Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Kanske fel tråd jag lagt detta inlägg i.. 😄

Jo det är så att jag fått en gammal laptop Toshiba Portege PII 300mhz 160mb ram

Och så tänkte jag att det borde ju finnas nått inspelningsprogram som skulle kunna passa på en sån dator.

Jag tänkte mest ha den till att riffa in lite ideer om jag e ute och reser, inte bara 1 spår utan flera.

Tänkte köra med Win XP som operativ med Fat32 filsystem.

Det sitter ett inbyggt ljudkort som säkert inte är att hurra för,men har ett Maya44USB liggandes jag tänkte prova med.

SÅ är det nån som har tips på ett inspelningsprogram som inte drar mycket cpu eller ram så vore det gött 😕

Annons
Postat

Du kan ju alltid prova Kristal, ett lite enklare program men funkar nog helt ok. Stöder dock inte midi men det är ju gratis iallafall! 😄

Postat

Eller så kan du försöka få tag på någon gammal version av Cakewalk Sonar. Vill minnas att jag körde Sonar 2.0 på en Celeron 400 MHz med 64 MB RAM. Funkade fint. Lyckades spela in uppåt 20 kanaler med åtminstone några stycken DX-pluggar i realtid.

Postat
Eller så kan du försöka få tag på någon gammal version av Cakewalk Sonar. Vill minnas att jag körde Sonar 2.0 på en Celeron 400 MHz med 64 MB RAM. Funkade fint. Lyckades spela in uppåt 20 kanaler med åtminstone några stycken DX-pluggar i realtid.

Instämmer. Använde Sonar (eller om det kanske var Cakewalk Pro Audio 8 eller 9?) på min gamla 133MHz-dator, och lyckades faktiskt få till hela låtar på den... 😆

Borde väl rent teoretiskt även funka med nån gammal Cubase-version, men det är inget jag testat själv.

Postat

Jag körde under flera år Cubase VST på en PII 350 Mhz. Det funkade klockrent. Fast under Win 98 då. Värre blir det väl kanske med externt ljudkort till den där datorn...

Postat

jag har ingen koll på hur mkr reaper kräver. Men det är helt klart ett lysande program. Väldigt kraftfullt för att vara gratis!

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Logic runt version 4 borde sitta som gjutet på en sån maskin. Köpte ett för en 5 hundring dongle manual och allt inkluderat. Det borde ju iofs. oxå ha följt med ett bundlat program med ditt externa ljudkort tycker man, kanske värt att kolla?

• 1 månad senare...
y4r0ze (oregistrerad)
Postat
Tjena!

Kanske fel tråd jag lagt detta inlägg i.. 😱

Jo det är så att jag fått en gammal laptop Toshiba Portege PII 300mhz 160mb ram

Och så tänkte jag att det borde ju finnas nått inspelningsprogram som skulle kunna passa på en sån dator.

Jag tänkte mest ha den till att riffa in lite ideer om jag e ute och reser, inte bara 1 spår utan flera.

Tänkte köra med Win XP som operativ med Fat32 filsystem.

Det sitter ett inbyggt ljudkort som säkert inte är att hurra för,men har ett Maya44USB liggandes jag tänkte prova med.

SÅ är det nån som har tips på ett inspelningsprogram som inte drar mycket cpu eller ram så vore det gött 😕

Av systemkraven på Kristal o Reapers hemsida (Tack för Kristal o Reaper länkarna! Va ute efter en gratis inspelnings program till studion ja fixar till (som ja gorde tråd om)) så kräver Reaper 500Mhz o 128mb RAM o Kristal 1ghz lr mer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.