Jump to content
Annons

Tankar om demoklimatet idag


Fidden

Recommended Posts

KÀra bullen... Jag ska försöka fÄ ur mig lite tankar som snurrar i mitt huvud för tillfÀllet, ber om ursÀkt om det blir lÄngt och osammanhÀngande.

Det Àr sÄ att jag tycker det Àr kul att skriva lÄtar och spela in, att liksom leka lite producent. Tycker ocksÄ det Àr kul nÀr folk lyssnar pÄ den och gillar det. Vore lite kul att fÄ ut musiken till en bredare publik, men jag avskyr, verkligen Avskyr hur klimatet ser ut för oss hemma-/demomusiker just nu.

För hur roligt det Ă€n Ă€r att göra lĂ„tar, sĂ„ Ă€r det verkligen URTRÅKIGT och otroligt nedtryckande att sĂ€tta sig pĂ„ ett forum eller pĂ„ myspace eller allears och göra reklam för sin musik. Att sitta och recensera lĂ„tar bara för att folk kanske eventuellt förhoppningsvis tar sig tid och lyssnar pĂ„ min lĂ„t ocksĂ„. Och sen möjligtvis sĂ€ger vad han/hon tycker om den. Bara för att visa sin uppskattning eller kanske för att det kanske finns ytterligare nĂ„n lĂ„t som han/hon vill att jag ska kommentera. Det blir en helt bizarr ryggdunkarkultur som mest liknar ett pyramidspel pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Eller ett kedjebrev. "Recensera 5 lĂ„tar som jag gjort, sĂ„ kommer du fĂ„ en vetelĂ€ngd om dagen tills du Ă€r 67 Ă„r". Man har liksom ingen aning om hur man ska vĂ€rdera omdömen, om folk sĂ€ger vĂ€nliga saker för att fĂ„ snĂ€lla ord tillbaks.

Och jag tycker hela grejen suger sÄ fruktansvÀrt mycket energi. Det har gÄtt sÄ lÄngt att jag drar mig för att sÀtta mig och spela in nÄgot, eftersom jag vet att jag kommer behöva fjÀska och slicka rumpa för att folk ska lyssna pÄ det. Har sÄledes knappt nÄgon motivation att göra musik lÀngre, det kÀnns som att jag Àr pÄvÀg Ät helt fel hÄll... och som att hela demomusikvÀrlden blivit smutsig.

I mitt fall har det dessutom fÄtt till följd att hela omdömmesbiten, att kommentera lÄtar, blivit förknippat med detta fjÀsk. Jag kan dÀrför knappt lyssna pÄ demos för att kommentera dessa lÀngre.

Ska vÀl förtydliga att detta inte Àr nÄgon kritik mot detta forumet eller er som anvÀndare, Àven om kulturen finns hÀr precis som pÄ alla andra stÀllen, fast kanske i ett mer lajt-format i jÀmförelse med exempelvis myspace eller allears, beroende pÄ att det Àr mer tajt och familjÀrt hÀr.

Iallafall, frÄgan Àr om inte inflationen i demomusik gÄtt alldeles för lÄngt nu? Det vi gör idag hade kanske varit grymt vÀrdefullt för 10 Är sedan, idag Àr det inte vÀrt ett korvöre. För alla gör det som vi gör, kÀnns det som. Det Àr fullt av duktiga och talangfulla musiker dÀr ute, som förmodligen gör det bÀttre dessutom. SÄ vad ska man göra? GÄr det pÄ nÄgot sÀtt att bli kvitt sitt behov av bekrÀftelse? Att liksom komma tillbaks till det lÀget man var i frÄn början, att göra musik för att det Àr kul, utan att ha nÄgot större behov av att folk ska lyssna pÄ det?

Eller Àr det ett naturligt steg att vilja nÄ en större och större publik ju lÀngre man hÄller pÄ? KÀnns lite som att man Àr pÄvÀg mot en avgrund om det Àr sÄ.

NÄgon som kÀnner igen sig, eller Àr det bara jag? NÄgon som vet hur man ska komma ur dessa tankebanor? GÄr det, eller har jag skrivit/spelat in/kommenterat min sista lÄt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 80
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

drloop (oregistrerad)

Jag tycker du sÀtter fingret pÄ ett nytt fenomen.

Musik Àr ju faktiskt inte vÀrt sÄ mycket lÀngre, pÄ flera olika sÀtt.

Dels Àr det svÄrt att tjÀna pengar pga mÄnga olika faktorer.

Och samtidigt sÄ Àr det teoretiskt lÀttare att fÄ ut sitt material Àn tidigare, till fler eventuella lyssnare...

Jag tycker det kÀnns gott att fÄ ett första intryck pÄ forumet.

Ryggdunkandet fĂ„r man nog leva med,hĂ€r pĂ„ forumet och Ă€ven nĂ€r man blir en kĂ€nd artist. (Men en sak Ă€r sĂ€ker att Lundell och Basshunter Ă€r kassa 😳 )

Men vad nÀsta steg för att nÄ ut till breda massa Àr klurig att lura ut.

Förr kunde man anstrÀnga sig med att göra bÀttre produktioner Àn resten av bandet i sitt omrÄde, det rÀckte att inspelningen lÀt bra... nÀstan.

Var man dessutom driftig kunde man Ätnjuta lokal "fame", detta Àr mycket svÄrare idag.

