Jump to content
Annons

MIDI


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta med MIDI... E d bra? Jag minns på 80-talet när jag pillade med det för första gången, men det berodde ju på att jag inte kunde spela tillräckligt bra. Till min stora förvåning så är MIDI fortfarande populärt, tycks det. Varför? Trodde det bara var jag som en gång i tiden begick misstaget att spela in grejer som är svåra att utföra live. Man har ju inte 16 armar...

Så numera skiter jag helt i MIDI. Jag/vi spelar in de keyboard, gitarrer, blås, slagverk och stråkprylar samt sång som ska vara med mik in helt enkelt.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Detta med MIDI... E d bra? Jag minns på 80-talet när jag pillade med det för första gången, men det berodde ju på att jag inte kunde spela tillräckligt bra. Till min stora förvåning så är MIDI fortfarande populärt, tycks det. Varför? Är det inte en bättre slutsats att försöka lära sig instrumenten istället. Trodde det bara var jag som en gång i tiden begick misstaget att spela in grejer som är svåra att utföra live. Man har ju inte 16 armar...

Så numera skiter jag helt i MIDI. Spelar in de keyboard, gitarrer, blås, slagverk och stråkprylar samt sång som ska vara med mik in helt enkelt.

😆

:musik

Jag använder ofta både liveinstrument med midi i min musik. Men jag kvantiserar aldrig midi eller skriver dit det för hand utan spelar på min synth och sen bara kör det jag spelade genom nån mjukvarusynth för att få det ljud jag vill ha. Det är ju en stor fördel att du kan byta ljud mitt i produktionen om du märker att det inte funkar. Om du spelar in det som audio så är du ju låst vid det ljudet. Sen används ju midi till massa andra saker idag också. T.ex till pedalborden för gitarrer osv.

mvh

anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alla instrument som midi - utom ibland, när jag känner för att spela bas "på riktigt"...

Skulle aldrig ens i de värsta mardrömmarna fundera på att spela in allting live för att sedan försöka korrigera audio. Varför inte använda de verktyg som finns till hands för att underlätta livet för ensammusiker...? 😄

Känslan och svänget ligger inte i taskig timing, utan i MYCKET högre grad i dynamiken, så man behöver inte vara det minsta rädd för att kvantisera. Jag dödkvantiserar oftast de viktigaste instrumenten, men låter dynamiken vara oförändrad (om det inte är så att jag har gjort någon grov miss i anslaget någonstans 😆 ), medan vissa saker som extra percussion och vissa utfyllnadsinstrument ibland får vara kvar ovantiserade.

Att det sedan är en fördel att veta hur man kan spela på de instrument man använder i virtuell form, är en annan sak - så att man inte spelar utanför deras verkliga omfång eller onödigt komplicerade saker som skulle kräva att exempelvis trummisen såg ut som en bläckfisk (förmodligen bland de vanligaste felen... 😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inom elektronisk musik använder man ju midi för att kunna "spela" saker man annars inte kunnat spela. Har ju dykt upp musik i modern tid som aldrig skulle gått att göra utan teknik. fast ni kanske menade förutom elektronisk musik? Jag själv föredrar ju generellt att använda orginella ljud, helst inspelat själv, eftersom jag jobbar lika mycket med att få fram rätt klang och känsla i ljuden som med vilket ackord som kommer nästa.

men någon form av midi kommer ju alltid behövas, ett slags universellt språk för att överföra noter mellan apparater.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan och svänget ligger inte i taskig timing, utan i MYCKET högre grad i dynamiken, så man behöver inte vara det minsta rädd för att kvantisera. Jag dödkvantiserar oftast de viktigaste instrumenten, men låter dynamiken vara oförändrad (om det inte är så att jag har gjort någon grov miss i anslaget någonstans 😆 ),

Jag väljer att aldrig kvantisera eftersom jag spelar så som jag vill ha det. I grund och botten är jag även musiker och väljer min timing efter omsorg och många års tränande 😄 Om du kvantiserar så tar du ju bort den timing som du ursprungligen ville ha. Jag ser enda anledningen till att kvantisera om den som spelar inte har särskilt bra timing 😄 jag ser det som att allt musikern gör, timing, anslag, val av ljud i vissa lägen...ja allt är en del av hans eller hennes osund som denna har jobbat och jobbar fortfarande hela livet med att få till som sitt eget. Ska man verkligen ta bort det? Gud förbarma mig om nån kvantiserade Herbie Hancock eller Pat Matheany.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan och svänget ligger inte i taskig timing, utan i MYCKET högre grad i dynamiken, så man behöver inte vara det minsta rädd för att kvantisera. Jag dödkvantiserar oftast de viktigaste instrumenten, men låter dynamiken vara oförändrad (om det inte är så att jag har gjort någon grov miss i anslaget någonstans 😆 ),

