Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan!

Innan sommaren så skrev jag och frågade om inspelningsutrustning e.t.c. https://www.studio.se/index.php?showtopic...ningsutrustning

Nu är min jobbtid förbi och det är dags att köpa grejorna!

Det är så att jag mer eller mindre bestämt mig (ifall ingen kan komma med en riiktigt bra anledning att jag inte skulle) att köpa Studio Projects B1 och VTB-1. Ser ut och låter som en riktigt bra och prisvärd mic.

Jag skulle dock vilja ha en mic att kunna ta upp "percussion" eller det bottnande ljudet (helt enkelt "stereo" ljud) på gitarren.

Är det någon som har ett bra förslag på en sådan?

Behöver jag i så fall en till preamp?

tackar på förhand!

Annons
Posted

du vill anvanda 2st mikar samtidgt? da kommer du behova en till mikforstarkare. line audio design cm3 skulle nog kunna vara miken for dej.

Posted

Jag använder Shure Sm57 tillsammans med B1 till

t.ex. Akustisk gitarr, gitarrstärkare, piano.

Funkar jättebra!

Dynamisk mick, behöver inte fantom-matning, billig (runt 1000 lappen).

DÄremot en till micpreamp borde väl behövas då, eller vad har du för ljudkort?

Posted

skulle inte använda sm57 till akustiskgitarr. då är cm3 mkt bättre, för samma pengar. fast visst en sm57 är alltid trevligt att ha i studion 🙂

Posted
skulle inte använda sm57 till akustiskgitarr. då är cm3 mkt bättre, för samma pengar. fast visst en sm57 är alltid trevligt att ha i studion 🙂

Jo, jag kan tänka mig att Cm3 är bättre (ha rinte testat den), men somsagt

så är en Sm57 klassisk att ha i studio, kan använde till mycket. Och enligt

mig funkar den till akustisk gitarr.

Posted

Tack för svaren!

Dock är det lite förvirrande, 😉

Ska jag köpa en till preamp för micken eller hur ska det vara? Är det något annat jag måste köpa?

(Allt kommer spelas in på en laptop)

Posted

Den preampen som du nämner verkar enbart ha en kanal. Du skulle med andra ord behöva en likadan till,

eller snarare en stereovariant. Om du vill göra stereoinspelningar i framtiden bör båda kanalerna förstärkas

på ett likartat sätt.

Eftersom frågan handlar om mikrofonval, så är den mick du tänker på en stormenbranare. Vill du ha skillnad i sound,

så skaffa dig en småmembranare (typ line audio-modellen som föreslagits) eller varför inte nåt av de andra.

Jag är väldigt svag för beta-58or (shure), men en vanlig SM58 är nog mest användbar (och billigare).

Den slår dessutom ut 57an i mångsidighet och prisvärde.

Posted

Men om jag då inte kan använda preampen som jag tänkte köpa, har du nåt annat förslag på en stereovariant i så fall? 😉

Posted

Svårt att ge riktigt bra förslag på kort varsel - jag har själv en gammal Behringer som jag är nöjd med,

men den är rätt tafflig i detaljerna.

I senaste studio (har jag för mig) testades en 2-kanalig preamp från Line Audio (tror det var 2MP),

som fick fint betyg. Den är den billigaste jag hittat hittills, men det blir ju i vilket fall mer än dubbelt så dyrt (2750:- på jam).

Annars är en given fråga: vad är det för ljudkort? Det mest prisvärda är nog ett externt eller internt med två mickförstärkare (det finns mängder av modeller).

Posted

Okej då har jag två ytterligare frågor:

Om jag köper ett externt ljudkort (är det värt att göra det?) kopplas detta då direkt i datorn utan större problem?

Kan jag lika väl köpa två VTB-1:or som att köpa en stereo?`och kan dessa i så fall vara samtidigt inkopplade i datorn (ljudkortet)?

är det usb det är frågan om?

Posted

1. Det är värt att köpa ett externt, enligt mig och många andra här.

Kopplas in utan problem i USB eller FireWire, olika på olika modeller.

2. Det är väl en smaksak, två VTB-1or kan samtidigt vara ikopplade i ljudkortet

förutsatt att du har två kanaler. (behövs två kanaler för att spela in två mickar/instrument samtidigt)

Stereo-preamps har jag ingen direkt erfarenhet av, så det låter jag vara osagt.

Posted

Alltså måste man ha två kanaler på ljudkortet med då?

Skulle ni kunna ge lite olika tips på bra ljudkort (inga överpriser) tack 😕

Posted

USB ljudkort kopplar du in i en USB ingång på datorn.

FireWire ljudkort kopplar du inte i FireWire ingången på datorn.

ENligt mig är USB vanligare, fast FireWire bättre.

-

Nu ska jag tyvärr dra, så nån annan får ta över 😕

Posted

Line Audio Design 2MP är kalasbra för pengarna. En annan som ger väldigt mycket välljud för pengarna, är Aphex 207D, som dessutom innehåller A/D-omvandlare så att du kan koppla in den på en S/Pdif-ingång på ditt ljudkort om du har en sådan...

Angående ljudkort:

Om du vill ha en extern preamp, så kan t ex ett Echo Audiofire2 duga fint.

Vill du hellre ha ett ljudkort där det finns inbyggda preamps, så kan du kanske överväga Echo Audiofire4 eller Terratec Phase X24FW.

De jag nämner har Firewire-interface, så det vill till att du har Firewire på din dator... 😕

Firewire är snabbare och belastar datorn mindre än USB och är därför lämpligare till musikdatorer.

Posted

Tack tack!

bara ett problem, jag är helt borta på det här med datorer... så... vad är firewire? nåt jag måste installera? 😕