Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag fick idag min nya MacBook, pÄ vilken jag nu skriver. DÄ min föregÄende dator Àr borta pÄ reparation sÄg jag fram emot att Äter kunna pilla med musik.

NÀr jag skulle installera Pro Tools och Mbox2 Pro slogs jag först av att macinstallationen inte alls nÀmnde hÄrdvaran. NÄgra installationsfiler för Factory hittar jag inte heller pÄ Macskivan.

Efter att ha kollat i instruktionsboken sade den att man tydligen bara skulle koppla in mboxen och starta PTLE efter omstart.

NÀr jag kopplade in Mboxen i vÀgguttaget lade jag mÀrke till att lampan började blinka, vilket den alltid tidigare gjort nÀr ljudkortet startats före den fÄtt kontakt med datorn.

Jag kopplade in den till datorn via firewire och provade att starta PTLE. PT sade att den inte hittade hÄrdvaran. Jag tittade dÄ pÄ Mboxen och noterade att inget lös. Jag har provat att byta vÀgguttag och allt möjligt, men jag fÄr inte lampan att lysa. Jag fÄr alltsÄ inga som helst livstecken frÄn min Mbox lÀngre.

Den har tidigare anvÀnds med en PC, utan nÄgra som helst problem, men dog alltsÄ i kontakt med macen.

Vad ska jag göra? Den Àr köpt pÄ MB VÀxjö, och jag sitter just nu i BorlÀnge. Jag funderar dÀrmed pÄ att ringa till MB imorgon och eventuellt ta en tur med den till MB GÀvle.

Men vad kan felet vara? Eller Àr det bara jag som Àr dum och korkad?

Annons
Postat

PÄ en mac behöver du inte ens ström för att fÄ igÄng den.. den matas via 6 pins FW..

SÀg gÀrna nÄgot mer om vilket OS och PT version du har , e de intel etc..

Jag fick idag min nya MacBook, pÄ vilken jag nu skriver. DÄ min föregÄende dator Àr borta pÄ reparation sÄg jag fram emot att Äter kunna pilla med musik.

NÀr jag skulle installera Pro Tools och Mbox2 Pro slogs jag först av att macinstallationen inte alls nÀmnde hÄrdvaran. NÄgra installationsfiler för Factory hittar jag inte heller pÄ Macskivan.

Efter att ha kollat i instruktionsboken sade den att man tydligen bara skulle koppla in mboxen och starta PTLE efter omstart.

NÀr jag kopplade in Mboxen i vÀgguttaget lade jag mÀrke till att lampan började blinka, vilket den alltid tidigare gjort nÀr ljudkortet startats före den fÄtt kontakt med datorn.

Jag kopplade in den till datorn via firewire och provade att starta PTLE. PT sade att den inte hittade hÄrdvaran. Jag tittade dÄ pÄ Mboxen och noterade att inget lös. Jag har provat att byta vÀgguttag och allt möjligt, men jag fÄr inte lampan att lysa. Jag fÄr alltsÄ inga som helst livstecken frÄn min Mbox lÀngre.

Den har tidigare anvÀnds med en PC, utan nÄgra som helst problem, men dog alltsÄ i kontakt med macen.

Vad ska jag göra? Den Àr köpt pÄ MB VÀxjö, och jag sitter just nu i BorlÀnge. Jag funderar dÀrmed pÄ att ringa till MB imorgon och eventuellt ta en tur med den till MB GÀvle.

Men vad kan felet vara? Eller Àr det bara jag som Àr dum och korkad?

Postat

Den matas alltid via firewire, men jag gillar att anvÀnda nÀtsladden i alla fall. FÄr som sagt inte liv i den i vart fall. Ett sundhetstecken vore ju att bara koppla mboxen i vÀggen och lampan borde blinka. SÄ Àr alltsÄ inte fallet lÀngre.

MacBooken Àr alltsÄ helt ny, dvs OSX 10.4.9. 2GbRAM, 2,16GHz C2D.

PT Àr 7.1.3

Postat

Har nu lÀmnat in den till Musikbörsen GÀvle efter (sammanlagt) tre timmars tÄgfÀrd.. MB har tydligen inte hand om garantin, utan enligt lag Àr det importören som har det. De skulle skicka den till dessa för reperation.

Detta kommer att ta 2-8 veckor.

