Jump to content
Annons

Digital Ljudstudio


guc

Recommended Posts

Tja. alla experter.a 😳

Jag och 5 kompisar ska bygga en digital ljudstudio i en kompis lokal.

Vi behöver dock hjälp med att komma igång med bygget, eftersom vi inte har så stor kompetens inom ljudbygge så vi behöver lite hjälp.

hur ska vi gå till väga, vad bör man speciellt tänka på?

skulle vara bra om någon kunde tipsa om bra utrustning samt internetsajter.

Lokalen är på 25kvm och är tänkt som inspelningsstudio och kontrollrum.

Vi har dock en begränsad budget på 1-1.5 miljoner kr.

Tacksam för svar

MVH

simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Precis Simon, känn inte dig dissad. Det var inte meningen. Men 99% av populationen här funderar över skillnaden mellan 200€ eller 250€ ljudkort, så att spatsera in med "begränsad 1.5 miljoners budget" leder till såna här svar.

Är du på allvar, så hänger vi gärna med på färden.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen.

jag är självklart 100% seriös med inlägget,

studion ska avändas för musikinspelningar är det tänkt.

om ni undrar var pengarna kommer i från så är det via aktiesparande.

vi är visserligen alla 40+ och ljudtekninker men vad det gäller den nya tekninken så kan vi inte så mycket. skulle vara bra om någon kunde tipsa om några gryma högtalar/monitorer micar, digitala mixerbord och övrig utrustning för digital ljudstudio.

tackar för svar

simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Simon.

Jag var också 40+ när jag gav mig in på det hela. En av lärdomarna är att kunskap sparar mycket penger. Med kunskap kan man välja de saker som spelar roll och som man kommer använda - utan kunskap blir det fel grejer och sånt som mest ligger och latar sig i skåpen.

Så första punkten blir att bygga upp en rejäl bas av kunskap som kan användas för att senare välja rätt saker att satsa på. Se till att besöka ett gäng studios, både "riktiga" och hemstudios. Om det behövs, betala för besöket, några tusenlappar för några timmar med en kunnig person kommer spara er många fler tusenlappar. Köp böcker, tidningar, besök de större affärerna. Hitta några studios utomlands, London kanske, och åk på besök. Räkna med att lägga minst 10% av kostnaden på kunskapsuppbyggnad innan ni lägger en spänn på slutlig utrustning.

Låter det tråkigt? Men köp nåt billigt så länge och börja leka. En gammal sanning är att saker man blir nöjd med antingen är exakt det man vill ha, oavsett kostnad, eller nåt billigt som man lugnt kan kasta när man tröttnat på dem. Köp en laptop, ett ljudkort med Cubase i paketet, några billiga mickar, en billig monitorhögtalare o lite kabel och sånt och börja experimentera. Det är ungefär den nivån de flesta hobby-människor har råd med, och förvånande nog kan man uppnå extremt proffsiga resultat.

Så, några kunskapsområden att titta på:

Akustik och rum - rummet påverkar både inspelning och lyssning. Ett litet rum kommer ha problem med basfrekvenserna så det gäller att dämpa dem. Med kunskap kan man komma rätt billigt undan genom att bygga själv i stället för att köpa dyrt. Mineralull från byggvaruhuset kan användas för att göra riktigt bra basfällor till rätt låg kostnad. När man ändå håller på med rummet är det bra att titta på elmatning, ventilation, värme, ljus, kabeldragningar, ljudisolering mot omgivningen, fuktisolering med mera. Allt sånt här kan komma som mindre trevliga överraskningar mot slutet. Skulle jag börja från noll själv skulle jag bygga ett särskilt datorskåp eller rum där brummande fläktar kan stå och sedan ha ett kombinerat inspelnings och mixningsrum -- lite olika platser för inspelning med olika ljudkaraktär. Vändbara eller utvikningsbara skärmar och utrullningsbar matta över parketten för att kunna påverka ytterligare. Massor av ideer kan hämtas från "riktiga" studios eller konserlokaler.

Fortsättning följer ----

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Simon.

Jag var också 40+ när jag gav mig in på det hela. En av lärdomarna är att kunskap sparar mycket penger. Med kunskap kan man välja de saker som spelar roll och som man kommer använda - utan kunskap blir det fel grejer och sånt som mest ligger och latar sig i skåpen.

