Jump to content
Annons

nytt lydkort!


Dahla

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe nytt lydkort, men det er jo en jungel uten like! Har et budsjett på inntil 10 000, hva ville dere ha kjøpt? jeg bruker pc og cubase sx3. Et av kravene er at det er hvertfall er adat på kortet.

et av de tingene jeg har sett på er presonus sitt firestudio, m-audio`s project mix, eller et motu. men hvordan er kvaliteten på pre-ampene og slik på disse? jeg tenker at skal jeg først kjøper noe til 10 000 så burde jeg finne noe som er bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

1100€-1200€ lär vara gängse pris för FF800. Vad det är i ekorrskinn vete fan 🙂, men det är ju ett bra kort på alla sätt uppmätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

har faktisk vurdert digi002 med den command 8, men det føles litt kljipt å bare bli låst om mot PT... kanskje jeg burde forsøkt PT først?

jeg er en trommis, så jeg trenger en del pre-amper. så det beste hadde jo vært om det hadde vært mulig å kjørt flere kort sammen, eller eventuelt bygget på med pre-amper over adat...

og ekorrskinn?! 🙂

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ett FireFace800, toknöjd!

Men jag provade precis innan FireFace400 och var lika nöjd, utom det att jag behöver fler kanaler... men i ljudkvalitét är de nästan likvärdiga...

Så FF400 funkar säkert utmärkt!

Superenkel installation och bra support!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Varför så viktigt med adat? Presonus Firepod (5500 sek)har ju 8st sjyssta micpreampar på kortet...- bör väl räcka till o micka upp ett trumset! Annars kan du ju kedjekoppla 2st firepodar för att få 16 preamps!

Tjohopp!

Utan att vilja ge mig in på någon pajkastning; RME är helt enkelt bättre grejer än Presonus. Stadigare drivrutiner, bättre AD/DA omvandlare och bättre micpreamps.

Enda nageln i ögat är att de RME-representanter som figurerar i deras newsgroup är riktigt tyskt tokdryga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Takk for alle svar! 😳

Valget står nå mellom disse to; RME FireFace 800 og Presonus Firestudio. Men jeg må si jeg heller mot 800'en, av den enkle grunn av at alle anbefaler den! Kan vel ikke gå feil da... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

RME Fireface 400 borde ligga runt 10 tusen även i Norge. Med lite tur kan du nog hitta ett Fireface 800 också för samma slant.

Ligger faktisk på 8600kr i Norge. Har funnet et nytt 800 til 11 600kr også...

Firestudioen ligger på ca 800 kr.

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

RME HDSP9652 (PCI-kort)

3 x ADAT optical I/O

5 775 NOK

M-Audio Octane

8 micpreamps + ADAT

6 142 NOK

Nypris 11 917 NOK

Prute ner til 10 000?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att vilja ge mig in på någon pajkastning; RME är helt enkelt bättre grejer än Presonus. Stadigare drivrutiner, bättre AD/DA omvandlare och bättre micpreamps.

Detdär med stadigare drivrutiner håller jag faktiskt inte med om. Presonus drivrutiner är tokstabila.

Annars håller jag med.

Däremot vet jag inte om jag tycker att deras ADC/DAC och preamps är så mycket bättre som de kostar. Iaf inte för hem/projektstudion. För halva pengen som FF800 kostar får du en Firepod med dubbelt så många preamps.

Skulle hellre lagt de pengarna på mikrofoner isåfall.

But to each his own.

Link to comment
Dela på andra sajter

RME HDSP9652 (PCI-kort)

3 x ADAT optical I/O

5 775 NOK

M-Audio Octane

8 micpreamps + ADAT

6 142 NOK

Nypris 11 917 NOK

Prute ner til 10 000?

kanskje det er en bra løsning! med det kortet kan jeg altså koble til for eksempel 3 stk octane? eller er jeg helt på jordet? det virker jo som en bra vei å gå! men hvordan blir det det å koble til monitorer/lurar til det kortet?

för halva pengen som FF800 kostar får du en Firepod med dubbelt så många preamps.Skulle hellre lagt de pengarna på mikrofoner isåfall.

jeg ser hva du mener... hmm....!

Redigerat av Dahla
Link to comment
Dela på andra sajter

RME HDSP9652 (PCI-kort)

3 x ADAT optical I/O

5 775 NOK

M-Audio Octane

8 micpreamps + ADAT

6 142 NOK

Nypris 11 917 NOK

Prute ner til 10 000?

kanskje det er en bra løsning! med det kortet kan jeg altså koble til for eksempel 3 stk octane? eller er jeg helt på jordet? det virker jo som en bra vei å gå! men hvordan blir det det å koble til monitorer/lurar til det kortet?

HDSP9652 har 3st ADAT in och 3st ut - och även S/Pdif in och ut (men inga analoga), så för att få ut ljudet, behöver du D/A-omvandlare också.

Själv har jag ett HDSP9652 - och måste säga att Total Mix (den inbyggda DSP-mixern) ger otroliga möjligheter. Det går att monitorlyssna helt utan latency medan man spelar in - och man kan sätta upp så många olika monitormixar som man har tillgång till utgångar - och routa signalerna hur som helst, skicka ut signalerna på flera utgångar samtidigt och ställa nivåer på allt, så att alla utgångar kan få en helt individuell mix. Det är funktioner som många nog inte förstår hur användbart det är, så därför nämner jag det när detta kort nu diskuteras...

Jag har en RME ADI-8 DS (8 analoga in och 8 ut), som jag kör in externa syntar genom och kör ut monitorlyssning genom, till hörlursförstärkaren. Ut till monitorerna kör jag med en Benchmark DAC1, men det går förstås att använda två utgångar på ADI-8 DS också om man inte är lika extremt kinkig med ljudet som jag... :rolleyes:😉

Du behöver alltså en 2-kanalig D/A-omvandlare som kopplas på S/Pdif utgången - eller en 8-kanalig D/A-omvandlare som du kopplar på en ADAT-utgång, så har du löst lyssningen.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...