Jump to content
Annons

Fantommatning


Recommended Posts

Annons

Såvitt jag vet (har hört) så är det enbart äldre bandmikrofoner som tar stryk av fantommatning. Detta skall vara p.g.a. en konstruktionsmiss som fixats i nyare modeller.

Men jag kan ha fel, mer info om detta vore väldigt intressant eftersom det för mig verkar som att man lika gärna kunde fantommata allting hela tiden.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Numera tror jag inte att det finns några micar som inte klarar att fantommatningen är igång - men det finns som sagt sällsynta fall bland gamla micar som inte tål det.

Syntar och effekter behöver du inte oroa dig för, eftersom fantommatningen bara kommer ut på XLR-kontakterna. Om du däremot har någonting annat än en mic kopplad till en XLR-ingång och sätter igång fantommatningen, så kan du råka ut för ett litet fyrverkeri... 🙂

Bara för att hålla isär begreppen, så nämner jag också att du inte fantommatar ditt mixerbord - utan du fantommatar micingångarna. Alla kontakter utom micingångarna är alltså fria från spänningsmatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Obalanserade mickar ska INTE fantommatas.

Ahh.. Där hade vi en enklare än enkel förklaring förståss. I balancerade mikrofoner fasar spänningarna ut varandra medan i obalancerade slår spänningen rakt in i mikrofonen. Iofs är ju detta beroende på hur man lött kablarna också, om man har en skärmad kabel med två ledare där båda ledarna är bryggade innan mikrofonen så bör spänningen fortfarande fasas ut.

Uhm, baserat på att spänningen skickas genom ledarna, men den kanske skickas genom skärmen? Ehh.. Nej nu skäms jag, nu får jag fram med mina ljudböcker när jag kommer hem ikväll och ta mig en liten funderare.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

?? 🙂

Hur vet man om mikrofonen är balanserad eller obalanserad?

Skärmad eller inte skärmad, en XLR kabel har väl 3 ledare och alltid skärmad ... fattar nada

För det går väl inte att fantommata en genom en tele-kabel, eller?

Jag trodde man byglade jord och minus för oskärmat i XLR .. för om man sätter ihop plus och minus så säger det väl *poof* ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningen finns som 0V och +48V - inte något annat. Det är alltså inte några soänningar som "tar ut" varandra. Spänningen filtreras bort från signalen med kondensatorer, eller andra system som är mer snillrika, i micen och i preampen...

De enda "obalanserade" mikrofoner jag har sett, är sådana som följer med enkla bandspelare, där man bara använder jord och signal (precis som i en gitarrkabel) - och inte jord, Hot och Cold...

I 2-poliga kopplingar får man aldrig starta fantommatningen, eftersom man då kommer att kortsluta spänningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

?? 🙂

Hur vet man om mikrofonen är balanserad eller obalanserad?

Skärmad eller inte skärmad, en XLR kabel har väl 3 ledare och alltid skärmad ... fattar nada

För det går väl inte att fantommata en genom en tele-kabel, eller?

Jag trodde man byglade jord och minus för oskärmat i XLR .. för om man sätter ihop plus och minus så säger det väl *poof* ?

En "kalle anka" mikrofon som du köper på claes ohlson för 50kr är antagligen obalancerad. Vilket du kan se på telekabeln som sticker ut från den. Äldre mikrofoner som t.ex. kolkornmikrofoner och dylikt kan säkert också vara obalancerade. Uhm, har aldrig pillat på någon så jag kan inte säga säkert.

Fantommatning på 48V går dock jättebra att skicka genom en telekabel om du går från xlr-tele från mixern eller dylikt. Men ehm, jag ska nog inte säga något. Ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag mina starka begränsningar i elektronik.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

OK .. verkar enklare att hålla sig till en variant av den gamla minnesregeln:

Rimfrost - rattmuff på. Tjällossning - rattmuff av.

men istället:

XLR - fantom på. Tele - fantom av.

😛

Ptja, såvida ingen får för sig att köra xlr hane - tele hona -> tele hane - xlr hona.. Eventuellt bygga en mikpreamp med balancerad tele in. På så vis kan du ju ha med telekontakter och fortfarande fantommata. Nej, nu stänger vi den här tråden, mitt huvud gör ont. 😲

Vi håller oss enkelt till ratmuff regeln och ignorerar allt som har med fantommatning att göra. Jag menar när behövde någon sist en kondensatormik i vilket fall? 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningen finns som 0V och +48V - inte något annat. Det är alltså inte några soänningar som "tar ut" varandra. Spänningen filtreras bort från signalen med kondensatorer, eller andra system som är mer snillrika, i micen och i preampen...

