Jump to content
Annons

Livin´on a hard train..


Recommended Posts

Låtnamn:Living on a hard train

Artist:Harmonica mike/Helen af Norrland

Text/musik:Hm,Josse

Mix/Prod:Hm

Gura:Josse "The mail man"

Genre:Tja..Reggae baserad blues eller tvärt om..kanske en helt ny genre.. 😉

Storlek:Runt 6 meg,cirkus

Status:Under utveckling,help me please..

Tillverknings år:2006

Tjena.

Nu har turen kommit till denna.Den har legat ett tag,så nu börjar jag bli mogen att testa mina ny vunna mix kunskaper..

Jag tänker lägga lite mer körer samt snygga till de som finns.Jag har städat bort Helenas kör prylar vid en rensning i datan,typiskt! Så ni får hålla till godo med min sargade pipa..

Basen surar lite grann,har problem att hitta nåt vettigt lir där..Tips?

Mera komp? Iså fall vad? Och hur framför allt.

Trummorna har mycket att önska..Nån som är sugen på ett samarbete?

Feeda på rubbet,nu är det dags att göra nåt vettigt av denna..

Mvh

Har monica mike...........NEJ för guds skull! Eva har Mike..jag kunde ju inte skriva Har Eva mike..Då hade hon nog blivit sur.. 😕

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, ska försöka få ner några kommentarer.

För det första måste jag säga att jag gillar låten. Du brukar ju alltid göra grymt välgjorda låtar men detta var den första som föll mig riktigt i smaken.

Saa du att du råkat ta bort tjejens körer? När skulle de vara? På alla refränger eller? Då tycker jag verkligen att ni ska spela in dem igen. Eller att du själv sjunger in första refängen också. Som det är nu låter det lite konstigt att en kvinnlig stämma sjunger första versen och sen kommer det inget mer med den rösten. Man blir lite "Jaha, blev det inget mer?" Bra sjunget annars, inget att invända där.

Tycker också att alla instrument är lite väl mycket placerade "i mitten" (hmmm, detta brukar jag ofta tycka så det kanske bara är jag som vill ha det lite väl utpanorerat!?) Det enda som egentligen gör att det låter som stereo är körerna och i viss mån trummorna. Gitarrerna skulle kanske kunna placeras ut lite åt sidorna!?

Basen tycker jag verkligen inte det är något fel på. Vad menar du med att den är sur?

Trummorna är okej i grunden men det händer ju tyvärr inte så mycket. Kanske lite mer fills t ex!?

Tycker även att du skulle kunna ha med någon orgel eller liknande.

Låten känns även lite lång. Kan bero på att det känns som att det inte händer så mycket fram till solot på slutet. Personligen skulle jag ha flyttat solot till emellan vissa sångpartier. Blir ju lite mer traditionellt iofs men jag tror att det skulle göra att man tycker att det händer lite mer mellan sångpartierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thanx jeje..

Jo jag råkade städa i datan,och tappade en massa kör prylar...vetb inte om det går att ta om...hon har liksom tappat sugen..

Det finns lite att göra i mixen helt klart vad gäller panoreringar och dylikt..Tar det med mig till slut mix..

Basen surar lite på nån ton,jag har fått kritik för det förut,så det finns lite att göra där..Helst en mera reggae betonad basgång..hur fanken gör man det?

Trummorna:Absolut,det finns mycket där..kring lir å sound..kanske nån som vill hjälpa mig där..

Orgeln: Precis vad jag efterlyste..men hur fanken lirar man den till denna? Har du för slag så shoot!

Super nice feedning jeje...precis vad jag efterlyste...

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur lirar man orgel till denna? Kanske ligga med i grundackorden bara och liksom "svepa" lite. (hmmm, vad menade jag med det där egentligen?) Kan kanske bli lite knepigt på vissa ställen dock t ex vid 2:18 (och en liten bit framåt) då körerna ligger i lite svåra harmonier för att få orgelackorden att funka. (Beror nog mest på att jag inte är någon mästare på harmonilära. Är man duktig kan man nog få det att funka)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Orgel ja? Dubba den med gitarren funkar ju utmärkt, på tvåan och fyran alltså. Eller om man vill ha det mer tillbakalutat kanske som ackord på ettan som fyller hela takten. Ofta finns nåt slags riff i reagge mellan verser på clavinet och orgel tex. Testa, testa, testa. 😳

Begränsa gärna trumkompet lite grand så att bastrumman bara kommer på trean tillsammans med ett kantslag och använd bara virveln för fills. Lyssna på mästarna och planka deras komp bara.