Så första punkten blir att bygga upp en rejäl bas av kunskap som kan användas för att senare välja rätt saker att satsa på. Se till att besöka ett gäng studios, både "riktiga" och hemstudios. Om det behövs, betala för besöket, några tusenlappar för några timmar med en kunnig person kommer spara er många fler tusenlappar. Köp böcker, tidningar, besök de större affärerna. Hitta några studios utomlands, London kanske, och åk på besök. Räkna med att lägga minst 10% av kostnaden på kunskapsuppbyggnad innan ni lägger en spänn på slutlig utrustning.

Låter det tråkigt? Men köp nåt billigt så länge och börja leka. En gammal sanning är att saker man blir nöjd med antingen är exakt det man vill ha, oavsett kostnad, eller nåt billigt som man lugnt kan kasta när man tröttnat på dem. Köp en laptop, ett ljudkort med Cubase i paketet, några billiga mickar, en billig monitorhögtalare o lite kabel och sånt och börja experimentera. Det är ungefär den nivån de flesta hobby-människor har råd med, och förvånande nog kan man uppnå extremt proffsiga resultat.

Så, några kunskapsområden att titta på:

Akustik och rum - rummet påverkar både inspelning och lyssning. Ett litet rum kommer ha problem med basfrekvenserna så det gäller att dämpa dem. Med kunskap kan man komma rätt billigt undan genom att bygga själv i stället för att köpa dyrt. Mineralull från byggvaruhuset kan användas för att göra riktigt bra basfällor till rätt låg kostnad. När man ändå håller på med rummet är det bra att titta på elmatning, ventilation, värme, ljus, kabeldragningar, ljudisolering mot omgivningen, fuktisolering med mera. Allt sånt här kan komma som mindre trevliga överraskningar mot slutet. Skulle jag börja från noll själv skulle jag bygga ett särskilt datorskåp eller rum där brummande fläktar kan stå och sedan ha ett kombinerat inspelnings och mixningsrum -- lite olika platser för inspelning med olika ljudkaraktär. Vändbara eller utvikningsbara skärmar och utrullningsbar matta över parketten för att kunna påverka ytterligare. Massor av ideer kan hämtas från "riktiga" studios eller konserlokaler.

Fortsättning följer ----

Gunnar

Fantastiskt bra svar. Jag håller med till 150%. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

med de pengarna skulle jag nog anlitat en konsult för akustikbearbetningen, i och med att tekniken är så pass billig idag så kan man lägga mer krut på det andra. jag menar det slumpas ju bort digitala bord för struntsummor på begagnatmarknaden. Såg senast ett Mackie d8b gå för 15 papp. Det är ju nästan så man får dåligt samvete 😕

Personligen skulle jag kört med controllers och mixat i mjukvaran istället. Men kommer man från en "analog bakgrund" så är det ju enklast att gå vägen via digitala bord känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. alla experter.a 😆

Jag och 5 kompisar ska bygga en digital ljudstudio i en kompis lokal.

Vi behöver dock hjälp med att komma igång med bygget, eftersom vi inte har så stor kompetens inom ljudbygge så vi behöver lite hjälp.

hur ska vi gå till väga, vad bör man speciellt tänka på?

skulle vara bra om någon kunde tipsa om bra utrustning samt internetsajter.

Lokalen är på 25kvm och är tänkt som inspelningsstudio och kontrollrum.

Vi har dock en begränsad budget på 1-1.5 miljoner kr.

Tacksam för svar

MVH

simon

Det kanske inte går att fixa, men för 1,5 miljoner, borde ni inte se er omkring efter en större lokal då? Om 25 kvm ska ljudisoleras, akustikbehandlas och inredas så blir det ju inte så många meter kvar för er att stå på.... Men det låter som ett jätte roligt projekt, och med era amitioner och framförhållning kommer det säkert att bli jätte bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Johnny, om inte lokalen är oundviklig, tex ligger ovanför vinkällaren, så skulle jag leta större....tror det blir billigare och bättre i slutändan...vad har ni för takhöjd? Två rum på runt 10kvm blir ganska intimt med fem glada grabbar.... 😉

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt gubbarna ha kul, vetja - töm fickorna, shopping regerar! (Men gör det smart)

En bra filosofi är att det som ger ifrån sig ljud är prioritet numero uno - d v s instrumenten och rummet (om man vill spela in livemusik vill säga).

1. Fixa ett grymt trumset, några olika virvlar, en fin akkegura, ett par gibson- och fenderguror förslagsvis, fina små föstärkare - ampeg b15 till basen och div. vox, fender å marshall till gurorna. Bra instrument betingar också MYCKET högre andrahandsvärde än det "digitala" i studion. Lyssna innan ni bestämmer er för att slå till!