Inte riktig.

Spänningen finns som +48volt på hot-kontakten samt fasvänd (-48volt) på cold-kontakten.

Referens mot signaljord.

Spänningarna tar således ut varandra i en balanserad dynamisk mikrofon.

Balanserat kan vara både XLR eller tele. Telekontakten är då en "stereo" där Tip=Hot och Ring=Cold.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK .. verkar enklare att hålla sig till en variant av den gamla minnesregeln:

Rimfrost - rattmuff på. Tjällossning - rattmuff av.

men istället:

XLR - fantom på. Tele - fantom av.

😛

Ptja, såvida ingen får för sig att köra xlr hane - tele hona -> tele hane - xlr hona.. Eventuellt bygga en mikpreamp med balancerad tele in. På så vis kan du ju ha med telekontakter och fortfarande fantommata. Nej, nu stänger vi den här tråden, mitt huvud gör ont. 😛

Vi håller oss enkelt till ratmuff regeln och ignorerar allt som har med fantommatning att göra. Jag menar när behövde någon sist en kondensatormik i vilket fall? 😲

/Majken

Kondensatormickar är ju ljusår före dynamiska mickar i ljudkvallitet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spänningen finns som 0V och +48V - inte något annat. Det är alltså inte några soänningar som "tar ut" varandra. Spänningen filtreras bort från signalen med kondensatorer, eller andra system som är mer snillrika, i micen och i preampen...

Inte riktig.

Spänningen finns som +48volt på hot-kontakten samt fasvänd (-48volt) på cold-kontakten.

Referens mot signaljord.

Spänningarna tar således ut varandra i en balanserad dynamisk mikrofon.

Balanserat kan vara både XLR eller tele. Telekontakten är då en "stereo" där Tip=Hot och Ring=Cold.

Inte helt korrekt. Spänningen är lika stor och av samma polaritet relativt jord i både pin 2 och pin 3. Ett exempel på hur fantommatning görs ser du här nedan:

Beteckningarna + på Hot och - på Cold refererar till signalen och inte spänningen.

phantom.jpg

Fantommatning brukar aldrig finnas på tele-kontakterna, eftersom man ofelbart kommer att kortsluta mellan pinnarna när man kopplar in/ur prylar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, det är riktigt det du säger.

Men... i mikrofonen så fasvänds cold-signalen och därmed även 48 voltaren vilket gör att spänningarna tar ut varandra i en dynamisk mikrofon.

Namnlšst.jpg

Trodde inte man behövde vara så här övertydlig 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag vet så kan man inte fasvända en likspänning (matningen), utan bara en växelspänning (signalen) - men jag kan ha fel...?

Jag trodde att anledningen till att inga problem uppstår, är att man har samma spänning på båda stiften och därmed i praktiken ingen potentialskillnad mellan stiften - alltså 0V.

Det du beskriver med illustrationen är hur den normala och den fasvända signalen läggs ihop i en OP-förstärkare - och inte hur det fungerar med spänningen.

Övertydligt eller inte, så är det alltid intressant att få reda på vad som verkligen gäller. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

bjorn (oregistrerad)
Så vitt jag vet så kan man inte fasvända en likspänning (matningen), utan bara en växelspänning (signalen) - men jag kan ha fel...?

Jag trodde att anledningen till att inga problem uppstår, är att man har samma spänning på båda stiften och därmed i praktiken ingen potentialskillnad mellan stiften - alltså 0V.

Det du beskriver med illustrationen är hur den normala och den fasvända signalen läggs ihop i en OP-förstärkare - och inte hur det fungerar med spänningen.

Övertydligt eller inte, så är det alltid intressant att få reda på vad som verkligen gäller. 😮

Du har så rätt Claes.

Tekniskt sett är fantommatning ett system där audiosignalen överförs på den balanserade kabeln differentiellt, och fantommatningsspänningen överförs "common mode". Audiosignalen går över pinne 2 och 3 och fantomspänningen går mellan pinne 2 och 3 samtidigt och pinne 1.

Mikrofoner som inte behöver fantomkraft, struntar helt enkelt i likspänningen som ligger mellan pinnarna 2+3 och pinne 1. Detta är vad en dynamisk mikrofon ser. Om du mäter med en voltmeter mellan 2 och 3 så ser du noll volt. Mäter du mellan pinne 2 och 1 eller mellan pinne 3 och 1 så ser du 48 V. En dynamisk mikrofon, liksom mixerbordet märker inte denna "common-mode" spänning.

