Jump to content
Annons

Gamla Studio Forum tillbaka


Björn Olsberg

Recommended Posts

Slänger väl in denna på detta forumet oxå...

http://mera.hacke.nu/images/studioforum2.jpg

Pallar inte knacka in exempel på hur det kan se ut med snyggt integrerad, relevant och icke-störande reklam, men tänk er att att den ryms i en motsvarande rutan som "Navigering" med samma layout, fast kanske precis nedanför... och i sin tur nedanför den följer "Statistik"-rutan. Typ.

Bry er inte om vilken layout som är vald, gjorde denna mha en skärmdump från archive.org (för detta forumet var nere). Poängen är att oavsett vilken layout både admin och användare väljer så integrerar reklamen snyggt. Edit: Så pass snyggt att man knappt inser att det är reklam.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 271
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kenta: Jag vill bara poängtera att den nya sajten kom i onsdags, det är måndag nu, och det jobbas ordentligt med de synpunkter som har framkommit. Det kommer förändringar på nya sajten, tro mig. 😠 Om alla drar till andra platser för att nya sajten är otydlig och vi inte gör något åt saken, då är det ju sanslöst kasst. Det kommer inte att hända. Och detta forum kommer inte stänga förrän det andra är klart, det var därför jag öppnade det igen.

Så välkommen att hänga här! 😮

Tvivlar inte at det finnsd e bästa av intentioner hur man ska fixa problemen.

Hur ska ni fixa det? Jobbar själv med utveckling av specialmaskiner, och det som INTE funkar är att ta upp folks synpunkter i listform och sen driva igenom en lösning i ingenjörsteamet. Man behöver delatigthet, dialog.

Usergroup/referensgrupp tror jag är det enda tänkbara för att få med alla.....på ett bra sätt.

Samt se till att de nya servrarna funkar så att det åtminstone går att logga in på nya :rolleyes:

har försökt fått svar på en annan fråga i massa trådar men inte lyckats...eller kanske bara misslyckats för att jag inte kunnat kolla på nya idag:

Andra tidningar hos IDG har inte vår älskade ram?? tex Mac? Ska alla byggas om så att de blir liknande eller?

Ok med reklam för mig, bara den inte gör saker och ting sämre användarmässigt.

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Oj.. händer en hel del när man inte är online här såvärst ofta! :rolleyes:

Har smygtittat lite senaste dagarna men lätt förvirrad blev jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte hur stora möjligheter Studio har att påverka utformingen av sidan.

Men får oss som ser det som sin käraste ägodel(näst efter frugan och ungarna då),skulle nog sett att Studio hävdade sig. Så att när man loggar in på "vår" sida,ser Studios logga som det centrala budskapet.Typ som det ser ut här.

Hela överspalten med IDG känns mera som en stöld av sid utrymme.Hela bilden blir beskuren och liten i förhållande till det gamla Forumet. Vem har dragit upp riktlinjerna för det? Räcker det inte med IDG när man loggar in och ut? Det känns som om det hamras in..

Mvh

Micael

Det kunde vara en kompromiss som fungerar - men tidningsreklamen till höger om forumet, är egentligen den som förstör mest för forumet, eftersom den stjäl så mycket plats i sidled och tränger ihop forumet till miniformat...

Kanske skulle den gå att lägga i toppen då,samt en smalare remsa på vänster sida.Det är ju rätt tomt där.Om det hänger på reklamen för överlevnaden alltså,vi vet ju redan att vi loggat in på IDG.Så det känns lite överflödigt.Finns det inte lite utrymme ned till också,att göra exempelvis demo sidan lite längre,eller lägga in inloggade medlemmar - för trivseln? En av sakerna som jag saknar,man känner sig lite ensam nu..Den känslan har jag inte här.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte hur stora möjligheter Studio har att påverka utformingen av sidan.

Men får oss som ser det som sin käraste ägodel(näst efter frugan och ungarna då),skulle nog sett att Studio hävdade sig. Så att när man loggar in på "vår" sida,ser Studios logga som det centrala budskapet.Typ som det ser ut här.

Hela överspalten med IDG känns mera som en stöld av sid utrymme.Hela bilden blir beskuren och liten i förhållande till det gamla Forumet. Vem har dragit upp riktlinjerna för det? Räcker det inte med IDG när man loggar in och ut? Det känns som om det hamras in..

Mvh

Micael

Det kunde vara en kompromiss som fungerar - men tidningsreklamen till höger om forumet, är egentligen den som förstör mest för forumet, eftersom den stjäl så mycket plats i sidled och tränger ihop forumet till miniformat...

