Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr


ekur

Recommended Posts

Tjena!

Jag får inge vidare ljud när jag spelar in akustisk gitarr. Min mikrofon är en MXL 990 (kondensatormic), micförstärkare Behringer Mic 100 och ljudkortet ett Behringer FCA202. När jag spelar in sång så får jag perfekt ljud men med gitarren låter kasst, ljudet är instängt och inte särskilt "varmt".

Det blir stor skillnad på kvaliten om jag spelar med plektrum eller med fingrarna. Om jag plockar med fingrarna blir ljudet klockrent men när jag använder plektrum (antingen plocka lite eller spelar ackord) så låter det kasst. Har det att göra med att mikrofon är så känslig för ljud att den fångar upp ljudet från när plektrumet slår mot strängarna? Det verkar som det inte bara fångar upp plektrumljudet utan helhetsljudet blir klart burkigare och kallare jämfört med när jag spelar med strängarna.

Är det någon som har erfarenhet av det här problemet? Är det helt enkelt så att när man ska använda plektrum och spela in lite "hårdare" akustisk så är inte en kondensatormic att rekommendera? Blir det bättre med en dynamisk mic?

Tacksam för tips!

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oftast påverkar ljudet även hur du placerar din mick.

Nu använder du en kondensator, och då är en varm rekomendation att ha den riktad mot 12e bandet ca 20cm ifrån, ha det som standard, sedan kan du exprimentera med vinklingar m.m om du vill testa andra grejjer. Jag har inte hört många bra saker om den micken på sistonde, känner andra med samma problem på sång..du kanske skulle byta in den mot en B1a ?

Link to comment
Dela på andra sajter

ditt problem beror med största sannorlikhet på att du har på tok för dåliga akustiska förutsättningar för att micka en akustisk gitarr med en sådan mikrofon. en akustisk gitarr som du kompar på med plektrum har kraftiga transistenter, och dess eko kommer att höras tydligt om du inte har bra dämpning när du spelar in.

kombinera pompes råd om mikplacering, med bra dämpning (sök på forumet) så har du snart ett hyggligt ljud.

en dynamisk mick ger ett mer kompakt ljud och kan fungera fint i sitt sammanhang. du avgör själv om det passar, men det är absolut ingen regel för att micka akustiska gitarrer.

jag anser att jag är en auktoritet på området, med 4 guld och 2 silver i mickning av akustisk stålstängad gitarr.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

vid tolfte bandet riktad mot resonanshålet har jag som standard..

Spelar du med finger eller plektrum och vad använder du för mick?

"ANSWER *WHIP*"

jag använder en TLM103 till akustisk gitarr och den är riktad rakt mot bandet, kanske liite mot halsen i plektrumfall ;O

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är iofs. svårt att svara på när man inte vet hur du sätter micken, vilken gitarr, hur låter den akustiskt, vilka strängar, vilket plektrum, hur spelar du osv. Förmodar att du backar micken lite när du kör med plektrum iom. att du klipper till hårdare än det blir med fingerspel. Jag tror du åker på att testa att flytta runt micken för att leta upp ett bra läge och verkligen iakta typ utvärdera hur du använder plektrumet och om det är rätt tjocklek för maximalt ljud beroende på den spelstil som din låt kräver. Är det så att du flyttar micken bakåt lite för att det inte ska klippa när du kör med plektrum så kanske du ändå måste kräma på lite mer gain på preampen. Jag känner inte till MXL 990 har en MXL V 67 själv och den är lite diskantrik i tonen så micken kan ju oxå inverka beroende på spelstil och avstånd till ljudkällan. Sen när du har fått till det bästa som går och du får en vettigt stark signal på din inspelning utan att det distar så åker du nog ändå på att mecka lite med frekvenserna på din gitarrfil för få till det "rätt". Det är nog sällan att det bara låter kanon på en gång utan justering på frekvenserna.

Skär bort onödig bas med ett lowshelf eller lowcut filter eller om du har nåt bättre verktyg runt 100 - 150 Hz och reducera med -3,5 till -6 db eller nåt, sen ett par parametriska EQ och börja leta var du ska skära eller höja i frekvensområdena. När du har hittat nåt som du är nöjd med så kan du ju lägga på en kompressor om du vill. Men allt det där vet du väl redan. Nåväl lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

ditt problem beror med största sannorlikhet på att du har på tok för dåliga akustiska förutsättningar för att micka en akustisk gitarr med en sådan mikrofon. en akustisk gitarr som du kompar på med plektrum har kraftiga transistenter, och dess eko kommer att höras tydligt om du inte har bra dämpning när du spelar in.

kombinera pompes råd om mikplacering, med bra dämpning (sök på forumet) så har du snart ett hyggligt ljud.

en dynamisk mick ger ett mer kompakt ljud och kan fungera fint i sitt sammanhang. du avgör själv om det passar, men det är absolut ingen regel för att micka akustiska gitarrer.

jag anser att jag är en auktoritet på området, med 4 guld och 2 silver i mickning av akustisk stålstängad gitarr.

