Jump to content
Annons

Vad håller vi på med?


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Hej allihop!

Två trådar har fått mig att reagera på sistone.

Fiddens om vart är demo klimatet är på väg och senast Light Head´s Varför vi gör så as-dåliga låtar.

Båda är relevanta.

Och intressanta att diskutera.

Jag har med stort intresse läst dessa trådar.

Och nu trampar jag in på nästa ämne som kanske blir en diskussion.

Teknik.

Jag är nämligen skittrött på alla som skall ha Micken xx1 eller XX2 preamp och dissar allt annat än DAW C.

Musik handlar om känsla och framför allt nyfikenhet. Att våga gå utanför det vanliga spåren och utveckla sig.

Alla prylar har ett eget sound om man fattar att uttnyttja detta. Att säga att si eller så mic/preamp/ljudkort låter kass är fullständigt ointressant. Det intressanta är att om ni kan förstå och höra mick/preamp/ljudkort i sitt sammanghang där det gör skillnad.

Jag tror nämligen på att varje pryl har sitt sound.

Jag botaniserar hellre bland gratis än skitdyrt för att lära mig vad det som är gratis eller möjligen är billigt kan göra för mig.

Det finns naturligtvis undantag och då skall vi varna våra kollegor att någon pryl faktiskt är genuin skit.

Mac vs PC, who cares...

Cubase vs Logic vs Sonar vs what ever, ljudkvalitén är den samma. Workflow är det intressanta.

Och jag är ännu mer less på nybörjare som tror att man kan köpa sig till ett bra ljud.

Sluta upp med det och gilla läget att det tar tid att lära sig.

Lyssna på dem som har kunskap och ger tips.

Och så kommer den sista grejen jag retar mig på som fan.

Fråga: Hur får jag FL att låta som Basshunters bas?

Det jag retar mig på är faktiskt inte frågan utan hur vi svarar.

De flesta av oss på forumet vet hur man gör en BH bas. Och det är faktiskt det intressanta med frågan inte huruvida personen i fråga som ställer frågan råkar gilla nåt som du eller jag tycker suger, utan faktiskt att personen vill lära sig att skapa ljud som låter som BH´s bas.

Sedan är det så att en del på forumet har taskig attityd, lägg av med det och lär dig att det finns alltid någon som är bättre och har mer erfarenhet än du.

Jag själv fick härdsmälta i en tråd om trummor, visst fan vet jag att man kan micka trummor på en miljard sätt, men just den här dagen fick jag för mig att svara nåt helt emot min egen kunskap och framför allt min natur. Jag har pysslat med musik sedan början av 80 talet och inser att jag har mer att lära varje dag.

Så var ödmjuk och lyssna och läs, för här finns dem som är vassa och kan komma med bra råd.

Nåväl vart vill jag komma med allt detta dravel, jo!

Lägg av med att komma med standard svar som inte utvecklar ämnet det minsta.

Kom med dina bästa idéer och utveckla oss alla och ge fan i och svara spydigt till andra.

Kommentarer med personliga påhopp som att du är dum, pucko, en sur gammal gubbe eller dylikt är bara kontraproduktivt.

Har du ett behov av att bara skälla och vara otrevlig så kan jag upplåta en del av min websajt till detta, skicka ett pm så att jag ser att det finns ett ordentligt intresse så ordnar jag det.

Det var väl vad jag ville säga.

Och BTW, jag är helt övertygad om att jag kan få en Art TubeMP med en billig MXL1006 mick + ett M-Audio Audiophile 2496 att låta skitbra i Tracktion ihop med Reason 3.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitbra Doktor Loop. Kan bara hålla med...speciellt om basshunterfrågorna....finns några riktiga lågvattenmärken bland svar där.

Dock måste ju nybörjare få tro att man kan köpa sig till bra ljud...men vi kan tala om för dem att det inte är så enkelt.

Däremot så är det precis som du säger. Tänk dig vilken "skitutrustning" man använde, även bland proffs, i synbranschens 80-tal. Nu kan varje hemanvändare få ljud som överglänser mycket, rent tekniskt. Att det inte låter bra trots det ligger ju i hur man använder det.

Teknik är oerhört kul, men oxo en belastning. hur ofta fastnar man inte i reason timme efter timme skruvandes på nåt "coolt ljud" som man till sist inte använder. Tekniken kan både föda och döda kreativitet.

Det skall vara kul med musik, och att hänga på detta forum skall vara givande.

Det blir det bara om vi alla beter oss trevligt 😏

bra att du tog upp detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken behövs för att göra en bra inspelning lysande i stället för trist - men tekniken kan aldrig göra en kass låt ett dugg bättre...

