Jump to content
Annons

Mikrofon till akustisk gitarr


equality

Recommended Posts

Hej!

Skulle vara intressant att höra synpunkter på lämplig mikrofon till akustisk gitarr, såväl nylon- som stålsträngad.

Vinner man fyllighet med stereomick? Är det bättre att ha två separata mickar eller mer praktiskt med en (tvåmembranare)?

Skiljer sig efterarbetet av ljudspåret åt beroende på stereo- eller monoupptagning? Är medveten om att detta beror mycket på vilken musik man håller på med men det vore kul att höra om stereoupptagning är att föredra för akustisk gitarr och om någon har ljudexempel, än mer spännande. :rolleyes:

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Skulle vara intressant att höra synpunkter på lämplig mikrofon till akustisk gitarr, såväl nylon- som stålsträngad.

Vinner man fyllighet med stereomick? Är det bättre att ha två separata mickar eller mer praktiskt med en (tvåmembranare)?

Skiljer sig efterarbetet av ljudspåret åt beroende på stereo- eller monoupptagning? Är medveten om att detta beror mycket på vilken musik man håller på med men det vore kul att höra om stereoupptagning är att föredra för akustisk gitarr och om någon har ljudexempel, än mer spännande. :rolleyes:

Jag brukar göra olika beroende på sammanhang. Om gitarren till exempel ska vara ensam tillsammans med sång får jag bäst reusltat med småmembranare, till exempel Oktava MK012, i stereo (vanlig X/Y) eller två stormembranare i M/S. Ska gitarren vara ett av elementen i en större mix föredrar jag en stormembranare i mono. AKG C414 är en av mina favoriter på akustisk gitarr. En annan är Röde NTK.

Lycka till!

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om gitarren till exempel ska vara ensam tillsammans med sång får jag bäst reusltat med småmembranare, till exempel Oktava MK012, i stereo (vanlig X/Y) eller två stormembranare i M/S. Ska gitarren vara ett av elementen i en större mix föredrar jag en stormembranare i mono. AKG C414 är en av mina favoriter på akustisk gitarr. En annan är Röde NTK.

Lycka till!

/Dex.

Tack Dex! Mono i större mix och stereo om få andra instrument alltså. Gör du efterarbeten som dubbeltrackning och fasförskjutning också eller är det direkt felaktigt om stereoupptagning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag tycker gitarrljudet är så himla bra men ett klart lyft blev det att byta mick från Studio Labs B1

till AKG 4000B sen dubbeltrackar jag ett par gånger och lite försiktigt ambiencereverb. Något eq också. Men gitarrljudet från min Yamaha FG 410E är ju ljusår från en Martin t ex. Funderar på att

börja spela in ak gitarr med stereomick, eller två mickar men vet i fasen kanske vettigast att satsta stålarna på en

enda kvalitetsmick istället, en som börjar på "N"... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...