Jump to content
Annons

Effekter till gitarr & bas


Kurt Cobain

Recommended Posts

Jag har under en period haft importfirma och har skaffat mej kontakter i främst asien. Nu har jag skickat lite effekter (...vill inte nämna vilka) till en firma som "kopierar" elektronikprodukter. Prylarna har kopierats och fått tillbaka ett par prover som är provade och har exakt samma ljud som orginalet.

Anledningen är att jag med en kille till funderar på att starta upp en rörelse där vi tar något bra och gör det billigt, Prylarna är inte kopierat rakt av men har samma funktioner/ljud som något annat märke.

Vi vill börja först med en liten webshop, men ska framförallt försöka sälja in oss till musik affärer. Tanken är att vi ska ha ett litet sortiment med dom vanligaste effekterna till gitarrer och sälja till 1/2 priset som "orginalet".

Vi förstår att sälja på hemsida är svårt, om inte omöjligt då man måste testa innan köp.

Vi ska nu gå igenom det juridiska i detta då det är en slags kopiering fast med ett annat märke på prylarna.

Frågan: Är det svårt att få folk att köpa något oprövat/nytt, eller ens testa något nytt?

Skulle du vara intreserad av att köpa något sådant här?

Nu kommer det säkert någon/några som blir upprörda över hue man kan tänka tanken att kopiera något från någon, men jag blir mer upprörd på priserna för dessa produkter idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, dra igång det juridiska först innan du drar igång något annat...

Vi har kollat upp endel, verkar inte vara några större hinder, som det verkar som idag !

"Innan man drar igång något annat" så är det rätt bra om man vet att man kan sälja en produkt som man tänkt sälja....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget intresse?

Förvånad !

....har lagt ett gäng timmar och en hel del $ på detta... Men är det så att man betalar rolands boss 1000 pix its för 450 för samma pryl bara för att det står BOSS på effekten?

Jag misstänkte detta !

Vi vill glänsa !

.....varför ha en noname effekt när det kan stå BOSS på en?!?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sälj boss-dekaler också då 😆

Problemet kanske kan vara att de pedaler folk använder (gissar nu, jag är ju klaviaturfjant) används mycket i livesammanhang, och då kanske man inte vågar riskera att en pedal loggar av mitt i ett solo 😆

Ska själv köpa gitarr men det lutar nog åt nån digital rackhistoria typ ART eller mjukvara för min dell...

EDIT: blev ju nästan kul detta, mjukvara för min dell:) jag har en acer 😛 ..för min DEL skulle det va!

Men, som sagt, möjligen är det någon av anledningarna till lugnt intresse.....?

Redigerat av Emulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vet som kan ha betydelse är utformningen av kopian designmässigt. Är den för lik originalet och kan lätt förväxlas så kan det bryta mot en viss lag om inte designen uppfyller en viktig funktion i användandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska bli en ny behringer med andra ord? 😉 Bered dig på att få en hel hög med dynga av prosumers och en hel del glada miner från fattiga amatörer.

Men visst, kan du göra något liknande behringers kopior fast i metall och för ungefär samma peng så hade de nog sålt som smör.

Jag är lite tveksam till det moraliska i det hela personligen. Men det är jag väl ganska ensam om känns det om.

En billig loopstation skulle jag inte ha något emot iofs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer det säkert någon/några som blir upprörda över hue man kan tänka tanken att kopiera något från någon, men jag blir mer upprörd på priserna för dessa produkter idag!

Jag tycker inte det är ett försvarbart argument ärligt talat.

Skulle du utveckla en produkt själv och göra den billigare än konkurrenterna så är det en helt annan sak. Då har du min fulla respekt.

Produktutveckling är trots allt en ganska stor del av priset. Därmed inte sagt att det inte går att göra det lägre. Man kan ju alltid dra ner på support, kvalitétskontroll, marknadsföring etc.

Är det några som tar överpriser så är det många av de som utvecklar mjukvarueffekter. Det roliga är att exempelvis WaveArts provade att dra ner priset på TrackPlug men kände att de inte blev tagna på allvar av proffsen då. Vilket bara bevisar att det är fantasipriser de sätter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer det säkert någon/några som blir upprörda över hue man kan tänka tanken att kopiera något från någon, men jag blir mer upprörd på priserna för dessa produkter idag!

Jag tycker inte det är ett försvarbart argument ärligt talat.

Skulle du utveckla en produkt själv och göra den billigare än konkurrenterna så är det en helt annan sak. Då har du min fulla respekt.