Klockrent sagt Claes, som vanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken behövs för att göra en bra inspelning lysande i stället för trist - men tekniken kan aldrig göra en kass låt ett dugg bättre...

Klockrent sagt Claes, som vanligt!

😏

Men jag tror du mer tänker på hur vi hanterar våra prylar(olika).

Förmodligen skulle en proffs-ljudtekniker få bättre ljud på sin mix med en Behringer/Alto/Whatever-rigg, än vad en vanlig amatör skulle lyckas med i en mångmiljonstudio - men samtidigt behöver man inte anstränga sig lika mycket om man har bättre prylar att köra med, utan det blir säkrare att resultatet verkligen blir bra om man har en bättre rigg.

Nu har jag ju visserligen en lite extrem rigg för att vara en hemstudio utan egentliga ambitioner att nå ut med min musik, men jag kan ju säga att skillnaden är enorm att jobba med sämre (som jag har gjort i flera år tidigare) jämfört med bättre prylar (som jag har fått råd med efter hand). Tyvärr är de bättre också förenade med en större prislapp, men det är smällar man får ta... 😊

Dock vill jag understryka ännu en gång, att musiken alltid talar för sig själv. Om låten är kass i ren och avskalad form utan kosmetika, så kan ingen teknik och inga pålägg göra den till något annat än en kass låt. Jag säger detta för att alldeles för många har en övertro på tekniken och tror att om de bara köper den där nya prylen så bli låtarna bättre - och om man bara får till samma sound som Beatles hade, så är man i hamn och blir stjärna direkt. Man kan faktiskt göra musik med i princip vilken utrustning som helst - men sedan är det ju alltid roligare att lyssna på sina inspelningar om det låter riktigt bra också... 😳

Det värsta man kan göra, är egentligen att köpa många nya och okända prylar samtidigt - för då blir man bara stressad eftersom man ju måste lära sig mycket nytt innan man kan börja jobba med nya låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken behövs för att göra en bra inspelning lysande i stället för trist - men tekniken kan aldrig göra en kass låt ett dugg bättre...

Joho! Med tekniken kan man visst göra en kass låt lysande. Kan ni inte det så är ni usla maskinoperatörer!

Link to comment
Dela på andra sajter

madscientist (oregistrerad)
"Musik de e grejer de"

Jo faktiskt... Är det en bra låt tycker jag det inte är superviktigt med bra tekniska prylar, jag finner det mer som ett hantverk om det låter lite hur som helst, mer personligt på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vilja ha BH sound är kanske inte så märkligt för en "nybörjare". Det är ett utmärkt sätt att börja och att ha något att utgå ifrån. Jag menar, varför finns det annars presets? Själv försöker jag härma JMJ 🙂 .....

En teknik som används flitigt i musikvärlden är reversed engineering, eller -"ta något som fungerar, bryt ned det i sina beståndsdelar och bygg upp det igen fast på ett nytt sätt."

Bra tråd Dr Loop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniken behövs för att göra en bra inspelning lysande i stället för trist - men tekniken kan aldrig göra en kass låt ett dugg bättre...

Joho! Med tekniken kan man visst göra en kass låt lysande. Kan ni inte det så är ni usla maskinoperatörer!

Nix!

Det kan på sin höjd bli en kass låt med bra ljud - men aldrig en bra låt... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar alla som vill få musik gjord att 1. sluta läsa musikertidningar (Sorry Björn och Mats! 😏) 2. sluta uppgradera fungerande system och 3. sluta installera nya pluggar.

Funkar för mig iaf. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar alla som vill få musik gjord att 1. sluta läsa musikertidningar (Sorry Björn och Mats! 😏) 2. sluta uppgradera fungerande system och 3. sluta installera nya pluggar.

Funkar för mig iaf. 😠

åå vad jag kan skriva under på detdär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar alla som vill få musik gjord att 1. sluta läsa musikertidningar (Sorry Björn och Mats! 😏) 2. sluta uppgradera fungerande system och 3. sluta installera nya pluggar.

Funkar för mig iaf. 😠

åå vad jag kan skriva under på detdär.

Så tråkigt, men så sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden är hel rätt och instämmer på det mesta!

Angående nyfikenheten om BH´s basljud så var det likadant under Cheirons stortid.