Kanske skulle den gå att lägga i toppen då,samt en smalare remsa på vänster sida.Det är ju rätt tomt där.Om det hänger på reklamen för överlevnaden alltså,vi vet ju redan att vi loggat in på IDG.Så det känns lite överflödigt.Finns det inte lite utrymme ned till också,att göra exempelvis demo sidan lite längre,eller lägga in inloggade medlemmar - för trivseln? En av sakerna som jag saknar,man känner sig lite ensam nu..Den känslan har jag inte här.

Mvh

Micael

Detta (och många andra) belyser en del av detta problem. Vi sitter på gamla sajten och diskuterar den nya! Visar ju vad som känns hemma.....:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det iofs gott om folk som med envishet hävdar att jag är en bakåtsträvande och förändringsfientlig stofil. Själv tror jag bara att jag helt enkelt är tröglärd :rolleyes:

Anyway, den där nya "communityn" får mig bara att känna mig korkad... ska det va så där eller är det jag som missar en massa funktioner?

Nae... This is my kind of forum. Överskådligt och lättanvänt och hemtrevligt och... ja, ni fattar 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg:

- 3. Annonser, som är den krassa sanningen. Jag vet att flera reagerar mot annonser, men samtidigt måste detta forum finansieras på något sätt. Nuvarande forum är klumpigt att anpassa för annonser.

Vaddå annonsfinansiering av forumet!!!????

Det var ju till forumet och funktionaliteten på webben som pengarna som ni sparade in på att ta bort CD-skivorna skulle gå till!!!!???

Jag har full förståelse för ekonomiska realiteter - men det har du/ni faktiskt klart deklarerat att det det var vad som skulle ske!

Nu blir det lite sifferprat, och jag hoppas innerligen att jag inte säger för mycket 😠 En cd-skiva kostar i runda slängar 50 000 kronor exklusive arbetskraft att göra och en del av detta har vi som du säger sparat in. Det kostade naturligtvis en ganska bra slant att ta fram nedladdningstjänsten som kom in i dess ställe, plus backup. Men det är en mindre summa i sammanhanget. För vad som kostar _stora_ pengar är framtagandet av communityn. Räknar man av investeringen av den (räknad som avskrivning på två år) samt driftskostnad per månad så övergår den summan vida de insparade pengar som vi gjorde på cd-skivan.

Vad som är rätt och inte är alltid en bra fråga. Inför arbetet med communityn tittade vi på vilka gratislösningar som fanns, men hittade ingen som kunde hantera filuppladdningar och grupper på det sätt vi ville - samt att plattformarna inte passade in i den it-miljö som finns inom förlaget. Att en större sajt från Studio måste ligga inom förlaget är ställt utom alla rimliga tvivel, eftersom jag annars blir den ende som får administrera och uppdatera de ganska många servrar som krävs för att hålla communityn igång. Samt vidareutveckla communityn i sig.

Så, för att finansiera en större sajt krävs bland annat annonser. Alla här som räckte upp handen och var beredda på att betala för att slippa annonser gör en ju tårögd 😮 Jag är tämligen säker på att det kommer bli oerhört svårt att genomföra för alla som hänger här, och sajten skulle riskera att befolkas av en handfull pratsugna 🙂 Men att göra ett annonsfritt skal som man får betala extra för att använda är ingen dum idé. Den skriver vi upp!

Litet vårdslöst räknat då, 50 000 i månaden, 600 000 kronor på ett år ( i alla fall i den storleksordningen, och oräknat då också arbetsinsatsen för att ta fram skivan, som du säger, som egentligen skulle läggas till summan den också).

0,6 miljoner per år...

Nu säger du - även om du inte säger det i exakt de orden - att ni har bränt mycket mer än två gånger de pengarna, "avsevärt mer" än 1,2 miljoner, på den nya communityn räknat på två år.

Jag börjar nästan önska att jag hade fått en anbudsförfrågan på det utvecklingsjobbet...

Jag lämnar frågan öppen om den nya communityn är värd de pengarna. Det hoppas jag verkligen. Liksom att jag hoppas att den kommer att utvecklas så att forumet fortsätter att blomstra i den nya formen. Men då återstår det en hel del jobb som jag hoppas ryms i upphandlingen, för hittills har ju konsultjobbet inte direkt imponerat...

Personligen måste jag säga att, i alla fall som det ser ut idag, skulle jag ha föredragit att ni "hållt budgeten" som sparades in på CD-skivorna och sluppit reklam och annat som slöar ner forumet och tydligen irriterar de flesta.

Men - jag har inget emot att bli överbevisad om motsatsen, faktiskt hoppas jag att jag blir det...

Jag understryker för säkerhets skull ännu en gång att jag verkligen hoppas att den nya sajten i slutänden kommer att motsvara allas förhoppningar.