Fan vet vad som hÀnder i framtiden eller vad som borde hÀnda för att skapa ett bÀttre klimat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag hÄller med dig till stor del och det Àr ju helt enkelt förjÀvligt som det Àr idag. Band som lÀtt skulle ha fÄtt kontrakt för 10 Är sedan försvinner idag i demobruset om de inte kan promota sig tillrÀckligt. Musiken blir mindre och mindre viktig och det viktiga idag verka vara att kunna profilera sig med nÄn slags image. Givetvis har det ju varit sÄ förr men inte i nÀrheten av samma utstrÀckning. Visst, det kommer fram mycket ny musik men det försvinner minst lika mycket. Det Àr ju ocksÄ som du sÀger med denna ryggdunkarkultur, att man pÄ nÄt vis ska vara kompis med vartenda band för att kunna göra sig "hörd".

Det hĂ€r gör ju i förlĂ€ngningen att man blir avtrubbad och slutar bry sig men jag tror att man helt enkelt fĂ„r se till att vĂ„rda de kontakter som man upplever som "viktiga". Resten kan man inte ta pĂ„ för stort allvar för dĂ„ fĂ„r man nog jobba ihjĂ€l sig. SjĂ€lv vet jag att jag Ă€r mycket dĂ„lig att promota min musik, till viss del för att jag har vĂ€xt upp med den förr vĂ€ldigt vanliga instĂ€llningen att man förvĂ€ntar sig att bli upptĂ€ckt om man gör nog bra musik. PĂ„ den tiden sög ju i och för sig skivbolagen in otroliga pengar pĂ„ att langa ut slavkontrakt sĂ„ det Ă€r nog bĂ€ttre idag i alla fall med ett större urval av oberoende bolag. Hursomhelst sĂ„ fĂ„r man vĂ€l hĂ€rda ut 😳 Nu kanske jag spann ivĂ€g lite vĂ€l frĂ„n ditt inlĂ€gg men det Ă€r ett intressant Ă€mne.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tycker Fiddens inlÀgg Àr tÀnkvÀrt pÄ mÄnga sÀtt, bra skrivet!

Jag har helt slutat lyssna pÄ demos som inte kommer frÄn nÄgon jag kÀnner eller som rekommenderats av nÄgon. Anledningen Àr enkel - mÀngden Àr enorm och det mesta Àr dÄligt.

Att proffsverktyg numera finns i alla hemmastudios Àr en helt annan problematik (Just det, problematik!) och kanske inte ska diskuteras hÀr.

Kan bara konstatera att nÀstan alla demos idag har en proffsig yta, men att innehÄllet oftast Àr lika magert som det alltid har varit pÄ demofronten. Resultatet blir ett jobbigt nÀstan-tillstÄnd i musiken som hotar skvala ihjÀl oss som ska lyssna.

FörstĂ„r mycket vĂ€l att den stĂ€ndiga jakten pĂ„ att synas och höras med sin demo kan vara pĂ„frestande för musiker - sĂ„ jag har ett konkret rĂ„d: LĂ€gg ner demospridandet! 😳

I alla fall om mÄlet Àr att nÄ en större publik eller skapa kontakter med branschen.

Om man lÀgger ut demos pÄ forum som detta för att fÄ feedback och utvecklas, ja dÄ Àr det sÄklart en annan femma.

Men att samla kompisrecensioner pÄ Allears tror jag bara Àr bortkastad tid.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja.. man kan ju undra varför man hÄller pÄ med musik egentligen. Söker man efter den dÀr bekrÀftelsen? Drömmen om att bli berömd och rik?

Ja, varför hÄller man pÄ med musik egentligen?

Jag tror att det Àr vÀldigt nyttigt att rannsaka sig sjÀlv lite nu och dÄ.

SjÀlv har jag kommit fram till den grÀnsen att alla pojkdrömmar man haft har svalnat och spelar nu mera bara för egen vinning.. Att ha kul och att fÄ utlopp för kreativiteten. NÀr det inte Àr kul sÄ struntar jag i musiken och tar upp spelandet igen nÀr andan faller pÄ.

Spelar Àven i coverband och den sortens spelandet ser jag som en avstigning frÄn vardagslivet... och spelar, gör en massa oljud och har grymt roligt med polarna.

AlltsÄ meningen med det hela...Àr ju en frÄga för sig.

Alla har olika behov.

😳

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hm, rÄkade fÄ syn pÄ denhÀr trÄden nÀr jag gick hit för att leta upp en annan och gör ett spontant inhopp.

Jag hÄller vÀl till viss del med dig Fidden. Och visst kÀnner jag igen det du sÀger allt för vÀl.

Men nÀr det gÀller "demobandssajter" sÄ finns det inte mycket att hÀmta dÀr egentligen (sÀger jag som startade och drev en av de första för 10 Är sen).

Om mÄlet Àr att hitta sin mÄlgrupp sÄ Àr det fel stÀlle att leta pÄ kÀnner jag. Visst skadar det inte att lÀgga ut sin musik pÄ sÄdana sajter, men man ska nog inte lÀgga ner allt för mycket jobb med att promota sig dÀr.

Om man ska hitta lyssnare pÄ nÀtet sÄ kÀnner jag att man har bÀttre chans pÄ mer intima och avskiljda stÀllen. Det kan exempelvis vara ett forum för ett band eller ett skivbolag som ger ut liknande musik. SÄ lÀnge man Àr aktiv medlem pÄ sÄdana stÀllen och inte bara gÄr in och spammar sÄ brukar folk bli vÀldigt intresserade av ens musik. DÀr finns nÀmnligen ofta folk med ett genuint intresse av att _lyssna_ pÄ musik, inte en majoritet som vill fÄ andra att lyssna pÄ ens musik.

