Jump to content
Annons

Reverb och dynamik på Sång


Zyan

Recommended Posts

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid fylligare och behagligare.

Finns det någon plugg som delar upp ett monospår till två, med olika eq, delay och reverb. På så vis slipper man ett spår med samma sak fast olika effekter. Alltså, fylligare sång i stereo av ett monospår.

Några tips på vad det kallas (så jag får lite sökord) eller tips på pluggar man kan använda.

Kör i Cubase om det spelar någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Oj, inga svar, trodde jag skulle ha fått några tips nu.

Vill verkligen inte sitta med två monospår med samma sak på, känns så oproffsigt.

Är verkligen inte oproffsigt!

Kör på med två spår!

Det blir lättare så :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, inga svar, trodde jag skulle ha fått några tips nu.

Vill verkligen inte sitta med två monospår med samma sak på, känns så oproffsigt.

Är verkligen inte oproffsigt!

Kör på med två spår!

Det blir lättare så :-)

Men det blir så strukturerat. Och för många faders, kompressorer och reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Oj, inga svar, trodde jag skulle ha fått några tips nu.

Vill verkligen inte sitta med två monospår med samma sak på, känns så oproffsigt.

Är verkligen inte oproffsigt!

Kör på med två spår!

Det blir lättare så :-)

Men det blir så strukturerat. Och för många faders, kompressorer och reverb.

Gilla läget, eller sluta jobba så 😄

Hoppas du gör så på leadsången. Eller gör du det med körerna också?

Många reglar blir det, det senaste jag gjorde hade totalt 18 kanaler med sång på.

Jag brukar gruppa spåren, en grupp till kör och en grupp till Leadsång, det förenklar i mix.

BTW, blir summan konstant, lika många kompressorer och Eq blir det ju bara att dem sitter in en multieffekt eller en så kallad kanalstripp. Det enda du slipper ifrån är en extra kanal i Cubase. Men se det positivt, kör du 3an så kan du frysa kanalerna separat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, inga svar, trodde jag skulle ha fått några tips nu.

Vill verkligen inte sitta med två monospår med samma sak på, känns så oproffsigt.

Är verkligen inte oproffsigt!

Kör på med två spår!

Det blir lättare så :-)

Men det blir så strukturerat. Och för många faders, kompressorer och reverb.

Gilla läget, eller sluta jobba så 😄

Hoppas du gör så på leadsången. Eller gör du det med körerna också?

Många reglar blir det, det senaste jag gjorde hade totalt 18 kanaler med sång på.

Jag brukar gruppa spåren, en grupp till kör och en grupp till Leadsång, det förenklar i mix.

Jupp...får väl sluta med musik, sälja prylarna, flytta till nån öde ö där det bara finns steeldrums.

Eller så är det bara att acceptera. Hmm...dagens I-lands problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jävla mycket krångligare att måsta öppna en plugg för att kunna ställa nivåerna på två olika spår? Uh. Mixa sången och körerna en gång ordentligt till en submix, och mixa sen helheten via en group.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 🙁

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 😄

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Får du inte problem med fasfel i monolyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 😎

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Får du inte problem med fasfel i monolyssning?

Har jag inte täkt på efterssom jag har två högtalare. Beror väl på hur många ms man ställer på? Kan man tima in så båda toppar och dalar blir synkade, de är i takt men ändå i otakt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 😎

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Får du inte problem med fasfel i monolyssning?

Har jag inte täkt på efterssom jag har två högtalare. Beror väl på hur många ms man ställer på? Kan man tima in så båda toppar och dalar blir synkade, de är i takt men ändå i otakt?

Fast om du förskjuter ena kopian så blir det ju just motsatsen till tajmat.

Så länge du lyssnar i stereo så kommer det funka fint, men i mono kan det bli fasfel. Om du dubbar sången istället så blir det inga problem men det blir ju inte riktigt samma sak.

Jag uppfattade det som att du gör så här på all din leadsång stämmer det? Du tycker inte att du förlorar fokus? Alltså att du förlorar känslan att sången ligger i mitten?

Men det beror ju på vad du gör för musik såklart. Jag har gjort samma sak på lite metal låtar men oftast försöker jag att dubba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 😎

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Får du inte problem med fasfel i monolyssning?

