Jump to content
Annons

Fel ljudkort?


trickleheart

Recommended Posts

Vore tacksam för lite tips på vägen...

Jag har köpt ett externt firewrie ljudkort som jag inte får att fungera ihop med min gamla dator.

Det funkar dock utmärkt på min andra dator som är nyare och kraftigare, men den används av hela familjen och till så mycket annat att jag inte kan ha den till inspelning.

Antar att det är så enkelt att ljudkortets systemkrav inte alls matchar dator men på musikaffären sa de att det inte skulle vara något problem. I så fall skulle det mera handla om mjukvaran, i mitt fall Cubase LE.

Ljudkortet kräver minst 1 ghz processor och 256 ram, helst 512. Datorn jag har är på 500 mhz och 256 ram.

Såg att M-audios pci-kort har systemkrav som kanske bättre svarar upp mot min burk; minst 500 mhz och 128 ram. Ska jag satsa på ett sånt istället? 2496 eller 1010LT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vore tacksam för lite tips på vägen...

Jag har köpt ett externt firewrie ljudkort som jag inte får att fungera ihop med min gamla dator.

Det funkar dock utmärkt på min andra dator som är nyare och kraftigare, men den används av hela familjen och till så mycket annat att jag inte kan ha den till inspelning.

Antar att det är så enkelt att ljudkortets systemkrav inte alls matchar dator men på musikaffären sa de att det inte skulle vara något problem. I så fall skulle det mera handla om mjukvaran, i mitt fall Cubase LE.

Ljudkortet kräver minst 1 ghz processor och 256 ram, helst 512. Datorn jag har är på 500 mhz och 256 ram.

Såg att M-audios pci-kort har systemkrav som kanske bättre svarar upp mot min burk; minst 500 mhz och 128 ram. Ska jag satsa på ett sånt istället? 2496 eller 1010LT?

Skulle nog inte fundera på att springa och köpa nytt ljudkort direkt. Kolla först så att drivrutinerna stämmer med ditt operativsystem. Hittar datorn ditt ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore tacksam för lite tips på vägen...

Jag har köpt ett externt firewrie ljudkort som jag inte får att fungera ihop med min gamla dator.

Det funkar dock utmärkt på min andra dator som är nyare och kraftigare, men den används av hela familjen och till så mycket annat att jag inte kan ha den till inspelning.

Antar att det är så enkelt att ljudkortets systemkrav inte alls matchar dator men på musikaffären sa de att det inte skulle vara något problem. I så fall skulle det mera handla om mjukvaran, i mitt fall Cubase LE.

Ljudkortet kräver minst 1 ghz processor och 256 ram, helst 512. Datorn jag har är på 500 mhz och 256 ram.

Såg att M-audios pci-kort har systemkrav som kanske bättre svarar upp mot min burk; minst 500 mhz och 128 ram. Ska jag satsa på ett sånt istället? 2496 eller 1010LT?

Skulle nog inte fundera på att springa och köpa nytt ljudkort direkt. Kolla först så att drivrutinerna stämmer med ditt operativsystem. Hittar datorn ditt ljudkort?

Jo datorn hittar ljudkortet och det verkar vara helt rätt drivrutiner. Däremot matchar inte ljudkortets systemkrav datorn. Det var därför jag funderade på om man istället skulle försöka hitta ett kort som synkar bättre med processor, RAM och hd...

Å andra sidan verkar firewire vara det som gäller framöver så man får kanske se sej om efter en bättre burk istället...vore kul att få igång den gamla datorn så att allt fungerar, jag testade och det gick rätt så galant att spela in på det gamla Sound Blaster-kortet. Fast då får man ju med sej mera brus och så, det är väl inte vad som rekommenderas heller när det gäller ljudkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lite sen kommentar : det kan vara firewire-controllern som inte är bra i lag med ditt kort - mitt tips är att prova med annan dator, helst med Texas Instruments controller-chip ( NEC´s är lite tveksamma ) - de brukar fungera till det mesta. Finns som PCi-kort hos ex.vis komplett.se eller Kjell & Co.

Fick inget grepp om vad för FW-kort du hade köpt ?

Lycka till !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...