Jag väljer att aldrig kvantisera eftersom jag spelar så som jag vill ha det. I grund och botten är jag även musiker och väljer min timing efter omsorg och många års tränande 😄 Om du kvantiserar så tar du ju bort den timing som du ursprungligen ville ha. Jag ser enda anledningen till att kvantisera om den som spelar inte har särskilt bra timing 🙂 jag ser det som att allt musikern gör, timing, anslag, val av ljud i vissa lägen...ja allt är en del av hans eller hennes osund som denna har jobbat och jobbar fortfarande hela livet med att få till som sitt eget. Ska man verkligen ta bort det? Gud förbarma mig om nån kvantiserade Herbie Hancock eller Pat Matheany.

Mvh

Anders

Synkoper blir faktiskt också rätt om man kvantiserar... 😄 Allt som ligger utanför rätt timing, är däremot fel.

Jag har spelat bas i över 25 år och kan lova att jag spelar mycket tajt - men på klaviatur får jag inte till det lika bra - och då måste jag kvantisera för att allt ska bli helt rätt. Så enkelt är det. Tack och lov för kvantisering! 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Känslan och svänget ligger inte i taskig timing, utan i MYCKET högre grad i dynamiken, så man behöver inte vara det minsta rädd för att kvantisera. Jag dödkvantiserar oftast de viktigaste instrumenten, men låter dynamiken vara oförändrad (om det inte är så att jag har gjort någon grov miss i anslaget någonstans 😲 ),

Jag väljer att aldrig kvantisera eftersom jag spelar så som jag vill ha det. I grund och botten är jag även musiker och väljer min timing efter omsorg och många års tränande 🙂 Om du kvantiserar så tar du ju bort den timing som du ursprungligen ville ha. Jag ser enda anledningen till att kvantisera om den som spelar inte har särskilt bra timing 🙂 jag ser det som att allt musikern gör, timing, anslag, val av ljud i vissa lägen...ja allt är en del av hans eller hennes osund som denna har jobbat och jobbar fortfarande hela livet med att få till som sitt eget. Ska man verkligen ta bort det? Gud förbarma mig om nån kvantiserade Herbie Hancock eller Pat Matheany.

Mvh

Anders

Synkoper blir faktiskt också rätt om man kvantiserar... 🙂 Allt som ligger utanför rätt timing, är däremot fel.

Jag har spelat bas i över 25 år och kan lova att jag spelar mycket tajt - men på klaviatur får jag inte till det lika bra - och då måste jag kvantisera för att allt ska bli helt rätt. Så enkelt är det. Tack och lov för kvantisering! 🙂

En spontan applåd till den som uppfann kvantiseringen... 🙂

-Och en till för Antares... 🙂

Dom gör oss alla lyckliga...

Link to comment
Dela på andra sajter

. Tack och lov för kvantisering! 😲

hmm...tror ni missupfattade mig lite. Jag är inte emot kvantisering när den behövs. Men jag skulle aldrig vilja kvantisera mig själv eller några av de största musiker vi har som lever på sin tajming. Va bara det jag menade 🙂 Så ja visst för "tack och lov för kvantisering" 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är det bara jag som tycker att frågan blir lite luddig? Tycker du 1) att MIDI låter dåligt? 2) att det är en gammal teknik? 3) att det är roligare att lära sig spela själv?

Egentligen är ovanstående 4 frågor och svaren på dem är:

A) Ja?

😛 Nej

C) Ja

D) JA!!!

😏

ps.s Varför blev det en gubbe på fråga B?? d.s.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som tycker att frågan blir lite luddig? Tycker du 1) att MIDI låter dåligt? 2) att det är en gammal teknik? 3) att det är roligare att lära sig spela själv?

Egentligen är ovanstående 4 frågor och svaren på dem är:

A) Ja?

😎 Nej

C) Ja

D) JA!!!

