Jump to content
Annons

vilken stärkare ska jag ha?


Jeppeee

Recommended Posts

Annons

Kolla Genz Benz. Blev positiv överraskad när jag provade den på Deluxe Music. Annars finns ju min drömstärk Mesa Rectifier modellerna.Dyr! Sen finns det hur mycket som helst. Diesel, soldano, Krank, Bognar Überschall, Engl. men jävl..dyra. Annars tror jag att Peaveyn är ett bra alternativ.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

XXX, 6505/5150 är inte särskilt mångsidig skulle jag säga..

Ska du använda rent ljud så kan du avfärda 6505 för den har inte särskilt upphetsande ren kanal..

Vad ska du lira?

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Mattu (oregistrerad)
Bugera amps som kommer till hösten är ju ett solklart val, det är kopior på 5150 förstärkarna och byggs av behringer, av dom varutester som gjorts så skall dom tydligen låta skitbra och vara i god kvalitet, och för en tredjedel av priset.

http://www.bugera-amps.com/_01/product.cfm...20Amplification

Det är är klassiskt Behringer, så snälla gå inte på det. Om det bara gäller en kompressor eller en mickpreamp eller liknande så okej, men när det gäller grejer som rörförstärkare så skulle jag inte chansa - ens för "en tredjedel av priset".

Behringers grejer kostar alltid en tredjedel av priset för den produkt de kopierar, och de håller konstant en tredjedels kvalitet också.

Sedan tycker jag ärligt talat inte att man skall stödja ett företag vars affärsidé går ut på att kopiera andras design. De behöver inte lägga ner en spänn på research utan profiterar på andras utvecklingskostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du skall kolla på engl förstärkare, ångrar själv att jag inte gjorde det innan jag köpte min amp.

Annars finns det ju alltid fräsha 800/900 jmc förstärkare som låter mumma

Redigerat av Teodo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan köpa min Peavey JSX, Det är exakt samma stärkare som XXX men den har noisegate och resonance/presence rattar istället för switcharna där bak. Sen är den ju jäkligt snygg. Nypris över 20000:- på musikbörsen, mitt pris 15000:- Kan diskuteras vid snabb affär :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Bugera amps som kommer till hösten är ju ett solklart val, det är kopior på 5150 förstärkarna och byggs av behringer, av dom varutester som gjorts så skall dom tydligen låta skitbra och vara i god kvalitet, och för en tredjedel av priset.

http://www.bugera-amps.com/_01/product.cfm...20Amplification

Det är är klassiskt Behringer, så snälla gå inte på det. Om det bara gäller en kompressor eller en mickpreamp eller liknande så okej, men när det gäller grejer som rörförstärkare så skulle jag inte chansa - ens för "en tredjedel av priset".

Behringers grejer kostar alltid en tredjedel av priset för den produkt de kopierar, och de håller konstant en tredjedels kvalitet också.

Sedan tycker jag ärligt talat inte att man skall stödja ett företag vars affärsidé går ut på att kopiera andras design. De behöver inte lägga ner en spänn på research utan profiterar på andras utvecklingskostnader.

Jag tycker att behringer har höga kvaliteter, jag har en bunt behringer utrustning och dom lite dyrare sakerna från behringer har alltid hållit hög kvalitet även jämfört med dom företag dom kopierat (bortsett från mackie, där jag personligen tycker att man kan märka en stor skillnad).

Jag tycker absolut inte att det är en tredjedels skillnad. OCH! Dom flesta små nyanser som skiljer sig från produkt a och produkt b går ändå bort i en mix.

Ett exempel:

Behringer tubescreamer vs ibanez tubescreamer= I ett rent A/B test hör man en skillnad, jag tycker att ibanezen låter lite lite fylligare men framför allt lite klarare. MEN! Så fort cymbalerna kom in i mixen så försvann dessa små nyanser direkt. Så länge det finns cymbaler med i mixen så kommer sådana små detaljer inte att märkas. Och när det gäller byggkvalitet, jag har haft en del av min utrustning i 5 år. Den håller fortfarande, även vid dagligt bruk.

Det är skillnad mellan en pedal och en förstärkare, Men jag tror ändå att bugera kommer att hålla hygglig kvalitet för det priset, Och min första ide var att direkt byta rör i den till JJ, det brukar liva upp även lågbudget rörförstärkare.