Men visst har "demokulturen" blivit smutsigare de senaste Ären. Men talangen för att marknadsföra sigsjÀlv har ju alltid smÀllt högre Àn talangen att göra riktigt bra musik. Det stÀmmer lika vÀl nu som för 20 Är sen.

Vem fÄr alla flickorna pÄ festen: den tysta, försynta pojken med ett hjÀrta av guld eller den högljudda, tvÄlfagra skitstöveln? Givetvis den sistnÀmnda. Men betyder det att han nödvÀndigtvis har ett mer framgÄngsrikt kÀrleksliv? Nej knappast.

Om jag helt Àrligt tÀnker pÄ hur mÄnga som lyssnat pÄ min musik för 20 Är sedan sÄ inser jag ganska snabbt att jag faktiskt har en ganska stor publik. Min chans att "breaka" hade varit ungefÀr lika stor dÄ som nu, men de personer som hört min musik dÄ hade förmodligen varit mina nÀrmst sörjande och en och annan hÀngiven indieunge i grannskapet.

SÄ Àven om musikklimatet blivit vÀrre pÄ vissa hÄll sÄ Àr jag ÀndÄ ganska nöjd med utvecklingen pÄ det stora hela. Och trots överflödet av musik sÄ Àr din musik trots allt guld vÀrd för den som du lyckas trÀffa rakt in i hjÀrtat.

Vad jag dÀremot Àr missnöjd med Àr klimatet för livemusik. Det varierar visserligen en hel del runt om i landet, men generellt finns det inget intresse för livemusik lÀngre kÀnner jag. Visst finns det intresse av att gÄ och se ett specifikt band som man redan kÀnner till. Men det Àr inte mÄnga som gÄr ut för att lyssna pÄ musik för sakens skull lÀngre.

Det Àr svÄrt att göra nÄnting Ät det tyvÀrr. Man kan ju knappast tvinga folk att gÄ pÄ spelningar. Men det Àr sorgligt att det blivit sÄ.

Hursomhelst undrar jag lite vad du provat för andra vÀgar med att nÄ ut med din musik fidden? Jag menar, du gör ju musik som Àr gÄngbar lite varstans. Och dessutom Àr mycket av det definitivt radiovÀnligt. Och den skulle lÀtt kunna platsa i en film med.

Aja, jag ska inte bli lĂ„ngrandig. Jag har ju trots allt lĂ€mnat forumet för lĂ€ngesen 😳

(om jag skriver konstigt och osammanhÀngande sÄ beror det pÄ att jag inte sovit pÄ 34 timmar. sÄ jag Àr lite lullig i huvudet)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

KÀnner precis igen mig i det du sÀger och det ledde till att jag la studion och skrivandet pÄ hyllan nÄgra Är. Synd!

Efter ett tag kom jag till insikt att, fuck it, jag mÄr bra nÀr jag gör musik. Den dÀr mÄ bra kÀnslan fÄr vara drivande istÀllet för den stÀndiga kicken av att fÄ feedback.

Nu skriver/musicerar jag pÄ ett helt annat sÀtt som inte ger lika mycket resultat men som dÀremot ger mig en zon att gÄ till nÀr jag behöver bearbeta, reflektera eller slÀppa loss lite.

Kanske kommer suget att bli rockstjÀrna tillbaka igen, men varför inte lÄta musiken i sig vara det drivande istÀllet för drömmen under tiden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

LÀst lite hÀr och funderat.

En sak Àr sÀker; vi Àr mÄnga som postar hÀr för att fÄ feedback pÄ lÄtarna, men shit sÄ dÄliga vi Àr pÄ att ge feedback!

sĂ„g fredrik karlssons lĂ„t superego...161 visningar och tre (!!!) kommentarer!!! 😉

Kom igen folk bÀttre Àn sÄ kan vi! Laddar man ner nÄgot kan man vÀl tycka till lite ocksÄ?

Jag har hÀngt ett tag pÄ "ett annat" forum och mest varit aktiv dÀr, men nu skall jag försöka komma igÄng och kommentera lite mer nÀr vi nu fÄtt tillbaka ett sÄdant trevligt forum.

Hoppas fler med mig gör samma sak, för demopostandet Àr ju en stor del av varför vi hÀnger hÀr...

kom igen! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Fiddens brev Àr dÄligt. PÄ alla sÀtt och vis. En psykologisk introspektion som handlar om att det Àr andras fel att han inte gör musik

MUSIK GÖR MAN FÖR ATT DET ÄR ROLIGT ATT VARA KREATIV, fan lever du kvar och tror du skall bli popstjĂ€rna. Skulle tro 1/1000 har chans att tjĂ€na pengar pĂ„ sin musik. Musik Ă€r enkel att göra..

SÄ det behövs inte fler som klagar över att hans enkla musik inte genererar pengar.

Börja mÄla, det Àr kul.

Jag menar de flesta hÀr Àr ju tonÄringar-20-30 som fattar vad som stÄr med versaler ovan, eller gamla misslyckade musiker. Trist att nÄn sÄ ung hamnar i det senare facket.

/Per

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Intressant reflektion Fidden, hÄller med pÄ mÄnga sÀtt. Fast jag har en ljus framtidssyn pÄ detta. Jag tycker det Àr ganska tydligt att hela musikbranschen befinner sig i en sorts "regimskifte" dÀr bÄde konsumenternas och producenternas roller förÀndras. I nulÀget Àr problemet att Àven om de flesta mer eller mindre vill göra sig av med de enorma bolagen sÄ Àr det fortfarande den vÀgen som Àr den enda enkla för att nÄ ut till publiken. TjÀnster som myspace o dyl Àr sÀkerligen framtiden (inte just sidan myspace, mer konceptet att varje artist Àr sin egen i ett större nÀtverk) men det mÄste utvecklas sÄ att publiken och artisterna har lÀttare att hitta varandra, Ät bÄda hÄll.

