Jump to content
Annons

Fantommatning


Recommended Posts

vicks (oregistrerad)
MEN MEN MEN!

Den ursprungliga frågan var om fantommatningen var skadlig.

JA! För i princip allt utom kondensatormickar.

Hur svårt kan det vara att glömma 48V-knappen egentligen? Det här är ganska löjligt alltihop ju.

men om man mickar ett trummset tex så har man ju både dynamiska och kondensatormickar i bordet, då måste man ju fantommata.

Mickar man upp ett trumset med både och-mickar, ska man också se till att man kan skicka fantommatning på separata kanaler ut till de mickar som behöver det. Om hela mixerbordet fantommatar med en knapp är det alltså läge att komplettera med separata mikförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
barkus (oregistrerad)

Jag har 12V fantom matning i mitt ljudkort...funkar alla kondensatormicar med den spänningen och blir ljudkvaliteten förändrad jämfört med 48 volt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 12V fantom matning i mitt ljudkort...funkar alla kondensatormicar med den spänningen och blir ljudkvaliteten förändrad jämfört med 48 volt?

De flesta fungerar nog, men det finns många som behöver 48V för att det ska bli optimalt - så med vissa micar kommer du troligen inte att få det sound som tillverkaren har tänkt sig.

Dessutom är många micpreamps som sitter inbyggda i ljudkort av ganska risig kvalitet, så det kan vara bättre att ha en extern preamp - eller t o m en mixer...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
thrinithan (oregistrerad)

jag råkade mata min preamp med +48 från mitt mixerbord :rolleyes: Helt plötsligt kom jag på att det brummade som satan från den kanalen som preamp och mic var ansluten på. Mikrofonen i sin tur fick ju +48 av preampen. Det enda som hände var att jag stängde av fantommatningen och drog ur strömen. startade upp efter ett tag igen och problemet var borta. ingen skada på preamp så vitt jag kunde avgöra. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jag råkade mata min preamp med +48 från mitt mixerbord :rolleyes: Helt plötsligt kom jag på att det brummade som satan från den kanalen som preamp och mic var ansluten på. Mikrofonen i sin tur fick ju +48 av preampen. Det enda som hände var att jag stängde av fantommatningen och drog ur strömen. startade upp efter ett tag igen och problemet var borta. ingen skada på preamp så vitt jag kunde avgöra. 😕

Hmmm.. Alltså borde det inte vara bättre att koppla in mickpreampen via en linje ingång istället för genom en till mickpreamp?

Blir det inte fel nivå då? Lite kaka på kaka med dubbla mickpreampar.. För jag antar att det är en mick ingång eftersom den har fantommatning. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamp kopplad till micingång? Då kopplade du nog in preampen till TRS-kontakten och inte XLR. Fantommatningen går nämligen bara ut på XLR - och att koppla 48V till lineutgången på preampen, är ingen höjdare.

Jag ifrågasätter också varför du kopplade in en preamp till en kanal i mixern? Då försvinner ju nåstan hela idén med att ha en extern preamp... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ifrågasätter också varför du kopplade in en preamp till en kanal i mixern?

Färgning på signalen ser ni 😛

Självklart - men varför genom mixern också, så att man får tillägg av mixerns färgning OCH extra brustillskott genom hela den långa signalvägen i mixern? Jag tycker att man förlorar en del av preampens funktion om man gör så.

Det är ju bättre att koppla preampen direkt till en lineingång på ljudkortet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Äh, det är inte så mycket att tänka på med fantommatning. Har däremot hört att om man linar en bas från förstärkarens egna "line out" och skickar fantommatning till den så kan det hända dåliga saker med förstärkaren. Tjo!

Så då kan man inte lina en förstärkare (från dess egna "line out") samtidigt som man mickar upp den med en kondensator mik, om man skulle vilja göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det är inte så mycket att tänka på med fantommatning. Har däremot hört att om man linar en bas från förstärkarens egna "line out" och skickar fantommatning till den så kan det hända dåliga saker med förstärkaren. Tjo!

Så då kan man inte lina en förstärkare (från dess egna "line out") samtidigt som man mickar upp den med en kondensator mik, om man skulle vilja göra det?

Visst går det - men det beror på vad man har för preamp...

Om du har en enkanalig, så måste du av naturligt skäl välja - eller så får du köpa en till.

Om du har en tvåkanalig, så kan du ta in line på den ena och mic på den andra. Fantommatningen går ju bara ut på XLR - så det finns ingen risk att något brinner upp om man kopplar utgången till rätt sorts ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Jag har en äkta Pirat-SM58, den knäpper till ifall man drar ut och sätter in xlr-sladden när 48V är igång. Min Sennheiser e835 gör det inte....jag har fått en massa skumma biljud de gånger jag spelat in via FW mixern. när jag haft ngt som använder +48...linebox eller kondingmickar. Har trott att det varit ett mjukvarufel, men lutar åt att det är fantommatningen som ställer till det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...