Jump to content
Annons

Hur ska jag fördela pengarna?


jensss (oregistrerad)

Recommended Posts

jensss (oregistrerad)

Hej!

Jag och en vän tänker öppna en studio. Vi har en budget på 50.000 och har gjort upp en liten investerings-plan.

Musikdator, Frost Rasqal

10 000

Mikrofoner 8 st

14 500

Mixerbord 16 kanaligt MackieVLZ pro (med bra preamps)

6000

Monitorer (genelec)

4500

Mikrofonpreamp stereo

7000

Hörlurar 2st

2000

Hörlursförstärkare 1st

1000

Ljudkort

1000

De övriga pengarna ska gå till ljudisolering och övrigt.

Tycker ni att detta är ett lämpligt sätt att sprida ut pengarna på?

Istället för att lägga mycket pengar på ljudkort så hade vi tänkt använda det bara som ingång och använda preampsen på mackie mixerbordet, kombinerat med en riktigt bra stereo preamp. Mikrofoner behvöer vi tips på.

Bästa Hälsningar

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ljudkort

1000

Där brister det rejält i planeringen.

Det spelar ingen roll vilka superbra grejor du har utanför datorn om allt ska in igenom en ljudkortsflaskhals för 1000:-

En massa guld som ska åka igenom ett avloppssugrör helt enkelt

Behöver ni ha en stereopreamp när ni ändå ska ha ett mackiebord?

Använd de 7000 kronorna och köp ett vettigt ljudkort istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan alla dissar ljudkortet så skulle det va intressant att höra hur ni har tänkt angående det, och vad ni tror att ni får för en tusing.

Och ni ska isolera (och annat övrigt?) för dom resterande 3000?

Link to comment
Dela på andra sajter

jensss (oregistrerad)
Ljudkort

1000

Där brister det rejält i planeringen.

Det spelar ingen roll vilka superbra grejor du har utanför datorn om allt ska in igenom en ljudkortsflaskhals för 1000:-

En massa guld som ska åka igenom ett avloppssugrör helt enkelt

Behöver ni ha en stereopreamp när ni ändå ska ha ett mackiebord?

Använd de 7000 kronorna och köp ett vettigt ljudkort istället.

jag kanske har fått det fel, men är de inte preampsen det man betalar för i ett ljudkort? Om det är så så är det enda som behövs 8-in/ut och SPDIF för att gå runt ljudkortets preamps och in i datorn, ett såndat har jag hittat begagnat för 1000 hade jag för mig. Om inte bör det inte kosta så mycket mer.

Stereopreampen ska användas till de saker som behöver mest uppmärksamhet, sång, cymbaler, etc. för att få ett riktigt proffsigt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

jensss (oregistrerad)
Innan alla dissar ljudkortet så skulle det va intressant att höra hur ni har tänkt angående det, och vad ni tror att ni får för en tusing.

Och ni ska isolera (och annat övrigt?) för dom resterande 3000?

Ja, det blir mycket hemma-byggen. Döda vinklar, bygga basfångare och diffusorer. Det ska även snärjas sådana ojämna skumgummiliknande saker ifrån ringhals.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

hej! ni har 50000 kronor. Håll i dom hårt och skaffa allt eftersom det ni behöver. Det är ett helsicke att lära sig nya prylar.

Köp ett bra och billigt ljudkort. jag har fireface400, ganska dyrt. Tycker att motu ultralite för 5000:- verkar vara det absolut bästa kortet om man måste ha billigt. Det kan ni ha ett helt liv tror jag. Där har ni två mikförstärkare. I 99 fall av hundra kommer ni inte behöva mer än det.

Ni måste komma igång med allt, få "kunder" etc. Det är inte säkert att ni kommer att göra hel-bands-tagningar det första ni gör. Kanske gör ni bakgrunder och kommer aldrig använda mer än två kanaler in.

Skit i monitorer tills ni vet vad ni ska ha och ta dit er gamla stereo istället.

Köp en röde mik. De verkar vara billiga. (starta företag så allt kostar hälften så mycket)

PC eller MAC?

har jag glömt nåt?

mvh Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eller så köper ni en Gibson Les Paul Supreme elgitarr för pengarna istället...

4.jpg

Skämt åsido, jag tycker ni bör satsa runt 3 istället för 1 tusen på ljudkortet. Det gör ni genom att fimpa ett par av mikarna. Behöver ni verkligen 8 mikar? Kommer allt att bli liveupptagningar där ALLA spelar tillsammans eller kommer ni köra pålägg?

Bra ljudkort är E-mu t.ex. men även Presonus och Terratec kan rekommenderas, liksom Tascam.

Bra mikar kan vara MXL, Line Audio och Shure.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

oj oj oj va många spridda tips. Det man måste fråga sig först är vad ni har för ambitioner med studion. Vad hade ni tänkt spela in och på vilken nivå? Grundläggande fakta som behövs för att tipsen ska hålla någon sorts kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett motu 896 som kan köra 8 st mikrofoner in i direkt. perfekt till att lägga trummor med sen har den inbyggda preamps. köp nott liknande i alla fall den kan man ju bygga ut ytteligare efter åt med firewire anslutning eller optiska in/ut.

självklart använder ni eran andra preamp till att lägga på allt annat efteråt.

jag köpte mina mikrofoner igenom www.audioinline.com alla mikar jag fick var helt nya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall väl heller inte glömma att det kan vara värt att hyra utrustning inledningsvis..

Sen kan man köpa på sej lite mera allteftersom pengar rullar in..

Själv skulle jag satsat på dator, ljudkort, bra hörlurar och en bra miljö att jobba i,

och hyra in bra mickar och monitorer i starten tills jag tjänat en hacka..

Men alla går sin egna väg givetvis och tur ela det 😉

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...