Och om nu 50 000 kronor numera alltså blivit "en mindre summa i sammanhanget" som du uttrycker det kanske CD:n kommer tillbaka? Eller en regelbundet återkommande DVD á la SoS..? :rolleyes:

Vad jag själv ser som mest betydelsefullt i sammanhanget (om nu det egenligen spelar nån större roll i det stora hela, men i alla fall) är att den nya communityn blir lättöverskådlig, snabb och lättnavigerad och att det är lätt att snabbt få en överblick över alla nya trådar.

Jag deltar i forumet främst för att jag tycker att det är kul att försöka dela med mig av de eventuella kunskaper och erfarenheter jag har, de flesta av mina inlägg är av typen "svara på olika frågor, oftast av teknisk karaktär".

Och så får jag en hel del glada nätvänner på köpet, och uppskattningen jag får, och har fått från, de som eventuellt förhoppningsvis har nytta av mina svar är värt mödan.

Men - det får inte bli så svårnavigerat som på den nya communityn idag, då bränner jag för mycket tid bara att leta efter frågor, trådar och att följa upp följdfrågor och svar.

Men det finns säkert de som också kan komma att upskatta de nya finesserna. Hoppas jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu reklamen är nödvändig så är det inte mycket vi användare kan göra åt saken.

Vi får antingen gå med på att se banners och liknande, eller så skaffar man Mozilla Firefox med Adblock-tillägget (och kanske flashblock också).

En högerklickning på reklamen, välj adblock image (eller iframe) och vips...borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger väl in denna på detta forumet oxå...

http://mera.hacke.nu/images/studioforum2.jpg

Pallar inte knacka in exempel på hur det kan se ut med snyggt integrerad, relevant och icke-störande reklam, men tänk er att att den ryms i en motsvarande rutan som "Navigering" med samma layout, fast kanske precis nedanför... och i sin tur nedanför den följer "Statistik"-rutan. Typ.

Bry er inte om vilken layout som är vald, gjorde denna mha en skärmdump från archive.org (för detta forumet var nere). Poängen är att oavsett vilken layout både admin och användare väljer så integrerar reklamen snyggt. Edit: Så pass snyggt att man knappt inser att det är reklam.

Och det här är också intressant. För att ett forum skall locka en att stanna kvar handlar mycket om ingenkänning, precis som det gör med all annan mänsklig social samvaro. Ny pub kan kännas lite knepig inledningsvis, men när man har varit där många gånger, lärt känna folk och boat in sig så är det plötsligt hemtamt och behagligt. Ändrar man för mycket layout och intryck så blir det plötsligt inte samma plats.

Om det sett likadant ut fast med alla nya funktionerna så tror jag inte att det hade skärmt folk så. Det är den rumsliga hemmatama upplevelsen man vill åt när man loggar in. Om allt plötsligt är plottrigt och annorlunda då känner man sig inte hemma längre. 🙂

edit; med detta inte menat att funktionerna inte är lika viktiga.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

ehm........är det bara jag....eller har det blivit mindre drag efter tumultet+

Känns inte som det alls är lika mycket postningar nu......?

🙂

Får samma känsla. Gissar på en del förvirring och en del vetskap om att detta forum ju kommer att stängas ner i vilket fall som helst. Och kanske den största delen: vemodet. Det är anledningen till att jag inte hänger här lika mycket längre. Det är inte riktigt samma sak längre. Fiddens liknelse vid våldtäkt är väl inget som jag riktigt vill ta i min mun (starkt ord) men jag kan förstå tanken bakom orden.

Kanske såhär: Man får hjärtat krossat av den man älskar. Och sen tar ens kärlek tillbaka dig, i en "övergångsperiod" innan ni skiljs åt för alltid. Kan man njuta av den sista tiden fullt ut? Vissa kan säkert. Jag kan inte.

Tror mig inte vara ensam om den känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är skillnad på självkostnad och att tjäna pengar. IDG vill tjäna pengar på att vi surfar på "deras" Studio forum!

Eftersom vi är många besökare så är reklamplatserna eftertraktade, vilket innebär att ju mer vi surfar "gratis" ju mer reklamintäkter får IDG.

Och?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på självkostnad och att tjäna pengar. IDG vill tjäna pengar på att vi surfar på "deras" Studio forum!

Eftersom vi är många besökare så är reklamplatserna eftertraktade, vilket innebär att ju mer vi surfar "gratis" ju mer reklamintäkter får IDG.

Och?

hmm,, om du inte förstod det så är det kanske inte aktuellt att ifrågasätta?

Och??!

