtarna de gillar och skickar tillbaka. Sedan lyssnar SVT:s jury. AlltsÄ lyssnar inte SVT:s jury pÄ alla lÄtar utan endast nÄgra hundratal av de drygt 3000 som brukar komma in. AlltsÄ Àr det oftast vÀrt att gÄ till ett skivbolag först och se om de Àr intresserade. Om de Àr det sÄ har man klarat första gallringen. NÄgot som ocksÄ Àr vÀldigt viktigt idag Àr ju att lÄten ska vara nÀstinitlll fÀrdigproducerad helst helt fÀrdig för att ges ut. Det Àr lite trÄkigt, men tyvÀrr ett faktum man fÄr acceptera. LÄten jag spelade upp för Warner var hyfsat proddad, men ÀndÄ lÄnga vÀgar frÄn att vara proffsig. SÄ det kan sÄklart gÄ bra utan en proffsig mix. Jag vet Àven folk som kommit med halvdanna mixar som sedan skivbolaget har proddat upp nÀr de har trott pÄ lÄten. SÄ att vara ute i god tid Àr ocksÄ ett tips.

Men visst Ă€r det trĂ„kigt att alla gamla rĂ€var i branchen har ett litet, eller ursĂ€kta stort försprĂ„ng. Men det Ă€r egentligen inte sĂ„ konstigt. De har jobbat sig uppĂ„t och fĂ„tt skivbolagens förtroende. De har lĂ€rt sig vad som gĂ„r hem och massproducerar lĂ„tar efter det. De skriver vĂ€l antagligen nĂ€stintill bara melodifestival-lĂ„tar Ă„ret om och det Ă€r inte sĂ„ konstigt om de lyckas fĂ„ med en eller flera lĂ„tar dĂ„. Det Ă€r bara att ligga pĂ„. Om man Ă€r duktig pĂ„ att skriva lĂ„tar i genren schlager sĂ„ Ă€r det bara att gĂ„ runt till olika skivbolag tills nĂ„gon nappar. Att bara skicka in nĂ„gon lĂ„t man Ă€r hyfsat nöjd med till SVT funkar tyvĂ€rr inte. Man mĂ„ste skriva nĂ„gon man Ă€r riktigt nöjd med, gĂ„ runt bland skivbolag tills nĂ„gon nappar. DĂ„ har man en bra chans, och dĂ„ vet de dessutom vem du Ă€r nĂ€sta Ă„r nĂ€r du har nya lĂ„tar och tillslut har du en VinnarlĂ„t 🙂

Men visst Àr det kul att skicka in lite lÄtar utan nÄgot skivbolag ocksÄ. Det finns ju undantag dÀr helt okÀnda personer

kommer med. Men det Àr ju tyvÀrr vÀldigt sÀllsynt.

// atari 1040stfm , teac 3340s , shure sm81 , jupiter 4 , wesper studio , yamaha elorgel , puch dakota , rallyglass

liten prins , citron bugg , Kir , cubacola ...

Redigerat av antikartellmusikern
  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Ja Àr de nÄn ide att skicka en flaskpost upp till SVT Stockhom

eller Àter förlagens hundar upp dom pÄ vÀgen ?

man kanske skall placera ut en post pÄ kvÀllen nÀr dom

slÀckt ljuset över ankdammen , ja vem vet

men dom har sÀkert lagt ut minor , eller sÄ tÀnds ljuset

precis nÀr posten kommit halvvÀgs över dammen av SlÀckman

men vi fÄr hoppas att dom har nÄn infiltrartör som heter Ljusman i Är

som kommer göra allt för att rÀttvisan skall skipas

som sÀger dont tatch denna spelande flaskpost

hör ni inte ? sen börjar dom lyssna för första gÄngen

pÄ ett bidrag som aldrig fÄtt vara med att plaska flaska förut

Ä dÄ sa dom alla under konstpalmen dÀr dom

satt vid dammen - denna skall vi ha ))) denna skall vi ha ))))

Ä vem fick simma ut för att hÀmta posten

ja vilket underbart slut sagan fick

Postat

De flesta lÄtskrivarna som deltar har ju kÀnda artister. Om nÄn helt okÀnd skulle fÄ Carola att sjunga pÄ den sÀmsta lÄt som gjort sÄ skulle den ÀndÄ komma med. Det jag menar Àr att jag tror att artisten Àr vÀldigt viktig för att komma med.

