Jump to content
Annons

Skiten, Mbox2 Pro, dog


Hemluth

Recommended Posts

Jag fick idag min nya MacBook, på vilken jag nu skriver. Då min föregående dator är borta på reparation såg jag fram emot att åter kunna pilla med musik.

När jag skulle installera Pro Tools och Mbox2 Pro slogs jag först av att macinstallationen inte alls nämnde hårdvaran. Några installationsfiler för Factory hittar jag inte heller på Macskivan.

Efter att ha kollat i instruktionsboken sade den att man tydligen bara skulle koppla in mboxen och starta PTLE efter omstart.

När jag kopplade in Mboxen i vägguttaget lade jag märke till att lampan började blinka, vilket den alltid tidigare gjort när ljudkortet startats före den fått kontakt med datorn.

Jag kopplade in den till datorn via firewire och provade att starta PTLE. PT sade att den inte hittade hårdvaran. Jag tittade då på Mboxen och noterade att inget lös. Jag har provat att byta vägguttag och allt möjligt, men jag får inte lampan att lysa. Jag får alltså inga som helst livstecken från min Mbox längre.

Den har tidigare används med en PC, utan några som helst problem, men dog alltså i kontakt med macen.

Vad ska jag göra? Den är köpt på MB Växjö, och jag sitter just nu i Borlänge. Jag funderar därmed på att ringa till MB imorgon och eventuellt ta en tur med den till MB Gävle.

Men vad kan felet vara? Eller är det bara jag som är dum och korkad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På en mac behöver du inte ens ström för att få igång den.. den matas via 6 pins FW..

Säg gärna något mer om vilket OS och PT version du har , e de intel etc..

Jag fick idag min nya MacBook, på vilken jag nu skriver. Då min föregående dator är borta på reparation såg jag fram emot att åter kunna pilla med musik.

När jag skulle installera Pro Tools och Mbox2 Pro slogs jag först av att macinstallationen inte alls nämnde hårdvaran. Några installationsfiler för Factory hittar jag inte heller på Macskivan.

Efter att ha kollat i instruktionsboken sade den att man tydligen bara skulle koppla in mboxen och starta PTLE efter omstart.

När jag kopplade in Mboxen i vägguttaget lade jag märke till att lampan började blinka, vilket den alltid tidigare gjort när ljudkortet startats före den fått kontakt med datorn.

Jag kopplade in den till datorn via firewire och provade att starta PTLE. PT sade att den inte hittade hårdvaran. Jag tittade då på Mboxen och noterade att inget lös. Jag har provat att byta vägguttag och allt möjligt, men jag får inte lampan att lysa. Jag får alltså inga som helst livstecken från min Mbox längre.

Den har tidigare används med en PC, utan några som helst problem, men dog alltså i kontakt med macen.

Vad ska jag göra? Den är köpt på MB Växjö, och jag sitter just nu i Borlänge. Jag funderar därmed på att ringa till MB imorgon och eventuellt ta en tur med den till MB Gävle.

Men vad kan felet vara? Eller är det bara jag som är dum och korkad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den matas alltid via firewire, men jag gillar att använda nätsladden i alla fall. Får som sagt inte liv i den i vart fall. Ett sundhetstecken vore ju att bara koppla mboxen i väggen och lampan borde blinka. Så är alltså inte fallet längre.

MacBooken är alltså helt ny, dvs OSX 10.4.9. 2GbRAM, 2,16GHz C2D.

PT är 7.1.3

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu lämnat in den till Musikbörsen Gävle efter (sammanlagt) tre timmars tågfärd.. MB har tydligen inte hand om garantin, utan enligt lag är det importören som har det. De skulle skicka den till dessa för reperation.

Detta kommer att ta 2-8 veckor.

Tips till er som kan; Köp inte Mboxar och PTLE. Kör på Sonar, ni som kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke, kan det vara så att tillverkaren av Mbox2 Pro gjort en hårdvarumiss och inte tänkt på att användare faktiskt kan koppla in både nätanslutning och samtidigt mata Mbox2 Pro via FireWire porten (vilket om missen är gjord kan innebära överslag inne i Mboxen)? Står det något i manualen om detta?

