Jump to content
Annons

Rädd för att ha fått tinnitus :S


skylined

Recommended Posts

satt å lirade elgitarr i tisdagsnatt (gör det rätt ofta), och hade då snäcklurar till datorn så jag hörde micen, å större lurar ovanför snäcklurarna som jag hörde elgitarren i (inte haft råd med nån mixer än 🙁)

hade från början rätt hög volym men sänkte volymen på mic och skulle spela upp en låt att spela ihop med. Jag trodde då också att hela huvudvolymen var sänkt men icke.. låten inleds med en cybalkrash på högsta volym.....gjorde ont

just efter kände jag inte något tinnitus så jag fortsatte (dumt nog) spela med lite lägre volym. Inte förrän dagen efter upptäckte jag hur det lät som en TV i mitt huvud, och det har låtit konstant ända sedan dess.. blir helt skakis av tanken på att ha detta hela livet 😄 , nån lösning måste väl ändå finnas år 2007

Hur lång tid kan det ta innan det ev. går över? vad är den längsta tiden nån haft tinnitus här t.ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

Vila öronen ordentligt i flera dagar... Gå med öronproppar eller kåpor om du så måste för att skydda dig mot ljud.

Alternativt gå till en doktor. Fast det enda dom gör är att vaddera öronen med bomull och grejjer så man ser ut som en mumie =/

Tyvärr så finns det inget botemedel mot tinnitus. I innerörat finns det små små hår som fångar upp alla ljudvågor och vid höga volymer kan dessa hår skadas/gå sönder (gå av) vilket i sin tur lurar hela hörselfunktionen att tro att det är nånting som låter när det i själva verket är hår som är böjda istället för raka (det är en bildlig beskrivning så den behöver inte vara 100% korrekt). Man har bara ett visst antal hår i örat och när dom är förbrukade så är dom, dvs dom fixar inte sig själv med tiden eller byts ut. Det har ganska nyligt fastställts att vissa antideppressiva medel fungerar som en dämpare av tinnitus men som sagt, tyvärr inget botemedel.

Jag har själv tinnitus sen 5-6 år tillbaka så jag hoppas verkligen att du bara behöver vila öronen i några dagar för att det ska gå över. Lycka till!

Du kan PMa mig ifall du har lust att prata lite.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

tacktack för synpunkterna... sist jag hade tinnitus fick jag det efter en fet rundgång i lurarna.. men det visade sig vara en fet vaxpropp istället, bara det att rundgångsljudet måste fått mig att uppmärksamma tinnitus jag redan hade...

hoppas fan på samma sak nu..spolar mina öron med revaxör för fullt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...