Alltså, om det är "pengar" mot "inga pengar" så kommer "pengar" att vinna... och om det är något som är bättre eller sämre för oss som flitigt deltagit och byggt upp storleken på Studio's forum så spelar det ingen roll, för "pengar" vinner över oss, eftersom vi är "inga pengar".

Hängde du me?

Och någon sorts bevis för detta är ju att denna tråd är flitigt besökt och det dyker ständigt upp nya svar. De flesta tycks vara eniga om att de inte gillar det nya idg-forumet, samtidigt som språkrör (eller vad vi skall kalla dem) för tidningen Studio INTE bryr sig om det. Det vill säga, de kommer att driva igenom IDG-forumet och ta bort det gamla forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg:

- 3. Annonser, som är den krassa sanningen. Jag vet att flera reagerar mot annonser, men samtidigt måste detta forum finansieras på något sätt. Nuvarande forum är klumpigt att anpassa för annonser.

Vaddå annonsfinansiering av forumet!!!????

Det var ju till forumet och funktionaliteten på webben som pengarna som ni sparade in på att ta bort CD-skivorna skulle gå till!!!!???

Jag har full förståelse för ekonomiska realiteter - men det har du/ni faktiskt klart deklarerat att det det var vad som skulle ske!

Nu blir det lite sifferprat, och jag hoppas innerligen att jag inte säger för mycket 😄 En cd-skiva kostar i runda slängar 50 000 kronor exklusive arbetskraft att göra och en del av detta har vi som du säger sparat in. Det kostade naturligtvis en ganska bra slant att ta fram nedladdningstjänsten som kom in i dess ställe, plus backup. Men det är en mindre summa i sammanhanget. För vad som kostar _stora_ pengar är framtagandet av communityn. Räknar man av investeringen av den (räknad som avskrivning på två år) samt driftskostnad per månad så övergår den summan vida de insparade pengar som vi gjorde på cd-skivan.

Vad som är rätt och inte är alltid en bra fråga. Inför arbetet med communityn tittade vi på vilka gratislösningar som fanns, men hittade ingen som kunde hantera filuppladdningar och grupper på det sätt vi ville - samt att plattformarna inte passade in i den it-miljö som finns inom förlaget. Att en större sajt från Studio måste ligga inom förlaget är ställt utom alla rimliga tvivel, eftersom jag annars blir den ende som får administrera och uppdatera de ganska många servrar som krävs för att hålla communityn igång. Samt vidareutveckla communityn i sig.

Så, för att finansiera en större sajt krävs bland annat annonser. Alla här som räckte upp handen och var beredda på att betala för att slippa annonser gör en ju tårögd 🙂 Jag är tämligen säker på att det kommer bli oerhört svårt att genomföra för alla som hänger här, och sajten skulle riskera att befolkas av en handfull pratsugna 🙂 Men att göra ett annonsfritt skal som man får betala extra för att använda är ingen dum idé. Den skriver vi upp!

Litet vårdslöst räknat då, 50 000 i månaden, 600 000 kronor på ett år ( i alla fall i den storleksordningen, och oräknat då också arbetsinsatsen för att ta fram skivan, som du säger, som egentligen skulle läggas till summan den också).

0,6 miljoner per år...

Nu säger du - även om du inte säger det i exakt de orden - att ni har bränt mycket mer än två gånger de pengarna, "avsevärt mer" än 1,2 miljoner, på den nya communityn räknat på två år.

Jag börjar nästan önska att jag hade fått en anbudsförfrågan på det utvecklingsjobbet...

Jag lämnar frågan öppen om den nya communityn är värd de pengarna. Det hoppas jag verkligen. Liksom att jag hoppas att den kommer att utvecklas så att forumet fortsätter att blomstra i den nya formen. Men då återstår det en hel del jobb som jag hoppas ryms i upphandlingen, för hittills har ju konsultjobbet inte direkt imponerat...

Personligen måste jag säga att, i alla fall som det ser ut idag, skulle jag ha föredragit att ni "hållt budgeten" som sparades in på CD-skivorna och sluppit reklam och annat som slöar ner forumet och tydligen irriterar de flesta.

Men - jag har inget emot att bli överbevisad om motsatsen, faktiskt hoppas jag att jag blir det...

Jag understryker för säkerhets skull ännu en gång att jag verkligen hoppas att den nya sajten i slutänden kommer att motsvara allas förhoppningar.

Och om nu 50 000 kronor numera alltså blivit "en mindre summa i sammanhanget" som du uttrycker det kanske CD:n kommer tillbaka? Eller en regelbundet återkommande DVD á la SoS..? 🙂

Vad jag själv ser som mest betydelsefullt i sammanhanget (om nu det egenligen spelar nån större roll i det stora hela, men i alla fall) är att den nya communityn blir lättöverskådlig, snabb och lättnavigerad och att det är lätt att snabbt få en överblick över alla nya trådar.

