Jump to content
Annons

midi out, men inte ljudet ut från synthen!


concealed

Recommended Posts

Nu när jag då lyckats skriva en mycket oförståelig rubrik, som jag inte visste hur jag skulle formulera så skall jag gå rakt till problemet.

Min kompis har en synth (keyboard med inbyggda högtalare) som är kopplad till datorn med 2 midi kablar så att det går in signaler till datorn, och att datorn använder keyboardens ljudbibliotek till att spela upp ljuden. Det går att banda in midi signaler till datorn (Sonar homestudio) och att få det att spela upp ljud från keyboardens ljudbibliotek, men problemet är att ljudet som vi vill att ska komma ut från datorns monitorer, istället kommer ut från de inbyggda högtalarna på keyboarden. Midi kablarna är nog rätt kopplade till ljudkortet M-audio fast track pro och audio inställningarna borde också vara rätt, eftersom ljudet nog kommer ut från monitorerna då midi utgången är en software synth.

Jag läste igenom allt om midi i manualen till keyboarden men där hittade jag inget som skulle motsvara problemet. Så jag undrar nu, och är mycket tacksam om svar, hur man ska kunna få midi signalerna via datorn, via keyboardens soundbank, ut till dator monitorerna (som då också är kopplade till fast track pro) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om jag förstår dig rätt, men du har alltså bara kopplat in Midi kablar till datorn & ingen audio kabel?

Borde finnas typ,"Line out" eller "Headphones" på synthen. Koppla in den till "Mic" eller "line in" på ditt ljudkort. Nu bode du höra den i datorns högtalare & du kan spela in den.l =)

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag förstår dig rätt, men du har alltså bara kopplat in Midi kablar till datorn & ingen audio kabel?

Borde finnas typ,"Line out" eller "Headphones" på synthen. Koppla in den till "Mic" eller "line in" på ditt ljudkort. Nu bode du höra den i datorns högtalare & du kan spela in den.l =)

//Nexustwins

Ja det skulle ju fungera men jag vill int banda in som audio... Jag vill ha det som midi så att jag kan byta ljuden och editera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte transportera audio genom MIDI-kablar så den enda möjligheten att få keyboardens ljud att komma ut genom ljudkortet är att koppla in den så som Nexustwins säger.

Därmed inte sagt att du måste spela in ljudet, utan du kan fortfarande ha det ligga som MIDI.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Output på midispåret är till din synt (eller den midi-utgång som synten använder).

Med midisignalen styr du bara vad synten ska spela.

Själva ljudet måste du plocka in från synten på en line-ingång på ljudkortet, och hantera som ett audiospår.

Midi är bara styrinformation.

När du sen styr in syntens ljudsignal i ljudkortet får du får hantera syntens ljudsignal på samma sätt som du skulle hanterat en sljudsignal från gitarr eller sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...