Slutsats: Har du moderna mikroner är det inga som helst problem med att ha fantomen påslagen. Endast gamla vintage ribbon mikrofoner (RCA 44BX t.ex) kan ta skada då dessa tydligen inte följer standarden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jag kände mig helt säker redan från början - men när någon ifrågasätter, så börjar man ju undra om man har rätt eller fel och så vill man ha reda på hur det verkligen förhåller sig även om det skulle visa sig att man har fel. Så fungerar jag i alla fall och nu känner jag mig bombsäker igen. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

bjorn (oregistrerad)
Jag har en liten fråga:

Jag fantommatar ju mitt mixerbord förr att kondingmickarna ska få sina 48V, men är det skadligt mot min övriga utrustning (dynamiska mickar, synthar och effekter) som också sitter i bordet?

Det är inte skadligt för övriga mikrofoner (utom i mycket sällsynta fall).

Syntar och effekter ansluter du normalt till lineingångar och där finns aldrig fantomspänning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hallå folk,

Skall försöka bena ut phantom frågan på ett förhoppningsvis förståligt vis.

Nej +48 volten tar inte ut sig själv över stift 2 och 3 i mikrofonen, den stannar där i form av två matningsväger som kommer från mixern, man har gjort på detta sätt för att få likhet på båda kablarna som audio balanseringen går i.

Phantom spänningen +48v till kondensatormikrofonens elektronik tages ut direkt på stifft 2 och 3 med två motstånd (eller ibland som en center tappning på mikrofonens transformator) och 48 voltens jord tages från stift 1 d.v.s. skärmen.

Får man köra phantom på dynamsika mikrofoner eller synth/sampler utgångar ??

Om den dynamiska mikrofonen är balanserad, hel och felfri så är ok eftersom phantom spänningen hänger i luften före transformatorn eller spolen i membranet och det kan inte gå någon ström genom någon ting.

Men det har funnits en del avarter på balanserade dynamiska mikrofoner med "spar-kopplade" trafos eller konstiga bas-avskärnings switchar där stift 1 har varit inblandad med stift 2 och 3 i kopplingen, och då kan det gå ström genom trafo ock komponenter, och detta är inte bra för mikrofonens hälsa.

Och som några har sagt förut, mikrofoner med mono-teleplugg är obalanserade, och där går det 48v (ström) genom mikrofonens membranspole och det är inte tillåtet.

Synthar och samplers utgångar gillar inte att få 48 volt över sig, några har skyddat konstruktionen för sådana misstag eftersom många kör in synth/sampler på mik-ingången när inte line-ingångens känslighet räcker till.

Dom oskyddade synth/sampler (och det är många) som får 48 volt på utgången råkar ut för knäckta utgångskondensatorer och ofta också IC-kretsar som matar utgången.

Slutligen,

för att inte utmana ödet, stäng av phantom när dynamiska mikrofoner används, och använd trafo DI-box till synth/sampler om inte phantom går att stänga av.

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
vicks (oregistrerad)

MEN MEN MEN!

Den ursprungliga frågan var om fantommatningen var skadlig.

JA! För i princip allt utom kondensatormickar.

Hur svårt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det här är ganska löjligt alltihop ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN MEN MEN!

Den ursprungliga frågan var om fantommatningen var skadlig.

JA! För i princip allt utom kondensatormickar.

Hur svårt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det här är ganska löjligt alltihop ju.

men om man mickar ett trummset tex så har man ju både dynamiska och kondensatormickar i bordet, då måste man ju fantommata.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt sällsynt att det är problem - så om du mot förmodan skulle råka elda upp en mic på grund av att den inte tål fantommatning, så är den ändå så gammal och sliten att du troligen ändå inte hade velat använda den... 🙂🙂

Alla moderna dynamiska micar överlever fantommatning och påverkas inte negativt på något sätt - så troligen kommer du aldrig att råka ut för en mic som inte klarar att fantommatas.

Redigerat: För säkerhets skull ska man kanske ha en separat preamp om man har någon gammal vintage bandmic liggande - men om man har en sådan raritet, så går man nog sällan genom en mixer ändå och frågan är i så fall mest av akademisk karaktär... 😄🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det är inte så mycket att tänka på med fantommatning. Har däremot hört att om man linar en bas från förstärkarens egna "line out" och skickar fantommatning till den så kan det hända dåliga saker med förstärkaren. Tjo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...