En annan tanke är att om man inte är nöjd med en produkt gäller väl öppet köp enligt svea rikes lag? Om ditt öppna köp fortfarande gäller går det kanske att välja något annat ljudkort istället och lämna allt vad garrantier heter till återförsäljaren att lösa? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke, kan det vara så att tillverkaren av Mbox2 Pro gjort en hårdvarumiss och inte tänkt på att användare faktiskt kan koppla in både nätanslutning och samtidigt mata Mbox2 Pro via FireWire porten (vilket om missen är gjord kan innebära överslag inne i Mboxen)? Står det något i manualen om detta?

En annan tanke är att om man inte är nöjd med en produkt gäller väl öppet köp enligt svea rikes lag? Om ditt öppna köp fortfarande gäller går det kanske att välja något annat ljudkort istället och lämna allt vad garrantier heter till återförsäljaren att lösa? 😄

Jag har gjort det tidigare med min PC, och det har inte varit några problem då, men visst, tanken har slagit mig. Fast det låter fortfarande långsökt. Hittar inget i manualen om det.

Jag får inte häva köpet, då kartongen sedan tre månader är bruten.

Dessutom är jag bunden till PT pga kompabilitet med skolan. Där lyckas alla mboxar fungera jämt, trots att de far i golvet och hit och dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

2-8 veckor. :/

Är i Borlänge över sommaren och har släpat med en massa studiogrejor hit + köpt en massa nytt. Eventuellt var allt detta fullständigt förgäves. :/

Otur är i alla fall min starka sida, och att vara stark på något är alltid positivt, (kan vi säga) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan inte MB fixa ett låne ex till dig? eller möjligtvis låna en från plugget. jobbar själv i butik (fotobutik, men vi brukar kunna fixa fram någon lånekamera till dom som skickat in sin kamera på c

service på längre tider och har stort behöv utav dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i Borlänge över sommarlovet, så att låna från skolan i Småland känns inte som ett bra alternativ.

MB Gävle gav inte ett jättesympatiskt intryck. Jag vet inte om jag orkar åka dit för eventuella låneex (de hade inga alls inne). Det är 2h enkelresa och 111kr med tåg, dvs 4h och 222kr. Jag har börjat förlika mig med min lott. Tur att man inte för tillfället jobbar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är i Borlänge över sommarlovet, så att låna från skolan i Småland känns inte som ett bra alternativ.

MB Gävle gav inte ett jättesympatiskt intryck. Jag vet inte om jag orkar åka dit för eventuella låneex (de hade inga alls inne). Det är 2h enkelresa och 111kr med tåg, dvs 4h och 222kr. Jag har börjat förlika mig med min lott. Tur att man inte för tillfället jobbar med det.

Jag jobbar med detta i viss mån utöver mitt vanliga jobb och jag måste säga att jag aldrig hade varit så sympatisk som du. Om jag hade fått en hårdvarukrasch så hade jag krävt att de ska ge mig en tillfällig lösning. Du är för snäll 😄 Tips på en bra affär till dig som jag är hur nöjd med som helst som ligger i småland är 4sound (nonnes) i nybro. Där hjälper dom dig verkligen 😮 Om MB inte erbjuder sina kunder bättre service så ser jag inte nån anledning att fortsätta gå till dem. Oj, vad hård jag låter nu 🙂 Men jag tycker vi ska tänka på att det är vi som konsumenter som även sätter standarden för den service vi tycker är okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonnes känner jag ju till. De är alltid bra. Jag har köpt mycket där. Mboxen köpte jag på MB Växjö för att den var så billig på MB samt att jag hade vägarna förbi.

Låt mig nu intalar mig att jag intalar mig att jag har ofrivillig semester, så jag sliper fundera på vad jag "borde göra" osv.

Jag talade med MB Gävle idag i alla fall. De ville att jag skulle registrera skiten hos Digidesign först. Detta hade jag inte gjort tidigare, och nu hade jag ju givit dem alla papper. Nån snubbe med dialektala uttalssvårigheter rabblade upp serienummer och grejor i 20 minuter (för min mobila telefonräkning). Därefter fick jag registrera boxen på digidesign, vilket gick fint.