Det kommer nog ta ett par Är innan nÄgon verkligen hittar formen. Jag tycker det skulle vara intressant med en digital musiktjÀnst som var som en korsning mellan myspace och ett skivbolag. TÀnk ett myspace med redaktörer, dvs man mÄste "skicka in" en demo och bli accepterad av en A&R för att öht fÄ vara med pÄ siten. Detta skulle innebÀra att kvaliteten generellt blir högre Àn pÄ sidor som myspace, men artiststallet kan bli större Àn i ett vanligt skivbolag. Artisterna skulle kunna fÄ tillbaka en viss ersÀttning för sin medverkan, och Àven (helt beroende pÄ i vilken utstrÀckning sidan tycker de Àr vÀrda att satsa pÄ) fÄ hjÀlp av proffs att skaffa rÀtt kontakter, fixa gig, bygga en image, plÄta bra promobilder, mixhjÀlp, studiotid, sÀtta ihop ett bra liveset med scenklÀder/videoprojektioner/annat som kan behövas, och sÄ smÄningom kanske t o m att spela in musikvideo etc. Detta skulle naturligtvis sidan ocksÄ fÄ tillbaka pÄ eftersom det skapar ett större intresse för artisterna.

NÄgot Ät det hÄllet tror jag vi behöver, alltsÄ större utbud men fortfarande en tydlig tröskel sÄ signalen inte försvinner i allt brus, plus professionellt folk för att hjÀlpa de lovande talanger som finns med just det som Fidden och Àven jag sjÀlv tycker Àr ganska trist, nÀmligen att sprida musiken.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Fiddens brev Àr dÄligt. PÄ alla sÀtt och vis. En psykologisk introspektion som handlar om att det Àr andras fel att han inte gör musik

MUSIK GÖR MAN FÖR ATT DET ÄR ROLIGT ATT VARA KREATIV, fan lever du kvar och tror du skall bli popstjĂ€rna. Skulle tro 1/1000 har chans att tjĂ€na pengar pĂ„ sin musik. Musik Ă€r enkel att göra..

SÄ det behövs inte fler som klagar över att hans enkla musik inte genererar pengar.

Börja mÄla, det Àr kul.

Jag menar de flesta hÀr Àr ju tonÄringar-20-30 som fattar vad som stÄr med versaler ovan, eller gamla misslyckade musiker. Trist att nÄn sÄ ung hamnar i det senare facket.

/Per

Hur kan man vara misslyckad musiker om man spelar för att ha roligt? 😛

Jag tycker Fiddens funderingar har bra grund...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur kan man vara misslyckad musiker om man spelar för att ha roligt? 😛

Jag tycker Fiddens funderingar har bra grund...

Detta Àr inte en person som verkar göra musik för att han tycker det Àr roligt (jag kan ha fel). Han vill av fÄfÀnga sprida sina alster och letar ivrigt efter guldkitteln vid slutet av regnbÄgen....

"Och jag tycker hela grejen suger sÄ fruktansvÀrt mycket energi. Det har gÄtt sÄ lÄngt att jag drar mig för att sÀtta mig och spela in nÄgot, eftersom jag vet att jag kommer behöva fjÀska och slicka rumpa för att folk ska lyssna pÄ det. Har sÄledes knappt nÄgon motivation att göra musik lÀngre, det kÀnns som att jag Àr pÄvÀg Ät helt fel hÄll... och som att hela demomusikvÀrlden blivit smutsig."

Tycker du att det har bra grund kan vi avsluta meningsutbytet hÀr och nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur kan man vara misslyckad musiker om man spelar för att ha roligt? 😄

Jag tycker Fiddens funderingar har bra grund...

Detta Àr inte en person som verkar göra musik för att han tycker det Àr roligt (jag kan ha fel). Han vill av fÄfÀnga sprida sina alster och letar ivrigt efter guldkitteln vid slutet av regnbÄgen....

"Och jag tycker hela grejen suger sÄ fruktansvÀrt mycket energi. Det har gÄtt sÄ lÄngt att jag drar mig för att sÀtta mig och spela in nÄgot, eftersom jag vet att jag kommer behöva fjÀska och slicka rumpa för att folk ska lyssna pÄ det. Har sÄledes knappt nÄgon motivation att göra musik lÀngre, det kÀnns som att jag Àr pÄvÀg Ät helt fel hÄll... och som att hela demomusikvÀrlden blivit smutsig."

Tycker du att det har bra grund kan vi avsluta meningsutbytet hÀr och nu.

Jag tycker du slĂ€nger bekyllningar omkring dej, och uttalar dej om personer du inte vet nĂ„got om 😛

Du verkar inte ha förstĂ„tt kĂ€rnfrĂ„gan i trĂ„döppningen


Det kan sÀkert Fidden svara pÄ sjÀlv, men jag ser ingenting som sÀjer att han skyller pÄ andra


Han pekar pÄ ett ryggdunkar problem, vilket Àven jag har sett pÄ demo-forumet


Menar du att det finns en motsÀgelse i att göra musik för att det Àr roligt och sedan spela den för andra för att fÄ gensvar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker Fiddens brev Àr dÄligt. PÄ alla sÀtt och vis. En psykologisk introspektion som handlar om att det Àr andras fel att han inte gör musik

MUSIK GÖR MAN FÖR ATT DET ÄR ROLIGT ATT VARA KREATIV, fan lever du kvar och tror du skall bli popstjĂ€rna. Skulle tro 1/1000 har chans att tjĂ€na pengar pĂ„ sin musik. Musik Ă€r enkel att göra..

