Jump to content
Annons

På jakt efter den slutliga gitarren


henkeH2

Recommended Posts

Slutlig gitarr finns kanske ej, men som hobbygitarrist vill jag ersätta den Ibanez MRT-150 jag haft sedan jag började plonka mig fram med boken The Complete Guitarist. Länge sen alltså. Med andra ord lär min nya gitarr räcka livet ut, så den måste vara av bra kvalle och snygg.

Och med det menar jag typ Gibson LP Studio för den ligger ganska hyfsat i pris och är snygg och kan låta fett. Jag spelar hårdrock och metal och gillar herrar Hetfields och Wyldes ljudbild.

Nu börjar det dra ihop sig till en konkret frågeställning från min sida:

Vad ska jag köpa för att få ovan sagda herrars sound? Prisklass 9-11 papp.

(Fortsätter tjata osammanhängande medan ni tänker)

Provade en Gibson LP Studio i affärn och det lät väl....OK. Den var mer snygg än en lavin av superbra ljud. (11.000:-)

Provade en LTD LP-lookalike (vet ej vad den heter exakt) och nu började det bli åka av i soundet. Aktiva mickarna gjorde skillnad.(pris okänt)

Out of the blue kommer säljaren med en hiskelig skapelse, en LP som fajtats med en bandslipmaskin innan den lackerades. Pentagram och svärd pryder halsen och ytterligare pubertalt goth-lull-lull finns här och var på den mattsvarta kroppen. Den var ful. Den hette Cort EVL-Z6. Aktiva mickar.(8-9000:-)

Och nu till det värsta - jag älskade ljudet! Fullkomligt astajt distade den på, det lätt stort och fett och färgfullt och min panna lade sig i neandertalveck medan jag glömde bort tid och rum och thrashade på. Toppen att spela på.

Säljaren hade kollat efter vissa parametrar när han letade gura till sig själv och kom fram till nån ESP för 19000:-. I denna Cort fanns samma grejer, men för 9000:-. Sa han. Han köpte en Cort själv. Sa han. Det skiter jag iofs i.

Dilemma: Gitarren är ful, ingen slutlig gitarr. Min slutliga gitarr måste vara snygg, den ska alltid vara framme.

Ska man kanske stoppa upp ett par EMG i röven på en Epi och se glad ut? Känns det...slutligt? Njae, va?

EMG i en Gibson? Blir lite...dyrt.

Sen veti fan hur jag ska klara mig utan svaj, det har jag alltid haft, avslutar jag med ett rent Em måste jag kittla svajen lite. LP med svaj? Finns det ens? Metalgitarr med EMG och svaj, då blir det lätt Floyd Rose och när jag använder stallet som stöd för höger hand på ett Floyd svajar det direkt. De är ju rätt känsliga.

Äh, va fan, hur velig är inte jag då. Go natt.

Redigerat av henkeH2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Slutlig gitarr finns kanske ej, men som hobbygitarrist vill jag ersätta den Ibanez MRT-150 jag haft sedan jag började plonka mig fram med boken The Complete Guitarist. Länge sen alltså. Med andra ord lär min nya gitarr räcka livet ut, så den måste vara av bra kvalle och snygg.

Och med det menar jag typ Gibson LP Studio för den ligger ganska hyfsat i pris och är snygg och kan låta fett. Jag spelar hårdrock och metal och gillar herrar Hetfields och Wyldes ljudbild.

Nu börjar det dra ihop sig till en konkret frågeställning från min sida:

Vad ska jag köpa för att få ovan sagda herrars sound? Prisklass 9-11 papp.

(Fortsätter tjata osammanhängande medan ni tänker)

Provade en Gibson LP Studio i affärn och det lät väl....OK. Den var mer snygg än en lavin av superbra ljud. (11.000:-)

Provade en LTD LP-lookalike (vet ej vad den heter exakt) och nu började det bli åka av i soundet. Aktiva mickarna gjorde skillnad.(pris okänt)

Out of the blue kommer säljaren med en hiskelig skapelse, en LP som fajtats med en bandslipmaskin innan den lackerades. Pentagram och svärd pryder halsen och ytterligare pubertalt goth-lull-lull finns här och var på den mattsvarta kroppen. Den var ful. Den hette Cort EVL-Z6. Aktiva mickar.(8-9000:-)

Och nu till det värsta - jag älskade ljudet! Fullkomligt astajt distade den på, det lätt stort och fett och färgfullt och min panna lade sig i neandertalveck medan jag glömde bort tid och rum och thrashade på. Toppen att spela på.

Säljaren hade kollat efter vissa parametrar när han letade gura till sig själv och kom fram till nån ESP för 19000:-. I denna Cort fanns samma grejer, men för 9000:-. Sa han. Han köpte en Cort själv. Sa han. Det skiter jag iofs i.

Dilemma: Gitarren är ful, ingen slutlig gitarr. Min slutliga gitarr måste vara snygg, den ska alltid vara framme.

Ska man kanske stoppa upp ett par EMG i röven på en Epi och se glad ut? Känns det...slutligt? Njae, va?

EMG i en Gibson? Blir lite...dyrt.