Basen i denna typen brukar spela mer linjer istället för så pass rytmiskt som du har gjort här. Svårt att förklara, men du kanske fattar vad jag menar?

Tjejen sjunger bra, men framför allt sjunger du väldigt bra i denna låten. Det absolut bästa jag hört från dig i sångväg. Det passar dig mycket bra att vara så pass "mellow" som du är här, och registret låten ligger i är perfekt för dig.

Ska bli kul att se vart detta tar vägen. // Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

Orgel ja? Dubba den med gitarren funkar ju utmärkt, på tvåan och fyran alltså. Eller om man vill ha det mer tillbakalutat kanske som ackord på ettan som fyller hela takten. Ofta finns nåt slags riff i reagge mellan verser på clavinet och orgel tex. Testa, testa, testa. 😆

Begränsa gärna trumkompet lite grand så att bastrumman bara kommer på trean tillsammans med ett kantslag och använd bara virveln för fills. Lyssna på mästarna och planka deras komp bara.

Basen i denna typen brukar spela mer linjer istället för så pass rytmiskt som du har gjort här. Svårt att förklara, men du kanske fattar vad jag menar?

Tjejen sjunger bra, men framför allt sjunger du väldigt bra i denna låten. Det absolut bästa jag hört från dig i sångväg. Det passar dig mycket bra att vara så pass "mellow" som du är här, och registret låten ligger i är perfekt för dig.

Ska bli kul att se vart detta tar vägen. // Steffo

Thanx steffo.

Det var varma ord..Håller med om sången..fick liksom till det där..Jag sjöng lite laid back å inte så kraft fullt(då funkar min sång mick bra,den distar lite så fort jag tar i 😳 )..Synd bara att jag sumpat Helenas kör prylar,dom var riktigt bra..

Men orgeln Steffo...HJÄLP! Hur fasiken lirar man reggae/blues på orgel?Jag har inte en susning..HJÄLP MIG FÖR GUDS SKULL! Eller ge mig en hint på några takter så fixar jag det...Du har ju full koll,dra några komp riff och skicka en fil,inte på hela låten,mera hur det ska ligga..Jag vore dig evigt tacksam om du gjorde det...PLEASE::::::

Tack för feedning steffo,det värmde verkligen.. 😎

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Orgel ja? Dubba den med gitarren funkar ju utmärkt, på tvåan och fyran alltså. Eller om man vill ha det mer tillbakalutat kanske som ackord på ettan som fyller hela takten. Ofta finns nåt slags riff i reagge mellan verser på clavinet och orgel tex. Testa, testa, testa.  🙂

Begränsa gärna trumkompet lite grand så att bastrumman bara kommer på trean tillsammans med ett kantslag och använd bara virveln för fills. Lyssna på mästarna och planka deras komp bara.

Basen i denna typen brukar spela mer linjer istället för så pass rytmiskt som du har gjort här. Svårt att förklara, men du kanske fattar vad jag menar?

Tjejen sjunger bra, men framför allt sjunger du väldigt bra i denna låten. Det absolut bästa jag hört från dig i sångväg. Det passar dig mycket bra att vara så pass "mellow" som du är här, och registret låten ligger i är perfekt för dig.

Ska bli kul att se vart detta tar vägen. // Steffo

Thanx steffo.

Det var varma ord..Håller med om sången..fick liksom till det där..Jag sjöng lite laid back å inte så kraft fullt(då funkar min sång mick bra,den distar lite så fort jag tar i 🙂 )..Synd bara att jag sumpat Helenas kör prylar,dom var riktigt bra..

Men orgeln Steffo...HJÄLP! Hur fasiken lirar man reggae/blues på orgel?Jag har inte en susning..HJÄLP MIG FÖR GUDS SKULL! Eller ge mig en hint på några takter så fixar jag det...Du har ju full koll,dra några komp riff och skicka en fil,inte på hela låten,mera hur det ska ligga..Jag vore dig evigt tacksam om du gjorde det...PLEASE::::::

Tack för feedning steffo,det värmde verkligen.. 😄

Mvh

Micael

Regga dig på www.pandora.com och skapa en radiokanal med Bob Marley och lyssna, lyssna, lyssna. Om det inte räcker så hjälper jag gärna dig så gott jag kan även om reagge inte är min starkaste sida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den här har jag hört förut. Var ju synd på tjejkörerna tycker jag.

Din körstämma funkar men är överpanorerad. Orgel tror jag också på och blås.

Är väl inte min genre, kan tycka att reggae ibland blir så segt att lyssna på, men låter helt rätt i övrigt för Jamaicastuket alltså. 😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

helt såld på sången i denna!

testade när låtenkom igån med hammond på B2 + en oktav...minimalistisk orgel känns hlt rätt här...kanske "dra fingrarna över hela keyboard nerifrån o upp och fastna på B4..sedan 2trilla sig ner". testat lite här samtidigt som jag lyssna och tror det kanske kan funka.