Postat
De flesta lÄtskrivarna som deltar har ju kÀnda artister. Om nÄn helt okÀnd skulle fÄ Carola att sjunga pÄ den sÀmsta lÄt som gjort sÄ skulle den ÀndÄ komma med. Det jag menar Àr att jag tror att artisten Àr vÀldigt viktig för att komma med.

Just dÀrför Àr det bra om man skickar lÄtarna till ett förlag eller skivbolag tidigt. Tycker dom att det Àr en bra lÄt sÄ kan dom fixa en kÀnd artist som sjunger pÄ din demo - och kanske i Melodifestivalen om den kommer sÄ lÄngt.

Jag tror att det Àr viktigt att man tÀnker pÄ vilken artist som ska sjunga lÄten redan nÀr man skriver den, Àr lÄten dÄ bra sÄ tror jag att det finns större chans att artisten tackar ja. Har man tÀnkt sjunga sjÀlv sÄ Àr det nog bÀst att ha ett skivbolag i ryggen före man börjar försöka komma in i Melodifestivalen.

Jag ska skicka in en lÄt i Är, om jag hinner göra klar den.

Postat

Just dÀrför Àr det bra om man skickar lÄtarna till ett förlag eller skivbolag tidigt. Tycker dom att det Àr en bra lÄt sÄ kan dom fixa en kÀnd artist som sjunger pÄ din demo - och kanske i Melodifestivalen om den kommer sÄ lÄngt.

Jag tror att det Àr viktigt att man tÀnker pÄ vilken artist som ska sjunga lÄten redan nÀr man skriver den, Àr lÄten dÄ bra sÄ tror jag att det finns större chans att artisten tackar ja. Har man tÀnkt sjunga sjÀlv sÄ Àr det nog bÀst att ha ett skivbolag i ryggen före man börjar försöka komma in i Melodifestivalen.

Jo sjÀlvklart Àr de sÄ

ja tror de va nÄt Är i melodifestivalens

historia dÄ man t.o.m inte fick ta del av

kÀnda röster - men rÀtta mej nÄgon om

ja har fel ?

Postat

Jo sjÀlvklart Àr de sÄ

ja tror de va nÄt Är i melodifestivalens

historia dÄ man t.o.m inte fick ta del av

kÀnda röster - men rÀtta mej nÄgon om

ja har fel ?

Ja, det var nĂ„n gĂ„ng pĂ„ 70-talet dĂ„ alla bidrag i melodifestivalen sjöngs av samma band! 😄

Postat

NÀr Àr sista datum för inskick?

Postat

25/9

Postat
25/9

tÀnk om de va ja som ringde till ledningen o sa - sorry ja Àr inte klar Ànnu

oki men de fixar vi - sÀg ett datum ( skÀmt )

Postat (redigerat)

Det kom upp nÄgra frÄgor - hjÀlper de huvudtaget med ett förlag idag

- Àr inte filen redan grÀddad ?

Sen vilka Förlag i Sverige Àr dom som Àr mest inblandade i Schlagerbiten ?

- nÄgon som vet ?

Och vilka lÄtskrivare Àr Àven knutna till dem som brukar komma med i festivalen

- nÄgon som vet ?

Postat
Sen vilka Förlag i Sverige Àr dom som Àr mest inblandade i Schlagerbiten ?

- nÄgon som vet ?

mariann songs.... 😕

vet att Bonnier Àr med en del ocksÄ...sÀkerligen sonybmg och EMI ocksÄ....

• 4 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Jag blir vÀldigt irriterad pÄ det hÀr jag med faktiskt.