Sen veti fan hur jag ska klara mig utan svaj, det har jag alltid haft, avslutar jag med ett rent Em måste jag kittla svajen lite. LP med svaj? Finns det ens? Metalgitarr med EMG och svaj, då blir det lätt Floyd Rose och när jag använder stallet som stöd för vänstran på ett Floyd svajar det direkt. De är ju rätt känsliga.

Äh, va fan, hur velig är inte jag då. Go natt.

Slutgiltig gitarr och lirar Metal, testa en ESP eclipse värd att spara till eller varför inte köpa beggad.

Billigare alternativ, kolla in Gibson BFG, du kan ju alltid byta mickar om du vill efteråt.

Nöj dig inte med något som plånboken räcker till, nöj dig med det du vill ha. Spara lite till eller köp på avbetalning eller beggat.

Min ESP Eclipse är magisk, det händer något speciellt när man tar i den. Det känns som om att allt är rätt. Som om vänsterhanden är gjord för att sitta på den halsen. Så ska en gitarr kännas.

En fin gitarr är inget man ångrar att man la för mycket pengar på i efterhand, jag lovar.

/Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag håller också på att leta efter min slutgiltiga gitarr, är dock inte inne på metal utan mer punk och rock´n´roll och gibson LP studio är ju klart intressant men just nu lutar det åt Hagström swede eller någon Eastwood gitarr som ligger bättre pris mässigt.

Eastwood guitars filmklipp och ljudexempel

de har flera modeller runt 7-10000:- som ska vara bra kvalitetes mässigt i denna prisklass.

kolla även Tyskland som ofta ligger lägre i pris mot sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Slutgiltig gitarr? Låter tråkigt och outvecklande...man förändras ju och med det gitarrerna. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jodå, "detta ska bli den slutgiltiga gitarren" har man ju tänkt en gång eller femtielva... 😉 Sen dyker det alltid upp något nytt som gör att man kastar allt ekonomiskt vett åt skogen och utökar gitarrparken ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig ha för många gitarrer.

Precis!

Jag har

3st nylon gitarrer

1 variax 700

1st stålsträngad Furch

1st 12:a märke eko

1st Vantage elgitarr

1st Gibson Les paul BFG

1st Gibson Explorer

1st Esp Eclipse

1st BC Rich Warlock NJ

1st ESP Eclipse

1st LTD Viper VB400 baritone

Och en femsträngad bas

Jag tror jag behöver ett par till iallfall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpa en ful gitarr? Why?

Aldrig!

Själv kör jag Gibson LP. Polarn i förra bandet hade en Esp Eclipse. De har verkligen sneglat på Gibson och förbättrat ergonomin som den borde vara.

Ruskigt snygg och skön att lira på men det är ju ingen Gibson..... :rolleyes:

Hur som helst den rekomenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och med det menar jag typ Gibson LP Studio för den ligger ganska hyfsat i pris och är snygg och kan låta fett. Jag spelar hårdrock och metal och gillar herrar Hetfields och Wyldes ljudbild.

Nu börjar det dra ihop sig till en konkret frågeställning från min sida:

Vad ska jag köpa för att få ovan sagda herrars sound? Prisklass 9-11 papp.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är tyvärr så att du kommer nog inte ens i närheten av deras ljud även,

om du köper exakt likadan rigg som de 2 du nämner..

Det borde inte vara nån nyhet att en gitarrists ljud, säkert till 70-80% kommer från deras teknik..

Själv kommer jag inte i närheten av mina polares gitarrljud trots jag spelar på deras prylar :rolleyes:

/Biran

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med DrHans, fick hem min ESP Eclipse CTM idag. Och det är verkligen som Hans säger.

Det händer något magiskt när man spelar på den. Kan inte mer än att säga att det är värt att spara/jobba sig till

en Eclipse. Den är utan tvekan värd pengarna (15.000 :-).

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med DrHans, fick hem min ESP Eclipse CTM idag. Och det är verkligen som Hans säger.

Det händer något magiskt när man spelar på den. Kan inte mer än att säga att det är värt att spara/jobba sig till

en Eclipse. Den är utan tvekan värd pengarna (15.000 :-).

Det är svårt att förklara eller hur. Men magi är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med DrHans, fick hem min ESP Eclipse CTM idag. Och det är verkligen som Hans säger.

Det händer något magiskt när man spelar på den. Kan inte mer än att säga att det är värt att spara/jobba sig till

en Eclipse. Den är utan tvekan värd pengarna (15.000 :-).

Det är svårt att förklara eller hur. Men magi är det.

Ja, men jag blir så grymt lycklig av att äga den. Hade en Epiphone Les Paul Special innan.

Jag ställde ifrån den flera veckor innan jag hämtade Eclipsen. Så nu känner jag mig som en hel gitarrist igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan aldrig ha för många gitarrer.

Precis!

Jag har

3st nylon gitarrer

1 variax 700

1st stålsträngad Furch

1st 12:a märke eko

1st Vantage elgitarr

1st Gibson Les paul BFG

1st Gibson Explorer

1st Esp Eclipse

1st BC Rich Warlock NJ

1st ESP Eclipse

1st LTD Viper VB400 baritone

Och en femsträngad bas

Jag tror jag behöver ett par till iallfall 🙂

Ja, saknas Fenderstrata och Fendertele i samlingen!!! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...