Ansluter i övrigt till wernborgs kantslagsteorier, helt klart.

Basen är annars ok tycker jag.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den här har jag hört förut. Var ju synd på tjejkörerna tycker jag.

Din körstämma funkar men är överpanorerad. Orgel tror jag också på och blås.

Är väl inte min genre, kan tycka att reggae ibland blir så segt att lyssna på, men låter helt rätt i övrigt för Jamaicastuket alltså. 🙂😄

Thanx E.

Brottats en del med denna,huruvida om jag skulle dra det mot reggae eller behålla blues feelingen..har fått tips av baktakt,måste lyssna på det nu...har du förslag på blås,så shoot några takter..Så att jag får en hint om hur du menar..

Sången får jag fixa till,Helena har ledsnat..tråkigt men så är det...Ska ae över panoreringarna inför slut mix..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

helt såld på sången i denna!

testade när låtenkom igån med hammond på B2 + en oktav...minimalistisk orgel känns hlt rätt här...kanske "dra fingrarna över hela keyboard nerifrån o upp och fastna på B4..sedan 2trilla sig ner". testat lite här samtidigt som jag lyssna och tror det kanske kan funka.

Ansluter i övrigt till wernborgs kantslagsteorier, helt klart.

Basen är annars ok tycker jag.....

Tack Emulator..

Reggae är liksom inte min vanliga genre,är nog mer av en blues/soul man..haft mycket huvudbry kring bas å trummor..Fått några filer av vänliga själar,tror att jag kan sy ihop det nu..Vi får se hur det blir..Lägger upp den när det är klart..

Tack för feedback.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjao,

jävligt bra låt!! 😄

Var bara tvungen att svänga till det lite....-SE BIFOGAD FIL...Ifall du gillar kompet får du tacka bob marley -dat är en varian av basgången till "natural mystic" -men det är bara du och jag som vet om det.... 😄

Tjohopp!

Baktakt..

Detta gjorde mig verkligt glad..ett handfast tips på hur det kan låta.Precis vad jag behöver då musik teori inte är min starka sida,,är nog mera poet än musiker 🙂

Nåväl på denna har vi fått till det,och med hjälp av dina tips..så ska jag försöka att göra en bra låt bättre.

Är dig evigt tacksam..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

En trivsam bit!

Verkar råda högst skilda meningar och åsikter om genren reggae. Tycker närmast att denna låten verkar inspirerad av bluesartister som ibland ger sig på reggae (Clapton, J. J. Cale och andra vitingar). Inget negativt med det, men vill du ha ett mera ursprungligt reggaesound bör du nog lyssna lite på jamaicanska artister som Wailers, Culture, Toots & the Maytals.

Finns ju inga regler men trummorna brukar ju kännetecknas ev kantslag tillsammans med bastrumma på 2 & 4. Hihat-ljudet hade i mina öron låtit bättre som mera oregelbunden (tickle hihat), trumstockar med nylonände, inget reverb om du fattar vad jag menar. Virvelkagge mad avslagen sejare, högt stämd, med fler övertoner. Förstår att du inte har några trummor men det går kanske att efterlikna.

Basen tycker jag skulle låta bättre mera dämpad, inte det där funkiga slapsoudet. Som när man spelar med tummen. Korta toner. En basgång som mera följer melodin med pauser.

Hammond hade funkat. Antingen ackord som matta över takten eller kort anslag på två o fyra med baston en åttondel innan och en efter (ko-wah-ko). Mera pekussivt än välspelat. Mina teoretiska kunskaper tillåter ingen bättre förklaring i text.

Clavinet för fan. Något riff i basregistret, som det som gitarren kör.

Då blir det kanske mer reggae men frågan är om det ska vara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

En trivsam bit!

Verkar råda högst skilda meningar och åsikter om genren reggae. Tycker närmast att denna låten verkar inspirerad av bluesartister som ibland ger sig på reggae (Clapton, J. J. Cale och andra vitingar). Inget negativt med det, men vill du ha ett mera ursprungligt reggaesound bör du nog lyssna lite på jamaicanska artister som Wailers, Culture, Toots & the Maytals.

Finns ju inga regler men trummorna brukar ju kännetecknas ev kantslag tillsammans med bastrumma på 2 & 4. Hihat-ljudet hade i mina öron låtit bättre som mera oregelbunden (tickle hihat), trumstockar med nylonände, inget reverb om du fattar vad jag menar. Virvelkagge mad avslagen sejare, högt stämd, med fler övertoner. Förstår att du inte har några trummor men det går kanske att efterlikna.