Tips till er som kan; Köp inte Mboxar och PTLE. Kör pÄ Sonar, ni som kan.

Postat

En liten tanke, kan det vara sÄ att tillverkaren av Mbox2 Pro gjort en hÄrdvarumiss och inte tÀnkt pÄ att anvÀndare faktiskt kan koppla in bÄde nÀtanslutning och samtidigt mata Mbox2 Pro via FireWire porten (vilket om missen Àr gjord kan innebÀra överslag inne i Mboxen)? StÄr det nÄgot i manualen om detta?

En annan tanke Ă€r att om man inte Ă€r nöjd med en produkt gĂ€ller vĂ€l öppet köp enligt svea rikes lag? Om ditt öppna köp fortfarande gĂ€ller gĂ„r det kanske att vĂ€lja nĂ„got annat ljudkort istĂ€llet och lĂ€mna allt vad garrantier heter till Ă„terförsĂ€ljaren att lösa? 😄

Postat
En liten tanke, kan det vara sÄ att tillverkaren av Mbox2 Pro gjort en hÄrdvarumiss och inte tÀnkt pÄ att anvÀndare faktiskt kan koppla in bÄde nÀtanslutning och samtidigt mata Mbox2 Pro via FireWire porten (vilket om missen Àr gjord kan innebÀra överslag inne i Mboxen)? StÄr det nÄgot i manualen om detta?

En annan tanke Ă€r att om man inte Ă€r nöjd med en produkt gĂ€ller vĂ€l öppet köp enligt svea rikes lag? Om ditt öppna köp fortfarande gĂ€ller gĂ„r det kanske att vĂ€lja nĂ„got annat ljudkort istĂ€llet och lĂ€mna allt vad garrantier heter till Ă„terförsĂ€ljaren att lösa? 😄

Jag har gjort det tidigare med min PC, och det har inte varit nÄgra problem dÄ, men visst, tanken har slagit mig. Fast det lÄter fortfarande lÄngsökt. Hittar inget i manualen om det.

Jag fÄr inte hÀva köpet, dÄ kartongen sedan tre mÄnader Àr bruten.

Dessutom Àr jag bunden till PT pga kompabilitet med skolan. DÀr lyckas alla mboxar fungera jÀmt, trots att de far i golvet och hit och dit.

Postat

2-8 veckor. :/

Är i BorlĂ€nge över sommaren och har slĂ€pat med en massa studiogrejor hit + köpt en massa nytt. Eventuellt var allt detta fullstĂ€ndigt förgĂ€ves. :/

Otur Ă€r i alla fall min starka sida, och att vara stark pĂ„ nĂ„got Ă€r alltid positivt, (kan vi sĂ€ga) 😆

Postat

Men kan inte MB fixa ett lÄne ex till dig? eller möjligtvis lÄna en frÄn plugget. jobbar sjÀlv i butik (fotobutik, men vi brukar kunna fixa fram nÄgon lÄnekamera till dom som skickat in sin kamera pÄ c

service pÄ lÀngre tider och har stort behöv utav dem.

Postat

Jag Àr i BorlÀnge över sommarlovet, sÄ att lÄna frÄn skolan i SmÄland kÀnns inte som ett bra alternativ.

MB GÀvle gav inte ett jÀttesympatiskt intryck. Jag vet inte om jag orkar Äka dit för eventuella lÄneex (de hade inga alls inne). Det Àr 2h enkelresa och 111kr med tÄg, dvs 4h och 222kr. Jag har börjat förlika mig med min lott. Tur att man inte för tillfÀllet jobbar med det.

Postat
Jag Àr i BorlÀnge över sommarlovet, sÄ att lÄna frÄn skolan i SmÄland kÀnns inte som ett bra alternativ.

MB GÀvle gav inte ett jÀttesympatiskt intryck. Jag vet inte om jag orkar Äka dit för eventuella lÄneex (de hade inga alls inne). Det Àr 2h enkelresa och 111kr med tÄg, dvs 4h och 222kr. Jag har börjat förlika mig med min lott. Tur att man inte för tillfÀllet jobbar med det.