SÄ det behövs inte fler som klagar över att hans enkla musik inte genererar pengar.

Börja mÄla, det Àr kul.

Jag menar de flesta hÀr Àr ju tonÄringar-20-30 som fattar vad som stÄr med versaler ovan, eller gamla misslyckade musiker. Trist att nÄn sÄ ung hamnar i det senare facket.

/Per

Om du lÀser typ första stycket i mitt inlÀgg sÄ kanske du kan lÀsa att jag gör musik för att det Àr roligt. Men jag kan inte begÀra att folk ska lÀsa igenom sÄ lÄnga inlÀgg. Resten av inlÀgget gick ut pÄ att denna glÀdje förstördes av ett behov av bekrÀftelse som jag (och de flesta andra) har.

Har du noll behov av att folk lyssnar pÄ din musik? Varför postar du den hÀr dÄ? Varför blir du glad nÀr folk tycker om den? Varför blir du besviken nÀr folk inte tycker om den? Jag fattar noll. Om du lever som du lÀr borde du ju skita i att spela upp musiken för folk och bara göra dina lÄtar för att det Àr sÄ nedrans roligt?

Var har jag klagat pÄ att min musik inte ger ekonomisk avkastning? Jag sa att förr hade det vi gör nu varit mer vÀrdefullt. Jag menade inte att vi borde fÄ betalt för det.

Om du tycker jag Àr gamal misslyckad musiker fÄr det stÄ för dig. Personligen ser jag mig varken som gammal, misslyckad eller musiker.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I övrigt vill jag tacka för era tankar och stöd, nÀr jag skrev inlÀgget var jag i en rejÀlt djup svacka som jag verkar vara uppe ifrÄn nu. Kan nu spela in musik igen utan att glÀdjen kvÀvs av frustrationen av att ingen bryr sig om den. Det hela Àr ju en balansgÄng, och i en depression fÄr fel saker övertaget och brÀdan vippar Ät fel hÄll.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I övrigt vill jag tacka för era tankar och stöd, nÀr jag skrev inlÀgget var jag i en rejÀlt djup svacka som jag verkar vara uppe ifrÄn nu. Kan nu spela in musik igen utan att glÀdjen kvÀvs av frustrationen av att ingen bryr sig om den. Det hela Àr ju en balansgÄng, och i en depression fÄr fel saker övertaget och brÀdan vippar Ät fel hÄll.

Ok, som nÄn sa sÄ kÀnner jag dig inte. Men jag hÀvdar att ditt första inlÀgg gÄr att misstolka pÄ det sÀtt som jag gjorde, sÄ det hela verkar vara ett stort missförstÄnd. Visst kan jag ocksÄ bli glad om folk gillar min musik. Men jag bryr mig sÀllan om enstaka personer ogillar den. Mitt behov av "bekrÀftelse" vad gÀller min musik kanske inte Àr sÄ stor som andras, men det vet jag faktiskt inget om.

Jag menar inte heller "att du Àr misslyckad gammal musiker", det jag skrev var att de flesta (tror jag) gör musik för att det Àr roligt, INTE för att fÄ bekrÀftelse. (Det kan förstÄs ocksÄ vara kul, men om det Àr enda drivkraften sÄ Àr nÄgot galet.)

UrsÀkta för mitt första aggressiva inlÀgg f ö...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En hel del intressanta inlÀgg och mina 5 ören dÄ... Jag tror inte alls att det var bÀttre förr. Inte heller enklare. Det krÀvdes minst lika mycket yta dÄ som nu och de som var bÀst var inte alltid de som fick störst kommersiell framgÄng. Helt klart Àr det mycket mer brus idag, med massor och Äter massor av musik som bara flödar ut, lÀttillgÀngligt för alla. Kanske för lÀttillgÀngligt? Samtidigt blir artisterna -för mig!- mindre och mindre intressanta. De Àr överexponerade och jag vill egentligen se hur det ser ut hemma hos nÄgon som tjÀnar miljoner men som generellt sett Àr en dum gris privat men kanske gör jÀttebra musik. Det plockar vÀck kÀnslan lite -för mig igen!-.

För mig personligen sĂ„ gör jag i första hand musik för att det ger mig nĂ„gon form av kreativ tillfredstĂ€llelse. Pretto, huh? Vad det egentligen innebĂ€r Ă€r att jag tycker att det kul, roligt och kĂ€nns som jag har nĂ„got meningsfullt att pyssla med. Sedan kan man ju frĂ„ga sig hur meningsfullt det Ă€r om ingen lyssnar pĂ„ det? Tja, det Ă€r alltid kul om nĂ„gon lyssnar pĂ„ det men jag kan inte tvinga nĂ„gon att göra det. För mig... ja, om jag Ă€r nöjd med lĂ„ten sĂ„ tycker jag sjĂ€lv att den Ă€r bra och att jag har uppnĂ„tt nĂ„got. Det Ă€r kul om nĂ„gon annan tycker det samma men om inte ... well. DĂ€rtill tror jag inte att man skall ens drömma om att bli uppskattad pĂ„ ett forum dĂ€r musiker hĂ€nger. Det blir alldeles för mycket detaljdiskussioner (vilket man iofs kanske vill ha, för att förbĂ€ttra sin produktion) och "för monotont" eller "för trĂ„kiga trummor" eller liknande. Tittar man pĂ„ topplistorna sĂ„ Ă€r det inte variation som folket vill ha! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som kuriosa i trÄden kan jag berÀtta att jag la upp en trÄd/demo som jag mixat hos en av dom absolut mest respekterade i branschen... Visst, det var en Mp3 fil, men ÀndÄ "ganska" bra ljud och framförallt bra nivÄer...