Det Àr ett program pÄ SVT's hemsida, som jag antar Àven sÀndes pÄ TV live, dÀr dom presenterade lÄtarna och dess lÄtskrivare. Det satt journalister frÄn alla möjliga slags tidningar dÀr, och hÀr hade man förvÀntat sig mÄnga (intressanta) frÄgor. Det blev ocksÄ mÄnga frÄgor, som bl a berörde hur de vÀljer ut artister och jokrar etc. All respekt för den processen, men inte ett ord om hur de valde ut de första 28 som jag satt och vÀntade pÄ. Dessutom kÀndes det inte som att journalisterna var kritiska, som de annars brukar vara, utan mer slickade C Bjökrman dÀr bak.

Om det Àr sÄ som Exil hÀr ovan har skrivit sÄ tycker jag det Àr dÄligt, eftersom Àven om man inte Àr signad pÄ ett förlag/skivbolag/whatever kan lÄten ÀndÄ vara minst lika bra som nÄgon som Àr frÄn ett förlag/skivbolag/whatever. I ett demokratiskt samhÀlle ska det inte ske korruption pÄ detta vis, utan folket borde vÀl ha rÀtt att bestÀmma vilka lÄtar som Àr bÀst. Men om man nu mÄste acceptera att det Àr sÄhÀr sÄ kan man frÄga sig varför man inte gÄtt ut med hur det egentligen ligger till för allmÀnheten? Varför Àr man rÀdd för att man ska fÄ reda pÄ det?

Jag bara vÀntar pÄ Aftonbladets nÀsta bilagor: "SÄhÀr gÄr hela Melodifestival-processen till!" eller "SÄhÀr fÄr du med din lÄt i Melodifestivalen!" Men dom spekulerar helre om vilka som blir jokrar eller inte, som Àr totalt ointressant i jÀmförelse. Finns det t ex ingen konkret sida pÄ internet som förklarar processen klart och tydligt frÄn inskickade bidrag till 28 klara lÄtar? Eftersom jag betalar TV-licens sÄ borde jag vÀl ha rÀtt att veta?

Redigerat av neonguy
Postat

Det Àr vÀl inte skivbolag som Àr med och lyssnar pÄ "folkets" bidrag, utan förlag?

Lionheart och Mariann Àr vÀl de som brukar ha med flest lÄtar, de ger oftast Àven ut Melodifestivalskivan pÄ ett gemensamt bolag (regeln Àr att det bolag som har med flest lÄtar fÄr ge ut samlingsskivan, sÄ dÄ Àr det ju fint att gÄ ihop sÄdÀr hehe)

De lÄtskrivare som Àr med "alltid" gör i princip inget annat Àn skriver lÄtar i den stilen, och jobbar med artister för just detta event. Finns inte sÄ mÄnga möjligheter kvar i Sverige att synas för 3 miljoner mÀnniskor..

Som lĂ„tskrivare Ă€r de duktiga "hantverkare", vet hur en slipsten ska dras etc etc. Inte konstigt att de fĂ„r med mĂ„nga varje Ă„r. đŸ˜±

Postat
Blir de dom gamla vanliga lÄtskrivarna eller har de skett nÄgra

förÀndringar i ankdammen ?

SĂ€kert inte skillnad alls..

Samma typ av schlagermaffia Är efter Är med sina töntlÄtar..

Postat (redigerat)
Det Àr vÀl inte skivbolag som Àr med och lyssnar pÄ "folkets" bidrag, utan förlag?

Lionheart och Mariann Àr vÀl de som brukar ha med flest lÄtar, de ger oftast Àven ut Melodifestivalskivan pÄ ett gemensamt bolag (regeln Àr att det bolag som har med flest lÄtar fÄr ge ut samlingsskivan, sÄ dÄ Àr det ju fint att gÄ ihop sÄdÀr hehe)

De lÄtskrivare som Àr med "alltid" gör i princip inget annat Àn skriver lÄtar i den stilen, och jobbar med artister för just detta event. Finns inte sÄ mÄnga möjligheter kvar i Sverige att synas för 3 miljoner mÀnniskor..

Som lĂ„tskrivare Ă€r de duktiga "hantverkare", vet hur en slipsten ska dras etc etc. Inte konstigt att de fĂ„r med mĂ„nga varje Ă„r. đŸ˜±

Ok, jag har redigerat mitt inlÀgg ang ordval.

