Jump to content
Annons

I try to do good - v.1.5


Recommended Posts

Annons

Mitt omdöme är att du inte är lika överbra på denna musiken som du är på den andra. Känns inte lika personligt. Men om det är ett steg i att få tillbaks motivationen att göra den där mjuka sköna varma ylle-musiken, så köper jag det. Man behöver göra något annat ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt omdöme är att du inte är lika överbra på denna musiken som du är på den andra. Känns inte lika personligt. Men om det är ett steg i att få tillbaks motivationen att göra den där mjuka sköna varma ylle-musiken, så köper jag det. Man behöver göra något annat ibland.

Jag vet att du har en stark förkärlek för mina softa drömska låtar och jag klandrar dig inte 🙂

Men ibland känner man att det är dax att pröva lite nytt. Jag lyssnar faktiskt mest på 60/70-tals pop/rock även om det inte alltid framgår i mitt eget musikskapande. Därför kände jag att jag ville pröva den vägen också, och är själv nöjd med resultatet.

Men frukta ej! Jag har redan en ny drömpoplåt på G... Håll ut

Tackar

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow! Läckert, känns som man är tillbaka i tidigt 70-tal och lyssnar på Moody Blues, Jackson Heights, Jorma Kaukonen, Jefferson Airplane... sitaren och aulareverbet jobbbar för det också. Svinbra!

Precis som jag vill!

Mina främsta referenser till just denna låten (förutom massa 60/70-talsmusik såklart) var framförallt "The Brian Jonestown Massacre" och "Stone Roses", för att nämna några moderna förebilder.

Kul att du diggar

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Gaah, asnice! Påminner lite om Who feels love med Oasis. Inte på nåt härmigt sätt men den lite flummiga sköna stilen är ganska lik tycker jag. Gillare skarpt!

Den liknelsen fick mig att känna mig extra stolt! Inte två helt okända och bra band för övrigt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Äntligen är jag här....

Det här låter ju riktigt bra tycker jag. Ack guran har du lyckats bra med ljudet på. Vad är det för gitarr? Den låter verkligen asbra *grymt avundsjuk*.

Låten har jag lite svårt att kritisera då jag är väldigt insnöad på på musik som är vokalfokuserad med inrikting på starka hookar.

Jag får lite tidiga Beck vibbar av det här.

Eventuellt skulle jag vilja hör lite mer luft i mixen (den är redan väldigt luftig i mina öron) men ännu lite till...

Jättebra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Äntligen är jag här....

Det här låter ju riktigt bra tycker jag. Ack guran har du lyckats bra med ljudet på. Vad är det för gitarr? Den låter verkligen asbra *grymt avundsjuk*.

Låten har jag lite svårt att kritisera då jag är väldigt insnöad på på musik som är vokalfokuserad med inrikting på starka hookar.

Jag får lite tidiga Beck vibbar av det här.

Eventuellt skulle jag vilja hör lite mer luft i mixen (den är redan väldigt luftig i mina öron) men ännu lite till...

Jättebra jobb!

Som jag skrev innan så använder jag en Tanglewood 15ns, en riktigt fin gitarr enligt mig. Kostar under 4500 kr och låter mer än det dubbla, helt solid, ren klar, fet ton.

Angående luften i mixen så vet jag inte riktigt... Just denna typen av produktion/låt gör de mig inte så mycket om de låter lite grumligt och skitigt ala 70-tal. Eventuellt skulle ja kunna lätta upp lite på körerna, men jag får se.

Tack för inlägget och roligt att du diggar trots brtis på hook 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

nice!

gitarren låter överfett!

sången kanske skulle kunna lyftas fram lite.

bas känslan e svänging o bra - nice ljud.

klockan eller klappet i mitten lite sådär - släng in ett fett gitarr solo istället eller en melodislinga som du brukar göra så bra.

trummorna låter som de brukar - hyr in lazze så får du nog ännu mer känsla.

gillar den indiska touchen.

keep up the good work!

/T

Link to comment
Dela på andra sajter

nice!

gitarren låter överfett!

sången kanske skulle kunna lyftas fram lite.

bas känslan e svänging o bra - nice ljud.

klockan eller klappet i mitten lite sådär - släng in ett fett gitarr solo istället eller en melodislinga som du brukar göra så bra.

trummorna låter som de brukar - hyr in lazze så får du nog ännu mer känsla.

gillar den indiska touchen.

keep up the good work!

/T

Ett gitarrsolo i vanlig mening känns lite felplacerat enligt mig till denna typ av låt. Föredrar då suggestiva percussion (mellanspelet), eventuellt kommer ett munspelsolo fylla ut lite.