Jag fick kommentaren...

JodĂ„ grabben, höj sĂ„ngen sĂ„ kan det nog bli skapligt ska du se... 😄😛

Det blir svÄrt att ta kritiken seriöst dÄ, man fÄr se det för vad det Àr... En respons frÄn ett musikforum med blandade musikaliska erfarenheter...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst Àr detta Àr rynkduggarstÀlle (f'lÄt) ryggdunkarstÀlle och jag ser inget direkt fel i det. Jag försöker alltid lyfta fram det jag tycker Àr bra i andras lÄtar och förstÄr jag inte musiken pga att det Àr en genre jag inte behÀrskar avstÄr jag frÄn att ge kritik eller skriver detta som en brasklapp innan jag ger kritik. Det jag inte gillar skriver jag ocksÄ men försöker formulera mig sÄ att att den som kanske lagt ner kanske hundra timmar pÄ sin lÄt inte ska ta allt för illa vid sig. Visst, att ge andra kritik borgar för att man sjÀlv fÄr synpunkter pÄ sina alster, ganska sjÀlvklart eller hur? Och att det inte bara Àr menlösa kommentarer tycker jag min egen utveckling frÄn en massa nybörjarfel och otajtheter till det bÀttre vittnar om. Detta hade varit omöjligt om kritiken jag fÄtt saknat substans. Men om detta blir den enda drivkraften för att göra musik kan man ju undra vilka bevekelsegrunder man har? Och visst vore det trÄkigt om bara den enda lyssningen sker hos den som skapat musiken. Det vore trevligt med en sajt dÀr "vanligt folk" som inte Àr hemmapulare inom musik ocksÄ besökte och gav synpunkter lÄtarna. Det vore liksom kul att höra om musiken i sig gav nÄgon upplevelse mer Àn att virveln borde OH-mickas bÀttre... Finns det sÄdana stÀllen eller Àr utbudet sÄ stort att det gÄr fem lÄtar i minuten pÄ varje presumptiv lyssnare? Att utbudet Àr oÀndligt mycket större Àn för bara tiotal Är sedan Àr det ingen tvekan om och vi blir alla kockar till den enorma ljudsÄs som översvÀmmar oss och kanske drÀnker ett och annat briljant geni. Att göra musik har blivit var mans och kvinnas möjlighet idag, en ny folkrörelse helt enkelt dÄ det inte kostar en förmögenhet. Jag vill ÀndÄ tro att det Àr av godo men vem skall hinna lyssna, ge synpunkter och tycka om allt som görs? Till slut infinner sig en mÀttnad och "allt lÄter lika dant" som jag tyckte dag tre pÄ en Roskildefestival en gÄng. DÄ Àr det dags för en paus, en rejÀl paus.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mycket lÀsvÀrda tankar frÄn mÄnga! Nu lÀgger jag ut en frÄga hÀr, en tjÀnst som vi har haft i Ätanke i princip sedan forumet startades:

I egenskap av tidningen Studio sÄ har vi egentligen en bra grund att kunna marknadsföra den musik som lÀggs upp pÄ forumet. BÄde sjÀlva och genom samarbetspartner som 3g-operatörer mm. Nu pratar jag alltsÄ om fÀrdig musik och inte lÄtskisser. Finns det intresse av detta, om syftet Àr att nÄ ut?

Detta Àr nÄgot vi inte har hunnit rÀkna sÄ mycket pÄ, men denna nya sajt Àr en bra gund att stÄ pÄ i detta avseende och det kan vara vÀrt att börja rÀkna pÄ om det finns intresse.

// tillbaka till Àmnet //

AngÄende ryggdunk och kritik sÄ Àr min erfarenhet att det ofta Àr det pÄ nÀtsajter. Det Àr oftast de som gillar nÄgot som tycker till. Fenomenet har funnits ganska lÀnge pÄ exempelvis Imdb och Amazon, Àven om undantag förstÄs finns.

Jag tror ett enkelt sÀtt att fÄ mer kritik Àr att faktiskt be om specifik sÄdan i samband med uppladdningen. Inte bara berÀtta om att "hÀr Àr en ny lÄt, vad tycker ni?".

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror att det kan ha med allmÀntillstÀndet att göra oxÄ. För ibland klan jag sÀga att jag könner som dig fidden men dÄ har jag glömt varför jag pysslar med musik, vilket man ofta kommer pÄ igen. Men tycker att det blivigt svÄrare o lite mindre intressant o komentera musik o kÀnnns lite mindre angelÀget att lÀgga upp hÀr för i mitt tycke sÄ har detta med kategorier förtagigt nöjet med att lyssna, o ibland könner man att man skall komentera lite o sÄ skall man gÄ igenom massa kategorier, tycker tjusningen frÄn början var att det inte satt etiletter pÄ musiken o man fick lyssna lite som det kom.

Men att fÄ feedback o skÀll o snÀll Àr ju givande ialla fall för mitt lilla skapande.

men det kan bli för mycket av allt sÄ Àven demos..

