Jump to content
Annons

Inspelning via ADAT lightpipe


BozoB

Recommended Posts

Jag har några funderingar kring inspelning med ADAT lightpipeanslutningar och skulle vilja få bekräftat att följande kommer fungera smärtfritt och utan inverkan på ljudkvaliten.

Jag skall göra en inspelning om en tid. Inspelnigen kommer göras på ett Pro Tools HD system och tiden kommer vara knapp.

Eftersom jag normalt använder Cubase SX måste jag få in inspelningen där. Helst med möjlighet till redigering och valmöjligheter på olika tagningnar etc(Vill ju inte slösa alltför mkt tid på redigering och sånt i en grym inspelningsstudio). Samtidigt vill jag använda PTHD's AD-omvandlare.

På ljudkortet(Focusrite Saffire PRO 26 I/O) har jag två ADAT anslutningar vilket ger mig 16 digitala ut/in. Tänkte att det kunde vara smart att använda dessa på följande vis:

INLJUD:

MIC -> Mixerbord -> PROTOOLS CH IN(som står på monitor medans Pro Tools inte gör någonting) -> PROTOOLS ADAT OUT -> Saffire ADAT IN -> Cubase CH.

UTLJUD:

Cubase CH -> Saffire ADAT Out -> Protools ADAT IN -> Protools ST Main OUT

Jag kommer alltså sköta alla punch in/out och inspelning från min egen medhavda pc. Allt kommer lägga sig i som det skall i Cubase precis som det hade gjort om jag hade använt mig av kortets ADDA.

1. Kommer detta fungera?

2. Några problem med ljudkvaliten(teknikern som hade studion antydde att ADAT var skit)?

3. Man kan köra 8 kanaler(24 bit/44.1 kHz) ADAT i varje sladd?

4. Måste man synca de båda datorerna på något sätt?

5. Något annat jag bör tänka på?

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Jag svarar på min egen fråga och funderar....

OMF-filer fungerar det. Jag vet att det inte funkar alls bra från Cubase till ProTools men tvärtom kanske går bättre?

Någon som vet? Annars tyckte jag ADAT-lösningen var bra. Om det nu fungerar.. 😳

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för PT interface i studion? och hur många.

Standard i både 96I/O och 192I/O är 8 kanaler adat utan extra kort.

Ingen ide att spela in hörge än 24bit 44.1khz. så det är lugnt.

HAr saffire wordclock? Bäst är ju att synca efter klockan i PT interfacet eller om de har nån annan master clock...

Funka kommer det säkert 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för PT interface i studion? och hur många.

Standard i både 96I/O och 192I/O är 8 kanaler adat utan extra kort.

Ingen ide att spela in hörge än 24bit 44.1khz. så det är lugnt.

HAr saffire wordclock? Bäst är ju att synca efter klockan i PT interfacet eller om de har nån annan master clock...

Funka kommer det säkert 😏

HD3 192

3 inspelningsenheter tror jag.

Så det finns ADAT så det räcker.

Wordclock finns på foucusriten.

Extern klocka också.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då är det bara till ställa in saffiren till att synca externt via wordclock till PT riggen.

Synd bara att inte använda PT HD's fina 48bit mixer.... Headrooooom.

Ännu bättre sälj saffiren och skaffa Pro tools... 😏😆

Det gåt ju öppna HD sessioner på LE vetu...

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ADAT är skit är väl inget jag skulle säga...

Däremot funkar OMF från ProTools till Cubase som en dans så varför inte köra på det direkt och slippa oroa dig över tekniken? Låter utan tvekan som det smidigaste alternativet.

Jo, tänkte knappt tanken¨på OMF förräns jag redan hade suttit och funderat ut ADAT lösningen...

Men det är nog det smidigaste, bara det inte blir problem med projekten sen då. Att allt lägger sig rätt är det ju egentligen bara som är viktigt.

Har haft projekt från förr där klippen lagt sig out of sync och man sitter och lyssnar och gissar sig fram hur de skall ligga.. Inget kul arbete och det blir inte särskilt bra heller.. 😏 fast det var inte med omf och Protools utan konstigt ljudkort med skumma drivrutner och varierande latency... Bara väldigt mån om att aldrig hamna iden situationen igen.

Får läsa på lite om OMF. Har dålig koll.

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då är det bara till ställa in saffiren till att synca externt via wordclock till PT riggen.

Synd bara att inte använda PT HD's fina 48bit mixer.... Headrooooom.

Ännu bättre sälj saffiren och skaffa Pro tools... 😏  😆

Det gåt ju öppna HD sessioner på LE vetu...

Lycka till

Jo, så skulle ju funka.

Tack för hjälp.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...