Har jag inte täkt på efterssom jag har två högtalare. Beror väl på hur många ms man ställer på? Kan man tima in så båda toppar och dalar blir synkade, de är i takt men ändå i otakt?

Fast om du förskjuter ena kopian så blir det ju just motsatsen till tajmat.

Så länge du lyssnar i stereo så kommer det funka fint, men i mono kan det bli fasfel. Om du dubbar sången istället så blir det inga problem men det blir ju inte riktigt samma sak.

Jag uppfattade det som att du gör så här på all din leadsång stämmer det? Du tycker inte att du förlorar fokus? Alltså att du förlorar känslan att sången ligger i mitten?

Men det beror ju på vad du gör för musik såklart. Jag har gjort samma sak på lite metal låtar men oftast försöker jag att dubba.

Det gör jag ofta. Blir fylligare och låter helt klart bättre.

Hur ska jag annars skapa dynamik på sång? Är det att dubba alla sångspår och lägga båda dessa två i mitten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 😎

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Får du inte problem med fasfel i monolyssning?

Har jag inte täkt på efterssom jag har två högtalare. Beror väl på hur många ms man ställer på? Kan man tima in så båda toppar och dalar blir synkade, de är i takt men ändå i otakt?

Fast om du förskjuter ena kopian så blir det ju just motsatsen till tajmat.

Så länge du lyssnar i stereo så kommer det funka fint, men i mono kan det bli fasfel. Om du dubbar sången istället så blir det inga problem men det blir ju inte riktigt samma sak.

Jag uppfattade det som att du gör så här på all din leadsång stämmer det? Du tycker inte att du förlorar fokus? Alltså att du förlorar känslan att sången ligger i mitten?

Men det beror ju på vad du gör för musik såklart. Jag har gjort samma sak på lite metal låtar men oftast försöker jag att dubba.

Det gör jag ofta. Blir fylligare och låter helt klart bättre.

Hur ska jag annars skapa dynamik på sång? Är det att dubba alla sångspår och lägga båda dessa två i mitten?

Dynamik har ju inget att göra med det du pratar om, dynamik är skillnad tex mellan stark eller svag. Mycket skillnad stor dynamik. Lite skillnad lite dynamik. Vill du ha mycket dynamik. Sjung dynamiskt och skippa kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar lägga samma sång-ljud-fil på två monospår, där den ena släpar efter lite grann och den andra har ett lätt reverb. Sen olika eq och till sist ganska snarlik kompressor. Blir alltid

Om jag fattar det rätt fördröjer du ena signalen och har en lite annan eq på. Vad gör du mer, panorerar du ut dem något?

Det låter som att det skulle passa dig att jobba med en delay-plugg där du kunde ställa tid i millisekunder, panorera och eq'a. Borde spara dig många timmar! 🙂

Nu är vi inne på något.

Just nu så gör jag såhär: Det är samma inställningar på kompressorna, annars är det skillnader på allt.

Sångsnutt ---> Delay 10ms---> Pan L ---> Eq Inställning A ----> Kompression A-->Reverb A

Sångsnutt ---> Pan R ---> Eq Inställning B ----> Kompression A-->Reverb B

Får du inte problem med fasfel i monolyssning?

Har jag inte täkt på efterssom jag har två högtalare. Beror väl på hur många ms man ställer på? Kan man tima in så båda toppar och dalar blir synkade, de är i takt men ändå i otakt?

Fast om du förskjuter ena kopian så blir det ju just motsatsen till tajmat.

Så länge du lyssnar i stereo så kommer det funka fint, men i mono kan det bli fasfel. Om du dubbar sången istället så blir det inga problem men det blir ju inte riktigt samma sak.

Jag uppfattade det som att du gör så här på all din leadsång stämmer det? Du tycker inte att du förlorar fokus? Alltså att du förlorar känslan att sången ligger i mitten?

Men det beror ju på vad du gör för musik såklart. Jag har gjort samma sak på lite metal låtar men oftast försöker jag att dubba.

Det gör jag ofta. Blir fylligare och låter helt klart bättre.

