Jump to content
Annons

Ny förstärkare


GitarrJim

Recommended Posts

Ok, då ska jag skaffa en ny förstärkare med och har tittat runt lite. Hade tänkt mig en Marshall rörstärkare, och då blir det begagnat, för så rik är jag inte. Har inte någonting emot något annat märkte, men rörstärkare ska det va.

Jag hittade en begagnad Valvestate bi-chorus 8200S med en lead 1960 låda till för 7 000 kr. Är den värd priset? Eller ska jag satsa på någonting annat, större eller mindre, dyrare eller billigare? Den kan igenteligen inte gå mycket dyrare än 7 000, men om det skiljer bara lite kan man nog få fram pengar.

På denna sida finns info om Valvestaten: Valvestate

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ok, då ska jag skaffa en ny förstärkare med och har tittat runt lite. Hade tänkt mig en Marshall rörstärkare, och då blir det begagnat, för så rik är jag inte. Har inte någonting emot något annat märkte, men rörstärkare ska det va.

Jag hittade en begagnad Valvestate bi-chorus 8200S med en lead 1960 låda till för 7 000 kr. Är den värd priset? Eller ska jag satsa på någonting annat, större eller mindre, dyrare eller billigare? Den kan igenteligen inte gå mycket dyrare än 7 000, men om det skiljer bara lite kan man nog få fram pengar.

På denna sida finns info om Valvestaten: Valvestate

men... valvestate är väl inga helrörsstärkare? 😉

jag fattade det som de var marshalls sätt att få "rör"sound ur en solid state-stärkare. "valvestate" "solidstate" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då ska jag skaffa en ny förstärkare med och har tittat runt lite. Hade tänkt mig en Marshall rörstärkare, och då blir det begagnat, för så rik är jag inte. Har inte någonting emot något annat märkte, men rörstärkare ska det va.

Jag hittade en begagnad Valvestate bi-chorus 8200S med en lead 1960 låda till för 7 000 kr. Är den värd priset? Eller ska jag satsa på någonting annat, större eller mindre, dyrare eller billigare? Den kan igenteligen inte gå mycket dyrare än 7 000, men om det skiljer bara lite kan man nog få fram pengar.

På denna sida finns info om Valvestaten: Valvestate

nej nej nej.. inte valvestate! inte rör, å dom låter inte bra nånstans. ska du ha marshall så leta efter en beggad Jmp, jcm 800 eller jcm 900.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

joo, tack, kollade på jcm 900 och 800. Men sedan när man ska flytta dom så blir det ju sånt bök, för man bör väll ändå inte flytta en 900 och en låda utan case? då kan man ju kanske köpa en mindre? som är lättare att frakta, men då är det frågan, hur stor skilnad är det på nu jcm 900 och en liten grej (aka TSL122)?

Link to comment
Dela på andra sajter

joo, tack, kollade på jcm 900 och 800. Men sedan när man ska flytta dom så blir det ju sånt bök, för man bör väll ändå inte flytta en 900 och en låda utan case? då kan man ju kanske köpa en mindre? som är lättare att frakta, men då är det frågan, hur stor skilnad är det på nu jcm 900 och en liten grej (aka TSL122)?

bör å bör.. jag hade en jcm 800 tills för nått år sen. den hade jag i ca 6-7 år å den har varit runt hela europa utan case å klarade sig fint.. sålänge du är någorlunda rädd om den så borde det inte vara några problem. sen att den väger. ja visst, men ska du ha en helrörs så får du räkna med att det väger lite. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

men sen i typ replokalen så kan man inte kräma på allt för mycket för då dränker man de andras ljud och då kan dom nog bli lite smått arga? 😉 Och man kan få rätt högt ljud i en liten combo, pluss att den är lättare att ta med sig och att den blir lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

men sen i typ replokalen så kan man inte kräma på allt för mycket för då dränker man de andras ljud och då kan dom nog bli lite smått arga? 😉 Och man kan få rätt högt ljud i en liten combo, pluss att den är lättare att ta med sig och att den blir lite billigare.

ja klart du kan få högt ljud i en combo. skulle rekomendera en med 2x12 i.

men åter igen.. är det en rörstärkare så kommer den väga en del även fast det är en combo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo, det kommer den. Har googlat lite och kollat på marshalls hemsida och hittat Marshall JCM 2000 - DSL 401, den väger 20 kg, 40w ut, en clean, en dist och en lead och den är helrör, kostar runt 5 000 begagnad, 9 600 ny.

Sen en JCM601/JCM602 Combo, 601:an väger 24, 602:an väger 29, 601 har 1x12 högtalare, 602 har 2x12, båda ger 60w ut och båda har clean, dist och lead. Hitta en som säljer en beggad 601:a för 5 000, hittar ingen som säljer den ny.

ska åka till musikaffären och testa och kolla lite nu, får se efter det

Link to comment
Dela på andra sajter

njaa, har nog bestämt mig för att skaffa en combo.

