Jump to content
Annons

Hjälp mig hitta det sound jag är ute efter


bubben

Recommended Posts

Hallå där. På söndag går jag in studion för att spela in en liten EP och jag är väldigt noga vad det gäller ljudet. För er forumare så tänkte jag bara såhär direkt nämna namn som corrine baeily rae, john mayer-continuum och chantal kreviazuk som snabba referenser för er som hört dom. Jag är ute efter ett rätt torrt och varmt ljud. Vi kommer köra med ett jazz trumsett då jag inte vill att det ska vara så basig kagge, jag är ute efter en mer distinkt känsla men endå inte "klickig". Jag är med på noterna vad gäller att det är instrumentet som i första hand avgör. Dock så tänkte jag mer på hela känsla om ni är med mig. Hur kan man få själva soundet feeling av det lite äldre som blviit modernare. Jag snackar om lite RnB, soul ljud men lite jazz inslag. Hjälp den som kan.

Mvh

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Vad sägs om att be teknikern i studion att hjälpa till med detta?

Inspelninslokalen avgör ju lite hur det låter.

Ta med skivor så får teknikern höra hur du vil att det skall låta.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Trumsettet avgör grundljudet.

Det finns inte så många olika sätt att micka trummor på.

Rumsmickarna kan man flytta runt, men i övrigt så finns nog inte så många trick att göra.

EQ och kompressor är dina kompisar, här kan man forma ljudet mer klickigt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumsettet avgör grundljudet.

Det finns inte så många olika sätt att micka trummor på.

Rumsmickarna kan man flytta runt, men i övrigt så finns nog inte så många trick att göra.

EQ och kompressor är dina kompisar, här kan man forma ljudet mer klickigt eller inte.

Vad dillar du om? 🙂 Man kan micka upp trummor på miljoner sätt och med en mängd olika mikrofoner dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumsettet avgör grundljudet.

Det finns inte så många olika sätt att micka trummor på.

Rumsmickarna kan man flytta runt, men i övrigt så finns nog inte så många trick att göra.

EQ och kompressor är dina kompisar, här kan man forma ljudet mer klickigt eller inte.

Nonsens. I synnerhet när det gäller genren bubben beskriver kan det verkligen vara av intresse att ge sig på lite alternativa sätt att micka upp trummorna. En jazzinspelning med varje trumma närmickad brukar inte låta speciellt skoj och dom enda gånger det är nödvändigt är om rummet låter apa.

En av de få gångerna jag blivit riktigt nöjd med ett modernt akustiskt jazztrumljud använde vi ett stereopar placerat strax ovanför pukorna, riktade från trumsetet i sidled, en konding en halvmeter från baskaggen och en ganska nära virvel/hihat snett bakom trummisen. Resultatet blev kanonbra stereobild, helrätt dynamik (eftersom inget var direkt riktat mot någon trumma mer än baskaggetrumman) och mot alla odds ett väldigt naturligt ljud (trots överhänget som riktades åt "fel" håll).

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Trumsettet avgör grundljudet.

Det finns inte så många olika sätt att micka trummor på.

Rumsmickarna kan man flytta runt, men i övrigt så finns nog inte så många trick att göra.

EQ och kompressor är dina kompisar, här kan man forma ljudet mer klickigt eller inte.

Nonsens. I synnerhet när det gäller genren bubben beskriver kan det verkligen vara av intresse att ge sig på lite alternativa sätt att micka upp trummorna. En jazzinspelning med varje trumma närmickad brukar inte låta speciellt skoj och dom enda gånger det är nödvändigt är om rummet låter apa.

En av de få gångerna jag blivit riktigt nöjd med ett modernt akustiskt jazztrumljud använde vi ett stereopar placerat strax ovanför pukorna, riktade från trumsetet i sidled, en konding en halvmeter från baskaggen och en ganska nära virvel/hihat snett bakom trummisen. Resultatet blev kanonbra stereobild, helrätt dynamik (eftersom inget var direkt riktat mot någon trumma mer än baskaggetrumman) och mot alla odds ett väldigt naturligt ljud (trots överhänget som riktades åt "fel" håll).

EQ och kompressor är dina fiender, försök hitta ett så bra sound som möjligt genom mickval och placeringar.