Tror dock inte det var lÀttare förr, för jag Àr gamal o gaggig o inte fan regnade det in lyssnare pÄ mina kasset band..

ynot

som svar till olsberg:: om nÄgot skall Àndras Àr det till demo lyssning utan kattegorier ... i mitt tycke

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mycket lÀsvÀrda tankar frÄn mÄnga! Nu lÀgger jag ut en frÄga hÀr, en tjÀnst som vi har haft i Ätanke i princip sedan forumet startades:

I egenskap av tidningen Studio sÄ har vi egentligen en bra grund att kunna marknadsföra den musik som lÀggs upp pÄ forumet. BÄde sjÀlva och genom samarbetspartner som 3g-operatörer mm. Nu pratar jag alltsÄ om fÀrdig musik och inte lÄtskisser. Finns det intresse av detta, om syftet Àr att nÄ ut?

Detta Àr nÄgot vi inte har hunnit rÀkna sÄ mycket pÄ, men denna nya sajt Àr en bra gund att stÄ pÄ i detta avseende och det kan vara vÀrt att börja rÀkna pÄ om det finns intresse.

// tillbaka till Àmnet //

AngÄende ryggdunk och kritik sÄ Àr min erfarenhet att det ofta Àr det pÄ nÀtsajter. Det Àr oftast de som gillar nÄgot som tycker till. Fenomenet har funnits ganska lÀnge pÄ exempelvis Imdb och Amazon, Àven om undantag förstÄs finns.

Jag tror ett enkelt sÀtt att fÄ mer kritik Àr att faktiskt be om specifik sÄdan i samband med uppladdningen. Inte bara berÀtta om att "hÀr Àr en ny lÄt, vad tycker ni?".

Jo visst funkar det lite bĂ€ttre att specifikt be. Men nĂ€r det blir tre kommentarer pĂ„ 165 visningar......? 😛

Jag skulle vara mycket intresserad av att studio skulle fungera lite som en kanal att mangla ut saker; skivor, itunes, egen download, webradio, ett par stycken skivor per Är som följer med tidningen med smÄ artiklar om varje lÄt etc. Tror det skulle vara inrtessant att lÀsa om ocksÄ!

Är helt öppen för att detts kulle kunna behöva betalas med nĂ„gon slags VIP-medlemsskap eller vad det kan kallas? (Studio GOLD, 4 mb serverplats, 10 visitkort och ett personligt signerat foto av redaktionen? 😄 )

Oerhört positivt frÄn uppsala till nÄgot sÄdant iallafall!!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För det första, det görs sĂ„ mycket fantastisk musik idag, har sĂ€kert varit sĂ„ tidigare men allt har inte varit lika tillgĂ€ngligt. Allt detta Ă€r kanon men musiken har tappat sitt vĂ€rde. Musik Ă€r nĂ„gonting som Ă€r gratis. Det Ă€r ocksĂ„ OK. Resultatet blir att det Ă€r mĂ„nga musiker som vill ha sina lĂ„tar bedömda och lyssnade pĂ„. I grund och botten Ă€r man mest intreserad av sina egna grejer för dom skulle kunna förĂ€ndra vĂ€rlden eftersom man Ă€r ett missförstĂ„t geni. TyvĂ€rr Ă€r det inte sant. Vi har alla mycket att lĂ€ra. Kanske blir det för mycket musik och vi orkar inte bemöda oss lĂ€ngre. The bottomline is vi borde verkligen ta oss tid att lyssna pĂ„ varandra och ge kritik. Lever man i sin egen förtrĂ€fflighet vĂ€ntar man bara pĂ„ bra kritik som aldrig kommer. Öppnar man sina öron kan man ge kritik förhoppningsvis pĂ„ ett bra sĂ€tt. Är sjĂ€lv dĂ„lig pĂ„ detta. Borde lyssna mer som jag gjorde förr. TyvĂ€rr gör jag inte det, utan vĂ€ntar pĂ„ att nĂ„gon ska bedömma mina lĂ„tar. Vilket ingen gör.

Vi mÄste bli bÀttre pÄ detta. Harmonica Mike var en mÀstare pÄ att ge feedback han verkar ha tystnat nu. Hursomhelst gjorde han en helt ypperlig lÄt som jag var pÄ vÀg att resensera flera gÄnger men tyvÀrr aldrig gjorde för att jag inte hittade orden.

Allt behöver inte vara sÄ genomtÀnkt men det vore bra om vi kunde ge lite mer feedback.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror mig veta att harmonika mike tillsammans med flera andra (jag sjÀlv inkluderad) sökte oss till annat forum i och med omformningen av studio till community, och dÀr har kommenteringen varit vÀldigt aktiv trots fÀrre deltagare.

Jag hoppas verkligen att vi kan hitta samma bra stÀmning som rÄdde hÀr tidigare, vi fÄr allihop ta oss i kragen och tycka mer!

😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du sÀger...

Jag tycker det skulle vara intressant med en digital musiktjÀnst som var som en korsning mellan myspace och ett skivbolag.

...och sedan beskriver du exakt hur ett traditionellt skivbolag jobbar: :rolleyes: Man utvecklar en artist och sÀljer resultatet direkt till konsument eller via distributör.

Jag tror att framtidens musikbransch kommer att vara tydligt uppdelad mellan rÀttighetshandlarna, som köper licenser av content providers (Bra svensk term mottages tacksamt!) och sÀljer vidare till tv, radio, reklamproducenter, tv-spel, mobiloperatörer och nÀtshoppar.