Jag testade en Valvestate 8040 tror jag, 40w, den lät jättebra även fast det var en hybrid. Den kostade ca 5 000 ny om jag kommer ihåg rätt.

Sen testade jag en Laney helrörsstärkare, den var jätteskönt ljud i och lät utav ba f*n, och kostade bara 3 990 kr! begagnad dock men man får 3 månaders garanti eftersom den säljs i affär. Lite tråkigt att den bara hade en clean och en dist kanal, gillade dom med clean, dist och lead med en pedal som bytte mellan dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Laney helrör istället för valvestate alla gånger!

Leadljudet fixar du lätt med en stomppedal i valfri modell.

För min del är det viktigast att förstärkaren har en jäkligt bra cleankanal som bryter upp snyggt när den pressas.

Resten av ljuden använder jag helst favoritpedaler till.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

njaa, har nog bestämt mig för att skaffa en combo.

Jag testade en Valvestate 8040 tror jag, 40w, den lät jättebra även fast det var en hybrid. Den kostade ca 5 000 ny om jag kommer ihåg rätt.

Sen testade jag en Laney helrörsstärkare, den var jätteskönt ljud i och lät utav ba f*n, och kostade bara 3 990 kr! begagnad dock men man får 3 månaders garanti eftersom den säljs i affär. Lite tråkigt att den bara hade en clean och en dist kanal, gillade dom med clean, dist och lead med en pedal som bytte mellan dem.

Knalla ner till Jam och testa en Tiny Terror, dom spelar i en helt annan liga än Valvstate 8040 (som inte alls låter speciellt bra).

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp inte en Valvestate. Jag hade en 8040 då dom var nya nån gång på nittiotalet. Usel kvalitet. Pottar som skrapar och klappiga kontakter. Sen är väl ljudet en smaksak, men enligt min mening har den ett livlöst rent ljud och en tunn dist utan botten.

Nu kör jag på Laney VC30, en klass A förstärkare i samma prisklass men en helt annan liga då det gäller ljud. Tung dist får man komplettera med en pedal.

Link to comment
Dela på andra sajter

joo, det blir en laney nu, kommer int ihåg vad modellen heter, den var 30w tror jag, den jag berätta om förut. Ska åka och köpa den på måndag direkt hagströms öppnar, tack för all hjälp!

Kolla in tiny terror som tillsammans med Oranges entolva kostar sextusen. Precis lika smidigt som en combo. Dessutom smiskar den alla stärkare i segmentet med råge. Jag har och har testat många riktigt bra stärkare och Tiny Terror är en av dom bästa jag testat hittills, oavsett pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att Tiny Terror är en av dom vidrigaste surrigaste jävla förstärkare som finns? :rolleyes: Disten låter som en geting. Lite överdrivet kanske :rolleyes: men den surrar ändå rätt friskt tycker jag..

Satsa på Laney i så fall, GH50 eller vad dom heter.. kanske en peavey classic annars?

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att Tiny Terror är en av dom vidrigaste surrigaste jävla förstärkare som finns? :rolleyes: Disten låter som en geting. Lite överdrivet kanske :rolleyes: men den surrar ändå rätt friskt tycker jag..

Satsa på Laney i så fall, GH50 eller vad dom heter.. kanske en peavey classic annars?

Surrig? Håller verkligen inte med alls. Krämig och varm tycker jag snarare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter en ny elgitarr stärkare och har blivit lite intresserad av marshall tsl 60...Jag undrar om någon/några har några erfarenheter av denna alltså t.ex. som räcker den när man man repar i replokalen eller ska man satsa på 100 watt modellen?

alla svar uppskattas

Redigerat av dannesik
Link to comment
Dela på andra sajter

Är på jakt efter en ny elgitarr stärkare och har blivit lite intresserad av marshall tsl 60...Jag undrar om någon/några har några erfarenheter av denna alltså t.ex. som räcker den när man man repar i replokalen eller ska man satsa på 100 watt modellen?

alla svar uppskattas

Orange Tiny Terror är mitt tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bl.a. en 5w epi Valve Junior top som iof är moddad. Låter grymt bra och de 5 watten räcker och blir över i en replokal! 60 Watt är grymt mycket och 100 w kommer du aldrig kunna utnyttja, bara så du vet! (jo, om du får gig med Judas Priest kanske)

Å, Phobes du måste vara sponsrad av Orange Tiny Terror! Var man än läser så gör du reklam för den! 🙂

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Phobes tycks väl bara vara mer än nöjd. Och det är ju roligt!

TSL60 är ungefär 2-3 gånger starkare än vad du behöver i replokalen. Jag repade med en Vox AC15 (15W) för inte jättelänge sedan och trummisen sade hela tiden "nej, använd inte den lilla förstärkaren, den är så jävla högljudd!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...