Jump to content
Annons

Inspelning av Bas


oskari

Recommended Posts

Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Jag har spelat in på massa billiga basar. Och visst är det skillnad, men du kan absolut få till ett fett ljud med en billig bas. Testa detta och se if you like.

Ta en kanal för line.

En mick framför strängarna där du spelar med högerhanden.

Kör line-kanalen genom Ampeg SVX eller annan försärkarsimulator men jag tycker Ampeg låter kanon.och mixa med mickkanalen (obs! mickkanalen kan behövas att tryckas upp en del, men brukar bidra till ett härligt sound. Basen tycker inte jag blir fet bara av bas i ljudet, utan när du med micken får upp strängljudet så bidrar det till att den blir ännu fetare.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Jag svarar som jag alltid gör när det gäller inspelning av bas: köp en sanamp bas driver DI

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Jag har spelat in på massa billiga basar. Och visst är det skillnad, men du kan absolut få till ett fett ljud med en billig bas. Testa detta och se if you like.

Ta en kanal för line.

En mick framför strängarna där du spelar med högerhanden.

Kör line-kanalen genom Ampeg SVX eller annan försärkarsimulator men jag tycker Ampeg låter kanon.och mixa med mickkanalen (obs! mickkanalen kan behövas att tryckas upp en del, men brukar bidra till ett härligt sound. Basen tycker inte jag blir fet bara av bas i ljudet, utan när du med micken får upp strängljudet så bidrar det till att den blir ännu fetare.

Ska absolut testa detta när jag kommer hem!

Tack för tipset

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Jag svarar som jag alltid gör när det gäller inspelning av bas: köp en sanamp bas driver DI

Grejen är att jag tycker inte de ska behövas lägga mer pengar... Har inget emot att betala för att få allt att fungera fint, men vill inte lägga ut pengar i onödan. Det är ändå bara en hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Tjenare! Som andra redan skrivit så slår jag ett slag för SVX, Sansamp och kompressor, men även en bra preamp gör susen! Sen gör mickarna på basen en hel del...det kan ibland vara som natt och dag (i mina öron iaf)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör stor skilnad för ljudet om du pluggar in basen i en dedikerad instrumentingång eller om du bara pluggar in den i en line ingång. Det gör stooor skilnad. Basen blir mycket klenare i en line ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör stor skilnad för ljudet om du pluggar in basen i en dedikerad instrumentingång eller om du bara pluggar in den i en line ingång. Det gör stooor skilnad. Basen blir mycket klenare i en line ingång.

Ja fast det spelar ingen roll om jag spelar in det med mickad stärkare (testat olika mickar och olika positioner)(jobbar som scentekniker så ja vet hur man mickar en stärkare för att få bra ljud), eller om jag spelar med line in.

Basen blir klen. ingenting man får kalla Bas.

Går inte höja som sagt, då det peakar direkt...:S

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är din lyssning? Kan det vara så att du missar lågbasen men att den finns där? Annars är ju en klassiker att både micka och lajna. Sen skär man med ett lågpass på line-kanalen och låter den ta hand om lågbasen och mullret. Den mickade kanalen skär man istyället med ett högpassfilter och det brukar bli bra att dista stärkaren rätt rejält (hur mycket beror på musikstil och smak). Sen blandar man dessa två för att få ett ljud med lagom tryck i basen och ett skönt krämigt mellanregister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är din lyssning? Kan det vara så att du missar lågbasen men att den finns där? Annars är ju en klassiker att både micka och lajna. Sen skär man med ett lågpass på line-kanalen och låter den ta hand om lågbasen och mullret. Den mickade kanalen skär man istyället med ett högpassfilter och det brukar bli bra att dista stärkaren rätt rejält (hur mycket beror på musikstil och smak). Sen blandar man dessa två för att få ett ljud med lagom tryck i basen och ett skönt krämigt mellanregister.

