Jump to content
Annons

Mixning i mono?


Recommended Posts

Hej

😕 Jag undrar bara hur jag hanterar stereofiler om jag ska EQ:a dom i mono?

😳 Löda ihop högtalarsladdarna verkar rite drastisk och opraktiskt.

đŸ˜Č Eller ska man bara lĂ„ta "pan" stĂ„ pĂ„ "c"?

Vi kör Cubase Studio 4, och ett audophile 2496.

VĂ€nligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Nej.

Jag har en massa audiofiler i stereo. Men man ska/bör mixa i mono.

Ock frÄgan Àr hur man enklast gör efter som det inte finns en monoknapp i Cubase (vad jag vet).

Det finns mÄnga pluggar med monoknapp. LÀgg en sÄn först pÄ spÄret sÄ Àr saken biff. Ett bÀttre alternativ Àr dock att vÀlja Combined Panner(som finns i SX, inte sÀker pÄ lightprodukterna) och dra bÄde vÀnster och höger kanal till mitten. För att fÄ fram combined panner sÄ högerklickar du i panoreringsrutan.

för övrigt en liten Äsikt vad det gÀller att mixa i mono: LÀste det dÀr tipset nÄnstans i en studiotidning men tycker det verkar vara ett skumt sÀtt att arbeta. Jag börjar alltid med grovmix dÀr jag stÀller volymer och panorering. Risken som jag ser det med att mixa i mono och sedan panorera ut Àr att man lÀtt kanske separerar lite för mkt med eq'n. Plus att man inte fÄr en riktig kÀnsla för lÄten förrans precis innan slutmix. Plus att det verkar fruktansvÀrt trÄkigt att sitta och mixa i mono, det lÄter ju sÄ illa. men men .. alla jobbar vi olika.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst finns det en monoknapp. 🙂

...och en till (scrolla ner till "monomaker"). 😆

Om man nu inte har en SM Pro Audio M-Patch eller liknande, dĂ€r man kan trycka in en hĂ„rdvaruknapp för att fĂ„ monolyssning... 😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😛 Hej Grabbar!

😆 Tack för hjĂ€lpen!

Man behöver tips och hjÀlp nÀr man Àr grön i svÀngen. Jo det var i tidningen Studio det stod om mixning i mono. Det ligger in trave pÄ sÀngbordet. Och jag gÄr ofta tillbaka för en repitision.

Jag har försökt att ballansera in instrumenten mot mitten. Men pianolöpningar i stereo och trummor utspridda Àr svÄra.

😉 Nu sattar vi pĂ„ ett "om-tag" med dom nya "monopluggar". Och hoppas att det ska bli lĂ€ttare och bĂ€ttre mixningar.

😎 "Skam den som ger sig" som redaktör Olsberg sa. 😄

Tusen tack!

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...