Jag jobbar med detta i viss mĂ„n utöver mitt vanliga jobb och jag mĂ„ste sĂ€ga att jag aldrig hade varit sĂ„ sympatisk som du. Om jag hade fĂ„tt en hĂ„rdvarukrasch sĂ„ hade jag krĂ€vt att de ska ge mig en tillfĂ€llig lösning. Du Ă€r för snĂ€ll 😄 Tips pĂ„ en bra affĂ€r till dig som jag Ă€r hur nöjd med som helst som ligger i smĂ„land Ă€r 4sound (nonnes) i nybro. DĂ€r hjĂ€lper dom dig verkligen 😼 Om MB inte erbjuder sina kunder bĂ€ttre service sĂ„ ser jag inte nĂ„n anledning att fortsĂ€tta gĂ„ till dem. Oj, vad hĂ„rd jag lĂ„ter nu 🙂 Men jag tycker vi ska tĂ€nka pĂ„ att det Ă€r vi som konsumenter som Ă€ven sĂ€tter standarden för den service vi tycker Ă€r okej.

Postat

Nonnes kÀnner jag ju till. De Àr alltid bra. Jag har köpt mycket dÀr. Mboxen köpte jag pÄ MB VÀxjö för att den var sÄ billig pÄ MB samt att jag hade vÀgarna förbi.

LÄt mig nu intalar mig att jag intalar mig att jag har ofrivillig semester, sÄ jag sliper fundera pÄ vad jag "borde göra" osv.

Jag talade med MB GÀvle idag i alla fall. De ville att jag skulle registrera skiten hos Digidesign först. Detta hade jag inte gjort tidigare, och nu hade jag ju givit dem alla papper. NÄn snubbe med dialektala uttalssvÄrigheter rabblade upp serienummer och grejor i 20 minuter (för min mobila telefonrÀkning). DÀrefter fick jag registrera boxen pÄ digidesign, vilket gick fint.

Jag ringde tillbaka till MB GÀvle, och de ska skicka boxen till Luthman pÄ mÄndag. Om nÄgon vecka ringer jag till Luthman och hör vad de sÀger. Börjar de gnÀbba och hÀvda att det kommer ta flera Är kommer jag givetvis framföra krav.

VÀrsta scenariot Àr ju att det itne skulle gÄ pÄ garantin, eller nÄt. Det finns ju mÄnga teoretiska möjligheter till att jag skulle ha orsakat skadan. Exempelvis skulle den kunnat skadats i transport (jag Àr försiktig, sÄ det Àr jÀtteföga troligt, dÄ skulle den knappast klarat importen). Min förra dator gick sönder (flÀkten dammade igen, troligtvis, vilket resulterade i att den inte kunde startas) samtidigt som den var kopplad til mboxen. Datorn skulle dÄ teoretiskt kunnat spruta ström genom firewire vilket skulle kunna ha resulterat i att mboxen brann upp.

Detta Àr dock fruktansvÀrt lÄngsökt, men hittintills har bara vÀrsta tÀnkbara scenario skett.

Postat

I feel your pain man 😛

HÄller tummarna för dig. BerÀtta gÀrna sen hur det löste sig. skulle vara kul att höra hur luthman och MB tar hand om sina kunder.

Trevlig midsommar.

MVH

Anders

Postat

Jag tÀnkte ringa och höra med Luthman nu en vecka efter ifall de mottagit den, och hur de bedömer felen. Allt jag kom till var en telefonsvarare som sade att de hade stÀngt midsommarhelgen. De rÀknar uppenbarligen inte "midsommarhelg" pÄ samma sÀtt som vi gör.

Allt det hÀr verkar jÀtteskumt. Det verkar verkligen inte som det Àr tÀnkt att det ska vara nÄgra fel pÄ grejorna, det tycks saknas rutiner för att hantera sÄdant.

Jag vill ha min Mbox. 😛

Postat
Hej,

Din Mbox 2 Pro Factory har kommit in till vÄr serviceavdelning i Onsdags.

RMA numret för reparationen Àr : 210341

Hur lĂ€mpligt Ă€r det att lĂ€mna ut den hĂ€r informationen offentligt. Finns det ingen annan vĂ€g att nĂ„ Hemluth pĂ„ förutom Studios forum? Vad Ă€r ett RMA-nummer? Är det nĂ„got jag borde kĂ€nna till?

Postat
Hej,

Din Mbox 2 Pro Factory har kommit in till vÄr serviceavdelning i Onsdags.

