Jump to content
Annons

begränsat med Ljudspår?


Osse

Recommended Posts

Hej alla Protools användare!

Jag har planer på att köpa ett Digi 002 rack med inkluderat Protools LE 7.

Men när jag går in på Digidesigns hemsida så ser jag med fasa att dom har begränsat antalet spår till max 32? Varför gör dom såhär?

Kollar man på steinberg Cubase så är det obegränsat med spår, varför har inte Digidesign samma lösning till LE 7?

Jag har läst och forskat en del över vilket inspelningssystem jag ska välja, och det är inte många saker som jag ser som digi002/Protools LE 7 slår Cubase/annat ljudkort på fingrarna med.

Men samtidigt har jag pratat med en del väldigt respekterade & erfarna tekniker, som säger att det är uteslutande protools som gäller, så nu vänder jag mig till er Protools användare, vad är det med protools som är så bra?

Försök övertyga mig!

Tack på förhand!

Ossian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns som det här ältats förut - sök o du skall finna.

Men behöver du mer än 32 (stereo kanaler) är det väl nåt annat du ska ha.

Köp Cubase om du gillar det, vad har dina polare? Ska du skicka filerna till större studio sen?

För mig avgjorde priset. först en M box med 6.3 för under fyratusen.

I dag 002R + command8 + 7.3 för sexton, det är billigt! Låter mycket bättre

än min musik förtjänar.

Jag gillade Cubase när det fanns till min Atari, sen mac, innan dess Notator,

I dag funkar PT ypperligt för det jag gör, men det är bara ett verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som det här ältats förut - sök o du skall finna.

Men behöver du mer än 32 (stereo kanaler) är det väl nåt annat du ska ha.

Köp Cubase om du gillar det, vad har dina polare? Ska du skicka filerna till större studio sen?

För mig avgjorde priset. först en M box med 6.3 för under fyratusen.

I dag 002R + command8 + 7.3 för sexton, det är billigt! Låter mycket bättre

än min musik förtjänar.

Jag gillade Cubase när det fanns till min Atari, sen mac, innan dess Notator,

I dag funkar PT ypperligt för det jag gör, men det är bara ett verktyg.

Fel!

Det är 32 voices vilket innebär 32 monospår eller 16 stereospår!

Har du däremot Music Production Toolkit ($499) får du 48 mono- eller stereospår.

Till trådskaparen: Behöver du mer än 32 spår då? Som sagt kan du utöka till 48 med MPT, men det kostar ju en slant. Det som jag hade tänkt över är om du kan leva utan automatisk delaykompensation? Jag har inga problem med det, men det krävs ju lite omställning av arbetsflödet för att kynna jobba med det.

/Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket prisvärt! Jag tycker nog mest att spårbegränsningen är problemet (jag har inte skaffat MPT ännu), eftersom det alltid blir mer än 32 spår allt annat än skisser, känns det som.

Det var förresten inte menat att låta så brysk, jag ville bara snabba mig att rätta till innan han får ett felaktigt intryck av PTLE 😄

Jag använder PTLE huvudsakligen, men jag har Cubase Studio 4 för lite andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Men samtidigt har jag pratat med en del väldigt respekterade & erfarna tekniker, som säger att det är uteslutande protools som gäller, så nu vänder jag mig till er Protools användare, vad är det med protools som är så bra?

Försök övertyga mig!

Tack på förhand!

Ossian

När dessa tekniker säger det till dig så tänker dem antagligen inte på protools LE, utan HD, som är en helt annan grej. Om du ska skriva och prodda musik hemma, särskilt om du använder mycket mjukvaruinstrument, så ska du inte ha protools.

Om du jobbar mot större studios som har PTHD med skisser och låtidéer är det bra att ha protools, men som sagt, om det bara är för att du själv ska spela in musik och prodda ditt egna band, köp nåt som inte har en hårdvaru- och spårbegränsning. Köp något du trivs med, du har ju redan sett brister i protools LE, då borde du sluta snegla på det 😄

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Var själv inne på Pro Tools LE men det var ynkigt få spår

man kan leka med så jag gav upp.

I många andra program så kan man exportera låtar i OMF-format som

man kan öppna i Pro Tools om det skulle behövas.

OMF sparar spår, clips, slips edits,fades och crossfades,

men inte volym, pan, automation och effekter. Tänk på att splitta

stereospåren i t ex Cubase eller Sonar till dual mono innan man

spar ner det i OMF (särskillt om det är 24 bitars ljud).