Jag deltar i forumet främst för att jag tycker att det är kul att försöka dela med mig av de eventuella kunskaper och erfarenheter jag har, de flesta av mina inlägg är av typen "svara på olika frågor, oftast av teknisk karaktär".

Och så får jag en hel del glada nätvänner på köpet, och uppskattningen jag får, och har fått från, de som eventuellt förhoppningsvis har nytta av mina svar är värt mödan.

Men - det får inte bli så svårnavigerat som på den nya communityn idag, då bränner jag för mycket tid bara att leta efter frågor, trådar och att följa upp följdfrågor och svar.

Men det finns säkert de som också kan komma att upskatta de nya finesserna. Hoppas jag i alla fall.

"Lite slarvigt räknat" - håller med och jag vill gärna förtydliga en smula. Det finns naturligtvis fler faktorer inblandade och det är detta som gjorde att jag drog mig för att svara inledningsvis. Dessutom var jag (som nog märkes igår kväll) på tok för trött för att formulera mig bra.

1. 50 000 kronor är i runda slängar vad skivan kostar att producera och trycka.

2. Bort från detta går

* Utvecklingskostnad och backup för filnedladdningstjänsten (som är "en mindre summa i sammanhanget")

* Minskad försäljning av tidning i kiosk (det är ju så att en cd ökar försäljningen ngt)

* Utveklingskostnad för nya sajten

* Driftskostnad för Studios nya sajt

Kvar av detta finns långtifrån 50000 kronor som du räknade på. Men mer än så går jag inte in på siffrorna. Det är min uppgift att se till att vi kan driva sajten framåt och samtidigt kunna göra tidning. Med allas hjälp, förstås, men jag har som du förstår inte möjlighet att motivera alla steg för alla (användarmässiga/redaktionella/ekonomiska/strukturella mm) - då skulle vi stå fullkomligt still.

Åsikten att nya communityn måste lyftas i bland annat överskådlighet, att man ser vem som är var, och tydlighet delar vi alla 🙂 Och dit ska vi nå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg:

- 3. Annonser, som är den krassa sanningen. Jag vet att flera reagerar mot annonser, men samtidigt måste detta forum finansieras på något sätt. Nuvarande forum är klumpigt att anpassa för annonser.

Vaddå annonsfinansiering av forumet!!!????

Det var ju till forumet och funktionaliteten på webben som pengarna som ni sparade in på att ta bort CD-skivorna skulle gå till!!!!???

Jag har full förståelse för ekonomiska realiteter - men det har du/ni faktiskt klart deklarerat att det det var vad som skulle ske!

Nu blir det lite sifferprat, och jag hoppas innerligen att jag inte säger för mycket 😄 En cd-skiva kostar i runda slängar 50 000 kronor exklusive arbetskraft att göra och en del av detta har vi som du säger sparat in. Det kostade naturligtvis en ganska bra slant att ta fram nedladdningstjänsten som kom in i dess ställe, plus backup. Men det är en mindre summa i sammanhanget. För vad som kostar _stora_ pengar är framtagandet av communityn. Räknar man av investeringen av den (räknad som avskrivning på två år) samt driftskostnad per månad så övergår den summan vida de insparade pengar som vi gjorde på cd-skivan.

Vad som är rätt och inte är alltid en bra fråga. Inför arbetet med communityn tittade vi på vilka gratislösningar som fanns, men hittade ingen som kunde hantera filuppladdningar och grupper på det sätt vi ville - samt att plattformarna inte passade in i den it-miljö som finns inom förlaget. Att en större sajt från Studio måste ligga inom förlaget är ställt utom alla rimliga tvivel, eftersom jag annars blir den ende som får administrera och uppdatera de ganska många servrar som krävs för att hålla communityn igång. Samt vidareutveckla communityn i sig.

Så, för att finansiera en större sajt krävs bland annat annonser. Alla här som räckte upp handen och var beredda på att betala för att slippa annonser gör en ju tårögd 🙂 Jag är tämligen säker på att det kommer bli oerhört svårt att genomföra för alla som hänger här, och sajten skulle riskera att befolkas av en handfull pratsugna 🙂 Men att göra ett annonsfritt skal som man får betala extra för att använda är ingen dum idé. Den skriver vi upp!

Litet vårdslöst räknat då, 50 000 i månaden, 600 000 kronor på ett år ( i alla fall i den storleksordningen, och oräknat då också arbetsinsatsen för att ta fram skivan, som du säger, som egentligen skulle läggas till summan den också).

0,6 miljoner per år...