Angående sången så ska den ligga långt bak och inte vara i centrum, eftersom det inte är sången i sig som är viktig, utan själva känslan :rolleyes:

Dessutom vill ja ha tillbaka min gitarr, kom och lämna den nu... har sms:at.

Tjo

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var riktigt skönt!

Får, som flera varit inne på, vibbar av såväl Beck, Oasis (i deras mer, hmm,... diffusa akter 😳 ) som 70-talsakter så som Kinks, Beatles, Moody Blues!

Bra jobb som tusan. Sitaren (?) adderar en hel del till den andliga atmosfären, och basen gör det hela riktigt svängigt! Eventuellt om sången kunde varieras aningen mer, både hur den befinner sig mixmässigt och hur den låter effektmässigt, samt själva lyriken vilken känns aningen repetetiv. Samtidigt förstår jag din poängtering att sången skulle hålla ganska låg profil, och primärt agera som stämningsbidrag snarare än som ledsagare. Men efter två minuter blir den aningen tjatig.

Detta är dock en marginell invändning mot en övrigt komplett låt! Keep up the good work! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var riktigt skönt!

Får, som flera varit inne på, vibbar av såväl Beck, Oasis (i deras mer, hmm,... diffusa akter 😳  ) som 70-talsakter så som Kinks, Beatles, Moody Blues!

Bra jobb som tusan. Sitaren (?) adderar en hel del till den andliga atmosfären, och basen gör det hela riktigt svängigt! Eventuellt om sången kunde varieras aningen mer, både hur den befinner sig mixmässigt och hur den låter effektmässigt, samt själva lyriken vilken känns aningen repetetiv.  Samtidigt förstår jag din poängtering att sången skulle hålla ganska låg profil, och primärt agera som stämningsbidrag snarare än som ledsagare. Men efter två minuter blir den aningen tjatig.

Detta är dock en marginell invändning mot en övrigt komplett låt! Keep up the good work! 😆

Roligt att du diggar... Jag kan nog hålla med dig om den lite repetitativa texten, var lite lat på den fronten. Dock tycker jag, som du också poenterade, inte det spelar så stor roll i sammanhanget. Testade med lite delay på sina ställen, men fick inte till de riktigt, du kanske har något förslag? Sitaren (helt riktigt) är hämtad från en VST-plugg och var sjukt jobbig att spela rätt, fick sitta och benda o hålla på för att få det att låta nogorlunda verkligt. Och tajmingen var i stort sett omöjlig 🙂 Men det gick tillslut.

Eventuellt dyker det upp en ny version, men lite munspel och ett och annat ägg. Väntar på godkännande från mr munspel himself först, vill att han godkänner min nya mix innan ja drar upp det.

Tack för ett utförligt svar

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäcklar vad gott. Akustiskgura rökelse Djup bas..

Bra låt ibland blir man så glad att hänga på detta forum.

Gillar det flummiga. Kankse lite väldjup bas ibland men va fan jag köper det..

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäcklar vad gott. Akustiskgura rökelse Djup bas..

Bra låt ibland blir man så glad att hänga på detta forum.

Gillar det flummiga. Kankse lite väldjup bas ibland men va fan jag köper det..

Ynot

Jag bockar och bugar och drar ett djupt andetag och inandas rökelsen...

Kunde inte hålla mig, utan slängde upp nya mixen med Harmonica Mike på munspel (grym känsla). Tjioo!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah man..

Mixen låter lite mera bas nu - perfekt!

Ska man hårklyva lite så tycker jag komp guran har lite för stort utrymme volym mässigt under verser å mellanspel..I övrigt så är det en skön låt.

Under mellanspelet kunde man nypa ihop trummor och guror lite,för att ge lite mer utrymme till munspel och bas - dom gungar skönt ihop.. 😆

Kanon jobb totalt. Full pott med andra ord.Kul att jag fick vara med å lira.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jädrar i lådan.. Det här var väl inspelat och väl mixat och mastrat.. Munspelssolot kom in som en glad överaskning dessutom. Fet bas som bara den.. Glömde kolla nivån på mina slutsteg då jag klickade på länken.. JBL4430+Gas Ampzilla fick nästa mixbordet att hoppa av konsolen då det drog i gång.. Jycken sprarg in i köket och gömde sig.. "Hä ä fet ´n bas dä" 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Yeah man..

Mixen låter lite mera bas nu - perfekt!