Jobbade på musikaffär på 90-talet med Cheiron som kunder och så gott som alla stora som okända producenter/kunder undrade vad de använde, samplings cds, utrustning etc. Kanske inte så konstigt när de tjänade miljardes miljarder. (det gör nog inte BH)

Kom ihåg hur nyfikna de var på trumljuden, speciellt hihat-lyftet och virveltrumman som återkom på flertal av Backstreets/britney/N-syncs osv låtar . Som om det skulle göra låten, haha....men så är det. Folk ville åt soundet!

Iof inget fel i det för jag själv inspireras av en ljudbild och kopierar vissa sound som är coola!

Förresten, ska jag säga som satt och plankade cheiron soundet på den tiden 🙂

De jag vill säga är att vi härmar andra för att så småningom få ett eget sound!...eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så är det två intressen. Visst är det så att man inte ska gagga så mycket om ditt å datt vad som ska eller inte ska osv. Prodda för i helvete. MEN för mig så gillar jag att snacka om ditt å datt. Jag är prylgalen processormatrealist. Gillar att snacka pluggar å effekter. Tycker inte att det finns nåt fel i det. Polaren satt på en fet HD|3 rigg för nån mille eller två och proddade i flera år. Alltid det senaste, värsta man kunde få tag på. Proddade en del bra en del skit å en del slog väl igenom hyffat. Vann nån melodifestival. Sen bestämde han sig för att skita i musiken och bli "vuxen" och studerar nu. Köpte en laptop med nåt hyffsat ljudkort.

Killen rycker på axlarna och säger "...-jaha och?..." Det lät ju bra det här med 😲🙂 Och killen är fortfarande ett as på att göra bra låtar. Synd att han skulle bli vuxen.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker detta med prylar för mig handlar om mina tankar och musikaliska idéer. Vad behöver jag för att nå upp till det jag hör i mitt huvud. Jag ser prylar, pluggar, ja allt helt enkelt bara som redskap för att nå dit jag vill. Vet många som bara slänger upp en massa pluggar i sina program för dom "ska" Lyssna först och använd dig av de "hjälpmedel" du behöver. Det jag vill säga är att för en del så kan prylarna i sig bli ett hinder för musiken. Innan slutmix så blir det oftast inte pålägg utan avdrag för min del. Okej skulle nån av mina kompisar säga, varför är du så sugen på att skaffa ett HD-system då och skuldsätta dig i flera år? Jo, för att i mina huvuden hör jag stora arr och inte syntetiska utan med riktiga orkestrar. Då räcker inte 18 kanaler särskilt långt och 48 kanaler vid mix inte heller så långt. Ljudmässigt så kan du få lika bra ljud i ett LE-system som HD-system (vad örat kan höra, även om det finns värden att mäta) beroende på hur bra ditt hantverk är. Jag skulle vilja säga ett citat i detta samband. Citerar en vän som själv citerade nån som jag inte vet vem det är. Jag frågade honom som är gitarrist en dag när han satt och övade. Varför spelar du bara på en sträng? han svarade, för att jag inte lärt mig allt som finns att hitta på första strängen än 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Prylar kontra musikskapandet!!!

Det har väl en del med vad slags ambition man har. För en del är detta en hobby. Men vist.......kan det leda till ett spännande arbete, var för inte.

Majoriteten av oss är inga Lennon/McCartney.

Men vi kan väl ha kul för de!

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar alla som vill få musik gjord att 1. sluta läsa musikertidningar (Sorry Björn och Mats! 😉) 2. sluta uppgradera fungerande system och 3. sluta installera nya pluggar.

Funkar för mig iaf. 😛

åå vad jag kan skriva under på detdär.

Så tråkigt, men så sant.

Intressant tråd! Skriver under på punkt 2 och 3, men om man ska följa punkt 1 så bör det komma ett tillägg:

4. Sluta hänga på forum

😕

Nu talar jag för mig själv och inte som representant för Studio: För mig handlar musiktidningar om att få idéer och de kommer både genom tester (man kan ofta föreställa sig ett sound eller en funktion som kan användas till något kreativt - eller "bara" lösa ett problem), genom intervjuer (oh fan, det var kreativt, då kan jag lösa det si och så med projektet xxx) eller ibland tips (då och då lösningar på problem men oftast en kul lösning som vid test sätter igång inspirationen).

För egen del kommer musiktidningarnas betydelse oftast i steg 2 i musikskapandet, det vill säga efter att man har nynnat fram en melodi som fastnat, men ibland även i steg 1 eftersom jag blir inspirerad att sätta mig och testa.

Men visst, det går inte neka till att tidningar/webb genom åren har lett till ett antal köp och långa installationstider, manualtragglande och felsökande... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd! Skriver under på punkt 2 och 3 (citat av Björn)

Är man ensam och tillika "grön i svängen" (som jag) så har man fullt upp med det tekniska. Men min erfarenhet är att det går lättare och lättare med ökad kunskap. Och självklart; små förändringar i början!