Hur ska jag annars skapa dynamik på sång? Är det att dubba alla sångspår och lägga båda dessa två i mitten?

Dynamik har ju inget att göra med det du pratar om, dynamik är skillnad tex mellan stark eller svag. Mycket skillnad stor dynamik. Lite skillnad lite dynamik. Vill du ha mycket dynamik. Sjung dynamiskt och skippa kompressorer.

Bra att du rätta mig. Trodde dynamik handlade om fyllighet.

Men efter att ha funderat vad ordet egentligen betyder så förstår jag att jag har haft fel.

Men jag ställer frågan igen, hur skapar man fyllig och bra sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Men jag ställer frågan igen, hur skapar man fyllig och bra sång?

Då borde det mera handla om själva ljudet. Att dubba gör ju helt klart att det fyller ut mera men är du nöjd med ljudet som din mic/preamp skapar eller?

Testa att dubba nått sångspår och se om du kommer närmare det du söker... om inte så testa byta mic och preamp. eller till och med inspelningsplats

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag ställer frågan igen, hur skapar man fyllig och bra sång?

Då borde det mera handla om själva ljudet. Att dubba gör ju helt klart att det fyller ut mera men är du nöjd med ljudet som din mic/preamp skapar eller?

Testa att dubba nått sångspår och se om du kommer närmare det du söker... om inte så testa byta mic och preamp. eller till och med inspelningsplats

Håller med. Istället för att försöka nå dit du vill med effekter så testa att försöka lägga sången så som du vill ha den.

Beror det på dina grejer eller ditt sätt att sjunga.

Testa vad som händer vid olika avstånd. Testa om möjligt olika mickar. Testa att spela in någon annan än dig själv.

Och testa att dubba. Men dubb bör inte vara en standard lösning utan mera som en effekt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag ställer frågan igen, hur skapar man fyllig och bra sång?

Då borde det mera handla om själva ljudet. Att dubba gör ju helt klart att det fyller ut mera men är du nöjd med ljudet som din mic/preamp skapar eller?

Testa att dubba nått sångspår och se om du kommer närmare det du söker... om inte så testa byta mic och preamp. eller till och med inspelningsplats

Håller med. Istället för att försöka nå dit du vill med effekter så testa att försöka lägga sången så som du vill ha den.

Beror det på dina grejer eller ditt sätt att sjunga.

Testa vad som händer vid olika avstånd. Testa om möjligt olika mickar. Testa att spela in någon annan än dig själv.

Och testa att dubba. Men dubb bör inte vara en standard lösning utan mera som en effekt tycker jag.

De två sista inläggen gav mig några funderare. Har jobbat lite med akustik och försökt dämpa alla oönskade ekon i inspelningsrummet. Men effekten av två olika eq får jag inte om jag inte använder två mickar.

Men problemet är tillräckligt belyst nu för ett tag. Tack för alla svar.

So long

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 16 år senare...
Thom Brandt (oregistrerad)

Jag fick lära mig att man sjöng in på ett spår. Sedan kopierade man detta spår och panorerade spår 1 maximalt till left och spår 2 maximalt till right. Då kommer sången att höras i mitten. Sedan lägger man effekter på det ena spåret, men inte det andra. Man kan ha en effekt på detta andra spår också, men kommer inte ihåg vilken effekt.En del sjunger in ett separat sångspår för refrängen som ej panoreras. Man sjunger lite annorlunda än i originalspåret.

Detta fick jag lära mig på Universitetet i Hultsfred där jag studerade Musikproduktion 1 och 2.

Jag fick inte lära mig att om man är van vid att spela gitarr och sjunga samtidigt, så bör man också spela in gitarr och sång samtidigt. Nu har jag börjat göra det och resultatet blir faktiskt bättre. 

Jag har en fråga: Då jag sjunger in sång i mitt lilla inspelningsrum så brukar jag sjunga med ett RoomWorks lreverb på annars blir sången alldeles för instängd. Effekten blir inte inspelad. Vilket värde på reverbet bör jag ha? Jag har kört med -3.14, men det kanske blir bättre med ex. Plus 2,4? eller.....?

Redigerat av Thomas Nordbrandt
felstvning
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...