Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Det står att mitt JAVA Script är "Turned off" i samband med att jag försökte ladda upp ett par bilder på Nätet. Hur hittar jag JAVA Script i datorn och hur sätter man igång det? Vad är egentligen JAVA Script för nåt? Gör det nån nytta? Tänk om jag raderat det... Jag har PC och Win XP.

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Javascript är ett scriptspråk som webbutvecklare kan använda för att lägga till vissa funktioner till sina hemsidor. Utan javascript så är den enda möjliga interaktiviteten att man klickar på länkar för att navigera mellan olika sidor, men ofta vill man ju kunna ha mer avancerade saker än så.

Jag har ärligt talat svårt att tro att du verkligen inte har javascript påslaget, för forumprogramvaran här kryllar av javascript. Jag tror inte ens "Skicka svar"-knappen funkar om man inte har javascript på (inte säker på det dock). I största allmänhet kommer man nog inte särskilt långt på nätet utan javascript på nuförtiden.

Möjligheten att använda javascript beror på din webbläsare, inte på datorn. Det går således inte att "ta bort" om du inte tar bort hela webbläsaren. Stänga av det brukar däremot gå. Du kan ju kolla i inställningarna för din webbläsare om det är på eller av.

EDIT: Testade, jo den funkar men knapparna för extrafunktioner som att lägga till smileys, göra fet och kursiv stil, länkar etc är borta.

Redigerat av tbruce
musik (oregistrerad)
Postat
Javascript är ett scriptspråk som webbutvecklare kan använda för att lägga till vissa funktioner till sina hemsidor. Utan javascript så är den enda möjliga interaktiviteten att man klickar på länkar för att navigera mellan olika sidor, men ofta vill man ju kunna ha mer avancerade saker än så.

Jag har ärligt talat svårt att tro att du verkligen inte har javascript påslaget, för forumprogramvaran här kryllar av javascript. Jag tror inte ens "Skicka svar"-knappen funkar om man inte har javascript på (inte säker på det dock). I största allmänhet kommer man nog inte särskilt långt på nätet utan javascript på nuförtiden.

Möjligheten att använda javascript beror på din webbläsare, inte på datorn. Det går således inte att "ta bort" om du inte tar bort hela webbläsaren. Stänga av det brukar däremot gå. Du kan ju kolla i inställningarna för din webbläsare om det är på eller av.

EDIT: Testade, jo den funkar men knapparna för extrafunktioner som att lägga till smileys, göra fet och kursiv stil, länkar etc är borta.

Det enda jag hittat för JAVA förbockat är: "Använd JR5.0.1_11 för applet", under Avancerat. Är det det?

🙂

Postat
JR5.0.1_11 för applet

Applet och script är en viss skillnad. Ett applet är en extern modul som laddas i din webläsare.

Var ett tag sedan jag pluggade javaprogramering men vill dock minnas att det är så.

Vilken webläsare har du?

musik (oregistrerad)
Postat
Det enda jag hittat för JAVA förbockat är: "Använd JR5.0.1_11 för applet", under Avancerat. Är det det?

Observera att Java och Javascript är helt olika tekniker.

Lite olika instruktioner hur man slår på javascript i olika browsers.

/H.

Ja, jag såg hur det var i Internet Explorer. Sen vet jag inte om det är version 5 eller 6. Men hursomhelst, jag hade alla tre förbockade och aktiva.

😕

:musik

Postat

Det mesta har väl redan skrivits, men pröva i en annan browser. Jag tycker det låter som det är sidan det är fel på. 😄

Och som någon sagt, Javascript kan inte avinstalleras. 😛

Postat
Det mesta har väl redan skrivits, men pröva i en annan browser. Jag tycker det låter som det är sidan det är fel på. 😄

Och som någon sagt, Javascript kan inte avinstalleras. 😛

Nej, script är jue inget som går att avinstallera eftersom det enbart är kod.

Men vad som kan avinstalleras är själva motorn som heter JDK.!

Postat

Ursäkta mitt förra inlägg. Givevis menade jag JR, alltså javarunnner eler vad det nu var.

JDK är nämligen utväklingsverktyget till java

Postat
Prova att avinstallera JR5.0.1_11 och installera det igen. Hämta det på http://www.java.com

Ursäkta mitt förra inlägg. Givevis menade jag JR, alltså javarunnner eler vad det nu var.

Lådan, du pratar om java, inte javascript. Dina svar kommer bara förvirra. Som sagt, javascript och java har inget med varandra att göra, de råkar bara ha liknande namn. Att ominstallera Java Runtime har inte ens nästan lite gnutta grann koppling till javascript.

Det är som att stränga om gitarren när det är fel på basen, för att dom ser lite lika ut.

Postat
Prova att avinstallera JR5.0.1_11 och installera det igen. Hämta det på http://www.java.com

Lådan, du pratar om java, inte javascript. Dina svar kommer bara förvirra. Som sagt, javascript och java har inget med varandra att göra, de råkar bara ha liknande namn. Att ominstallera Java Runtime har inte ens nästan lite gnutta grann koppling till javascript.

Det är som att stränga om gitarren när det är fel på basen, för att dom ser lite lika ut.

Nja där har du lite fel.

Datorn som skall läsa ett javascript måste ha en javamotor installerad eftersom java inte är ett serverspårk!

Jag fick trots allt godkänt på javakursen så något borde jag ha lärt mig iaf!

sublunar (oregistrerad)
Postat
Nja där har du lite fel.

Datorn som skall läsa ett javascript måste ha en javamotor installerad eftersom java inte är ett serverspårk!

Nej tbruce har rätt. JavaScript är inte relaterat till Java. JavaScript-tolken finns inbyggd i de flesta webbläsare. Java är ett helt annat språk, även om syntaxen kanske påminner lite.

Postat (redigerat)
Nja där har du lite fel.

Om du har läst om javascript i en kurs i java så måste något ha gått väldigt snett. Javascript är ett scriptspråk (dvs levereras som källkod och tolkas direkt i webbläsaren) som framför allt används för att påverka ett html- eller xml-dokuments objektmodell. Java däremot är ett fullfjädrat programmerinsspråk (levereras kompilerat) som har många användningsområden, däribland s.k java-applets på hemsidor. Java-applets på hemsidor är dock en stenåldersteknik som nästan ingen använder längre (utom Claes). Hur lika själva syntaxen är har jag ingen aning om, eftersom jag aldrig programmerat i java.

Om du byter ut "javascript" mot "java-applet" i din text så stämmer det däremot.

Redigerat av tbruce
Postat

Okey, jag erkänner, jag hadde lite fel.

Dock menade jag faktist att java klarar sig inte på egenhand utan en motor, som visserligen ofta fins förinstallerad i webläsare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.