Jump to content
Annons

Vad har ni för backup-metoder?


JJRockford

Recommended Posts

Kraschade ju min backup-hÄrddisk hÀromveckan. Nu fanns det för all del inte nÄgra musikaliska saker dÀr som jag inte hade nÄgon annanstans. DÀremot bilder och annat personligt som ocksÄ Àr svÄrt att sÀtta vÀrde pÄ. Riktigt irriterande. HÄrddisken var dessutom bara 8 mÄnader gammal. Kanske dags att tÀnka om... NÀr jag lÀste nÀtverk, datasÀkerhet och sÄnt i skolan sÄ verkade nÀstan alla företag anvÀnda nÄgon slags bandbackup, men jag tycker det borde kommit lite bÀttre alternativ? Förhoppningsvis billigare dessutom, den utrustningen vi fick titta pÄ vara inte direkt prisanpassad för hemanvÀndare.

SÄ jag tÀnkte kolla lite, vad anvÀnder folk hÀr för backup-metoder?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En bra backup, men som kan bli dyr om man har mycket data, Àr att lÀgga upp det pÄ nÀtet nÄgonstans. Ett webhotell eller sÄ. Du behöver ju inte ha metarialet pÄ din hemsida. Nu kan ju givetvis den servern ocksÄ haverera, men filerna kan nÄs sÄ gott som överalltifrÄn, och nu Àr jag ju inte helt 100 pÄ det, men det ska vÀl tas backup till höger och vÀnster pÄ vad dessa servers innehÄller.

Inget lagringsmedium Àr helt 100% sÀkert. Ska man köpa en extern hÄrddisk för lÄngtidslagring av data tycker jag ÀndÄ man ska vÄga satsa pÄ nÄgot som har mycket goda omdömen Àven om det kan kosta en slant.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eftersom jag syncar filer konstant mellan desktopen och laptopen sÄ blir det ju en automatisk backup.

Annars kör jag en trÄdlös nÀtverkshÄrddisk för dagliga backuper. Det kÀnns relativt sÀkert. Det som Àr lite dumt Àr att den Àr kopplad till ett ojordat uttag, sÄ överspÀnningsskydd Àr menlöst.

Är det inte sĂ„ stora mĂ€ngder data sĂ„ Ă€r ju DVD-RW inte sĂ„ dumt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄ hÀr sköter jag mina backup!

1. Jag har Acronis True Image installerat pÄ datorn. Till denna görs automatiskt backup av min systemdisk (operativsystem, program etc). Om nÄt blir galet sÄ kan jag trycka "F10" under uppstart och ÄterstÀlla operativsystem och prgram inom 5 minuter.

2. AnvÀnder Acronis Àven till att göra backup av mina ljudfiler till DVD (Acronis hjÀlper till att komprimera ner filerna en aning).

3. Saker och ting jag gör som jag Àr uppenbart rÀdd om brÀnnder jag pÄ DVD.

4. Har Àven 2 identiskt stora hÄrddiskar pÄ datorn och allt som ligger i "Mina dokument" autouppdateras varje dag till den andra hÄrddisken..

Detta sköts av ett "gratisprogram" kolla in http://www.drkrupp.se/info_backup.html

Kolla in mer om Acronis True Image pÄ http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Funkar ungefĂ€r som Ghost fast enklare! đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glöm inte att duplicera datat till exempelvis DVD-skivor och lagra utanför hemmet. Brinner huset upp sÄ spelar det liksom ingen roll annars hur bra rutiner man har.

Fast risken med det finns ju att man glömmer att förnya sin backup efter nÄgra Är. Och dÄ sitter man dÀr med olÀsbara skivor.

Det Ă€r nog bĂ€ttre att hyra en server nĂ„nstans. Eller varför inte utnyttja google đŸ˜±

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en firewiredisk som jag tar backup till.

Denna disk gÄr bara som som backup.

Jag kör en veckovisbackup med enprogramvara som bara sparar Àndringar mot de gamla backuperna, dvs incrementelbackup.

Förutom veckobackuper tar jag backup efter att jag nÄgot större jobb.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glöm inte att duplicera datat till exempelvis DVD-skivor och lagra utanför hemmet. Brinner huset upp sÄ spelar det liksom ingen roll annars hur bra rutiner man har.

Fast risken med det finns ju att man glömmer att förnya sin backup efter nÄgra Är. Och dÄ sitter man dÀr med olÀsbara skivor.

Det Ă€r nog bĂ€ttre att hyra en server nĂ„nstans. Eller varför inte utnyttja google 😛

Helt rÀtt sÄklart, men det var bara ett exempel. DVD-skivor Àr inte optimalt pÄ nÄt sÀtt. SjÀlv backupar jag all musikdata vid varje backup och sÄ kör jag med tvÄ usb-diskar som alterneras. Sen ska man bara minnas att ta med sig nÄn av diskarna till jobbet nÄn gÄng i veckan eller sÄ.

Google sĂ€ger du đŸ˜± Har dom nĂ„n lagringslösning jag missat?

Gdrive?? 😉

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag gör komprimerade image-backuper till extern hÄrddisk.

Den externa disken Àr förstÄs bara inkopplad till datorn och elnÀtet nÀr det Àr dags för backup eller restore. Det börjar bli lite för stora backuper nu, sÄ jag ska nog skaffa ett par diskar till och köra olika delar till olika backupdiskar, i stÀllet för att ha allt pÄ samma...

Backuperna brĂ€nner jag till DVD-skivor med ojĂ€mna mellanrum och lĂ€gger backup-skivorna i förrĂ„det, sĂ„ att de finns kvar om huset skulle brinna. Man kan ju hoppas att man i sĂ„ fall hinner slĂ€cka sĂ„ att förrĂ„det inte brinner ner samtidigt... 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop var först med rĂ€tt svar, detta Ă€r vĂ€l det enklaste sĂ€ttet och vad man rekommenderas av musikdatortillverkare att göra i studios (dock dagligen eller mer vid inspelning/mix), jag har anvĂ€nt min externa disk till annat hittills... 😎 tanken Ă€r att ha den till detta fr.o.m. straxt!

NĂ„gon som vet hur man gör en restore nĂ€r det strular lite, har ju startat en annan trĂ„d för nĂ„gra veckor sedan dĂ€r jag inte fick ett vettigt svar,nĂ€stan...Maxtor disk/retrospect dantz program...la upp mina gamla bilder etc pĂ„ ext.disken innan jag la in nytt operativsystem i surfdatorn, kommer inte Ă„t dom fast dom ligger dĂ€r 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör vÀl inte sÄ optimalt direkt, men... medan jag hÄller pÄ och jobbar med materialet fortfarande backupar jag över saker nÄn gÄng i veckan till en annan dator, och nÀr jag Àr klar med ett skivprojekt pÄ typ 11, 12 lÄtar brÀnner jag ut det pÄ DVD.

NÄn som vet hur lÀnge en DVD+/-R Àr lÀsbar?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör tre varianter:

1. Konfigurationsfiler (t ex till Reason) och VST-pluggmappen kör jag automatisk backup till Telias SÀker Lagring. Körs en gÄng i veckan.

2. Alla musikprojekt kopierar jag stÀndigt över till en annan hÄrddisk pÄ samma dator.

3. DÄ och dÄ brÀnner jag DVD med allla nya eller förÀndrade musikprojekt och lÀgger dem pÄ hög pÄ jobbet.

Dessutom lÀggs alla fÀrdiga lÄtar ut pÄ hemsidan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...