Jag ringde tillbaka till MB Gävle, och de ska skicka boxen till Luthman på måndag. Om någon vecka ringer jag till Luthman och hör vad de säger. Börjar de gnäbba och hävda att det kommer ta flera år kommer jag givetvis framföra krav.

Värsta scenariot är ju att det itne skulle gå på garantin, eller nåt. Det finns ju många teoretiska möjligheter till att jag skulle ha orsakat skadan. Exempelvis skulle den kunnat skadats i transport (jag är försiktig, så det är jätteföga troligt, då skulle den knappast klarat importen). Min förra dator gick sönder (fläkten dammade igen, troligtvis, vilket resulterade i att den inte kunde startas) samtidigt som den var kopplad til mboxen. Datorn skulle då teoretiskt kunnat spruta ström genom firewire vilket skulle kunna ha resulterat i att mboxen brann upp.

Detta är dock fruktansvärt långsökt, men hittintills har bara värsta tänkbara scenario skett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte ringa och höra med Luthman nu en vecka efter ifall de mottagit den, och hur de bedömer felen. Allt jag kom till var en telefonsvarare som sade att de hade stängt midsommarhelgen. De räknar uppenbarligen inte "midsommarhelg" på samma sätt som vi gör.

Allt det här verkar jätteskumt. Det verkar verkligen inte som det är tänkt att det ska vara några fel på grejorna, det tycks saknas rutiner för att hantera sådant.

Jag vill ha min Mbox. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Din Mbox 2 Pro Factory har kommit in till vår serviceavdelning i Onsdags.

RMA numret för reparationen är : 210341

Hur lämpligt är det att lämna ut den här informationen offentligt. Finns det ingen annan väg att nå Hemluth på förutom Studios forum? Vad är ett RMA-nummer? Är det något jag borde känna till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Din Mbox 2 Pro Factory har kommit in till vår serviceavdelning i Onsdags.

RMA numret för reparationen är : 210341

Det där var ett nytt sätt att bli informerad på - besvarad i en fristående forumtråd. Men alla sätt som fungerar är bra. 😆 Du råkar inte veta om någon konstaterat vad felet är ännu eller hur lång handläggningstid det skulle vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag tycker forum e bra. Jag postar såklart inte känslig information. Ett RMA nummer är lika hemligt som en artikelbenämning eller så.. RMA nummer = reparationsnummer / ärendenummer.

Men jag tar bort mitt inlägg över så får ni ta bort det från era quotar om ni tycker det är läskigt 🙂

Jag skall kolla hur det står till med din Mbox och så PM:ar jag dig istället, så vi inte rör upp känslor i onödan 😱

Glömde att det finns många "triggerhappy" människor här 😲

/Pär E

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall kolla hur det står till med din Mbox och så PM:ar jag dig istället, så vi inte rör upp känslor i onödan 🙂

Glömde att det finns många "triggerhappy" människor här 🙂

Du får kalla mig triggerhappy om du vill, men du har onekligen udda idéer om vad ett forum för inspelningsteknik ska användas för. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj. Skadan är redan skedd. Joachime - Jag e otroligt ledsen över att jag har förstört din upplevelse i denna tråd. Jag skall absolut inte göra det igen.

Ni andra som ville veta hur det gick med reparationen - Ni bör som Joachime säger hitta ett bättre sätt att ta del av sådan information. För Joachime tycker inte det e roligt när vi gör det på hans favvoforum.. 🙂

Hursomhelst så är strulet med Mboxen löst nu och vi skötte det via PM. Verkar vara ett bra sätt om man inte skall kliva folk på tårna..

Jag vill ockå be Admin om ursäkt för mitt olämpliga uppträdande.. 🙂

/Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag tycker forum e bra. Jag postar såklart inte känslig information. Ett RMA nummer är lika hemligt som en artikelbenämning eller så.. RMA nummer = reparationsnummer / ärendenummer.

