Jump to content
Annons

Program/hårdvara för göra Dance/techno?


cbr

Recommended Posts

Hej!

Jag vet inte ens om det rätt kategori jag skriver tråden i.

1.Jag tänkte höra vad man behöver för program för att göra techno/dance musik(radioseven låtar)?

Är fruity loops bra eller ska jag använda cubase?

2. Vilka VST plugins ska man använda?

3. Behöver jag en Klaviatur för det?

Jag är nybörjare så var lite schysst 😲

Tacksam för alla svar!

Redigerat av cbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag vet inte ens om det rätt kategori jag skriver tråden i.

1.Jag tänkte höra vad man behöver för program för att göra techno/dance musik(radioseven låtar)?

Är fruity loops bra eller ska jag använda cubase?

2. Vilka VST plugins ska man använda?

3. Behöver jag en Klaviatur för det?

Jag är nybörjare så var lite schysst 😄

Tacksam för alla svar!

Välj vilket program som passar dig bäst!

Fruity loops är ju ett lätt förståligt program för Nybörjare.

Sen finns reason , cubase, pro tools , ableton live. och till mac finns super programmet logic 😲

Vst plugins: finns en underbar vst som heter refx nexus kostar 3000 kr

Andra top synthar är vell Refx vanguard , cakewalk Zeta+ , novation v-station.

Klaviatur: Gör det lättare för dig att producera. Men du klarar dig utan om du vill spara pengar.

Sen ska du även ha ett bra ljudkort och dator!

Mvh Skogholm

Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för snabba svar!

Vart kan man eventuellt köpa en billig och bra klaviatur?

Jag har:

2,1 ghz

2048 mb ddram

GeForce 7600GT 512 ddr2

+ Ett mycket bra inbyggt ljudkort men funderar på att köpa ett nytt)

Tips på ett bra ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1. FL är nog bättre än Cubase för Trance.

Jag tycker cubase Är bättre!

Men det är ju bara min åsikt. 😲

Men Cubase har ju inget i syntväg att komma med?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. FL är nog bättre än Cubase för Trance.

Jag tycker cubase Är bättre!

Men det är ju bara min åsikt. 😲

Men Cubase har ju inget i syntväg att komma med?

Eller?

Nej men har man vst pluggar som vanguard o zeta+. så använder man inte orginal syntharna i fl ändå.

Men visst få man med sköna synthar när man köper fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1. FL är nog bättre än Cubase för Trance.

Jag tycker cubase Är bättre!

Men det är ju bara min åsikt. 😲

Men Cubase har ju inget i syntväg att komma med?

Eller?

Nej men har man vst pluggar som vanguard o zeta+. så använder man inte orginal syntharna i fl ändå.

Men visst få man med sköna synthar när man köper fl.

Vanguard och Zeta+ är gratis eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad för typ av Klaviatur ska man köpa som passar bra till fruity loops? rätt billig och bra?

Har du spelat något isntrument förut?

Om inte, köp något billigt att börja med. Det finns keyboards under 1000 spänn som är ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klaviatur Är Väldigt onödigt.

jag rekommenderar dig att itne köpa det... iaf inte i början..

du kommer inte göra så mkt låtar med ditt tangetbord ändå.. sen så kommer noterna bli helt fel om du spelar dom med ett klaviatur..

Lättare att sitta och pilla i Piano rollen i FL.

om du nu köper FL förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Klaviatur Är Väldigt onödigt.

jag rekommenderar dig att itne köpa det... iaf inte i början..

du kommer inte göra så mkt låtar med ditt tangetbord ändå.. sen så kommer noterna bli helt fel om du spelar dom med ett klaviatur..

Lättare att sitta och pilla i Piano rollen i FL.

om du nu köper FL förstås..

Trams!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dr loop där.lär dig spela på klaviatur istället för i en trist pianorulle,det tjänar du på!!

annars så kan han juh chacka nån kass gammal elorgel 🙂 jag har en asgammal bontempi orgel 😆 (Keybordaktig typ) om man sen har lite rythm-sense så äre aslätt att plippa in melodin i pianorollern 😎 är juh en rätt schyst kompromiss lösnign . tkr iaf jag 🙂 sen så blir juh nästa steg att chacka midiklav 😄 är juh lagom kul att ha köpt en dyr klav som man sedan tröttnar på lr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vet inte ens om det rätt kategori jag skriver tråden i.

