Jump to content
Annons

Någon som fortfarande använder Logic 5.5 på pc?


toka

Recommended Posts

Annons

Jag kör Logic5.5 fortfarande tyvärr.

Det mesta funkar, men vsti som vill "ligga före" för att läsa av mididata (som synful orchestra och likande) funkar inte alls. Dessutom saknar ju 5.5 latency-kompensation på bussar så addkomprimering och liknande blir ofta meckigt. En walkaround är att bussa ut på två identiska bussar med samma pluggar fast bara pressa med ena bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör utan problem vidare på min gamla logic 5.51. För min del fanns allt jag behövde från och med 5.2 (software monitoring, giga-import till ESX24 an, etc). Jag har aldrig upplevt några problem med (brist på) latency kompensation. Jag gör inte så komplicerade mixar dock. Men det fanns väl proffs som gjorde det också när 5.5:an var ny. Det var ett grymt program då och duger fortfarande!

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Mollin (oregistrerad)

Hej!

Som titeln lyder så undrar jag om det är någon som använder den sista releasen utav Logic som är för Windows? 5.5 då alltså ..

Hur fungerar det att producera musik med? har sökt lite på YouTube för att se på videos och det ser gammalt men hyffsat bra ut! 😲 vet nämligen att vissa använder Logic på windows för att göra elektronisk musik, som Minimal-techno / Techhouse osv osv ..

Så man blir lite sugen på att prova programet eftersom jag producerar likadan musik själv! :rolleyes:

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde det sen ett halvår tillbaka.

Saker som man saknar:

Full PDC (går att lösa men blir omständigt)

Nyare pluggar som hanterar MIDI adaptivt funkar inte: synful orchestra osv..

Inga frysfunktioner

Ingen offline bounce

De medföljande pluggarna är ganska utdaterade och man nöjer sig inte med det som finns alls. För reverb och kompression är det i stort sett tvunget att köra andra pluggar än dom som följer med programmet.

Planerar du att i framtiden skaffa mac och Logic Studio kan det vara smart att köra Logic 5 ett tag, men tänker du hålla kvar vid Windows så skulle jag inte rekommendera Logic alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Jag körde det sen ett halvår tillbaka.

Saker som man saknar:

Full PDC (går att lösa men blir omständigt)

Nyare pluggar som hanterar MIDI adaptivt funkar inte: synful orchestra osv..

Inga frysfunktioner

Ingen offline bounce

De medföljande pluggarna är ganska utdaterade och man nöjer sig inte med det som finns alls. För reverb och kompression är det i stort sett tvunget att köra andra pluggar än dom som följer med programmet.

Planerar du att i framtiden skaffa mac och Logic Studio kan det vara smart att köra Logic 5 ett tag, men tänker du hålla kvar vid Windows så skulle jag inte rekommendera Logic alls.

Ja man kanske inte kunde vänta sig något annat, programet är ju rätt så gammalt ... jag skulle vilja ha en MacBook Pro .. meeeeeen dom kostar alldeles för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är PDC?

Jag bytte till Sonar i sommras och har varit oerhört nöjd med det bytet. Logic för PC fungerade väldigt bra för mig under flera års tid men är i dag aningen daterat.

De två största problemen som jag ser det är att Logic 5 för PC dels saknar stöd för flera processorer eller processorkärnor samt att mer RAM än 1024 Mb utnyttjas.

När jag väl bytte till Sonar insåg jag hur mycket Logic 5 saknar som det nyare DAW-programen har. Logic för PC saknar stöd för loophantering exempelvis vilket alla de nyare programmen har.

Sista versionen av Logic för PC släpptes 2002-2003 (eller...?) och det har hänt en hel del sedan dess.

Jag skulle rekommendare ett nyare program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Eftersom jag är en användare utav propellerhead reason så kanske Ableton Live vore en bra idé? eftersom det ryktas om att reason rewiras bäst med det programet! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är en användare utav propellerhead reason så kanske Ableton Live vore en bra idé? eftersom det ryktas om att reason rewiras bäst med det programet! :rolleyes:

Fick Ableton Live demat för ett tag sen. Verkar vara riktigt grymt faktiskt, man blev sugen att börja leka direkt. Säkert helt perfekt för den som pysslar med electronica.

PDC = Plugin Delay Compensation

Om du t ex skickar en send till en buss med hård komprimering kommer den komprimerade signalen att bli aningen fördröjd om ens DAW inte har PDC. Detta ger irriterande fasfel. För att "slippa" detta i en DAW utan PDC får man köra ut den rena signalen till en buss med samma plug, inställd så den inte jobbar.. Ja, det tar extra cpu-resurser och känns helt enkelt bara jobbigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

De två största problemen som jag ser det är att Logic 5 för PC dels saknar stöd för flera processorer eller processorkärnor samt att mer RAM än 1024 Mb utnyttjas.

jag antar att du menade "samt att mer RAM än 1024 Mb utnyttjas inte."

eller så har jag missat något!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Det blir helt enkelt strul för Logic om du har mer än 1 gig i maskinen så det är inte att rekommendera. Jag har hittat ett par så kallade fixar för det på nätet men dessvärre så funkade dom inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...