Jump to content
Annons

Är vanliga interna ljudkort så dåliga?


8DEAMON8

Recommended Posts

Hmm, jag har något moderkort med 7.1 ljud och 6 hål på baksidan. Det släpptes någongång på under sommaren 06.

Är det väldigt dåligt för ljudredigering och sånahära musikprogram?

Vad är det egentligen som är så dåligt med interna ljudkort?

och hur bra kan mitt gamla moderkort från 2004, med 5.1 ljud och 3 hål för olika ljud på baksidan, vara? jag kan få 7 i letancy när jag kör med USB-midi till synthen vilket jag inte tycker är så bra. (får man bättre letancy om man har ett externt ljudkort eller något?

jag har nog bara tänkt att använda datorn till USB-midi och FLstudio eller andra program..

(jag vet att 5.1 och 7.1 och hålen på baksidan inte säger något. Det är mest till för att se vilken generation moderkorten kan ligga på och så ni förstår.)

Redigerat av 8DEAMON8
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kommer antagligen uppleva att kort för 300-kronor brusar mer än kort som är dedikerade för inspelning. kanske upplever du också oönskade bi-ljud, och om kortet har en inbyggd preamp, så är det inte mycket att hänga i juligranen.

men, du kan mycket väl lyckas göra en lyckad inspelning och få det att svänga rejält ändå. låt inte ett budgetkort hindra din kreativitet. det kommer an på hur du vill att det ska låta. funkar det för dig, så gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största problemen jag upplevt med konsumentljudkort är latencyn, stabiliteten och brus-/signalförhållande.

Med ljudkort dedikerade för ljudredigering och inspelning kan du kanske inte vänta dig någon större förbättring vad gäller latency (jobbar själv ofta med 7 ms för stabilitetens skull), men antagligen ett bättre signal-/brusförhållande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Det största problemen jag upplevt med konsumentljudkort är latencyn, stabiliteten och brus-/signalförhållande.

Med ljudkort dedikerade för ljudredigering och inspelning kan du kanske inte vänta dig någon större förbättring vad gäller latency (jobbar själv ofta med 7 ms för stabilitetens skull), men antagligen ett bättre signal-/brusförhållande.

Jag kan inte ändra till högre än 7 ms på denhär datorn.

Men jag har en nyare dator med ett bättre moderkort. Det är från sommar 2006 . Den heter ASUS nForce 570 M2N-SLI. Och som man ser där så har den ett ljudkort som heter

"Onboard Audio:

Audio Chipset ADI AD1988B

Audio Channels 8 Channels"

Kan det va nått? Kan man få en aning kortare svarstid på den? 5 ms?

Jag har inte installerat något musikprogram där än för jag tänkte ha den till annat. Men vad tror ni? Kan det bli bättre på den datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största problemen jag upplevt med konsumentljudkort är latencyn, stabiliteten och brus-/signalförhållande.

Med ljudkort dedikerade för ljudredigering och inspelning kan du kanske inte vänta dig någon större förbättring vad gäller latency (jobbar själv ofta med 7 ms för stabilitetens skull), men antagligen ett bättre signal-/brusförhållande.

Jag kan inte ändra till högre än 7 ms på denhär datorn.

Men jag har en nyare dator med ett bättre moderkort. Det är från sommar 2006 . Den heter ASUS nForce 570 M2N-SLI. Och som man ser där så har den ett ljudkort som heter

"Onboard Audio:

Audio Chipset ADI AD1988B

Audio Channels 8 Channels"

Kan det va nått? Kan man få en aning kortare svarstid på den? 5 ms?

Jag har inte installerat något musikprogram där än för jag tänkte ha den till annat. Men vad tror ni? Kan det bli bättre på den datorn?

Rent generellt så brukar SLI-moderkort vara problematiska i en musikdator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det största problemen jag upplevt med konsumentljudkort är latencyn, stabiliteten och brus-/signalförhållande.

Med ljudkort dedikerade för ljudredigering och inspelning kan du kanske inte vänta dig någon större förbättring vad gäller latency (jobbar själv ofta med 7 ms för stabilitetens skull), men antagligen ett bättre signal-/brusförhållande.

Jag kan inte ändra till högre än 7 ms på denhär datorn.

Men jag har en nyare dator med ett bättre moderkort. Det är från sommar 2006 . Den heter ASUS nForce 570 M2N-SLI. Och som man ser där så har den ett ljudkort som heter

"Onboard Audio:

Audio Chipset ADI AD1988B

Audio Channels 8 Channels"

Kan det va nått? Kan man få en aning kortare svarstid på den? 5 ms?

Jag har inte installerat något musikprogram där än för jag tänkte ha den till annat. Men vad tror ni? Kan det bli bättre på den datorn?

Rent generellt så brukar SLI-moderkort vara problematiska i en musikdator.

ojsan!

Hurdå?

Betyder inte detdär SLI bara att man kan köra nVidias teknik för dubbla grafikkort bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vad du ska göra med kortet. Om du bara ska köra interna syntar så spelar det inte så stor roll om du använder det interna kortet eller ett proffskort. Men så fort du ska spela in externa grejer så kommer du märka att det interna kortet kan brusa ganska mycket.

En annan grej som jag märkte på min gamla dator var att kortet brusade på olika sätt beroende på vilka program man hade igång. Det är ju inte så proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vad du ska göra med kortet. Om du bara ska köra interna syntar så spelar det inte så stor roll om du använder det interna kortet eller ett proffskort. Men så fort du ska spela in externa grejer så kommer du märka att det interna kortet kan brusa ganska mycket.

En annan grej som jag märkte på min gamla dator var att kortet brusade på olika sätt beroende på vilka program man hade igång. Det är ju inte så proffsigt.

Jaha, för jag tänkte köra min gamla superstora synt från 91 med MIDI-usb och det är där svarstiden 7 ms är på min äldre dator. Och nu kanske jag skulle börja köra med den nya datorn. Och nu när ni säger att SLImoderkort inte är så bra så kanske svarstiden hänger kvar på 7 ms, eller ?

Jag har hört att: Om man kopplar in kontakten i väggen åt ett speciellt håll (finns ju bara 2 men iaffal) så kan det börja brusa och ha sig. Vad är detta? Gäller detta gamla grejjer bara kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att: Om man kopplar in kontakten i väggen åt ett speciellt håll (finns ju bara 2 men iaffal) så kan det börja brusa och ha sig. Vad är detta? Gäller detta gamla grejjer bara kanske?
😆

Du har blivit lurad. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att: Om man kopplar in kontakten i väggen åt ett speciellt håll (finns ju bara 2 men iaffal) så kan det börja brusa och ha sig. Vad är detta? Gäller detta gamla grejjer bara kanske?
😆

Du har blivit lurad. 🥰

Har också hört det. Inte för att jag bryr mig en sekund om lite brus.

Itzhak sa det bra annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...