RÀttighetshandlarna motsvaras av dagens skivbolag, som i framtiden helt kommer att slÀppa utvecklingen och lanseringen av nya artister och bara syssla med sÄnt man Àr bra pÄ - licensiering av musik.

Artisterna sjÀlva kommer att överta den kreativa kontrollen, smÄ team kommer sÀlja fÀrdiga produktioner (inklusive allt visuellt) och att bli signad kommer innebÀra att ens material inkluderas i en viss rÀttighetshandlares portfölj.

SĂ„ tror jag. :rolleyes:

Alla som har ambitionen att kunna leva pÄ sin musik sitter just nu i en svÄr sits eftersom branschen Àr mitt i ett paradigmskifte. Som andra skrivit, först om nÄgra Är vet vi vilken vÀg detta kommer ta.

Och Dividend, du lurar ingen. 😆 Om du bara spelar musik för din egen skull, vad gör du dĂ„ hĂ€r? Jag har hitills inte trĂ€ffat en enda musiker som drivs av annat Ă€n sin kĂ€rlek till musik - och detta behöver inte pĂ„pekas jĂ€mt och stĂ€ndigt - men heller ingen utan ett enormt bekrĂ€ftelsebehov. Inget att skĂ€mmas över.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...] som köper licenser av content providers (Bra svensk term mottages tacksamt!) [...]

Vi brukar helt enkelt anvÀnda innehÄllsleverantörer.

Alla som har ambitionen att kunna leva pÄ sin musik sitter just nu i en svÄr sits eftersom branschen Àr mitt i ett paradigmskifte. Som andra skrivit, först om nÄgra Är vet vi vilken vÀg detta kommer ta.

Visst Àr det sÄ. Personligen tror jag det kommer ta lÀngre tid Àn nÄgra Är. MÄnga har vant sig vid olika distributionsformer och konsumtionssÀtt och jag tror inte det kommer finnas en lika entydig lösning som för 20 Är sedan nÀr skivbolagen marknadsförde och distribuerade cd-skivor. MÄhÀnda hÄrklyveri, men en mer korrekt mening Àr nog att först om nÄgra Är vet vi vilka vÀgar detta kommer ta.

Sen tror jag det ligger mycket i det öviga du sÀger.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Visst Àr det sÄ. Personligen tror jag det kommer ta lÀngre tid Àn nÄgra Är.

...

MÄhÀnda hÄrklyveri, men en mer korrekt mening Àr nog att först om nÄgra Är vet vi vilka vÀgar detta kommer ta.

Du har kanske rĂ€tt, förĂ€ndringen Ă€r omfattande och tar lĂ€ngre tid Ă€n man skulle önska. Å andra sidan har branschen tidigare visat prov pĂ„ hur snabbt man kan stĂ€lla om - förlagens förvandling frĂ„n nottryckare till pengainsamlare Ă€r kanske det tydligaste exemplet - och jag kan inte se att skivbolagen har rĂ„d att hĂ„lla sig med dyra a&r-avdelningar och marknadsförare i all evighet.

Men visst, nĂ€r man talar framtid underskattar man nĂ€stan alltid massans tröghet. 😆 CD-skivan Ă€r lĂ„ngt infrĂ„n död, och sĂ„ vidare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du sÀger...
Jag tycker det skulle vara intressant med en digital musiktjÀnst som var som en korsning mellan myspace och ett skivbolag.

...och sedan beskriver du exakt hur ett traditionellt skivbolag jobbar: 😆 Man utvecklar en artist och sĂ€ljer resultatet direkt till konsument eller via distributör.

Ja visst! Jag kanske var lite otydlig, jag menar att det ska finnas hela spektrat frÄn artister som "bara" fÄr möjligheten att visa upp sig sjÀlva i ett exklusivare sammanhang Àn myspace men egentligen sköter allt sjÀlva, via artister som fÄr göra det mesta sjÀlva men kanske fÄr hjÀlp med enstaka saker som det visuella eller bokningar, till de som anses ha sÄ stor potential att de Àr vÀrda att satsa sÄ gott som hela det traditionella skivbolagskittet pÄ. Man skulle fÄ fördelarna med myspace, nÀmligen ett stort utbud, stor kontakt med publiken, inte gigantiska enskilda satsningar som mycket vÀl kan floppa, utan istÀllet möjlighet till en mer dynamisk och förÀnderlig marknad, men Àven fördelarna med det traditionella skivbolaget, nÀmligen högre kvalitet och att nÄgon med stort kunnande faktiskt har sÄllat ut guldkornen ur sanden. Ett stort "problem" med myspace, allears, zungoz, rookie och allt vad det heter Àr att det finns nÄn sorts tafatt demokrati, ofta baserad pÄ enkelspÄriga och mer eller mindre lÀttmanipulerade algoritmer som avgör vem som ska fÄ synas mycket och lite. Typ "Mest lyssnade denna veckan". Det garanterar att man kommer fÄ mycket uppmÀrksamhet pÄ skit som aldrig kommer kunna sÀlja det minsta, samtidigt som det som faktiskt har bÄde lÄngsiktigare kommersiell potential sÄvÀl som kvalitet kan komma i skymundan om inte artisten sjÀlv kÀnner för att "hora" pÄ det sÀttet som den hÀr trÄden handlar om.

Mao, vill man att en sÄnhÀr tjÀnst ska lyckas sÄ mÄste man se till att visa upp och satsa pÄ den musik som faktiskt har potential att locka folk - och det gör man inte genom att lÄta folk rösta sjÀlva, utan genom att noggrant sjÀlv vÀlja ut vad som ska fÄ mycket utrymme.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...