Se till att ha ett välstämt trumset och en trummis som vet hur man slår för att låta som dina referenser.

Jag har ingen aning om vad du har tillgång till för mikrofoner, mikrofonernas kvalitet är avgörande.

Om jag skulle sikta på ett tajt och tydligt mayer-sound skulle jag utgå från att hitta en bra sterobild med överhängsmickarna placerade relativt lågt för att undvika större tidskillnader mellan OH och eventuella närmickar vilket skulle bidra till ett mycket otajtare sound.

Om virveln är framträdande i musiken är mitt tips att micka med en öppen konding över, möjligtvis under om du inte kan hitta en placering som tar upp rätt ljud med bara en mick.

Pukorna skulle jag högst sannolikt också välja kondingar som går ner djup i basen, C414-stil.

Om det är högt stämda pukor och du inte behöver mycket botten, tänk på det när du mickar OH så kan du vara utan pukmickar.

Anledningen till så mycket kondingar är att de läcker snyggare och oftast ger en öppnare attack jämfört med säg en 57a eller något annat liknande.

Ju mer horisontellt du mickar, desto mer attack får du.

Det går också att micka vertikalt mer utåt kanten, men då blir övertonerna mer framträdande och det vill du antagligen inte ha.

Kaggen, som vacuum säger, det går att få väldigt bra ljud med en konding placerad ganska långt ifrån.

Bra jazziga sound har jag fått med bandmickar ca en meter framför kaggen eller närmre.

Om du har njurar till rummet, testa rikta dem bort från trumsetet, om du har en mick för rummet, pröva att placera den nere i ett hörn av rummet. Det finns otaliga micktekniker som kan få trumset att låta helt olika, det är det som är så underbart (och svårt) med att micka trummor.

Vad du än gör, se till att ha koll på fasrelationerna, dåliga fasrelationer i en trummickning kan förstöra ett sound bigtime, så få mickarna att "jobba tillsammans" och tänkt det som en helhet. Om du t.ex. får för mycket botten i virveln, pröva flytta kaggemicken närmre setet... Lycka till!

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör, se till att ha koll på fasrelationerna, dåliga fasrelationer i en trummickning kan förstöra ett sound bigtime, så få mickarna att "jobba tillsammans" och tänkt det som en helhet. Om du t.ex. får för mycket botten i virveln, pröva flytta kaggemicken närmre setet... Lycka till!

Du får väldigt gärna förklara vad du menar med fasrealtionerna, det låter som något viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad du än gör, se till att ha koll på fasrelationerna, dåliga fasrelationer i en trummickning kan förstöra ett sound bigtime, så få mickarna att "jobba tillsammans" och tänkt det som en helhet. Om du t.ex. får för mycket botten i virveln, pröva flytta kaggemicken närmre setet... Lycka till!

Du får väldigt gärna förklara vad du menar med fasrealtionerna, det låter som något viktigt.

Elof menar att om du har en mick placerad 20 cm från virveln och en annan 5 meter från virveln kommer det uppstå en fasförskjutning mellan dessa två mikrofoner (pga att ljudet tar en stund på sig att färdas till mikrofonen en bit bort) och det låter .. illa.. 🙂

Detta fixar du eller tekniknern genom att flytta ljudregionen (på 5m-mikrofonen) lite tidigare i datorn så ljudet börjar exakt samtidigt som 20-cm-mikrofnen, alternativt fimpar en av mikrofonerna. Detta kan man sitta och pilla med till man blir gråhårig... Testa er fram till ni tycker det låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ha minst två spår för att kunna få till ett fasfel, och då måste samma ljudkälla finnas i båda spåren, men den ena är förskjuten i tid.

t ex: Du spelar in trummor. Sätter en mikrofon nära trumsetet och en annan en bit ifrån. Mikrofonerna spelar in samma ljudkälla fast med en viss tidsskillnad (och givetvis en viss ljudskillnad, det är ju därför du valde att ha två mikrofoner). Vips har du ett fasfel. För att bli av med detta fasfelet kan du flytta distansmiksspåret så den hamnar i fas med närmiken. Att invertera fasen i detta sammanhanget kommer förmodligen inte göra så stor skillnad.