😛

ps.s Varför blev det en gubbe på fråga B?? d.s.

Om du tycker att Midi låter bra då är det väl bara att köra på? Visst det kanske är roligare att lära sig spela själv men man har ju varken tid eller möjlighet att lära sig spela femtioelva olika instrument.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Midi är bra till mycket ungefär som T röd och kvantisering använder man endast för att få till den där otajtheten som gör musik levande. Det är nämligen det som gör att det blir liv i det och olika liv beroende på musikstil. Tajthet har nog inget med det att göra det är toner avfyrade i ett rytmiskt perspektiv som det handlar om. Så kort sagt Midi är jäkligt bra för man kan göra musik och instrument "på burk" levande.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Midi är bra till mycket ungefär som T röd och kvantisering använder man endast för att få till den där otajtheten som gör musik levande. Det är nämligen det som gör att det blir liv i det och olika liv beroende på musikstil. Tajthet har nog inget med det att göra det är toner avfyrade i ett rytmiskt perspektiv som det handlar om. Så kort sagt Midi är jäkligt bra för man kan göra musik och instrument "på burk" levande.

Göran

Du menar att du spelar så tight att det blir onaturligt, så via Midi ändrar du till de toner du hoppades kunna spela lite fel.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Min studio är faktiskt helt befriad från Midiprotokollet numera, kör bara med usb-interface.

😕

Om man ska vara petig så är du bara befriad från det fysiska gränssnittet... Protokollet kör du med största sannolikhet fortfarande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nä skulle ju vara bra om man var en riktig Segovia men kanske oxå ganska tråkigt. Man kan puffa till toner så att dom kommer så där snett som gör det levande. Kolla på en miditrumloop tex. så ser du att för att få det levande så ligger inte alla noter på grid för så spelar man inte. Gjorde man det så skulle det bli på tok för statiskt och alla musikstilar skulle nog låta lika. Beroende på hur man trycker av tonerna i förhållande till beatet så bildas det där "svänget" eller det som är karakteristiskt för musikformen. Det ingår ju givetvis oxå en hel del andra parametrar som notvärden och fraseringar etc. Med hjälp av midi så kan den som inte är så fingerfärdig faktiskt få till ett natutroget spel och har man bara sen en väljudande plugg tillhands så kan man få orkester på burk att låta riktigt bra.

Ett jäkligt bra exempel hände mig för några år sedan, jag hittade en midifil på nätet (dessvärre har jag slarvat bort de nu) av en gammal Jimi Hendrix låt som nån supermusiker/programerare hade filat ihop. Det var så jäkla roligt att höra hur det skulle ha låtit på riktigt om Hendrix och hans band hade kunnat lira helt perfekt typ allt hördes 100% perfekt inte en ton fel nånstans. Jag hade ett bra ljudkort även då så till och med ljudet var förvånansvärt bra trots att det var en synt som lirade allt. Speciellt så blev jag impad över hur han eller hon hade lyckats med att mecka till midin så att gitarrliret med alla bändningar lät fan bättre än när Hendrix lirade på riktigt. Så hände det sig att min granne kom över så jag spelade upp låten för honom, grannen är en kompetent trummis, livemusiker sysslar inte med inspelning och skriva låtar och sånt. Han lyssnade en stund men blev inte ett dugg impad över hur rent liret lät och sa det låter synt så var det inte mer med det.

Kort sagt han hade nog rätt midi med alla dess funktioner ska man ha som ett hjälpmedel till att få det att låta naturtroget inte perfekt för då blir det tråkigt och onaturligt plastigt och genomskinligt.

Have I made myself clear 😄

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

En liknande diskussion fördes i ett närbesläktat forum häromsistens, och genererade då runt 25 sidor engagerade inlägg. Ett par av dom var mina och löd ungefär såhär:

MIDI är inte detsamma som virtuella instrument. Virtuella instrument är inte detsamma som självspelande instrument. MIDI är inte heller detsamma som sequencing. Sequencing är inte detsamma som kvantisering.... och så vidare...och så vidare...

Så vad är det egentligen vi avhandlar när vi diskuterar MIDI i en sån här tråd?

Är det verkligen de runda fempoliga DIN-kontakterna som dök upp på baksidan av syntharna runt 1983 och ersatte de lynniga CV/Gate-jacken? Jag tror inte det.

