Jump to content
Annons

Midi i Cubase


rockdemon

Recommended Posts

Jag har ett jäkla problem med midi i cubase.

När jag lirar in så spelar det inte någon roll hur jag sen ändrar volymen, den hoppas på nåt sätt tillbaka till sin original volym när jag kör en mixdown. samt att om jag vid ett ställe kör en manuell fade out( sänker volymen på keyboarden) och sen höjer den igen för att fortsätta spela vid ett senare tillfälle så blir den bara tyst (efter mixdown) i resten av låten. ungefär som att cubase tror att jag inte höjde tillbaka volymen igen.

detta problem upptäcks alltså först efter en mixdown. samt att volymen på inspelade midispår ändras när jag höjer o sänker volymen på keyboarden medan jag lyssnar.

finns det inte nåt sätt så jag kan lira in keyboarden via en vst plugin så att det ej blir ett midi spår utan ett audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett jäkla problem med midi i cubase.

När jag lirar in så spelar det inte någon roll hur jag sen ändrar volymen, den hoppas på nåt sätt tillbaka till sin original volym när jag kör en mixdown. samt att om jag vid ett ställe kör en manuell fade out( sänker volymen på keyboarden) och sen höjer den igen för att fortsätta spela vid ett senare tillfälle så blir den bara tyst (efter mixdown) i resten av låten. ungefär som att cubase tror att jag inte höjde tillbaka volymen igen.

detta problem upptäcks alltså först efter en mixdown. samt att volymen på inspelade midispår ändras när jag höjer o sänker volymen på keyboarden medan jag lyssnar.

finns det inte nåt sätt så jag kan lira in keyboarden via en vst plugin så att det ej blir ett midi spår utan ett audio?

Läs den här tråden om liknande problem - https://www.studio.se/index.php?showtopic=40307

Speciellt Claes inlägg om man ska styra volymen via midi eller via VST kanalen!!

Hoppas det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...