RMA numret för reparationen Àr : 210341

Det dĂ€r var ett nytt sĂ€tt att bli informerad pĂ„ - besvarad i en fristĂ„ende forumtrĂ„d. Men alla sĂ€tt som fungerar Ă€r bra. 😆 Du rĂ„kar inte veta om nĂ„gon konstaterat vad felet Ă€r Ă€nnu eller hur lĂ„ng handlĂ€ggningstid det skulle vara?

Postat (redigerat)

Hej,

Jag tycker forum e bra. Jag postar sÄklart inte kÀnslig information. Ett RMA nummer Àr lika hemligt som en artikelbenÀmning eller sÄ.. RMA nummer = reparationsnummer / Àrendenummer.

Men jag tar bort mitt inlĂ€gg över sĂ„ fĂ„r ni ta bort det frĂ„n era quotar om ni tycker det Ă€r lĂ€skigt 🙂

Jag skall kolla hur det stĂ„r till med din Mbox och sĂ„ PM:ar jag dig istĂ€llet, sĂ„ vi inte rör upp kĂ€nslor i onödan đŸ˜±

Glömde att det finns mĂ„nga "triggerhappy" mĂ€nniskor hĂ€r đŸ˜Č

/PĂ€r E

Redigerat av PĂ€r Ekberg
Postat
Jag skall kolla hur det stĂ„r till med din Mbox och sĂ„ PM:ar jag dig istĂ€llet, sĂ„ vi inte rör upp kĂ€nslor i onödan 🙂

Glömde att det finns mĂ„nga "triggerhappy" mĂ€nniskor hĂ€r 🙂

Du fĂ„r kalla mig triggerhappy om du vill, men du har onekligen udda idĂ©er om vad ett forum för inspelningsteknik ska anvĂ€ndas för. 😆

Postat

Oj oj. Skadan Àr redan skedd. Joachime - Jag e otroligt ledsen över att jag har förstört din upplevelse i denna trÄd. Jag skall absolut inte göra det igen.

Ni andra som ville veta hur det gick med reparationen - Ni bör som Joachime sĂ€ger hitta ett bĂ€ttre sĂ€tt att ta del av sĂ„dan information. För Joachime tycker inte det e roligt nĂ€r vi gör det pĂ„ hans favvoforum.. 🙂

Hursomhelst sÄ Àr strulet med Mboxen löst nu och vi skötte det via PM. Verkar vara ett bra sÀtt om man inte skall kliva folk pÄ tÄrna..

Jag vill ockĂ„ be Admin om ursĂ€kt för mitt olĂ€mpliga upptrĂ€dande.. 🙂

/PĂ€r E

Postat
Hej,

Jag tycker forum e bra. Jag postar sÄklart inte kÀnslig information. Ett RMA nummer Àr lika hemligt som en artikelbenÀmning eller sÄ.. RMA nummer = reparationsnummer / Àrendenummer.

Men jag tar bort mitt inlĂ€gg över sĂ„ fĂ„r ni ta bort det frĂ„n era quotar om ni tycker det Ă€r lĂ€skigt 😄

Jag skall kolla hur det stĂ„r till med din Mbox och sĂ„ PM:ar jag dig istĂ€llet, sĂ„ vi inte rör upp kĂ€nslor i onödan 🙂

Glömde att det finns mĂ„nga "triggerhappy" mĂ€nniskor hĂ€r 😛

/PĂ€r E

Oj oj. Skadan Àr redan skedd. Joachime - Jag e otroligt ledsen över att jag har förstört din upplevelse i denna trÄd. Jag skall absolut inte göra det igen.

Ni andra som ville veta hur det gick med reparationen - Ni bör som Joachime sĂ€ger hitta ett bĂ€ttre sĂ€tt att ta del av sĂ„dan information. För Joachime tycker inte det e roligt nĂ€r vi gör det pĂ„ hans favvoforum.. 🙂

Hursomhelst sÄ Àr strulet med Mboxen löst nu och vi skötte det via PM. Verkar vara ett bra sÀtt om man inte skall kliva folk pÄ tÄrna..

Jag vill ockĂ„ be Admin om ursĂ€kt för mitt olĂ€mpliga upptrĂ€dande.. 😆

/PĂ€r E

Du har inte tÀnkt pÄ att det möjligen kan vara sÄ att de mÀnniskor du raljerar med/över kan vara andra kunder?

