Jump to content
Annons

Assasin


Magus

Vad tycks?  

12 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • 5- Gud i London vad bäst det här var
      0
    • 4- Gött som farao
      3
    • 3- Helt ok
      5
    • 2- Mja
      1
    • 1- Klipp dig och skaffa ett jobb
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: David Hornwall

ARTIST/GRUPP: David Hornwall

GENRE: Elektrorock

LÅTLÄNGD: 5:16

KOMPOSITÖR: David Hornwall

PRODUCENT: David Hornwall

EV. MEDVERKANDE: Maria Rylander, Henrik Hansson

INSPELNINGSÅR: 2002

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,84 Mb

LÅTLÄNK:Klicka här!

Hallå! Jag är ny här på forumet och tänkte fira detta genom att visa en liten demo som jag gjort. Lyssna gärna och kommentera. Denna spelade jag in för två sommrar sedan innan jag helt gav upp alla inspelningsprojekt pga en krånglande dator som höll på att driva mig till vansinne. Köp aldrig moderkort med VIA chip om ni vill förbli mentalt friska. Knastret i slutet av låten är ett resultat av VIAs spontana jamsession innan hela skiten kraschade någon dag senare. Lyckades rädda denna MP3an ur spillrorna.

Nåväl... Håll till godo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Ojojoj, detta var riktigt jobbigt att lyssna på.

Spontant låter det som sångaren är frustrerad oskuld med gigantiskt David Gahan-komplex.

Vad ville du ha feedback på, mixen eller?

Låter rent och snyggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte det var helt okej. Kul med så mycket sång av både pojk och flicka. Sedan hade jag nog också försökt att producera sången lite mer, typ sjunga ut lite mer.

Gitarrerna låter maffiga om än lite outdated. Det låter mycket bra.

Det är nästan lite för mycket kontraster om du fattar vad jag menar. Bitvis är det fräckt och lysande och bitvis bara konstigt och tunnt. Bäst är när det manglar på. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för responsen. Kul med konstruktiv kritik. Trummorna blev helt enkelt de jag kunde frambringa (det är windows gs wavetable trummor). Jag håller med om att låten bitvis har fått lite konstig form. Bla introt känns för långt, men kan inte riktigt skära bort det heller eftersom låten numera endast existerar som denna mp3a pga datorhaveri. Håller som bäst på att spara till en ny stabil dator. Om jag tar upp och börjar jobba med låten så blir det nästan från scratch. Då isåfall med en formmässig upprensning och lite mer producerat. I den mån jag är kapabel till det. I övrigt så är sångaren förvisso frustrerad men knappast oskuld. Komplex finns också, men inget David Gahankomplex så vitt jag vet. Snarare då komplex över att inte vara den demonproducent jag önskade att jag var. Men allt kan förändras 🙂 . Kan jag göra något i tex wavelab för att förbättra mixen på denna enda version som finns? Isåfall vad? Om någon är haj på det där med mastring så kom gärna med nåt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bryt upp introt genom en slowstop effekt...( skivspelarstopp) sen pang på med gurorna...

Oj..jag kan inte heller undgå att höra DG när den manliga sången kommer in..

personligen tycker jag att låten skulle bygga enbart på chugga-gurrorna och den kvinnliga sångdelen, ...schysst som fasen med lite opera-feeling en stund där.

Men som sagt renodla och sen tillbaka till mixerbordet, sen posta igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva låten är riktigt rolig att lyssna på, skulle lätt passa in i en zombierulle 🙂

Trumljuden är tyvärr rätt taskiga, men det kanske var meningen då Electro är något man brukar associera med gamla trummaskiner. Annars är det härlig atmosfär du fått in i låten, speciellt vibratosynten (Eller vad man nu ska kalla det), älskar sådant!

... Oj, vad hände där vid fade-outen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen dum idé det där med slowstop prylen. Ska nog undersöka det närmare. Gecko Yamori... Kul att du gillade min theremin. Knastret i slutet är som sagt en liten hälsning från teknikerna på VIAs chipsetfabrik. Låten var egentligen längre men jag fick fejda för slutet var helt fruktansvärt *se tidigare inlägg*

Link to comment
Dela på andra sajter

Som metalgitarrist kan jag bara säga att jag diggar gurorna, riktigt feta. 🙂

Texten är klockren, konstigt att ingen kommenterat detta innan. 😛

Ackorden och ackordföljden reflekterar textens innehåll på ett mkt bra sätt.

Faktum är nog att varje lyssnares öron tenderar att vridas inåt eller utåt under låtens inledande minut och sen är det kört med att försöka ändra på det, vilket resulterar i att kommentarerna blir hastiga och kanske inte alltid så välgrundade. 😄

I mitt fall var öronen vända utåt hela tiden, även under repeatomgången. 😱

Jag tycker att ljudbilden är bra och härligt varierande. Thereminen är ju lysande. Datorhaveri är ju aldrig kul men jag tycker ändå att du lyckats bra med mixningen.