Nu säger du - även om du inte säger det i exakt de orden - att ni har bränt mycket mer än två gånger de pengarna, "avsevärt mer" än 1,2 miljoner, på den nya communityn räknat på två år.

Jag börjar nästan önska att jag hade fått en anbudsförfrågan på det utvecklingsjobbet...

Jag lämnar frågan öppen om den nya communityn är värd de pengarna. Det hoppas jag verkligen. Liksom att jag hoppas att den kommer att utvecklas så att forumet fortsätter att blomstra i den nya formen. Men då återstår det en hel del jobb som jag hoppas ryms i upphandlingen, för hittills har ju konsultjobbet inte direkt imponerat...

Personligen måste jag säga att, i alla fall som det ser ut idag, skulle jag ha föredragit att ni "hållt budgeten" som sparades in på CD-skivorna och sluppit reklam och annat som slöar ner forumet och tydligen irriterar de flesta.

Men - jag har inget emot att bli överbevisad om motsatsen, faktiskt hoppas jag att jag blir det...

Jag understryker för säkerhets skull ännu en gång att jag verkligen hoppas att den nya sajten i slutänden kommer att motsvara allas förhoppningar.

Och om nu 50 000 kronor numera alltså blivit "en mindre summa i sammanhanget" som du uttrycker det kanske CD:n kommer tillbaka? Eller en regelbundet återkommande DVD á la SoS..? 🙂

Vad jag själv ser som mest betydelsefullt i sammanhanget (om nu det egenligen spelar nån större roll i det stora hela, men i alla fall) är att den nya communityn blir lättöverskådlig, snabb och lättnavigerad och att det är lätt att snabbt få en överblick över alla nya trådar.

Jag deltar i forumet främst för att jag tycker att det är kul att försöka dela med mig av de eventuella kunskaper och erfarenheter jag har, de flesta av mina inlägg är av typen "svara på olika frågor, oftast av teknisk karaktär".

Och så får jag en hel del glada nätvänner på köpet, och uppskattningen jag får, och har fått från, de som eventuellt förhoppningsvis har nytta av mina svar är värt mödan.

Men - det får inte bli så svårnavigerat som på den nya communityn idag, då bränner jag för mycket tid bara att leta efter frågor, trådar och att följa upp följdfrågor och svar.

Men det finns säkert de som också kan komma att upskatta de nya finesserna. Hoppas jag i alla fall.

"Lite slarvigt räknat" - håller med och jag vill gärna förtydliga en smula. Det finns naturligtvis fler faktorer inblandade och det är detta som gjorde att jag drog mig för att svara inledningsvis. Dessutom var jag (som nog märkes igår kväll) på tok för trött för att formulera mig bra.

1. 50 000 kronor är i runda slängar vad skivan kostar att producera och trycka.

2. Bort från detta går

* Utvecklingskostnad och backup för filnedladdningstjänsten (som är "en mindre summa i sammanhanget")

* Minskad försäljning av tidning i kiosk (det är ju så att en cd ökar försäljningen ngt)

* Utveklingskostnad för nya sajten

* Driftskostnad för Studios nya sajt

Kvar av detta finns långtifrån 50000 kronor som du räknade på. Men mer än så går jag inte in på siffrorna. Det är min uppgift att se till att vi kan driva sajten framåt och samtidigt kunna göra tidning. Med allas hjälp, förstås, men jag har som du förstår inte möjlighet att motivera alla steg för alla (användarmässiga/redaktionella/ekonomiska/strukturella mm) - då skulle vi stå fullkomligt still.

Åsikten att nya communityn måste lyftas i bland annat överskådlighet, att man ser vem som är var, och tydlighet delar vi alla 🙂 Och dit ska vi nå.

Hur vi än vrider och vänder på pengarna - och det går alltid att "skruva" på kalkyler, och hur man presenterar dem, så man ger olika bilder av samma sak:

Min point var, återigen, utfästelsen från er sida att CD-skivepengarna skulle finansiera utbyggnaden av forumet. Men att man nu går ett antal snäpp vidare med konsekvenser som inte gillas av en överväldigande del av forumanvändarna som man nu säger så. Och det tycker jag är synd, det hade varit bättre att hålla sig till den utfästelsen, i alla fall med dagens facit som det ser ut just nu, och sluppit reklamen bland annat.

Hur som helst - hoppas det blir bra i slutänden. Där är vi i alla fall rörande överens.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Slänger väl in denna på detta forumet oxå...

http://mera.hacke.nu/images/studioforum2.jpg

Pallar inte knacka in exempel på hur det kan se ut med snyggt integrerad, relevant och icke-störande reklam, men tänk er att att den ryms i en motsvarande rutan som "Navigering" med samma layout, fast kanske precis nedanför... och i sin tur nedanför den följer "Statistik"-rutan. Typ.