PS: Alla företag snor från varandra, en del gör det bara lite mera uppenbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
stupelfrasse (oregistrerad)

jag har en ENGL powerball och tycker absolut att den, och andra ENGL-stärkare, är väldigt kompetenta alternativ. Dom låter väldigt bra och är extremt pålitliga och "ärliga" i sitt ljud... Jag tycker verkligen att du ska titta åt ENGL-hållet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det finns ett fåtal produkter från Behringers som håller klass men för det mesta tycker jag tyvärr att det låter ganska dåligt om dem.

Till trådskaparen: Hade du tänkt dig en förstärkare med inbyggda effekter? Top eller Funkar det med en combo med ös i? Hittills verkar det mest ha diskuterats "rena" förstärkare men jag kan verkligen rekommendera Line6 Vetta II HD. Mycket av line6 tycker jag ibland låter sisådär men den här toppen har verkligen överraskat mig. Den låter riktigt bra enligt mig och man får med riktigt mycket effekter och leksaker.

I Comboväg skulle jag vilja rekommendera en VOX Valvetronix AD120VT. På cleant ljud uppskattar jag oftast ljudet från en combo mera än från en stack. Tycker det blir bättre klang i den lilla lådan.

Nu kanske jag rekommenderade något som var helt out of bounds men jaja 😛 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mesa Boogie är absolut bäst. Skulle man ligga i den prisklassen du gör, flukta in Mesa Boogie innan du bestämmer dig. Annars är Orange grymma. Marshall och Highwatt är inte

att förglömma. Men skulle jag lira hårdrock så skulle det bli en Orange helt klart fast helst

en Mesa Boogie.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
tycker du skall kolla på engl förstärkare, ångrar själv att jag inte gjorde det innan jag köpte min amp.

Annars finns det ju alltid fräsha 800/900 jmc förstärkare som låter mumma

Japp, jag har testat runt lite Marshall JVM, Peavey 6505 och en hel del andra stärkare genom åren, nu blev det ENGL Powerball (fick bra pris på Deluxe, men det ingår inte i deras sortiment så finns inte att prova där)jag köpte efter att jag testat en polares, med all tydlighet den förstärkare med bäst svar och tydlighet som fungerar med all musik från Vanlig Hårdrock till tokig Dödsmetall. Är helt helt såld.

Ett plus: det finns inbyggd gate

Ett minus: Den inbyggda gaten är inte så bra, men om man använder den tillsammans med någon extern så får man en helt tyst stärkare.

Priset är ungefär som det pris du nämnde plus någon tusenlapp till, är väl värt investeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så lätt att säga, alla har olika ljudideal. Vad som passar mig kanske inte passar dig.

Från Peavey har du främst JSX, XXX och 6505/6505+ som är intressanta. JSX verkar vara en bra stärkare, och 6505 är ett riktigt monster. Jag föredrar dock +-modellen, delad EQ är inte roligt. XXX blir riktigt bra om man moddar den, annars har jag hört att den låter rätt spretig. Inget jag har erfarenhet av, har dock pratat med folk som ägt den. Och givetvis lyssnat på herr Tommy Folkesson.

ENGL gör ruskigt bra grejer, men främst deras högre modeller. En Fire- eller Powerball kan lätt drunkna i mixen om en annan gitarrist kör med t.ex. Mesa eller Peavey. Om Powerballen är det åter igen vad folk har sagt, men Fireball vet jag personligen att den inte kommer fram gentemot t.ex. en 6505.

Mesa/Boogie gör bra grejer rätt igenom, men deras priser är löjligt dyra i Europa. Men har man råd och det är exakt vad du vill ha, så är det en no-brainer.

Andra märken som kan vara värd att kolla in är Framus, VHT, H&K, Randall m.m. Vissa kan dock vara svåra att få tag i inom Europa.

Och vad än någon säger: Det finns inget objektivt "bäst" eller "bättre", allt är en fråga om smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du skall kolla på engl förstärkare, ångrar själv att jag inte gjorde det innan jag köpte min amp.

Annars finns det ju alltid fräsha 800/900 jmc förstärkare som låter mumma

+1 på den. Är själv spekulant på en men de är lite för dyra för min hobbyverksamhet. Än så länge i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...