Bra jobbat, du får en fyra av mig! 😆

Ha det gött, Ciao!

/Djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm... Android loves Theremin...!! 🙂🙂

Hade den varit med mer hade det blivit en femma... 😉

Introt tycker jag också är lite småtrist och långt...

Är ju som synthare van vid sångare som låter/försöker låta som Dave Gahan, men det här lär ju faktiskt ovanligt bra...

Du skulle ju kanske kunna EQ:a lite såhär i efterhand för att få in lite mer tryck i trummorna... Men nu sitter jag förstås i urkassa hörlurar, så jag kanske inte ska säga för mycket...

Hur lång tid har du förresten spelat theremin? Var det svårt att lära sig?

Har länge varit sugen på att köpa en, men det verkar så svårt, och man drar sig ju för att slänga ut 5000:- för en sak som kan kanske inte kan använda sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmmm... Android loves Theremin...!! 🙂🙂

Hade den varit med mer hade det blivit en femma... 🙂

Introt tycker jag också är lite småtrist och långt...

Är ju som synthare van vid sångare som låter/försöker låta som Dave Gahan, men det här lär ju faktiskt ovanligt bra...

Du skulle ju kanske kunna EQ:a lite såhär i efterhand för att få in lite mer tryck i trummorna... Men nu sitter jag förstås i urkassa hörlurar, så jag kanske inte ska säga för mycket...

Hur lång tid har du förresten spelat theremin? Var det svårt att lära sig?

Har länge varit sugen på att köpa en, men det verkar så svårt, och man drar sig ju för att slänga ut 5000:- för en sak som kan kanske inte kan använda sedan...

Jodå det känns nog som om introt ska beskäras med fast hand. EQ är inte min starka sida. Vet liksom inte hur man får det bra. Tidigare försök har slutat med att jag sitter som ett fån och lyssnar på nåt som lät bättre som det var från början. Får väl gå en kurs eller nåt. 😉

Theremin har jag spelat sedan 99 då jag fick en hangup på den efter en dokumentär om Leon Theremin. Beställde en Big Briar theremin från Elmelids i Höör i byggsats. Den var ganska lätt att sätta ihop och då är den lite billigare också. Fick den signad av Bob Moog senare. (annan historia) Jag har aldrig ångrat att jag köpte den men jag övar ju inte varje dag precis. 🙂 Det blir i omgångar. Senast jag använde den spelade jag Schuberts Ave Maria tillsammans med en pianist inför en chockad åhörarskara i en kyrka. Det är absolut mitt coolaste instrument men jag använder det med sparsamhet eftersom det sticker ut väldigt mycket. Kan låta väldigt sataniskt men också änglalikt (beroende på hur bra man intonerar) Men det går absolut att lära sig. Utgångspunkten är naturligtvis ett hyfsat gehör och en stadig hand. Go for it

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Det var jävlar i mig det bästa jag hört på länge på forumet.

Och thereminen...

Det måste finnas en thereminemulator... var var var..

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Och thereminen...

Det måste finnas en thereminemulator... var var var..

Man kan hyfsat lätt emulera en theremin med de flesta synthar. Krävs bara att de har oscillator med sinusvågform, eller självoscillerande filter...

Men sedan måste man ju försöka spela så att det låter "äkta", och det är lite svårare...

Link to comment
Dela på andra sajter

smocke (oregistrerad)

hmmm, många olika influenser på en och samma gång, barnviseintro, metalguror, orientalisk(?) körande, sakrala vibbar. ja ganska mycket helt enkelt.

jag skulle själv inte köpa denna typ av musik, men det är en liten angenäm stund jag har vid datorn då jag lyssnar. tycker dock att låten är lite väl lång och att trumljudet är rätt tråkigt (cymbalerna). som tidigare inlägg menar - bra avvägd mixning.

/smocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligen finns det ingen annan lösning än the real mc coy när det gäller thereminen. Det finns visst nån IR theremin wannabe stråle på nån roland groovebox som kan styra midi. En sån kanske man kan hitta billigt på begmarknaden? Ganska kul även om känslan inte blir densamma. Thereminen har ju två steglösa tonkontroller. Pitch och volym. Vibratot skapas genom handledsdarr på pitchhanden och attacker genom volymhanden. Vissa bygger ju sina egna IR thereminer också.

Tackar för den positiva responsen. Har blivit taggad att försöka fibbla lite med låten igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker faktiskt att din röst stundtals påminner mig om

sångarens i Depeche Mode.

Ok ok.. efter att så många sagt det så får jag väl erkänna jag kan förstå en viss likhet 😕 Men jag försäkrar att det inte är med vilje. Jag är klassisk sångare i grunden och strävar i denna genren mest efter att sjunga på ett sätt som inte pajar rösten. Sedan har ju David Gahan en ganska avspänd sångteknik som jag tror många sångpedagoger skulle godkänna. Så jag antar att jag får ta det som en komplimang 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...