Men jag tar bort mitt inlägg över så får ni ta bort det från era quotar om ni tycker det är läskigt 😄

Jag skall kolla hur det står till med din Mbox och så PM:ar jag dig istället, så vi inte rör upp känslor i onödan 🙂

Glömde att det finns många "triggerhappy" människor här 😛

/Pär E

Oj oj. Skadan är redan skedd. Joachime - Jag e otroligt ledsen över att jag har förstört din upplevelse i denna tråd. Jag skall absolut inte göra det igen.

Ni andra som ville veta hur det gick med reparationen - Ni bör som Joachime säger hitta ett bättre sätt att ta del av sådan information. För Joachime tycker inte det e roligt när vi gör det på hans favvoforum.. 🙂

Hursomhelst så är strulet med Mboxen löst nu och vi skötte det via PM. Verkar vara ett bra sätt om man inte skall kliva folk på tårna..

Jag vill ockå be Admin om ursäkt för mitt olämpliga uppträdande.. 😆

/Pär E

Du har inte tänkt på att det möjligen kan vara så att de människor du raljerar med/över kan vara andra kunder?

Eller de kanske var andra kunder... 😉

Joachime t ex ser jag som en av de mest balanserade och sympatiska personerna på detta forum.

Jag har i och för sig inte ett dugg med detta att göra, men jag blir bara litet förvånad över attityden mot kunderna från ett av landets större företag i branschen. Det här är ju inte första gången heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte tänkt på att det möjligen kan vara så att de människor du raljerar med/över kan vara andra kunder?

Du menar på musikaffärer? Nej det tror jag inte! De brukar ringa mig istället om det är något.

Nä.. Ni har helt rätt. Joachime är säkert en helt underbar kille. Jag upplevde bara att han ville ( av någon anledning ) brösta sig lite när jag försöker informera om en service som uppenbarligen trådskaparen samt några andra är intresserade av. Det är ganska vanligt på forum att en liten klick inte är intresserade av vad man skriver, utan bara vill brösta sig för att man jobbar på Luthman eller något annat ställe..

Nu skiter vi ( varjefall jag ) i detta och glädjer oss åt att Hemlut får sin Mbox på Måndag.

Peace / Pär E

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxen var som sagt tydligen hel och skickades til MB.

Jag tog ledigt idag för att åka till MB Gävle (som sagt 200kr, 2h, enkel väg). Jag ringde dit halva dagen och frågade om den kommit. De visste inte. Jag beslutade därför att inte åka.

Jag fick 15.35 ett SMS om att det kommit, och då hade redan sista lämpliga tåget gått. Då blir det väl att hämta den på Fredag då. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mboxen var som sagt tydligen hel och skickades til MB.

Jag tog ledigt idag för att åka till MB Gävle (som sagt 200kr, 2h, enkel väg). Jag ringde dit halva dagen och frågade om den kommit. De visste inte. Jag beslutade därför att inte åka.

Jag fick 15.35 ett SMS om att det kommit, och då hade redan sista lämpliga tåget gått. Då blir det väl att hämta den på Fredag då. 😕

Hoppas bara du skipper mer bråk med den nu och att allt går smidigt framöver....vem lurar jag, sen när började inspelning gå felfritt och smidigt *skratt*, men hoppas det går så smidigt som det bör vara iaf 😆

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det med M-boxen hände mig med. Den ville inte starta men har för mig att det räckte med att uppdatera PT till senaste versionen så gick maskinen igång!

Uppdatera allt som går så som firmware osv.. via Digidesign.com så går den nog igång! (Kanske)

Edit...

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Den matas alltid via firewire, men jag gillar att använda nätsladden i alla fall. Får som sagt inte liv i den i vart fall. Ett sundhetstecken vore ju att bara koppla mboxen i väggen och lampan borde blinka. Så är alltså inte fallet längre.

MacBooken är alltså helt ny, dvs OSX 10.4.9. 2GbRAM, 2,16GHz C2D.

PT är 7.1.3

Vänta nu 7.1.3?

M-box2 pro skeppades ju med en gratis uppdatering till PT 7.3. Det gjorde min och den köpte jag typ samma dag den kom till butiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...