Bästa svar so far! My man *Lyftar handen i luften i väntan på highfive*

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kanske bäst att tillägga att man ska nog inte förvänta sig att det låter så där varmt tätt stort kristallklart och fint som det gör på typ en del amerikanska popcountry ballader dom brukar ha lite bättre grejor och rum än vad vi vanliga dödliga har råd med. Flytta runt i rummet och sök bästa läget det kan variera beroende på rummets utformning och möblering och som sagt även micken i förhållande till guran det är inte alls säkert att du får bäst vid 12:e bandet oftast men inte alltid kommer an på guran ganska mycket. Det har hänt att jag fått vända micken upp och ner framför ljudhålet vinklad från bassträngarna mot diskant strängarna för att få till det. Nåväl det är min erfarenhet har spelat in ganska mycket stålsträngad med budgetmickar och Behringerpreampar dvs. ganska kassa förutsättningar och det går allt att få till det någorlunda ändå. Men som sagt du åker till 99% på att skruva frekvenser oavsett hur du gör.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grej!

Om du har ett rum med dålig akustik så kan faktist dynamiska mickar vara lösningen!

Eftersom dom inte tar upp rummet lika mycket som en kondensator, så kan en bra placerad dynamisk ge ett ..hm..."lättare" ljud än din kondensator.

Ett tips på placering med en dynamisk mick som SM57 är följande(plankning från studiotidning):

Plektrum: 20cm från 12,med 45graders rikting mot halsen

Finger: -----------------I I-------------------------- hålet

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Jag har lyckats förbättra ljud en del med 12bandet-20cm-placeringen samt med viss EQ justering. Dock är nog den största boven i dramat just om jag kör med plektrum eller inte. Så fort jag spelar lite hårdare ("slår") med plektrumet så försämras ljudet markant, framförallt vad gäller Barre-ackord. Jag ska försöka skaffa mjukare plektrum och se om det påverkar. När jag tidigare spelade in lite med en kompis dynamiska mic så kunde jag spela hårt med plektrum utan att det slog igenom för mycket i inspelningen så kondensatormicen verkar helt klart vara känsligare.

Rummet jag spelar in är ca 14m2 stort och innehåller mycket möbler så akustiken är väl inte helt kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Jag har lyckats förbättra ljud en del med 12bandet-20cm-placeringen samt med viss EQ justering. Dock är nog den största boven i dramat just om jag kör med plektrum eller inte. Så fort jag spelar lite hårdare ("slår") med plektrumet så försämras ljudet markant, framförallt vad gäller Barre-ackord. Jag ska försöka skaffa mjukare plektrum och se om det påverkar. När jag tidigare spelade in lite med en kompis dynamiska mic så kunde jag spela hårt med plektrum utan att det slog igenom för mycket i inspelningen så kondensatormicen verkar helt klart vara känsligare.

Rummet jag spelar in är ca 14m2 stort och innehåller mycket möbler så akustiken är väl inte helt kass.

såvida du inte vill micka upp rummet i stereo så bör du nog inte hoppas för mycket på rummets egna akustik. du har oftast goda möjligheter att lägga på ambience/reverb i efterhand med någon lämplig effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det kan nog bli så och förmodligen så beror det ganska mycket på gurans grundljud. Har haft liknande fenomen och speciellt på Barre ackord och det lustiga är att mina guror låter olika live mot inspelade. Lånade en Martin stålsträngad en gång den lät skitbra live och riktigt sopigt inspelad men när jag fick meckat lite med EQ så blev det skitbra istället. Kort sagt det bästa ljudet du kan krama ur dina grejor kanske inte låter som du tänkt dig när det handlar om plektrumspel. Ett knep är ju att köra öppna ackord och använda capo dvs. om guran låter bra med capo.

Kommer inte ihåg hur jag rattade min mic 100 preamp har kört mic 200 mest på sista tiden men jag tror att jag ställer rattarna typ nånstans mellan 10 i 12 och 12 i alla fall sällan över det läget där lysdioderna börjar. Men det beror ju på hur hårt man lirar och hur tungdrivet ljudkortet är samt vilket avstånd man har micken på men med för mycket kräm så brusar ju preamparna så det ger ju sig självt. Skickar på en länk till en av mina akustiska blueslåtar som är inspelad med en ADK för 900 kr. och en Behringer mic 100 preamp. Den är inte så där skitbra ljudmässigt men den duger och minst så bra ska det ju gå att få det med billiga grejor, klangen kan ju variera givetvis men bortsett från den så borde ju låten funka som nån slags måttstock. Inspelad med plektrum på en Peders (gamla Landola) stålsträngad 3000 kronors gitarr.

Göran

The Eyes

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m...008620&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...