Jump to content
Annons

Monitormix + hörlursmix från Cubase SX 3...smidigaste sättet?


puffra

Recommended Posts

hej,

Cubase SX 3 är hjärtat i min studio. Jag vill höra hur ni har gjort er lyssningslösningar mellan kontrollrum och inspelningsrum.

Eller kort och gott, hur gör ni för att få ut en separat monitormix och separat hörlursmix?...är det smidigaste att lägga en AUX-send till två utgångar på ljudkortet. det kanske är den enda lösningen?...

nu blev det en väldigt rörig text...men jag vill bara ha lite tips och andra åsikter om hur ni gör...

min utrustning består av:

Cubase SX 3

2 M-Audio Delta 1010LT

Mackie Big Knob

och en fyra-kanals hörlursförstärkare från Samson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej,

Cubase SX 3 är hjärtat i min studio. Jag vill höra hur ni har gjort er lyssningslösningar mellan kontrollrum och inspelningsrum.

Eller kort och gott, hur gör ni för att få ut en separat monitormix och separat hörlursmix?...är det smidigaste att lägga en AUX-send till två utgångar på ljudkortet. det kanske är den enda lösningen?...

nu blev det en väldigt rörig text...men jag vill bara ha lite tips och andra åsikter om hur ni gör...

min utrustning består av:

Cubase SX 3

2 M-Audio Delta 1010LT

Mackie Big Knob

och en fyra-kanals hörlursförstärkare från Samson

Det är nog enda sättet inifrån SX3 med sends ja. Cubase 4 har hela kontrollrumsektionen som bara fanns i Nuendo 3 nu också. Det är helt klart värt uppgraderingen om du jobbar mycket med separata lyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du kan göra är att skapa ett spår med den senden du behöver och så duplicera det spåret varje gång du behöver ett nytt. Då är det förinställt.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...är det såhär folk som har cubase i "riktiga" studios jobbar?...tänkte främst aux-tappningarna till hörlurarna..

Där är min erfarenhet begränsad tyvärr. Antar att de flesta använder en extern mixer fortfarande. Kan dock tänka mig att control room funktionen i Cubase 4 gjort livet mycket lättare för många mindre studios som inte har plats eller råd med externt mixerbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...är det såhär folk som har cubase i "riktiga" studios jobbar?...tänkte främst aux-tappningarna till hörlurarna..

Där är min erfarenhet begränsad tyvärr. Antar att de flesta använder en extern mixer fortfarande. Kan dock tänka mig att control room funktionen i Cubase 4 gjort livet mycket lättare för många mindre studios som inte har plats eller råd med externt mixerbord.

hur skulle man koppla ett externt mixerbord?... 😕

ursäkta min okunskap...är i princip helt ny på det här området med flerkanalsgrejer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog enda sättet inifrån SX3 med sends ja. Cubase 4 har hela kontrollrumsektionen som bara fanns i Nuendo 3 nu också. Det är helt klart värt uppgraderingen om du jobbar mycket med separata lyssningar.

Tjena, har du lust att utveckla lite av hur det där fungerar. Använder just nu sends i Cubase SX och det känns ju lite plottrigt, smått och obekvämt.

I cubase 4 har jag även tidigare förstått att det finns underlättande funktioner för detta. Vad, exakt, är det som gör det hela så mkt smidigare? Den stora skillnaden är jag ute efter alltså. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog enda sättet inifrån SX3 med sends ja. Cubase 4 har hela kontrollrumsektionen som bara fanns i Nuendo 3 nu också. Det är helt klart värt uppgraderingen om du jobbar mycket med separata lyssningar.

Tjena, har du lust att utveckla lite av hur det där fungerar. Använder just nu sends i Cubase SX och det känns ju lite plottrigt, smått och obekvämt.

I cubase 4 har jag även tidigare förstått att det finns underlättande funktioner för detta. Vad, exakt, är det som gör det hela så mkt smidigare? Den stora skillnaden är jag ute efter alltså. 😄

Skillnaden är att du har en helt separat kontrollrumsmixer för att styra lyssningen. Där kan du välja att monitorera en extern källa (som t ex en CD-spelare), aux sends (vilket är ungefär som sends idag fast helt skiljt från vanliga mixen) eller hela mixen. Du ändrar mellan de tre källorna genom att trycka på respektive knapp. Du kan ha fyra separat sådana här studiolyssningar med egna inställningar.

Hoppas det gick att förstå nåt av det...

Kolla också videon här på Steinbergs hemsida: http://www.steinberg.net/986_1.html

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...är det såhär folk som har cubase i "riktiga" studios jobbar?...tänkte främst aux-tappningarna till hörlurarna..

Där är min erfarenhet begränsad tyvärr. Antar att de flesta använder en extern mixer fortfarande. Kan dock tänka mig att control room funktionen i Cubase 4 gjort livet mycket lättare för många mindre studios som inte har plats eller råd med externt mixerbord.

hur skulle man koppla ett externt mixerbord?... 🙂

ursäkta min okunskap...är i princip helt ny på det här området med flerkanalsgrejer....

Du kommer betydligt billigare undan med att uppdatera till Cubase 4 för 1900 spänn jämfört att köpa ett mixerbord.

För att få samma funktionalitet externt behöver du ett stort mixerbord och ett ljudkort med många in och ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...