Eller: Du spelar in virvel med två mikrofoner, en under och en över.. När du bankar på virveln kommer miken under att ta upp en inverterad signal (skinnet buktar ut på undersidan när det buktar in på översidan och vice versa). I detta fallet kan du göra en vanlig fasinvertering på mikrofonen på undersidan och hoppas att den inte tar in så mycket annat av resten av trumsetet (för då uppstår ju ett annat fasfel gentemot resten av mikrofonerna på trumsetet).

Men grejen är att man hör fasfel om man vet hur det låter. Tillverka lite fasfel, lyssna, fixa till fasen, lyssna och hör skillnaden. Gör detta på lite olika ljud och snart reagerar du automatiskt så fort det händer. Prova både i mono och stereo.

Sagt av Vacuum i en tidigare tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Medger att det inte var ett genomtänkt svar... 🙂

Aldrig mickat för jazz.

Men nu kom en bra diskussion igång... (Måste säga nåt sånt för att rädda den del av ansiktet som inte är rött)

🙂

Då kan jag passa på och fråga, det där tricket med att sätta en mick ovanför baskaggen riktad mot virveln borde det inte ge ett sound som kan passa Jazz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vad du än gör, se till att ha koll på fasrelationerna, dåliga fasrelationer i en trummickning kan förstöra ett sound bigtime, så få mickarna att "jobba tillsammans" och tänkt det som en helhet. Om du t.ex. får för mycket botten i virveln, pröva flytta kaggemicken närmre setet... Lycka till!

Du får väldigt gärna förklara vad du menar med fasrealtionerna, det låter som något viktigt.

Elof menar att om du har en mick placerad 20 cm från virveln och en annan 5 meter från virveln kommer det uppstå en fasförskjutning mellan dessa två mikrofoner (pga att ljudet tar en stund på sig att färdas till mikrofonen en bit bort) och det låter .. illa.. 🙂

Detta fixar du eller tekniknern genom att flytta ljudregionen (på 5m-mikrofonen) lite tidigare i datorn så ljudet börjar exakt samtidigt som 20-cm-mikrofnen, alternativt fimpar en av mikrofonerna. Detta kan man sitta och pilla med till man blir gråhårig... Testa er fram till ni tycker det låter bra...

Det var väl ungefär det jag menade, men att ni skulle hålla koll på relationerna INNAN det kommer till datorn, så man slipper sitta och time-aligna spår i efterhand. Placera om mickar som inte ligger i fas och hitta ett bra förhållande. Förut time-alignade jag en del, men jag tycker man förlorar djup om allting är på pricken rätt när man tittar på vågformerna i datorn, det låter oftast mindre naturligt, men det kan funka ibland, det är dock bättre att göra en bra inspelning...

När det gäller rumsmickar så kan man time-aligna i efterhand beroende på hur högt i mixen man tänker ha rummet och beroende på hur slafsigt man vill att det ska låta (och såklart beroende på hur långt bort mickarna stod vid inspelning).

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på hur petigt du är när det gäller " Live " osv men

ett smidigt alternativ är att trigga det inspelate trumsetet med ett annat som du gillar

och som är inspelat under mer strikta och proffesionella förhållanden.

Framför allt om du vill ha ett modernt sound..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att trigga är inte aktuellt. Jag hade tänkt att spela in grunden live, Piano, trummor, bas, gura. Så om ni har mer tips en bara just trummor utan som jag nämnde ursprungligen om själva feelingen, helheten på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha det distinkt och torrt som du skrev i början, se till att lägga mycket tid på att stämma trummorna och ev dämpa vissa skinn, det har en stor del i slutresultatet. Sedan kan du väl utgå från en närmikning på alla trummor och pröva dig fram lite med överhängsteknik. Har tyvärr inga mer konkreta mikningstips, det är så olika från fall till fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag lite fler goa frågor... Var idag i studion och kikade på lite utav grejorna och det var banne mig en del fin fina grejer. Något som jag vill undra speciellt över är hur ni tycker att en Hammond B-3 och ett fender rhodes (genom en rör förstärkare) ska mickas upp. Det finns ett gäng fina akg mickar samt neumann mickar som tlm 103, akg mickar minns jag inte modellen. Jag är ute efter ett varmt souligt/poppigt ljud. Jag undrar också hur man ska micka upp Ak.piano el-gura el-bas och trummor när man spelar in LIVE, så man undviker lekage.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nu har jag lite fler goa frågor... Var idag i studion och kikade på lite utav grejorna och det var banne mig en del fin fina grejer. Något som jag vill undra speciellt över är hur ni tycker att en Hammond B-3 och ett fender rhodes (genom en rör förstärkare) ska mickas upp. Det finns ett gäng fina akg mickar samt neumann mickar som tlm 103, akg mickar minns jag inte modellen. Jag är ute efter ett varmt souligt/poppigt ljud. Jag undrar också hur man ska micka upp Ak.piano el-gura el-bas och trummor när man spelar in LIVE, så man undviker lekage.

