Jump to content
Annons

Vilka Pluggar använder ni till era rapp verser?


tuzzi

Recommended Posts

Shena är typ nybörjare om man ska se dt på det hela, har ju hållt på 1 år men inte kommit över allt ännu

finns några bitar kvar... jag jobbar mycket för tillfället med mitt ljud

Och ja skulle bara kolla vilka plugga och effekter ni använder för att få rent ljud.. det är ju inte koperings plan på gång.. men med massa tips kan man ju testa sig fram med ett stöd i bakrunden.. och då får man väl hoppas på att man kommer en bit åt gången... Ha dt bra Boys "TuZzI"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Volym

Panorering

EQ

Kompressor

Delay

Reverb

I den ordningen , Dock skickar jag oftast sången till bussar och lägger effekterna där istället.

Tycker att det blir lättare att kontrollera mängden effekt på så sett.

Dock är det viktigast att ha bra inspelning till att börja med.Dålig mick i ett dåligt rum men en dålig mickrofonföstarkare gör med skada än nytta.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju lägga upp ett snabbt på mitt ljudkvalité. dock har jag inga effekter in rattade i mixern alltså står alla rattar på mickkanalen på 0.. för tycker dt blir lättare att mixa in det sen i cubase.. har ju haft rattarna inställda innnan men dt blir så mkt effekter så dt döljer alla ord och rappen blir inte så fylld.. kan lägga upp ett exempel är tillbacka med den om 2 -3 minuter Pöss haj "TuZzI!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Grundljudet låter ju bra i mina små laptop-högtalare. Bakgrundsljud hörs ju, så täck över datorn med en filt eller en kudde när du spelar in så det inte kommer med så mkt brus.

Som effektkedja brukar jag utgå ifrån:

1: EQ - för att skära det jag inte vill ha med.

2: Kompressor med eventuellt de-ess (om jag inte använt denna i inspelningsfasen) - för att få fram tydlighet.

3: EQ - för att få rösten att passa bättre i låten. Det kan behövas höjas/sänkas i en del frekvenser, beroende på hur de ljud låter som beaten består av.

Sen behöver jag inte göra så mkt mer, om jag inte vill uppnå en speciell effekt, t.ex pitcha ner hela röst spåret så att det låter "chopped n screwed".

Beroende på beat så använder jag olika effekter. Men delayer av olika slag återkommer alltid. Om det är en lite hårdare låt kanske jag distar en viss fras eller så. Det beror ju som sagt på hur resultatet ska vara. Om det är en refräng med sång, så spelar jag gärna in ett gäng med olika spår, stämmor, backups osv. Säkerligen bussar jag ut några av spåren till en reverbkanal.

Shena igen.. Här kommer exemplet. Dock har jag inte mikbås vilket jag håller på att bygga på.. Köpte matrialet idag.. du hör ju bakrundsljudet.. men lägg märke te kvalitén

Exempel På ljudkvalitén

Link to comment
Dela på andra sajter

aha 😲 ja det är klart att man ändra oberoende på hur beatet ser ut.. men ja få testa mig fram o se hur dt blir.. ett mikbås på HÖjd 2 m, Bredd 1,3 m, djup 1,1 m va tro du om dt? bra ljud?😆 ha dt nice "TuZzI"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är inte så duktig på aukustik och rumsfrågor. Min filosofi är: om du tycker det låter bra, då låter det bra 😲

aha 😆 ja det är klart att man ändra oberoende på hur beatet ser ut.. men ja få testa mig fram o se hur dt blir.. ett mikbås på HÖjd 2 m, Bredd 1,3 m, djup 1,1 m va tro du om dt? bra ljud?😛 ha dt nice "TuZzI"
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...