Produktutveckling är trots allt en ganska stor del av priset. Därmed inte sagt att det inte går att göra det lägre. Man kan ju alltid dra ner på support, kvalitétskontroll, marknadsföring etc.

Är det några som tar överpriser så är det många av de som utvecklar mjukvarueffekter. Det roliga är att exempelvis WaveArts provade att dra ner priset på TrackPlug men kände att de inte blev tagna på allvar av proffsen då. Vilket bara bevisar att det är fantasipriser de sätter.

Tycker det är jätteförsvarbart. Finns ju kopier av allt annat i samhället... Om du tänker efter så är det svårt att komma på någon produkt som inte är kopierad, eller snarlik !

Så länge det inte finns alternativ till en produkt utnyttjar bolagen DEJ !

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Slå igång en websida där vi kan se vad du säljer, skryt om ditt skit, lägg upp ljudexempel. Skicka en drös effekter till nån här på foerumet som testar och säger nåt. Billiga gitarreffekter, count me in. Aldrig live, så det är no problem för mig med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå igång en websida där vi kan se vad du säljer, skryt om ditt skit, lägg upp ljudexempel. Skicka en drös effekter till nån här på foerumet som testar och säger nåt. Billiga gitarreffekter, count me in. Aldrig live, så det är no problem för mig med det.

Är faktiskt en hel del kvar. Just nu har vi några prover som består av ett kretskort utan skal. Detta är ritat men ska göras, sen ska det hittas en tillverkare som kan fortsätta att göra liknande skal. För att någon ska göra detta måste det finnas ett verktyg som kostar gaska mycket, om man inte hittar en tillverkare som gör liknande saker och äger design och verktyget.

Det ska förpackas i något .... ja du förstår. Innan detta görs måste man veta att inget annat sätter krokben för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalkylerad risk, det är vad det handlar om. Du kan aldrig få garanti på att folk skall köpa. Att fråga runt ger inget resultat förrän det finns något framme att testa. Du får börja med att göra skalen manuellt hos en duktig plåtslagare - dyrt, men då kan du få feed-back på grejorna och se om det är lönt att köpa ett dyrt verktyg för "masstillverkning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är ett försvarbart argument ärligt talat.

Skulle du utveckla en produkt själv och göra den billigare än konkurrenterna så är det en helt annan sak. Då har du min fulla respekt.

Produktutveckling är trots allt en ganska stor del av priset. Därmed inte sagt att det inte går att göra det lägre. Man kan ju alltid dra ner på support, kvalitétskontroll, marknadsföring etc.

Tycker det är jätteförsvarbart. Finns ju kopier av allt annat i samhället... Om du tänker efter så är det svårt att komma på någon produkt som inte är kopierad, eller snarlik !

Så länge det inte finns alternativ till en produkt utnyttjar bolagen DEJ !

Om du tycker att det är rätt att plagiera produkter rakt av så är det en sak. Men stå för det då. Försök inte pynta det med nån slags Robin Hood-mentalitet. Det blir ju bara löjligt.

De utnyttjar inte mig. Jag bestämmer själv om jag tycker det är värt pengarna att köpa deras produkter. Det är inget jag måste ha för att överleva precis. Dessutom finns det alternativ.

Låt oss säga att du spenderade 5 år och ett par miljoner på att utveckla en ny effektpedal. En månad efter lanseringen så kommer BOSS ut med en exakt likadan pedal, och det visar sig att de kopierat din pedal rakt av. Hur skulle du tänka då? "Jamen det är ju fantastiskt att de tagit min produkt. de har ju mycket bättre kanaler för marknadsföring och distribution än vad jag har. äntligen kan jag frälsa världen med mitt grymma gitarrljud."?

Nä, inte lika kul att stå på den sidan staketet nä. Men det är ju lätt att sätta sig upp mot stora ansiktslösa företag och spela en liten hjälte.

Om du nu vill göra det som nån slagt aktion mot deras prissättningar. Sälj då pedalerna till självkostnadspris. För du gör det ändå inte för att tjäna stålar väl? 😄

Jag är inte emot tanken på att friskt dela med sig av idéer och uppfinningar. Men det funkar inte i marknadsekonomin.

Link to comment
Dela på andra sajter

apropå lådor.....så skulle man kunna tänka sig att ta fram lådorna med sk 3D-printing, man byger en modell direkt i 3D.

jag kan hjälpa dig med detta om du är intresserad. En sådant prototyphölje är mycket billigare, för att ta fram plåtisar manuellt, som någon påpekade, är svindyrt.

PMa vid intresse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...