tänkte bara smyga in litte där med lågbas lyssning. jag hade ett problem ett tag när jag satt med en väldigt djup bas jag mixtrade så att jag fick ett schysst sound i de högtalarna. men sen när jag provade i en vanlig stereo så hördes inte djupet alls det bara krockade med andra ljud.. hursom bra att ha i åtanke.

jag brukar på ett enkelt och snabbt sätt endast line basen och köra wawearts trackplug 5 och det funkar pilla bara rätt eq:n och compressorerna så att det låter bra.

fast hade jag haft tillgång till att köra använda en basstärkare hade jag gjort det också.

glöm inte att ha så pass hög volym att bas stärkaren låter riktigt bra

// JH

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är din lyssning? Kan det vara så att du missar lågbasen men att den finns där? Annars är ju en klassiker att både micka och lajna. Sen skär man med ett lågpass på line-kanalen och låter den ta hand om lågbasen och mullret. Den mickade kanalen skär man istyället med ett högpassfilter och det brukar bli bra att dista stärkaren rätt rejält (hur mycket beror på musikstil och smak). Sen blandar man dessa två för att få ett ljud med lagom tryck i basen och ett skönt krämigt mellanregister.

tänkte bara smyga in litte där med lågbas lyssning. jag hade ett problem ett tag när jag satt med en väldigt djup bas jag mixtrade så att jag fick ett schysst sound i de högtalarna. men sen när jag provade i en vanlig stereo så hördes inte djupet alls det bara krockade med andra ljud.. hursom bra att ha i åtanke.

Men jag har alltid det problemet med inspelning av basen, även kicken i EzDrums har jag nu märkt. Kan det vara någon inställnng i caubase som gör att basen försvinner?

Jätte konstigt för jag har absolut inget problem med att dunka bas i ex. Itunes när jag lyssnar musik.

får forska vidare på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej

För att fatta mig kort:

När jag försöker spela in bas till mina låtar får jag inte till det.

Jag har försökt att linea och jag har försökt micka stärkaren.

I båda fallen blir basen svag och innehållsfattig. höjer jag, så distar det...

Vet inte hur jag ska få till det.

En kompis trodde det berodde på att jag har för billig bas, men så kan väl inte vara fallet(?).

Det låter ju bra ut ur stärkaren...

Eftersom du säger att det låter bra ur stärkaren antar jag att jag inte kan predika om nya strängar och en bra fenderbas.. 😉

Som några har nämnt är kompressorn väldigt viktig på basen. Har du mixtrat mkt med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jobba som scentekniker är ingen garanti för att lyckas med ett bra inspelat basljud och vice versa för det är lite två olika skolor strax efter grunderna. Vad är det för utrustning du sitter med start från instrumentet? Mikrofon och linebox spelar ju ganska stor roll av vad man får ut. Stärkare och högtalare? Är det så att du försöker krana ur för mycket botten vilken man kan göra i större omfattning live än vad man kan på platta och sen att du inte får ut det ur lyssningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

ville bara passa på att tacka för tipset om Ampeg SVX

har precis införskaffat den & har bara testat som hastigast

men kan genast konstatera att den gav liv åt min livlösa linade bas

blev framför allt kär i slap presetsen,fast på finger spelad bas

då blev det genast lite steve harris stuns på det hela

me so happy now!! 😉

thanx ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ampeg SVX är riktigt bra faktiskt, däremot är presetsen ovanligt dåliga för att vara presets. Inget problem om man inte är helt handikappad med rattarna dock.

jag hara bara setat & testat den genom att plinka lite bas i direct monitoring

och bläddra i presetsen..och jag får i vilketfall upp öronen för vad den kan göra

även om presetsen är dåliga!!

fast jag är handikappad när det kommer till att ratta det sticker jag inte understol med

fast å andrasidan..så brukar jag bara ha presetsen som utgångs punkt 😉

men nu känns det som att nästa alster kommer vara en mer basdrivet alster

för att få sätta basen på prov i ett sammanhang!!

phobos..tror att jag redan bekänt mig vara en preset man för dig i en tråd om gateade reverb!! ☺️

det var antagligen det du syftade på!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...