Bry er inte om vilken layout som är vald, gjorde denna mha en skärmdump från archive.org (för detta forumet var nere). Poängen är att oavsett vilken layout både admin och användare väljer så integrerar reklamen snyggt. Edit: Så pass snyggt att man knappt inser att det är reklam.

Muchos betros!

Link to comment
Dela på andra sajter

ehm........är det bara jag....eller har det blivit mindre drag efter tumultet+

Känns inte som det alls är lika mycket postningar nu......?

🙂

Får samma känsla. Gissar på en del förvirring och en del vetskap om att detta forum ju kommer att stängas ner i vilket fall som helst. Och kanske den största delen: vemodet. Det är anledningen till att jag inte hänger här lika mycket längre. Det är inte riktigt samma sak längre. Fiddens liknelse vid våldtäkt är väl inget som jag riktigt vill ta i min mun (starkt ord) men jag kan förstå tanken bakom orden.

Kanske såhär: Man får hjärtat krossat av den man älskar. Och sen tar ens kärlek tillbaka dig, i en "övergångsperiod" innan ni skiljs åt för alltid. Kan man njuta av den sista tiden fullt ut? Vissa kan säkert. Jag kan inte.

Tror mig inte vara ensam om den känslan.

Det tycks definitivt vara mindre aktivitet nu. Jag förstår inte varför den nya communityn är öppen publikt under denna övergångsperiod. Stäng communityn för alla utom en grupp betatestare tills den är färdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycks definitivt vara mindre aktivitet nu. Jag förstår inte varför den nya communityn är öppen publikt under denna övergångsperiod. Stäng communityn för alla utom en grupp betatestare tills den är färdig.

Japp, håller med! Förstår att det nu också blir konfunderande för nya användare, som i nya forumet möts av mycket sporadisk aktivitet - och kanske därför slutar direkt, för att inte komma tillbaka alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är skillnad på självkostnad och att tjäna pengar. IDG vill tjäna pengar på att vi surfar på "deras" Studio forum!

Och?

hmm,, om du inte förstod det så är det kanske inte aktuellt att ifrågasätta?

Och??!

Alltså, om det är "pengar" mot "inga pengar" så kommer "pengar" att vinna... och om det är något som är bättre eller sämre för oss som flitigt deltagit och byggt upp storleken på Studio's forum så spelar det ingen roll, för "pengar" vinner över oss, eftersom vi är "inga pengar".

Hängde du me?

Och någon sorts bevis för detta är ju att denna tråd är flitigt besökt och det dyker ständigt upp nya svar. De flesta tycks vara eniga om att de inte gillar det nya idg-forumet, samtidigt som språkrör (eller vad vi skall kalla dem) för tidningen Studio INTE bryr sig om det. Det vill säga, de kommer att driva igenom IDG-forumet och ta bort det gamla forumet.

Ja, alltså, det nya kommer ersätta det gamla, därom råder inget tvivel.

För egen del kan jag inte förstå hur man kan ifrågasätta att någon behöver finansiera en verksamhet - även ett forum. Ett enkelt sätt är reklam.

Det som stör mig i det nya är inte reklamen, så länge det inte dyker upp som irriterande pop-ups, övergångssidor eller liknande.

Mitt 'och?' uttrycker förvåning över att någon ifrågasätter att Studio vill finansiera detta forum. Jobbar du gratis?

Det som stör mig i det nya är upplägget o användarovänligheten.

Reklambanners har jag för länge sen förpassat till 'utanför synfältet'.

Jag ser för egen del inte heller nån nytta med de nya community-delarna.

Att som vissa efterlysa, ja nästan kräva, ett reklamfritt forum á la nån sorts mänsklig rättighet föranleder mitt 'och?'.

Det var alltså inte detta jag kommenterade: (borde kapat citatet tidigare)

Eftersom vi är många besökare så är reklamplatserna eftertraktade, vilket innebär att ju mer vi surfar "gratis" ju mer reklamintäkter får IDG.
Link to comment
Dela på andra sajter

ehm........är det bara jag....eller har det blivit mindre drag efter tumultet+

Känns inte som det alls är lika mycket postningar nu......?

🙂

Får samma känsla. Gissar på en del förvirring och en del vetskap om att detta forum ju kommer att stängas ner i vilket fall som helst. Och kanske den största delen: vemodet. Det är anledningen till att jag inte hänger här lika mycket längre. Det är inte riktigt samma sak längre. Fiddens liknelse vid våldtäkt är väl inget som jag riktigt vill ta i min mun (starkt ord) men jag kan förstå tanken bakom orden.