2. Ett kackigt rum som låter antingen superdämpat (oftast i de övre registren) eller tömd badbassäng, kan inga preamps i världen rädda. Akustik, tänk på akustiken! Och glöm inte att lyssna!

3. Bra(!) monitorer i ett väl akustikbarbetat kontrollrum. Lyssningen är A och O - det är väl det man gör med musik eller hur, lyssnar på? Glöm inte att det är ni kisar som hör det ni spelat in före någon annan i hela världen, glöm inte heller att det är ni som ska ta besluten som påverkar hur skiten i slutändan låter hemma hos Gunvor och Lasse. Kolla in Genelec, ADAM, Focal, bla bla.. Lyssna innan ni bestämmer er för att slå till!

4. Sjysta mikrofoner - ett par neumann u87 sjunker inte så mycket i andravärde. plus, några riktigt fina preamps. Lyssna innan ni bestämmer er för att slå till!

5. KABLAR!

6. Köp en dator, ett bra ljudkort, och ett musikprogram. En Dell låter inte bättre än en Mac, en Mac låter inte bättre än en Toshiba. Cubase låter inte bättre än Logic osv..

Digitalprylarna är värda nada om tjugo år. En fin mik eller en riktigt bra gitarr kan å andra sidan betinga ett högre andrahandsvärde om tjugo-trettio år än vad de kostade i nypris. Och så låter det bättre..

När ni sedan tröttnar behöver inte aktievinsterna devalverats till intet pga att ni slängt ut alla pengar på de "grymmaste" firewire-, adat-, usb-, whatever-interfacen!

När studion sedan är klar så ska ni bara lära er och spela in musik, och lära er mixa skiten. Det är då ni pm:ar mig.

P.S. tips på bra akustiksida:

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Redigerat av jkn
Link to comment
Dela på andra sajter

Är glatt överraskad över hur många som påpekar att akustiken är viktig (för det är den ju verkligen) och jag kan bara hålla med och undra om lokalen är oundvikligt bestämd eller om det går att hitta en större? Skulle utan tvekan sedan lägga mellan 100-500 000 kr på akustik-byggnation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det har skett en akustik-väckning här på forumet!

Lite i överkant kan det tyckas.

En "vanlig" hemstudios högsta prioritet kan ju inte vara flytande golv eller basfällor (högpass på micken och en filt på väggen har funkat bra i många år!) men om budgeten är i miljonklassen är det förstås en annan femma.

Sen undrar jag fortfarande vad ni ska ha studion till i första hand? Det egna bandet, affärsverksamhet, mastering, mix etc?

Om en medelväg gäller, allround s a s skulle jag som andra också påpekat investera i lite tjusigare mickar och tyngre kompressorer / kanalstrippar / bord.

Ska det hyras ut och mixas mycket är det ProTools och den satsningen ni bör prioritera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den utlovade fortsättningen...

I datorn eller utanför är nästa fråga: Idag kan man göra precis all behandling inuti datorn. Det finns alla möjliga former av effekter och behandlingar i form av pluggar. Pluggar kan bli en ganska stor investering för en studio - det finns många olika och den som har mycket vill ha mer och de är absolut inte gratis. Det innebär att man faktiskt inte måste ha något mixerbord eller några rack med utrustning, allt går att lösa med en hyfsat stor skärm och musen. Det finns en fördel att skaffa en kontrollyta dock. På kontrollytan finns knappar för inspelning och avspelning och sånt samt reglar som man kan mixa med. Allt går sen in i datorn där jobbet görs. Finessen är att det kan bli rätt pilligt att hålla på med musen hela tiden, på kontrollytan är det riktiga reglage.

Men, även om det går att göra det inuti datorn är det inte säkert att det är så ni vill ha det. Det är inte ovanligt att man trots datorn och alla dess mekanismer vill ha externa effekter eller kanske till och med ett analogt mixerbord. Valet kommer påverka layouten av rummet en hel del eftersom mixerbord kan vara rejält stora. Återigen titta hur andra gjort och utvärdera sen. Det finns mycket att säga om det här, men det bästa är att lyssna med flera som har studios.