+ en del andra parametrar men det kan du alltid rådfråga Pro Tools

mäniskorna om innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som det här ältats förut - sök o du skall finna.

Men behöver du mer än 32 (stereo kanaler) är det väl nåt annat du ska ha.

Köp Cubase om du gillar det, vad har dina polare? Ska du skicka filerna till större studio sen?

För mig avgjorde priset. först en M box med 6.3 för under fyratusen.

I dag  002R + command8 + 7.3 för sexton, det är billigt! Låter mycket bättre

än min musik förtjänar.

Jag gillade Cubase när det fanns till min Atari, sen mac, innan dess Notator,

I dag funkar PT ypperligt för det jag gör, men det är bara ett verktyg.

Fel!

Det är 32 voices vilket innebär 32 monospår eller 16 stereospår!

Har du däremot Music Production Toolkit ($499) får du 48 mono- eller stereospår.

Till trådskaparen: Behöver du mer än 32 spår då? Som sagt kan du utöka till 48 med MPT, men det kostar ju en slant. Det som jag hade tänkt över är om du kan leva utan automatisk delaykompensation? Jag har inga problem med det, men det krävs ju lite omställning av arbetsflödet för att kynna jobba med det.

/Tommy

På Digidesigns hemsida står det:

"32 simultaneous audio tracks (128 virtual audio tracks), expandable to 48 tracks*"

Betyder detta 32 mono/16 stereo?

Isåfall försvinner ju spåren extremt fort, lite stereo returer & pålägg så är ju alla borta! Eller fungerar det likadant som i Cubase, med stereoreturer bland övriga ljudspår?

Jag har egentligen ingen som heldst koll på Protools, har bara hört av folk att det är bra=).

i din fråga om jag behöver 32 spår eller 16 stereo spår, och om det fungerar som det gör i Cubase så, svar: Ja.

Nu ska jag kolla ifall Music Produktion kit är värt det, annars blir det nog ett annat system...

Tack för infon & Hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Glöm inte att du har Både midi och instrument spår som alla instrument pluggar hamnar på.. de tar inte voices.

Sen har du Aux spår, som används som effekt reutrer mm mm.

Sen kan man skapa hur många masterreglar man vill med. dock inte på samma out put. men det är bara använda dom tillsamans med ett aux spår och bussa dom... så man har en master regel över ett trummset tex...

har för mig det är

32 mono 16 stereo audio spår.

256 midi spår

128 intrument spår

128 aux spår

och master reglar till förbannelse....

Ok jag erkänner att jag inte klarar mig utan Music toolkit....

Men hey Pro Tools är det enda som gäller!!!

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i PT LE i min egen studio, gör proffessionella mixningar, Mastering. 32 spår är aldrig något problem, Har man mer än 32 spår audio kanske ska man tänka efter lite . . . men jag är väl lite old-school.

😛

Och som det påpekats här ovan så är det just 32 audio spår, Aux/bussar samt Instrumentspår/midi kommer därutöver.

Däremot så gör jag aldirg skisser i PT, de gör jag i Logic/GarageBand/Reason. Mixar och redigerar i PT. Varför? Därför . . att det är det mest suveräna verktyget för just mixning/redigering. Och den låter bäst . . . i mitt ödmjuka tycke! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

arbetar personligen med mixar i pro tools själv. tycker det funkar galant.. har ett digi001 och pt 6.4 på en G4.. har inte MPT, utan arbetar med så få spår som möjligt.. tänker lite som emd bandare.. det tycker jag gör att man får till ett helt annat arbetssätt, och man försöker inte dra på med 1500 spår utan man håller ner sina produktioner lite, och kan på så sätt kasta på ett tyngre mjukvarureverb till istället för de där extra spåren.. 😉

pro tools är väldigt lätt att bussa in,ut, fram o tillbaks om man kör med outboards, summeringsmixer osv. plus att det är snyggt och stilrent.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag valde mellan olika inspelningsprogram för en tid sedan blev det till slut Pro Tools, mkt pga av att det är så vanligt i andra studior. Jag tänkte att om man ändå skall lära sig nåt program ordentligt så är det ju smidigare att det är samma som man kommer att komma i kontakt med på andra ställen.

För min del känns det viktigt, men det beror såklart helt på vad man ev. tänkt att använda sina studiokunskaper till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...