Att närmicka leslie krävs det helst 3 mickar till. En för basen (längst ner på lesliet) och två för diskanthornen (dock är det bara ett av dem som låter, det andra är där för att skapa jämnvikt) som roterar högst upp.

Du kan aldrig få 180graders stereorotation eftersom lesliets "portar" sitter i en 90vinkel där hornet roterar förbi. Testa att micka med två dynamiska mickar rakt in mot varje "port" (eller vad man ska kalla det, öppning i träet?). Ju längre bort från hörnet du drar mickarna desto bredare stereorotation får du. Basmicken kan gärna vara en konding med bra basrespons eller en ren baskaggemick.

När det gäller rhodes genom stärkare är det bara att pröva sig fram, mickval och placering är som alltid mycket avgörande.

Har du gjort inspelningar av trumset och "hela sättningar" förr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundfrågan som du måste utgå ifrån är:

Låter trumsetet så som du vill att de ska låta rent akustiskt? Dvs. utan några mickar och då du står intill trumsetet och lyssnar helt "naturellt" i rummet som trumsetet står i? Det är i det här tidiga skedet som du måste börja din mixning. Alltså.....att stämma trummorna så som du vill att de ska låta är steg nr. 1 och är A och O för den resterande hanteringen i ljudkedjan!

Om du inte lyckas med steg 1 (trummornas egna sound) så kommer du heller inte att lyckas fullt ut med resterande steg.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du gjort inspelningar av trumset och "hela sättningar" förr?

Jag har aldrig mickat hela sättningnar förr, iof så är det inte jag som styr upp det hela men jag skulle vilja veta endå, det är ju alltid bra att komplitera varandra. T.ex så har jag lärt mig om fasrelationer, så jag tänkte det vorre bra på att ha koll hur man på bästa sättet stoppar lekaget.

Grundfrågan som du måste utgå ifrån är:

Låter trumsetet så som du vill att de ska låta rent akustiskt? Dvs. utan några mickar och då du står intill trumsetet och lyssnar helt "naturellt" i rummet som trumsetet står i? Det är i det här tidiga skedet som du måste börja din mixning. Alltså.....att stämma trummorna så som du vill att de ska låta är steg nr. 1 och är A och O för den resterande hanteringen i ljudkedjan!

Om du inte lyckas med steg 1 (trummornas egna sound) så kommer du heller inte att lyckas fullt ut med resterande steg.

Check.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
så jag tänkte det vorre bra på att ha koll hur man på bästa sättet stoppar lekaget.

Det är väl det största misstaget många gör, att försöka få varje trumma isolerad till 100%. Då kan man lika gärna trigga.

Om du får ett bra ljud men det läcker, varför försöka få bort det? En klassiker är att vara rädd för hihat i virvelmicken tex.

Ett bra ljud handlar oftast inte om att minimera läck (okej, möjligtvis inom metal o dyl), särskilt inte i det sound du eftersträvar. Det handlar om att jobba kreativt med det läck man får.

Som jag skrev: om du får för mycket fläsk i virveln kan det hjälpa att flytta kaggemicken närmre kaggen om du har den en bit ifrån.

Och välj mickar som "läcker snyggt".

Tänk som en helhet, inte att du spelar in ett gäng små instrument på stativ som du sedan ska försöka klistra ihop till en helhet.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...