Nå, nu börjar vi närma oss valet av program, DAW brukar det kallas på engelska som står för digital audio workstation. Lite grovt kan man säga att det finns två sorters program -- de som är hårt integrerade med hårdvaran och de som i princip tar vad som finns. Ett exempel på den första kategorien är ProTools HD, där det mesta av ljudbearbetningen görs i speciella datorkort. För att köra det programmet måste hårdvaran finnas i datorn, ingen annan hårdvara kan användas. En stor fördel med detta är att kopplingen mellan hårdvara och programvara fungerar säkrare vilket ofta ger mindre strul. Men en nackdel är att det faktiskt krävs en viss hårdvara. Om några år har datorerna utvecklats och då kanske den hårdvara ni köpt för dyra pengar inte går att använda i den nya datorn. (Räkna med att byta datorn vart tredje år eller så, gamla känns snabbt långsamma). Den andra sortens program använder i princip den hårdvara som finns. En nackdel då är att det kan leda till strul, ibland är kombinationer av hårdvara inte helt lätta att få till.

Nu finns det massor av olika program att välja mellan, säkert minst 100. Återigen, lyssna med de ni besöker och se vad de använder. Det går att använda alla programmen för bra inspelningar, skillnaderna ligger på andra plan. En viktig fråga är om ni kan få stöd från kunniga personer i närheten, dels med det praktiska trixandet med datorer, dels med hur man använder just det program ni valt. Det är inte fel att göra som "alla andra", då finns det ju många att fråga om man stöter på problem.

Nu skulle jag kunna prata massa om olika AD-omvandlare och mikrofonförstärkare eftersom det är en djungel och dessutom himla intressant. Dessutom kan man säga massor av saker om olika högtalare (monitor heter det i en studio vet väl alla, men det är fortfarande en högtalare). För att inte tala om de miljoner olika mickar man kan ha.

Men, nej. Det jag tänkte avsluta med är snarare -- vad tänker ni ha den här studion till egentligen. Det påverkar en hel del av valen. Hur tänker ni arbeta -- vad skall spelas in i lokalen, vad är bara i datorn. Kanske ni tänkte er sampla vinyler och göra trance-dance? Kanske ni tänkt er spela in storband? Själv spelar jag in symfoniorkestrar och 25 kvadratmeter får man inte in en sån på. Skall ni spela in trummor i lokalen? Det ställer stora krav. Köra line out från en gitarr ställer mindre krav. En sånghörna eller sångbås kanske är en bra ide?

Skissa på ett papper olika tänkta inspelningssituationer och titta igenom vad som krävs av lokalen för att det skall fungera. Kanske är det nu ni skall ge er ut och titta efter en annan lokal, innan alla investeringarna? Kanske är det så att ni inte är överens i gruppen vad ni vill? I så fall är detta ett bra tillfälle att komma överens, innan stora pengar börjar trilla.

Nå, mina tankar i all välvilja. Samla kunskap, planera först.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Med så mycket pengar så är ett ("digitalt") Pro Tools-System med massa inkluderad service ett perfekt alternativ!

Eftersom ni nu alla är ljudtekniker (eller har bakgrund med ljud/musik) så är analogt mixerbord samt ett flertal analoga burkar (kompressorer/eq´s)

verkligen att rekommendera, dessa låter garanterat inte sämre än de bästa "i datorn digitala" motsvarigheterna och kan man redan analoga prylarna

så är dessa mer snabbjobbade, mer "kreativa", mycket roligare samt ser även mycket proffisigare/coolare ut i studion 🙂

Gå till närmaste musikaffär och fråga på, i Stockholm: Deluxe Music eller 4 Sound/Götgatan (f.d. Estrad), båda dessa butikers personal

är alltid tillmötesgående och trevliga och med nu en budget på 1-1.5 miljoner är dom antagligen extra trevliga!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (tsmalmbe @ 30 January 2007, 08:02)

Jag tror det har skett en akustik-väckning här på forumet!

Lite i överkant kan det tyckas.

En "vanlig" hemstudios högsta prioritet kan ju inte vara flytande golv eller basfällor (högpass på micken och en filt på väggen har funkat bra i många år!) men om budgeten är i miljonklassen är det förstås en annan femma.

jo, man undrar ju vad detta forum är till för när man kan lösa det mesta med äggkartonger och toarullar (låter skitbra!!)

Sen undrar jag fortfarande vad ni ska ha studion till i första hand? Det egna bandet, affärsverksamhet, mastering, mix etc?

Om en medelväg gäller, allround s a s skulle jag som andra också påpekat investera i lite tjusigare mickar och tyngre kompressorer / kanalstrippar / bord.

Ska det hyras ut och mixas mycket är det ProTools och den satsningen ni bör prioritera.

mmm vad jag kan förstå så är det en DIGITAL ljudstudio som efterfrågas, dvs, inga rör eller annat analogt som bord/strippar/kompressorer.. eller?

a

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...