Kanske såhär: Man får hjärtat krossat av den man älskar. Och sen tar ens kärlek tillbaka dig, i en "övergångsperiod" innan ni skiljs åt för alltid. Kan man njuta av den sista tiden fullt ut? Vissa kan säkert. Jag kan inte.

Tror mig inte vara ensam om den känslan.

Det tycks definitivt vara mindre aktivitet nu. Jag förstår inte varför den nya communityn är öppen publikt under denna övergångsperiod. Stäng communityn för alla utom en grupp betatestare tills den är färdig.

think you got a point!

Finns nog risk att det blir minus med det nya öppet.....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förändringar och reklam måste vi acceptera.

Men en vanligt PSP forum med samma funktioner, så alla känneri gen sej är ett måste tror jag.

Några pratar om att man skulle få betala men det är garanterat att döda forumet då det  kommer försvinna massa folk direkt + att det skulle bli svårt att få nytt folk hit, därav reklam... men den går att baka in snyggt.

Färgerna och utseendet måste kännas bekant om folk ska känna sej hemma här !

Ska vara skönt att titta på, och så vill man kunna va borta i ett dygn från forumet - komma tillbaka och hitta nya inläg DIREKT utan att leta genom varge kattegori.

Många här kan sitta i timmar och läsa för läsandets skull, nöjjes browsa och måste väll va målet för en sajt att få så många som möjligt att vara här MEN oxå att få folk att stanna kvar = bättre inkoster på reklam.

Jobba oxå med reklamen att den reklam som finns oxå tilltalar besökarna även om något ger någon krona mer än det andra så måste det långsiktigt löna sej med reklam som väcker intresse.

GL studio

Måste man acceptera reklam????? WHY! Jag gör det inte och jag tror inte att jag är ensam.

Och det där med att betala, det var nog mest att bekosta en plats att husera forumet på? Inte någon "fee-for-surf"

Så tiden som någon/några lägger på att jobba med forumet ska inte ge några pengar till företaget dom är anställda på?

Eller är IDG en förening med frivilligarbetare, gratis utrustning och bandbredd?

ok, reklam är dåligt ! 😎

Reklam är SKITKASST så länge som man inte kan avstå den om man inte vill ha reklam!

Lite förtydligande. Det är skillnad på självkostnad och att tjäna pengar. IDG vill tjäna pengar på att vi surfar på "deras" Studio forum!

Eftersom vi är många besökare så är reklamplatserna eftertraktade, vilket innebär att ju mer vi surfar "gratis" ju mer reklamintäkter får IDG.

...och är det så hemskt om en arbetsgivare/bolag som genererar jobb, betalar ut löner till folk, skatt till staten och ge oss ett gratis forum skulle tjäna pengar?

GL !

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om folk uppmärksammade det eller om det har nämnts här tidigare angående reklamen. Det har varit reklam på studios forum väldigt länge nu. En banner uppe i högra hörnet, jag är inte helt 100 på när den infördes, men det finns en tråd om det här någonstans. Det är länge. Jag ser reklamen som ett nödvändigt ont för att finansiera utrymme etc. Det behöver ju bara inte ta mycket mer plats än vad det gör här på det gamla forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egget, min vän, jag hinner inte svara utförligt på hur jag ser på web 2.0, men hittade en länk som jag tycker beskriver det ganska bra och någorlunda objektivt, och gissningsvis är mer på ett språk som tilltalar dig.

http://www.jonasweb.nu/sidor/web2dot0/web2dot0_del1.html

😕

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om folk uppmärksammade det eller om det har nämnts här tidigare angående reklamen. Det har varit reklam på studios forum väldigt länge nu. En banner uppe i högra hörnet, jag är inte helt 100 på när den infördes, men det finns en tråd om det här någonstans. Det är länge. Jag ser reklamen som ett nödvändigt ont för att finansiera utrymme etc. Det behöver ju bara inte ta mycket mer plats än vad det gör här på det gamla forumet.

Japp, håller med. reklamen i sig stör inte så mycket, bara det inte blir för mycket av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag törs säga det här..Jag chansar..var in på ny forumet och hittade en hel del bra musik som inte finns här..Kanske ses det som att svära i kyrkan,men det var ganska kul 😕

Åter till allvaret.

Reklam är väl helt ok för mig också.Kanske det går att disponera om sidan så att det frigörs lite yta till Studio prylen? Typ skippa IDG:s smala ram längst upp.Utnyttja vänster spalten bättre..Smala av höger spalten lite,köra reklamen hela vägen ner.Det skulle ju ge lite mer sid utrymme.Ett förslag i mängden.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...