Tidningen och forumet "fyller på". Att ta av när det behövs. Kör man fast ordentligt finns det alltid folk på forumet.

Jag är fullt medveten om att "punkt 2 och 3" han ställa till det. Men det behöver inte vara ett stort problem.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Redigerat av Gubben i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jobbat som livetekniker sen 1990 både med stora band, amatörband..

Visst har tekniken en avgörande faktor hur det låter..

Ett amatörband kommer inte i närheten ett tekniskt skickligt band ljudmässigt.

Som ljudtekniker har man massor av merarbete med amatörer för att få till ljudbilden,

på de skickliga banden sitter det helt naturligt utan man behöver skruva speciellt mkt på bordet..

En gammal skröna som tål att upprepas men den stämmer att:

ljudet blir inte bättre än musikern teknik tillåter..

Skulle nog tippa att det gäller i hög grad även lljudtekniker, några har det - många inte..

Live och studioteknik i all ära men musikern e det viktigaste - inte alla burkar å pluggar mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd! Skriver under på punkt 2 och 3, men om man ska följa punkt 1 så bör det komma ett tillägg:

4. Sluta hänga på forum

😉

Nu talar jag för mig själv och inte som representant för Studio: För mig handlar musiktidningar om att få idéer och de kommer både genom tester (man kan ofta föreställa sig ett sound eller en funktion som kan användas till något kreativt - eller "bara" lösa ett problem), genom intervjuer (oh fan, det var kreativt, då kan jag lösa det si och så med projektet xxx) eller ibland tips (då och då lösningar på problem men oftast en kul lösning som vid test sätter igång inspirationen).

För egen del kommer musiktidningarnas betydelse oftast i steg 2 i musikskapandet, det vill säga efter att man har nynnat fram en melodi som fastnat, men ibland även i steg 1 eftersom jag blir inspirerad att sätta mig och testa.

Men visst, det går inte neka till att tidningar/webb genom åren har lett till ett antal köp och långa installationstider, manualtragglande och felsökande... 😄

Äh, forumet kör man när man exporterar och sånt... 😉

Men allvarligt talat - det där med tekniknörderi ju såklart kul! Att läsa musikertidningar och ständigt uppdatera ingår på något vis i (det moderna) skapandet. Det är väl snarast när man aldrig är nöjd och ständgt söker sig vidare som kreativiteten kan fastna någonstans på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Intressant tråd! Skriver under på punkt 2 och 3, men om man ska följa punkt 1 så bör det komma ett tillägg:

4. Sluta hänga på forum

😉

Nu talar jag för mig själv och inte som representant för Studio: För mig handlar musiktidningar om att få idéer och de kommer både genom tester (man kan ofta föreställa sig ett sound eller en funktion som kan användas till något kreativt - eller "bara" lösa ett problem), genom intervjuer (oh fan, det var kreativt, då kan jag lösa det si och så med projektet xxx) eller ibland tips (då och då lösningar på problem men oftast en kul lösning som vid test sätter igång inspirationen).

För egen del kommer musiktidningarnas betydelse oftast i steg 2 i musikskapandet, det vill säga efter att man har nynnat fram en melodi som fastnat, men ibland även i steg 1 eftersom jag blir inspirerad att sätta mig och testa.

Men visst, det går inte neka till att tidningar/webb genom åren har lett till ett antal köp och långa installationstider, manualtragglande och felsökande... 😄

Äh, forumet kör man när man exporterar och sånt... 😉

Men allvarligt talat - det där med tekniknörderi ju såklart kul! Att läsa musikertidningar och ständigt uppdatera ingår på något vis i (det moderna) skapandet. Det är väl snarast när man aldrig är nöjd och ständgt söker sig vidare som kreativiteten kan fastna någonstans på vägen.

Ja det är väl bara att inse att ens musikprylar blir som vilken hobby som helst. Mmm undrar om jag inte skulle ta och köpa lite blommor till studio?

Någon som har tips på en blomma som fixar följande kravspec:

* Vattna, det blir det nästan aldrig nåt av med serru

* Ljus, nähehahahaha!

* Får ej lukta eller vara allergiframkallande

* Måste hålla sig levande, mer än 2 veckor med ovanstående förutsättningar.

* Vibrationstålig.

* Ej främmande för konstbevattning (form av pilsner eller vin)

* Snygg att se på.

* Inte vara för dyr.

😛

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...