1.Jag tänkte höra vad man behöver för program för att göra techno/dance musik(radioseven låtar)?

Är fruity loops bra eller ska jag använda cubase?

2. Vilka VST plugins ska man använda?

3. Behöver jag en Klaviatur för det?

Jag är nybörjare så var lite schysst 🙂

Tacksam för alla svar!

1: Vilken sequencer som helst. En del föredrar FL, andra cubase. Men vill även tipsa om t.ex. Orion Platinum, Tracktion, Sonar och liknande. Testa programmen och se vilket du fattar bäst, troligen är det där du kommer trivas bäst framöver. Märker du att du växer ur programmen har du i alla fall skaffat dig en god grund för att kunna bedöma andra program efter.

2: Vsts, finns många bra. Nexus nämns väl som en trancsynt. jag rekommenderar starkt Korg Legacy Collection Analog Edition eller vad den heter. Ms 20 är tokigt bra på basar och Monopolyn är fruktansvärt flexibel och fet. Det som Korgs mjukvaror har som jag saknar hos majoriteten av konkurrenterna är ett tjockt härligt ljud. De låter inte lika platt som många andra Vsts. Väl värt pengarna.

3: Klav är alltid bra, om du inte har mycket låtidéer i huvudet så kommer du troligen att göra fler och bättre melodier med klav. Jag kan inte spela speciellt bra själv, men att sitta med pianorollen ger inte mycket resultat jämfört med att sitta med en klav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att köpa dyra mjukvarusyntar för tusentals kronor skulle jag tipsa om att leta bland gratispluggarna på nätet. Det finns en uppsjö bra syntar som passar utmärkt till trance, som exempelvis Synth1, Superwave och Oatmeal.

Lägg pengar på ett enkelt ljudkort med två in- och utgångar, köp en billig midiklaviatur och sikta på den billigaste versionen av Cubase eller FL Studio. Då är du igång och rullar med bara några få tusenlappar investerade. När du sedan kommit en bit på vägen kan det vara läge att om ett halvår/år börja fundera på en kraftfullare version av inspelningsprogrammet eller några prisvärda pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Tanka hem Pro Sound VST.

2. Dra i Phat Production-ratten. Ju längre till höger, desto fetare låter din produktion. Så enkelt är det.

😉

Jag har laddat hem den plggn, men hur jag än drar i rattn fr jag inget sound lixom. Behöver jag ett ljudkort?

😏

Sorry, var bara tvungen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver man för effekter för göra bra techno/dance?

Väl i vanguard och nexus, vad ska man ändra för att få till ett bra sound?

Det folk här ovanför försöker antyda är att det finns inga genvägar, inga proffs-inställningar som ger bra ljud. Om du inte är beredd att lägga ner mycket tid så kommer det inte bli bra. Skriv låtar, öva, experimentera, lär dig lite piano, läs om kompressorer, eq och reverb, ladda upp låtar på demoforumet, lyssna in dig på musiken du vill göra o.s.v.

Där har du en bra start 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase *klappklappklapp*

Cubase *klappklappklapp*

Klaviatur behövs väl verkligen inte om man inte vill?

Men det är ju klart skönare att hitta melodier och möjligheten att spela in saker direkt in i din sequencer (musikprogram) LIVE! för att nå lite skönare stuk o känsla 😄

Om vi ska ha diskussion... du kan ju testa barnprogrammet FL om inte cubase passar

hahahaha 🙂

"vadå barnprogram"

"vet du hur många som jobbar i fl?"

"det finns lika mkt möjligheter i fl som i cubase"

"basshunter använder ju fl !!!!!!"

Jo.. hört dom där svaren, men för mig ser det fortfarande ut som ett barnprogram!

dom borde VERKLIGEN göra om layouten till en mer proffisionell layout enligt mig 😉

men det funkar säkert lika bra som allt annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt och fått Fruity loops samt köpt VST plugin Vanguard och reFX nexus. Det jag undrar är vart kan man köpa en bra vst plugin med sköna gitarrljud? (fel skrivning kanske?)

Hoppas ni förstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...