Eller de kanske var andra kunder... 😉

Joachime t ex ser jag som en av de mest balanserade och sympatiska personerna pÄ detta forum.

Jag har i och för sig inte ett dugg med detta att göra, men jag blir bara litet förvÄnad över attityden mot kunderna frÄn ett av landets större företag i branschen. Det hÀr Àr ju inte första gÄngen heller.

Postat
Du har inte tÀnkt pÄ att det möjligen kan vara sÄ att de mÀnniskor du raljerar med/över kan vara andra kunder?

Du menar pÄ musikaffÀrer? Nej det tror jag inte! De brukar ringa mig istÀllet om det Àr nÄgot.

NÀ.. Ni har helt rÀtt. Joachime Àr sÀkert en helt underbar kille. Jag upplevde bara att han ville ( av nÄgon anledning ) brösta sig lite nÀr jag försöker informera om en service som uppenbarligen trÄdskaparen samt nÄgra andra Àr intresserade av. Det Àr ganska vanligt pÄ forum att en liten klick inte Àr intresserade av vad man skriver, utan bara vill brösta sig för att man jobbar pÄ Luthman eller nÄgot annat stÀlle..

Nu skiter vi ( varjefall jag ) i detta och glÀdjer oss Ät att Hemlut fÄr sin Mbox pÄ MÄndag.

Peace / PĂ€r E

Postat

Mboxen var som sagt tydligen hel och skickades til MB.

Jag tog ledigt idag för att Äka till MB GÀvle (som sagt 200kr, 2h, enkel vÀg). Jag ringde dit halva dagen och frÄgade om den kommit. De visste inte. Jag beslutade dÀrför att inte Äka.

Jag fick 15.35 ett SMS om att det kommit, och dĂ„ hade redan sista lĂ€mpliga tĂ„get gĂ„tt. DĂ„ blir det vĂ€l att hĂ€mta den pĂ„ Fredag dĂ„. 😳

Postat
Mboxen var som sagt tydligen hel och skickades til MB.

Jag tog ledigt idag för att Äka till MB GÀvle (som sagt 200kr, 2h, enkel vÀg). Jag ringde dit halva dagen och frÄgade om den kommit. De visste inte. Jag beslutade dÀrför att inte Äka.

Jag fick 15.35 ett SMS om att det kommit, och dĂ„ hade redan sista lĂ€mpliga tĂ„get gĂ„tt. DĂ„ blir det vĂ€l att hĂ€mta den pĂ„ Fredag dĂ„. 😕

Hoppas bara du skipper mer brĂ„k med den nu och att allt gĂ„r smidigt framöver....vem lurar jag, sen nĂ€r började inspelning gĂ„ felfritt och smidigt *skratt*, men hoppas det gĂ„r sĂ„ smidigt som det bör vara iaf 😆

MVH

Anders

Postat

Hoppas bara att jag nÄgonsin tar mig till GÀvle, samt att de inte kommer att krÀva mig pÄ nÄgot.

Postat (redigerat)

Det med M-boxen hÀnde mig med. Den ville inte starta men har för mig att det rÀckte med att uppdatera PT till senaste versionen sÄ gick maskinen igÄng!

Uppdatera allt som gÄr sÄ som firmware osv.. via Digidesign.com sÄ gÄr den nog igÄng! (Kanske)

Edit...

Redigerat av 4Trax
Postat
Den matas alltid via firewire, men jag gillar att anvÀnda nÀtsladden i alla fall. FÄr som sagt inte liv i den i vart fall. Ett sundhetstecken vore ju att bara koppla mboxen i vÀggen och lampan borde blinka. SÄ Àr alltsÄ inte fallet lÀngre.

MacBooken Àr alltsÄ helt ny, dvs OSX 10.4.9. 2GbRAM, 2,16GHz C2D.

PT Àr 7.1.3

VĂ€nta nu 7.1.3?

M-box2 pro skeppades ju med en gratis uppdatering till PT 7.3. Det gjorde min och den köpte jag typ samma dag den kom till butiken!

Postat

Uppdateringen har jag tydligen fÄtt via mail. Problemet just nu Àr att Mboxen stÄr i GÀvle.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.