Men du undvek dom egentliga frĂ„gestĂ€llningarna. Även om du har rĂ€tt i att det Ă€r dom som gör dom bĂ€sta lĂ„tarna, sĂ„ kan vi inte förneka det faktum att sjĂ€lva systemet Ă€r totalt okĂ€nt för en vanlig mĂ€nniska.

Redigerat av neonguy
Postat

Ok, jag har redigerat mitt inlÀgg ang ordval.

Men du undvek dom egentliga frĂ„gestĂ€llningarna. Även om du har rĂ€tt i att det Ă€r dom som gör dom bĂ€sta lĂ„tarna, sĂ„ kan vi inte förneka det faktum att sjĂ€lva systemet Ă€r totalt okĂ€nt för en vanlig mĂ€nniska.

Ok jag svarade mest pÄ faktafelen i Exils inlÀgg.

Jag gissar att om man Ă€r sĂ„ kompetent lĂ„tsnickare att man kommer med bland de 28 sĂ„ Ă€r det troligt att man skrivit lĂ„tar innan, hĂ„llt pĂ„ ett tag, och redan har förlag. Det MÅSTE inte vara sĂ„, men det Ă€r ganska troligt. Sen undrar man ju hur en del lĂ„tar kommer med, fast det Ă€r oftast de dĂ€r helt okĂ€nda lĂ„tskrivarna/artisterna som ibland kĂ€nns som de Ă€r med för att fĂ„ det övriga startfĂ€ltet att se bĂ€ttre ut.. Hehe, jag har sjĂ€lv varit med 2 ggr 🙂

Postat

Jag minns nĂ€stan ingen enda lĂ„t frĂ„n uttagningen 2007... đŸ˜± Utom hon lĂ€rarinnan Marie nĂ„goting.

Uttagningen Àr som en teflonpanna man anvÀnder en gÄng om Äret. Undrar vilket tema som blir

inne denna gÄng ?

AlienDealer (oregistrerad)
Postat

men shit! hur mÄnga lÄtskrivare var det till den ena lÄten dÀr ikvÀll? 6-7 stycken??? hahaha. ja jÀvlar...

Kitte

Postat
men shit! hur mÄnga lÄtskrivare var det till den ena lÄten dÀr ikvÀll? 6-7 stycken??? hahaha. ja jÀvlar...

Kitte

Ja och det var heller inget bra. StÀmmer det dÀr med... ju fler kockar dessto sÀmre soppa?

Retar mig pÄ ljudet. Det Àr kasst. SÄngen Àr för lÄg och drÀnkt i dansbandsreverb.

Musik i hö/vÀ RÀtt

SÄng i center Helt okej, hellre i hö/vÀ och / eller i kombination

REVERB i center FEL

Inget reverb i hö/vÀ FEL

i Dom bakre sÄ Àr det inget publikljud utan ett kort room reverb frÄn musiken med mix pÄ wet 100% FEL

SlÄr man över i vanlig stereo sÄ Àr det helt okej.

Nej killarna bör ta lÀrdom av soundstage

Postat (redigerat)

Seriöst, fanns la ingen bra lÄt med ikvÀll what so ever.

đŸ„°

Fan va besviken jag blev pÄ Christer Sjögrens lÄt.

Han som oftast brukar ha sköna lÄtar.

Men denna? Seriöst, fjÀska för Europa sÄdÀr.

Redigerat av Soundborn
Postat

đŸ„°

Fast jag tror att om vi skall vinna sĂ„ mĂ„ste man nog fjĂ€ska lite 😄, antingen skall det vara en otroligt bra lĂ„t eller en otroligt töntig lĂ„t om det skall funka menar jag. Viva espania eller förlĂ„t i love europe...

Postat

đŸ„°

Fast jag tror att om vi skall vinna sĂ„ mĂ„ste man nog fjĂ€ska lite 😄, antingen skall det vara en otroligt bra lĂ„t eller en otroligt töntig lĂ„t om det skall funka menar jag. Viva espania eller förlĂ„t i love europe...

Sen nÀr e det viktigt att vinna denna fjanttÀvling ?!?

Bara vÄra medier som haussar upp detta evenemang och dödsförklarar Sverige i princip om inte tÀvlingen vinns..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.