Jump to content
Annons

Tunga dämpade toner


eyestoeyes

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem.

Jag sitter och spelar lite haunted riff med mera men förstår inte hur de får till sitt ljud när de dämpar toner.

Te.x Collection by Blood me Dismember. Där spelar man mycket dämpat på band 8 och uppåt. Men när jag kör försvinner chrunshet i tonet och det blir mest ett dick ljud.

Jag har en Pod XT och en Epiphone SG, ok inte världens bästa gitarr.

Känner någon till problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar väldigt mycket om teknik för att få rätt sound när man dämpar. Sedan är ju såklart val av stärkare viktigt, men har du en pod har du ju lite urval även om det inte är helt sanningsenligt.

Öva på, är vad jag tror.

Om problemen mot förmodan skulle kvarstå skulle jag kolla på nya mickar till guran. Det hade jag kollat på ändå, förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant så sant 😱

Jag gillar ofta ljudet på E strängen ända upp till låt säga band 5. Sedan tycker jag att det är svårt att få till ett bra ljud.

Men det kanske är mer teknik än vad jag tror.

Tack för svaren iallafall.

Svårt att få till ett bra sound högre upp på halsen? Jag tänker omedelbart: dålig intonering? Värt at kolla upp justering av halsen, intonering, etc. En annan lösning kan vara att köra nedstämt, då blir det med "sladder" i strängarna även högre upp på halsen. Det torde hjälpa. Glöm inte att om du stämmer ner får du justera guran för det också, annars blir det tokdåligt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Utrustningen i sig borde allt duga. Speltekniken kan vara en bit, prova flytta handflaten (plektrumhanden) till olika positioner, och prova vinkla plektrumet olika.

Ett annat vanligt fel många gör när dom vill ha ett tungt ljud är att dom skruvar bort allt mellanregister. Men det är just där som mycket av det typiska gitarrljudet, attacken och bettet ligger. Många skruvar dessutom ofta på alldeles för mycket gain. Backa gainen så långt bak du bara kan!

Själv upplever jag ofta, även på modellerande förstärkare (som POD, även om jag inte provat just denna) att man får bättre dist av att seriekoppla pedal-förstärkare, snarare än att bara ha en förstärkare (även om gainen skulle räcka till på förstärkaren). För att klargöra, detta resonemang gäller oavsett om vi snackar simulerade gitarrprylar i en datorer (pluggar eller modelleringsboxar som t ex POD) eller riktiga saker (som man kan ta på så att säga 😱).

En favorit jag kör med t ex GuitarSuite (finns gratis på www.simulanalog.org) är Tubescreamer-klonen i serie med JCM900-förstärkaren. Tubescreamern har volymen på max, gain och tone i mitten ungefär. JCM900 kör jag på B-kanalen, absolut inte full gain (man får känna sig fram), ganska mycket mid och presence. Byt ut JCM900 mot JCM800 så har du en oerhört populär och vanlig hårdrockssetup från 80-talet (som många fortfarande kör på). Nästan samma signal-kedja är även en av mina favoriter på min digitala Vox-förstärkare.

Principen är alltså att man använder antingen en booster av något slag (treble boosters är grymma) eller någon snällare dist/overdrive, och förstärker signalen som går in i förstärkaren ordentligt. Då behöver man inte vrida på lika mycket gain på förstärkaren och brukar då få ett mer väldefinierad dist snarare än getingbo. Om man har möjlighet kan man även på booster/OD-pedalen prova att vrida bort så mycket bas man bara kan innan det börjar låta för tunt; Gitarrförstärkare är i allmänhet dåliga på att dista basfrekvenser.

Och du borde som sagt kunna överföra dessa resonemang på din POD. Där finns ju en mängd pedaler och förstärkare simulerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jäkligt lätt att skruva bort sig med distvredet när man ska få till ett elakt ljud. Laborera med att sänka disten och spela "elakare" med händerna. Det är också lätt hänt att dra på för mycket bas.. bättre att köra ett ljud som inte låter så tufft i sig, men med flera dubbningar kanske det låter precis som du vill. Testa lite olika varianter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...