Det finns inget som säger att midiinspelade spår behöver låta dåligt. Om jag spelar på ett klaviatur och inte kvantiserar resultatet så låter det ju precis så som jag spelade det, och följdaktligen precis så som det skulle ha låtit om jag spelat in detsamma på ett audiospår.

På samma sätt kan man ju ha känsla för dynamik och timing även när man klickar in, redigerar, flyttar och fixar i sitt midi-data.

Folk som gör stela och dåliga midispår och tycker att det är ok skulle förmodligen ha gjort lika dassiga (eller ännu sämre) audioinspelningar eftersom det till syvende och sist handlar om musikalitet och ett gott öra.

Vad det gäller uttrycket "det låter midi" så tycker jag det ofta (förutom just den stiffa programmeringen) handlar om att man försöker efterlikna just "riktiga" instrument på ett undermåligt sätt, t ex med dåliga synthar/samplingar och för liten förståelse om hur det fysiska instrumentet egentligen fungerar. Däremot ett syntetiskt ljud som är stifft programmerat får sällan eller aldrig kommentaren "det låter midi".

Och vad det gäller "äktheten": Är det "fusk" att inte göra allt själv när man håller på med musik? Vilket är isåfall "fuskigast" - att hyra in Backa-Hans eller att dra in en instans av Broomstick Bass?

Är det "fusk" att flytta en felspelad ton till rätt i sin sequencer? Är det isåfall också "fusk" att rätta till en flestavning i ett frouminlägg?

Jag är själv multiinstrumentalist, så jag är ingen slav under självspelande virtuella instrument. Men jag har absolut ingenting emot dom heller. MIDI, sequencers och VSTi:er använder jag dagligen. Om nån skulle tycka att det låter skit om det jag gör så är det för att jag är dålig på det jag gör, inte tekniken.

/Linkowich

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kolla på en miditrumloop tex. så ser du att för att få det levande så ligger inte alla noter på grid för så spelar man inte.

Kort sagt han hade nog rätt midi med alla dess funktioner ska man ha som ett hjälpmedel till att få det att låta naturtroget inte perfekt för då blir det tråkigt och onaturligt plastigt och genomskinligt.

Have I made myself clear 😄

Göran

Kul berättelse. Att använda MIDI-trumloop är nästa steg, då har man verkligen gått in i dimman...

Själv tycker jag väl att man får det att låta lagom tajt när man spelar på keyboard:et oavsett om instrumentljudet är slapp bass, flöjt eller organ. Om man sedan har funktionen MIDI på eller inte är väl en smaksak. Att ha det inkopplat eller ej alltså. Normalt har man väl det för att kunna korrigera de toner man missar helt, antar jag. Sedan är det ju faktiskt inte dumt att få det på notskrift sedan - och det är väl som jag ser det den allra största fördelen. Naturligtvis, som en och annan skrivit, så är det bra att man kan utföra saker med prylarna som man annars aldrig skulle kunna utföra live, antal syntinstrumentljud osv. För egen del så spelar jag själv/medmusiker allt via mik numera. Electroakustisk bas, tvärflöjt, cello, diverse percussion, stålsträngad gitarr, sång, bakgrundssång, klassisk gitarr, elgitarr, kazoo, klarinett, tuba, tablas, fiol, piano mm. Endast orgeln är lajnad. Möjligen kan det bli tal om en trummjukvara. Vi får se...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder MIDI jättemycket. Annars hade jag inte kunnat använda mitt klaviatur att spela softsynthar med ju! Förresten, hur kan midi låta dåligt? Midi är väl bara själva överföringen av knapptryckningar från en apparat till en annan, eller har jag fel?

Vad gäller kvantisering kör jag alltid det på bas och trummor, men lämnar för det mesta det andra orört.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det finns inget som säger att midiinspelade spår behöver låta dåligt. Om jag spelar på ett klaviatur och inte kvantiserar resultatet så låter det ju precis så som jag spelade det, och följdaktligen precis så som det skulle ha låtit om jag spelat in detsamma på ett audiospår.

Vad det gäller uttrycket "det låter midi" så tycker jag det ofta (förutom just den stiffa programmeringen) handlar om att man försöker efterlikna just "riktiga" instrument på ett undermåligt sätt, t ex med dåliga synthar/samplingar och för liten förståelse om hur det fysiska instrumentet egentligen fungerar. Däremot ett syntetiskt ljud som är stifft programmerat får sällan eller aldrig kommentaren "det låter midi".