Basen tycker jag skulle låta bättre mera dämpad, inte det där funkiga slapsoudet. Som när man spelar med tummen. Korta toner. En basgång som mera följer melodin med pauser.

Hammond hade funkat. Antingen ackord som matta över takten eller kort anslag på två o fyra med baston en åttondel innan och en efter (ko-wah-ko). Mera pekussivt än välspelat. Mina teoretiska kunskaper tillåter ingen bättre förklaring i text.

Clavinet för fan. Något riff i basregistret, som det som gitarren kör.

Då blir det kanske mer reggae men frågan är om det ska vara det?

Thanx Stackerlee..

Helt klart värdefulla och intressanta tips..Helt rätt kring funderingen kring blues/reggae..inte bestämt mig än..lägger orgeln först så får jag se hur det låter..

Kanon tips kring trummorna..det blir kul att lyfta upp denna och testa de tips jag fått..Börjar nog redan i veckan med det..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mike, ska ta mig en ordentlig genomlyssning av din låt strax. Men ta till dig stackerlees tips så har du kommit en bra bit på vägen. Jag känner honom sen barnsben och vet att han är att lita på 😄 (även om han är en konservativ trummis)

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mike, ska ta mig en ordentlig genomlyssning av din låt strax. Men ta till dig stackerlees tips så har du kommit en bra bit på vägen. Jag känner honom sen barnsben och vet att han är att lita på 😄 (även om han är en konservativ trummis)

Haha

Jag tycker egentligen inte om musik inspelad efter 1946. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ju redan ha stor på vad du vill pilla med, men här är några tips förutom det då:

Basljudet är ju lite speciellt, det funkar bra, men känns väldigt 80. Om du eftersträvar det "funkiga chorus soundet" så har du lyckats bra. Det är helt en smaksak. Det ger ju låten en viss karaktär, vilket är bra. Något som sticker ut lite.

"Living on the train" körerna är för hårt panorerade, åtminstone när som du har eq:at dem som du gjort nu, de tar för stor plats. Även om jag förstår att du vill ha djupet i rösten. Men detta verkar du redan vara medveten om. EQ, panorering och effekter är receptet här. Det kan visst funka och köra dem L/R som nu, men inte i dagsläget. tjo!

Leadsång mike: Du brukar sjunga med större känsla, sången känns lite utslätad nu, som du inte är riktigt engagerad när du sjunger. Jag saknar det där härliga bluesigt rossliga som du kan klämma fram så fint. Såfort du klämmer i blir det genast bättre. Det e absolut ok som det är nu, men som sagt, jag vill ha lite mer känsla och närhet, mena det du sjunger! Du kanske har någon baktanke med den lite försikta framtonen. Du kan nog få din röst att smälta in lite bättre i mixen också, testa att dra ner den en aning under ditt solo/vers-parti. Funkar bättre när du agerar kör/backupvocal.

P.S Såg att någon tyckte att detta var din bästa sånginsats, se smaken är som baken! 😉 D.S

Leadsång helen: Bra mixad sång, men tycker det betonas för mycket på olika stavelser. Blir nästan lite övertydligt. Låten har en ganska släpig karaktär, detta ser jag även gärna i sången. Kanske lite sent påtänkt nu, men tanken slog mig. Sången känns lite påklistrad pga detta. Emellanåt glänser det dock till. Annars ligger den bra i mixen som sagt. Sen saknar jag även helen under resten av låten, men detta är du redan medveten om.

Mellanspel 1:18/2:50, ligger gitarren för stark, eller så får du komprimera den hårdare så den inte sticker ut så mycket. Annars har guran ett gött sound.

Tycker låten har en skön ljudbild överlag, men skulle nog akta mig för att kalla det reggae 😆 Hänvisar i detta fall till stackerlees inlägg. Annars har du har fått till ett härligt djupt runt sound som passar genren utmärkt!

Låten som sådan är ju skön, som vanligt. Gillar detta mycket bättre än dina "dansbandsprylar".

Finns en del instrument som skulle fylla ut bra: Slide, någon form av orgel/rhodes. Jag skulle även uppskatta någon slags återkommande trumkompgrej som sticker ut och bryter av det annars montona trumkompet då och då. Typ nåt rassel, eller liknande, för en lite mer mystik framtoning. Mer som en effekt... Sådär lite gött ekande i bakgruden.

Denna låten kan bli stor, och det är helt klart skön lyssning. Jag kommer säkert på fler saker, men orkar inte skriva mer just nu. Så tillsvidare: Ha det fint!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...