Ska man hårklyva lite så tycker jag komp guran har lite för stort utrymme volym mässigt under verser å mellanspel..I övrigt så är det en skön låt.

Under mellanspelet kunde man nypa ihop trummor och guror lite,för att ge lite mer utrymme till munspel och bas - dom gungar skönt ihop.. 😱

Kanon jobb totalt. Full pott med andra ord.Kul att jag fick vara med å lira.

Mvh

Micael

EDIT! Oj såg att jag bara hade ändrat namnet på länken till 1.3, inte filen, så båda var samma, hehehe. Fixar det nu... Så du lyssnade alltså på 1.2 😆 Det är egentligen inte så stor skillnad på dem. Gjort basen lite ljusare, lusat till kaggen och lättat lite runt 2khz på mastringen... Vet inte ens om de gör nån skillnad, kanske blev för diskant?

-----------------------------------------

Lyssna du på version 1.2 eller 1.3... Försökte förtylidga basen och kaggen lite i den senare, vet inte om ja lyckats...

Angående kompguran, kan jag kan testa att plocka ner den nån db under verserna, får se om det känns lönt.

Angående ditt munspelssolo, så börjar ja digga det mer o mer, letar fortfarande efter dess 100%:a plats i mixen 🤪. Men ja tror de funkar bra under mellanspelet och sista refrängen. Andra kanske tycker annorlunda.

Ska faktiskt testa att dra ner lite reverb på trummorna och låta virveln stå får de mesta reverbet, kan nog göra att trummorna lättas upp lite.

Nåja, tack för ett fint inlägg.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jädrar i lådan.. Det här var väl inspelat och väl mixat och mastrat.. Munspelssolot kom in som en glad överaskning dessutom. Fet bas som bara den.. Glömde kolla nivån på mina slutsteg då jag klickade på länken.. JBL4430+Gas Ampzilla fick nästa mixbordet att hoppa av konsolen då det drog i gång.. Jycken sprarg in i köket och gömde sig.. "Hä ä fet ´n bas dä" 🙂

Du får klappa hunden från mig och be om ursäkt...

Kul att det gillas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

lyssnat på version 1.3

Då vi har samma lyssning,men kanske olika inställda,så blir ju mina åsikter lite missvisande,jag hade föredragit lite mer tryck från basen(men bara under mellan spelet).. Kaggen knuffar en del luft en bit ifrån monitorena,men inte när man sitter nära...snyggt.

Munspelet lite högre nu,men kanske skulle du dra ned trummor och komp gura ett litet snäpp under mellanspelet för lite dynamik feeling..lyssna på basen och munspels liret ihop så kanske du förstår hur jag menar..

Men du är fruktansvärt nära med mixen nu,kanske behöver det inte göras nåt mer.Det svänger som tusan! Det kan nog vara klokt att lämna bort mastringen,jahala verkade ha lite koll?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnar i lurarna för säker hets skull.

Det blev liksom en helt anna grej i dom,basen kröp fram på ett helt annat sätt.

Ett snäpp till på munspelet så är du hemma,med hela mixen.

Fast det hade varit grymt med en dynamik skiftning där..lite ned tonat tryck i kompet hade suttit som en smäck.

Nåväl,fria åsikter från ett vinter vackert Norrbotten,solen lyser yes yes yes..

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu min gode vän,är du hemma!

Fy satiken vilket drag! Hur grymt som helst,där ser man vad lite dynamikskiftningar kan göra,hur snyggt som helst när det går ned volym mässigt under mellan spelet,för att sedan återgå till full syra..Sista kryddan i mina öron i varje fall - för att göra en komplett låt.Perrens med andra ord - nu ska jag plåga kvinnan med denna under kvällen 😉 Tortyr liksom,hon gillar ju Il divo,,och det har jag minsann fått lyssna på..PAYBACK TIME! YEEAAAAAHHH..... 😉

Mvh

Micael

Edit:stavfelgaffel fel

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nu börjar det likna något, mycket tack vare era brilljanta åsiker som vanligt. Ett extra stort tack till Harmonica Mike som hjälpt till med både munspel och extra tips kring mixning och dynamik. Skulle dock föredra att någon annan än jag själv mastrar om låten... Men det kommer. Så tills vidare... njut och ha det fint.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra känsla i låten, bra själ i den... 🙂

Men om jag ska vara lite besk så saknar jag lead-sång, det som ligger känns mest som kör... 😛🤪

Men som sagt, gott gung, och en himla bra ton i låten... (Som du brukar ha i dina ideer)

Lite mer röd tråd rakt igenom, mer lead sång, eller varför in te en rap... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...