Och vad det gäller "äktheten": Är det "fusk" att inte göra allt själv när man håller på med musik? Vilket är isåfall "fuskigast" - att hyra in Backa-Hans eller att dra in en instans av Broomstick Bass?

Är det "fusk" att flytta en felspelad ton till rätt i sin sequencer? Är det isåfall också "fusk" att rätta till en flestavning i ett frouminlägg?

Jag är själv multiinstrumentalist, så jag är ingen slav under självspelande virtuella instrument. Men jag har absolut ingenting emot dom heller. MIDI, sequencers och VSTi:er använder jag dagligen. Om nån skulle tycka att det låter skit om det jag gör så är det för att jag är dålig på det jag gör, inte tekniken.

/Linkowich

Håller med dig till 100%. MIDI låter väl inte annorlunda än om det är inspelat Line In? Kvantisering brukade jag aldrig använda, och nu har jag åtminstone tillfälligt skippat MIDI. Jag tillåter mig själv att spela lite fel och möjligen ta en ny tagning istället. Lite á la Neil Young. Hur mycket är inte han ute och vevar och försvinner från miken?! Möjligen skulle jag kunna tänka mig att använda MIDI för noternas skull igen. Men de flesta av mina instrument är ju inte MIDI-instrument.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ser att jag trots att jag la manken till tydligen ändå inte kunde klargöra vad jag menar så jag bockar och bugar lämnar debatten och tackar för mig 😄 . Tydligen ett ämne som det tycks en hel del om och jag tror det är helt beroende på vad man har för musikaliska ideal hur man förhåller sig till Midi.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Det finns de som säger att om gud hade velat att vi skulle flyga, så skulle vi fått vingar. Så man man se det...

Man skulle också kunna säga att den enda riktiga musiken görs med de ljud man kan frambringa med hjälp av enbart den mänskliga kroppen - rösten visslingar, handklapp, fingerknäppningar etc. Men vad skulle vi ha då? Inget ont om The Real Group, men visst skulle det bli lite tjatigt?

Det är toppen att man kan göra musik på en massa olika sätt. Då blir det många olika sorters musik.

Jag skulle gärna vilja kunna spela en massa fler instrument, men om jag måste välja mellan att vänta tio år innan kompet är färdigt så att jag kan börja sjunga - eller att sjunga nu på direkten, så vet jag ju vad jag väljer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ser att jag trots att jag la manken till tydligen ändå inte kunde klargöra vad jag menar så jag bockar och bugar lämnar debatten och tackar för mig 😄 . Tydligen ett ämne som det tycks en hel del om och jag tror det är helt beroende på vad man har för musikaliska ideal hur man förhåller sig till Midi.

Göran

Jodå, allt var glasklart! Och jag håller med till fullo!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hm. Det finns de som säger att om gud hade velat att vi skulle flyga, så skulle vi fått vingar. Så man man se det...

Man skulle också kunna säga att den enda riktiga musiken görs med de ljud man kan frambringa med hjälp av enbart den mänskliga kroppen - rösten visslingar, handklapp, fingerknäppningar etc. Men vad skulle vi ha då? Inget ont om The Real Group, men visst skulle det bli lite tjatigt?

Det är toppen att man kan göra musik på en massa olika sätt. Då blir det många olika sorters musik.

Jag skulle gärna vilja kunna spela en massa fler instrument, men om jag måste välja mellan att vänta tio år innan kompet är färdigt så att jag kan börja sjunga - eller att sjunga nu på direkten, så vet jag ju vad jag väljer 🙂

Hej!

Jag är också för mångfald. Min bror använder inte heller MIDI. Iofs är han månginstrumentalist och ska vara med även på min nästa platta, men han använder hellre klipp och klistra, flyttar och donar med wav-filer OM han skulle behöva.

Din beskrivning av att vänta med sången eller inte, var det bästa jag läst idag! 😄

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldig begreppsförvirring. Midi är ett kommunikations gränssnitt och inget annat. :rolleyes:

Jo. Det är ett kommunikationsprotokoll också. 😛 Jag använder (precis som nån härovan) inte heller gränssnittet för närvarande, men protokollet slipper jag inte undan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...